Basarabeni.Ro

Portalul Basarabenilor din România

Avocat basarabeni.ro -Lăcătuș Igor
Campania Pro Cetăţenie Română
[o]

22 decembrie 2024, ora locală: 14:13

 

Întrebări...

RECOMANDARE: Cititi politica site-ului

Problema ? heh, voi incerca sa o expun, sper sa intelegeti ....

Intrebari:
- de ce moldovenii sunt atat de mandri ca sunt moldoveni ?
- de ce daca le zic ca sunt roman si vreau sa ma stabilesc in ro sunt numit "fashist" si "tradator" ?
- de ce daca invat in romania ma trezesc cu replici de genul: "Shi fashi wai romanule?" ?
- de ce aceleasi persoane completeaza dupa aceasta cu "Da tu nu ti superi wai, tu shtii ja, asheia-s p******, tu eshti patzan de-a nostru..." ?
- de ce este interesat SIS'u de mine ?
- de ce trebuie sa ma vorbeasca prietenii(fostii, nu toti) pe la spate ca "asta are bani, ia-te la dansu', invata in Romania." ?
- de ce trebuie sa fiu privit cu dispret cand ma adresez unei vanzatoare din Moldova vorbind corect romana ?
- de ce trebuie sa fiu privit cu dispret de majoritatea romanilor pt ca sunt basarabean ?
- de ce trebuie sa fiu tratat in cel mai urat mod de o profa ? citez : "asta ce, a venit aici sa-mi bea si sa-mi fumeze salaru' ?" ..!?
- de ce trebuie sa ma trezesc sa-mi spuna soferul micrubuzului spre Chisinau ca de ce-am plecat de-acasa, nu ne era bine acolo ? aceasta, cu un desgust total, de ziceai ca acus vomita la volan...

asa ca va rog mult, basarabeni destepti care ati intrat anul asta la liceu mai ales in Romania... Incercati sa va comportati decent si civilizat, dati dovada ca meritati intr-adevar sa invatati in Ro, dati dovada ca sunteti apti de performante, nu sunteti niste elevi ordinari, sunteti bursieri ai statului Roman, dati dovada de asta.

Rog ceilalti utilizatori care impartasesc aceeasi idee cu mine, sau au avut experiente asemanatoare cu sus mentionatele sa promovati acest mesaj si mai departe.

Astept mesaje la basarabeandp@gmail.com.
Multumesc.
Bafta tuturor.

A intrebat: Victor pe 11.08.2009, la 12:29

... şi Răspunsuri

sa inteleg ca tu nu te-ai compirtat decent si civilizat...ca nu ai dat dovada ca esti apt de performante...ca esti un elev ordinar...de moment ce te-ai confruntat cu situatiile enumerate de tine mai sus........?!

ca de altfel....la ce bun sfaturile date de tine liceenilor si studentilor din MD ?

si daca esti Victor, aceeasi persoana care a scris tot pe acest sit ca ii este rusine ca este moldovean.........atunci cred ca problema ta cea mai mare e ca te supraapreciezi(ca sa nu zic ca te consideri prea destept)....daca nu...atunci mii de scuze :)
A răspuns vb pe 11.08.2009, ora 13:38, id: 20839
@vb sorry, dar nu cred ca ai dreptate.

1. Nu doar eu, sau cei care se comporta indecent se confrunta cu astfel de situatii, ci toti basarabenii. Este foarte posibil ca majoritatea sa nu acorde atentie suficienta acestor probleme, insa nu si eu.
2. La baza lor nu sta decat imaginea per ensemble a tuturor basarabenilor formata dea lungul anilor.
3. Prin comentariile mele "stupide" pe site am incercat sa ironizez aceasta situatie in speranta de a primi feedback pe merit, in speranta ca cineva sa inteleaga... insa nu s-a intamplat, si am fost atacat, numit "fashist" sau nu mai stiu cum.. ceea ce si m-a determinat sa scriu acest mesaj...
4. "aceeasi persoana care a scris tot pe acest sit ca ii este rusine ca este moldovean" -> prin aceasta afirmatie am vrut sa se dea de inteles ca lupt contra mentalitatii "moldovene", contra ideilor si principiilor promovate de "moldoveni" etc. Nu si in sens direct. Imi pare rau ca nu ai inteles, poate nu m-am exprimat eu suficient de bine.
5. Nu ma supraapreciez, sunt un moldovean ca si toti ceilalti care invata in Romania si e capabil de a intelege unele lucruri.

P.S. - de ce trebuie sa mi se spuna ca ma supraapreciez in momentul in care dau un sfat ?
A răspuns Victor pe 11.08.2009, ora 13:52, id: 20840
Am trecut exact prin aceeasi situatie - cd romanii se uitau ciudat la noi (basarabenii) si ne intrebau daca in md avem TV si cum ne marginalizau sau chiar faceau "mishto" de noi si accentul nostru...Asta a fost la inceput...Si prin asta o sa treceti toti, de nu o sa mai stiti unde sunteti si ce sunteti.Nu poti spune nici "sunt roman" pt k vede k esti "altfel" si te intreaba "de unde esti". Dar cd spui "st din Moldova, de dincolo" se uita sceptic si habar n-au ce i aia si de ce si ce se intampla pe acolo si ca noi avem PASAPOARTE si ca intram cu viza in Ro, pt k suntem 2 state independente. "Voi sunteti cu ungurii?" - am fost intrebata si asa ceva de catre o "romanca"."Nu, ei sunt cu rusii" - a raspuns alta, in locul meu. D-lor studenti, cine si ce suntem?Da, sunt romanca din Moldova, vorbesc romana, dar de ce, de ce sunt tratata "diferit" in Ro? (de comportat ma comport decent, credeti-ma)
A răspuns pe 11.08.2009, ora 14:30, id: 20841
1. Suntem mandri, asa cum tb sa fie fiecare legat de provenienta sa.
2. Cei care ne numesc tradatori, sa puna mana sa studieze un pic, si dupa aia sa faca astfel de afirmatii care sa le poata sustine cu argumente plauzibile.
3. SIS-ul tb sa indeplineasca niste ordine. Departe de ei interesul fata de noi.
4. Pentru necunoscatori, invatamantul in Romania este mai ieftin ca in MD.
5. Vanzatoarea mai mult nu poate, ce vede la TV aia crede.
6.. Nu toti romanii dispretuiesc moldovenii
7.Profesorii is si ei oameni,fiecare are dreptul la o parere.
Nu trebuie sa ne fie rusine sau sa ne simtitm prost ca suntem de unde suntem. Cine ne ataca sa isi sustina cu argumente convingerile, putini is aia care pot face acest lucru. Curaj, putem sa rezistam si sa dovedim ce fel de oameni suntem
A răspuns Moldo pe 11.08.2009, ora 14:56, id: 20845
mda...nu prea ne intelegem noi...:(
nimeni nu te condamna ca dai sfaturi....e un lucru foarte pozitiv.....dar sa fii moldovean si sa afirmi raspicat ca ti-e rusine cu acest lucru e culmea dupa parerea mea......in momentul in care ai vazut ca persoana greseste...sau ai descoperit un posesor al "mentalitatii moldovene" ai fi putut sa fii mai indulgent printr-un sfat de persoana mai experimantata,observatie fina, nicidecum prin ironia ta sarcastica? de unde mindria moldovenilor ca sunt "moldoveni''- pai uite de la cei ca tine.....si chiar pun la indoiala gradul de decenta al comportamenului tau acolo prin RO, atit cu romanii, dar mai ales cu fratii tai moldoveni, ca sincer nu inteleg de ce atita delimitare in msg tau atermenului ''moldovean''prin ghilimele :(

si inca ceva, daca noi intre noi moldovenii ne tratam cu ironie (''am incercat sa ironizez aceasta situatie'' )atunci ce sa mai asteptam de la ceilalti?aa, scuze,tu ziceai ca ti-e rusine sa te numesti moldovean
si acuma serios, sfatul meu e ca daca intr-adevar vrei sa schimbi ceva in mentalitatea moldoveanului atunci ia-o mai usor cu simple sfaturi nu de alta,dar,el,moldoveanul cel care ar vrea sa-i inteleaga pe cei ca tine, e un om simplu.....care are insa un defect mostenit- se aprinde ft repede cind vede ca este ironizat...mai ales de cei care doar pretind a-i fi superiori......si acuma sper ca m-am exprimat corect si pe intelesul tau......
A răspuns vb pe 11.08.2009, ora 15:14, id: 20847
@vb
Intr-adevar, sunt nevoie sa fiu de acord cu tine la multe chestii.
Insa, apropo de observatiile fine, cate n-am facut ... n-au ajutat niciodata .. trist, dar e adevarat.
In opinia mea , "moldovenii" sunt cei care...
- in gara de trenuri Iasi, m-au salutat foarte frumos, de la vreo 10 metri, urland in gura mare ca sa-i auda toti: "Shi fashi wai acolo wai ?!? hai p**deste-o-ncoa' c-avem nishti piva aishea !!!"
iti poti imagina ce impresie bomba si-au facut toti ceilalti de pe peron ?
A răspuns Victor pe 11.08.2009, ora 15:34, id: 20849
Eu cred ca cu aceste reprosuri si ironii s-au confruntat majoritatea basarabenilor venitii la liceu in Romania... Am zis liceu, pentru ca dupa parerea mea situatia se schimba favorabil in facultate... nu stiu daca este vorba despre noi care devenim mai "deschisi la minte" sau despre depasirea adolescentei care ne facea un pic irascibili... Ideea este ca n-ar trebui sa generalizam... peste tot exista oameni si oameni, nu o sa poti sa zici niciodata ca acel stat x este f primitor si ospitalier... Cat despre PATRIOTISM... nu stiu daca chiar despre acest lucru este vorba... e mai mult ceva instinctual, nu poti sa nu te bucuri cand tara unde te-ai nascut intregistreaza progrese... sau sa nu te supere cand cineva zice:"mi-e rusine ca m-am nascut in Moldova"...
A răspuns Leia pe 11.08.2009, ora 15:48, id: 20850
ceea ce asa putea sa adaug este k intradevar multi se confrunta cu astfel de situatii. insa dragii mei, nu luati tot la inima, sunt probleme si mai serioase, si faptul k unii romani necarturari zic ca noi suntem rusi sau ceva ge genu k nu stiu k la noi nu sunt munti si k poate nici in ce parte a hotarului e Md, asta pot s-o spuna niste liceeni sau studenti care nu prea au cu studiile, insa un elev/student invatat sau cat de cat inteligent n-o sa te jigneasca niciodata, cel mai rau e cand termini facultatea si vrei sa ramai aici sa te angajezi si inca nu ai cetatenie, atunci apar problemele, poate de discriminare, si cel mai mult ca suntem cetateni ai altui stat si nici macar al unui stat din UE nu suntem, chiar daca avem acelasi sange, suntem acelasi neam....
A răspuns eu pe 11.08.2009, ora 16:15, id: 20851
Victor, observatiile tale au fost foarte obiective si pertinente, bv. Cat despre raspunsurile pe care le astepti, eu cred ca le cunosti si singur, doar ca vrei sa ti le confirme si ceilalti (care de altfel vor fi foarte personali si subiectivi) Urmeaza drumul pe care ti-l alegi zi de zi si nu te impiedica de cioburi care nu pot fi rezolvate decat intr-un timp foooarte lung, atat cat sa schimbe mentalitati si popoare. Las-o asa.... ca e mai bine ;)
A răspuns Lily pe 11.08.2009, ora 16:21, id: 20852
Mai nu demult am terminat facultatea in Romania si liceul tot aici l-am facut, am citit comentariile de mai sus si vreau sa va spun ca de 8 ani petrecuti in Romania m-am confruntat cu mai multe probleme. Sa stiti ca nu mi-a fost niciodata rusine sa zic ca sunt din Basarabia si nu am ascuns acest fapt niciodata, pt mine sa fii din Basarabia este o mandrie nu o rusine. Toti care vreodata au incercat cumva sa ma jigneasca sau sa ma acuze si sa-mi atraga atentia ca bursa mea este din banii lor si nu inteleg de ce mai vin basarabeni in Romania am stiut sa le inchid gura indiferent cine erau, colegi de clasa de facultate sau chiar profesori. Cat au suferit romanii din basarabia si prin ce greutati au trecut dupa ce am fost lasati in voia soartei rusilor in 41 si de atunci pana acum am fost supusi unei rusificari si deznationalizari fortate. Cei de aici tre sa inteleaga ca Romania poarta o anumita vina si cel mai importatn o raspundere pentru romanii din Basarabia, din aceasta cauza exista burse pt basarabeni, exista politici legate de romanii de pretutindeni unde sunt prinse programe pentru basarabeni tabere scoli de vara etc. etc. finantati a unor publicatii romanesti din Moldova dar si din alte state din jurul ganitei. Eu ma consider etnic roman si cred ca am tot dreptul ca statul roman sa ma ajute sa-mi pastrez limba, cultura si traditia pe care inca o mai are poporul nostru. Ce tine de cei din Moldova care zic ca ce faci wai rumanule... incerc sa le explic cum stau lucrurile, sa stiti ca nu e vina lor ca sunt inculti (nu toti! stiti voi la ce tip de oameni ma refer) si merita sa gasim o limba comuna sa piardem pretiosul timp in a le explica si poate va aparea o sansa sa-si schimbe si ei mentalitatea. Fiecare din noi are multi prieteni in Moldova si ganditiva cati basarabeni sunt in Romania, daca noi am comunica cu basarabenii din republica, cu unu cu doi, cu cati putem si am discuta aceste aspecte cu ei, macar cand venim in vacanta, probabil vor intelege poate la un moment dat isi vor schimba mentalitatea. Sa stiti un lucru care e valabil nu doar in Moldova sau Romania: daca nu putem face TOT nu inseamna ca nu putem face NIMIC. Pe aceasta nota inchei. Ca si paranteza vreau sa adaug ca m-am inteles foarte bine cu colegii mei in Romania si sa stiti ca ei au apreciat cand am venit cu argumente si contra argumente in momentul in care am discutat aceste aspecte si in Moldova la fel. Aveti mai multa incredere in voi si fiti mai siguri de voi si mandritiva ca sunteti romani si sunteti din Basarabia!!!
A răspuns fost Elev/Student in Romania pe 11.08.2009, ora 16:52, id: 20855
A răspuns MIR pe 11.08.2009, ora 17:33, id: 20862 | mergi sus ▲
Eu sunt total de acord cu ceea ce a enumerat Victor si intr-adevar mi-e scirba de oamenii care nu au 7 ani de acasa si se uita urit la toti cei care invata in Ro, are dreptate si de vinzatori si de restul, intr-adevar te apropii si-i spui frumos
"nu va suparati", iar ea se uita la tine ca la avion si cu un dezgust vorbeste cu tine de parca esti un nimeni, unica iesire sa nu te dai batut. am invatat in Ro la facultate. am avut si noi probleme, acolo eram basarabeni, aici nu mai eram "de-ai nostri". va doresc la toti rabdare si bafta in toate. Ro e o scoala puternica de viata si cred ca toti cei care invata acolo, se descurca mult mai bine in viata si sunt mai dezghetati fata de cei de aici din MD.
A răspuns olga pe 11.08.2009, ora 19:45, id: 20867 | mergi sus ▲
ok,Victor, ti-am inteles off-ul.........dar vezi ca in afara de moldovenii de pe peronul garii din Iasi,mai sunt si altii......adica nu trebuie sa generalizam..........si nu doar in privinta moldovenilor.......

oricum, succese doar si sa ne auzim de bine.......
A răspuns vb pe 11.08.2009, ora 19:52, id: 20869 | mergi sus ▲
» Răspunde și tu!

Întrebări şi răspunsuri


Ultimele răspunsuri

  • #1 Lilyutza pentru natalita.popescu
    Odata ce esti si cetatean roman nu cred ca ai nevoie de acte din Republica Moldova, cel mai bine intrenati la starea civila din localitatea viitorului...

  • #2 Anusca pentru dorin1995
    dar daca depui direct la universitate si nu intri la buget sau eventual deloc mai poti depune si la consulat sau mu mai ai voie ?
    ...

  • #3 cielfanthom pentru dorin1995
    Salut!
    In acest caz aplici ca oricare alt absolvent de liceu, depunand dosarul la consulat(pentru a candida pentru unul din locurile pentru etnici rom...

  • #4 marinaian pentru Alina
    cei mai marsavi soferi sand pe ruta BRASOV-CHISINAU si sunt cei mai mari tepari. Evitari autobuzele lor de la orele 19:00 si 21:00. Eu de ultimu timp ...

  • #5 luminitacumpana pentru D0ina
    Ca basarabean cu diploma din rep. Moldova , nu e nevoie de echivalare dar ca romani cu diploma de la Moldova e necesar de echivalat la CNRED. Cu o ase...

  • #6 adaiulica pentru nicu_d
    salut, anul trecut nu a fost nevoie de echivalare de diploma cei de la universitate ocupanduse personal, dar trebuie sa intrebi la universitatea care ...

  • #7 lilik pentru Bogdanpop
    si tu ai scos vreodata bani de pe siteul asta?
    ...

  • #8 donici.vyiorel pentru Ciobanu_V
    Buna, lasa-mi un msg pe e-mail donici.vyiorel@gmail.com cu mai multe detalii gen, orasul in care ai vrea sa te transferi, la medicina generala/dentara...

  • #9 crinna pentru larisa2726
    aproape 10 media, ca sunt doar 5 locuri la masterat...

  • #10 adaiulica pentru Cornel
    deci poti in acest caz sa aplici pentru un liceu/colegiu in Romania, poti beneficia de locurile acordate de statul Roman ( astfel primind o bursa de 5...

randat în 	0.0940 secunde