Voronin susţine că Moldova are foarte mulţi prieteni, dar nu a nominalizat România printre aceştia

27.12.2007

Preşedintele moldovean Vladimir Voronin, susţine că Moldova este respectată şi apreciată de majoritatea ţărilor şi că „nu există stat a UE care să nu sprijine R. Moldova”. Printre amicii declaraţi ai lui Voronin s-ar afla ţări ca Ungaria, Bulgaria sau Rusia, nu şi România, care „atentează la suveranitatea Moldovei”.

„Ultimii ani au demonstrat că R. Moldova are foarte mulţi prieteni, iar noi trebuie să facem totul pentru ca nivelul şi calitatea acestor relaţii să se îmbunătăţească, iar pentru aceasta trebui să fim parteneri destoinici şi, dacă am semnat acorduri trebuie să executăm condiţiile şi prevederile acestora”, a precizat şeful statului, după ultima şedinţă a Guvernului.

Totodată, Voronin doreşte ca, începând din 2008, misiunile diplomatice ale Moldovei în Uniunea Europeană să dispună de sedii proprii. „Noi trebuie să avem diplomaţia noastră desfăşurată în toate ţările membre ale UE. Şi nu numai ambasador, ci şi proprietăţi ale R. Moldova în ţările respective”, a mai spus şeful statului moldovean, precizând că pentru aceasta este necesară elaborarea de către Guvern a unui plan special de procurare sau de construcţie a sediilor misiunilor diplomatice ale R. Moldova în capitalele ţărilor membre UE.


Autor: Igor Burciu
Sursa: http://www.presa.md/


« precedenta   salt la stirea   urmatoare » 


Comentarii:

52 comentarii

Intr-adevar are.Tarile Baltice si toti slavii de rasarit. apus si sud. Ne mandrim ca ne-am incuscrit nu cu niste tigani nomazi, dar cu o natie care se pregatesete de prima expeditie pe Marte. Ne puteti invidia ca suntem egali romani si rusi, iar voi egali romani sitigani coborati jos de tot.
A comentat Rusu pe 27.12.2007, ora 17:29
Vai de "steaua" voastra :)) nici pe jos nici in caruta
A comentat 21 pe 27.12.2007, ora 20:21
Wai Rusu duti wai di aishi.......
A comentat Avocatu pe 28.12.2007, ora 01:57
moldova===0000000
cea mai mare gresala a romaniai ca a recunoscut o asa zisa republica plina de corcituri bolsevice....
A comentat apulum pe 28.12.2007, ora 03:56
Draga "Rusule", iti urez s-ajungi pe Marte cat de curand alaturi de "natia" cu care te-ai incuscrit! La multi ani!
A comentat LOL pe 28.12.2007, ora 13:21
Draga Rusule. Cred ca te-a pierdut vreo cioara pe acest site. Fii sincer, tu crezi in ceea ce spui??? Daca este cineva pe planeta asta care sa sustina RM in *progresele sale comuniste*, atunci este comunist sau nici el nu mai stie pe cine sustine. :asa-ne
A comentat Alex pe 28.12.2007, ora 20:38
Si apropo, nu mai confunda pe romani cu tigani. Mai citeste istorie si poate vei intelege de unde provin tiganii.
A comentat Alex pe 28.12.2007, ora 20:40
Basarabia
De la Wikipedia, enciclopedia liberă
Salt la: Navigare, căutare
Stema Basarabiei
Stema Basarabiei
Localizarea Basarabiei
Localizarea Basarabiei

Basarabia (ucraineană Бесарабія, rusă Бессарабия, bulgară Бесарабия, turcă Besarabya) este denumirea dată teritoriului Voievodatului Moldovei situat între Prut şi Nistru. Numele de Basarabaia i-a fost atribuit provinciei de către Imperiul Rus, care a anexat terioriul în 1812, după ce i-a fost cedat de Imperiul Otoman prin Tratatul de la Bucureşti din 1812, care punea capăt războiului ruso-turc dintre 1806-1812. Teritoriul Basarabiei coincide parţial cu teritoriul Republicii Moldova, în timp ce partea de sud (Bugeac) şi cea de nord (cea mai mare parte a fostlui judeţ Hotin), intră astăzi în componenţa Ucrainei.
Cuprins
[ascunde]

* 1 Istoricul numelui
* 2 Raptul teritorial din 1812
* 3 Unirea de la 1918
* 4 Raptul teritorial din 1940
* 5 Eliberarea din 1941
* 6 Invazia sovietică din 1944
* 7 Epoca postsovietică
* 8 Vezi şi
* 9 Note
* 10 Bibliografie
* 11 Legături externe

[modifică] Istoricul numelui

Iniţial numele de Basarabia a fost dat stepei cuprinse între Marea Neagră - Dunăre - Prut - Nistru, cunoscută ulterior şi ca Bugeac. Acest teritoriu a fost cucerit în secolul al XIV-lea de la tătari de Alexandru Basarab, de la care i-a rămas şi numele de Basarabia. Mai târziu după ce a fost în componenţa Moldovei, a ajuns şi sub stăpânire turcească şi rusească[1]. În 1812, Rusia a ocupat teritoriul de est al Moldovei dintre Prut şi Nistru, pe care l-a denumit abuziv Basarabia, atribuindu-i astfel numele purtat până atunci de Bugeac (Basarabia veche) şi încercând astfel să-şi justifice actul de agresiune şi rapt teritorial[2] [3].

[modifică] Raptul teritorial din 1812
Frontierea moldo-rusă din 1856/1857
Frontierea moldo-rusă din 1856/1857

În urma războiului ruso-turc din 1806 - 1812, câştigat de Imperiul Ţarist, ruşii cereau "ambele ţări româneşti". Doar iminenţa atacului lui Napoleon a făcut ca pretenţiile ruseşti să se reducă treptat, de la ambele ţări române, la toată Moldova, apoi la teritoriul Moldovei dintre Nistru şi Siret, pentru ca până la urmă pretenţiile să se menţină asupra ţinutului dintre Nistru şi Prut. Anexarea teritoriului amintit anterior a fost posibilă prin Tratatul de la Bucureşti din 16/28 mai 1812, când primul dragoman al Porţii a trădat în schimbul unui latifundiu şi al unui inel foarte preţios. Ulterior primul dragoman a fost executat pentru trădare din ordinul Porţii[4].

[modifică] Unirea de la 1918

Declanşarea revoluţiei ruse din februarie 1917 a însemnat şi începutul prăbuşirii ţarismului. În acest context provinciile anexate de ruşi cu forţa tind să devină autonome, pentru ca mai apoi să se separe cu totul de puterea rusească. Astfel la Chişinău în data de 3 martie 1917 a fost înfiinţat Partidul Naţional Moldovenesc sub conducerea lui Vasile Stroescu şi care avea ca obiectiv "crearea unei diete provinciale numită Sfatul Ţării". Prima întrunire a Sfatului Ţării a avut loc în ziua de 21 noiembrie 1917 când a fost ales în funcţia de preşedinte Ion Inculeţ, în timp ce Pan Halippa a fost ales vicepreşedinte, iar secretar a devenit Ion Buzdugan. Sfatul Ţării a proclamat oficial Republica Democrată Moldovenească la data de 2 decembrie 1917[5].

Declanşarea revoluţiei bolşevice în octombrie 1917 când puterea în Rusia a fost câştigată de comunişti a adus şi armistiţiul între ruşi şi germani, trădând astfel armata română rămasă singură pe frontul de est fiind şi ea nevoită în cele din urmă să accepte armistiţiul cu germanii la 9 decembrie 1917. Aflată în retragere prin Basarabia armata rusă a început să jefuiască, să violeze şi să omoare populaţia civilă românească, fruntaşii basarabeni fiind asasinaţi şi impuse organizaţiile comuniste. În aceste condiţii la 22 decembrie 1917, Sfatul Ţării a cerut guvernului aflat la Iaşi să trimită armata să restabilească ordinea. Trupele conduse de generalul Broşteanu au trecut Prutul în ziua de 10 ianuarie 1918 reuşind eliberarea Chişinăului la 9-16 Ianuarie 1918 pentru ca în câteva zile să elibereze complet Basarabia[6].

Odată ce Sfatul Ţării proclamă independenţa Republicii Democratice Moldoveneşti la 24 ianuarie 1918 apar şi pretenţiile teritoriale din partea Ucrainei. Intenţiile de unire cu România sunt exprimate prin "moţiuni de unire votate de diferite judeţe (Soroca, Bălţi)". Unirea cu România a fost hotărâtă de Sfatului Ţării la 27 martie 1918[7].
Harta politica a estului Europei din 1938 vǎzutǎ din perspectiva sovieticǎ de la vremea respectivǎ. Singurul teritoriu pe care nu puteau sǎ conceapǎ cǎ nu le aparţine era Basarabia
Harta politica a estului Europei din 1938 vǎzutǎ din perspectiva sovieticǎ de la vremea respectivǎ. Singurul teritoriu pe care nu puteau sǎ conceapǎ cǎ nu le aparţine era Basarabia

[modifică] Raptul teritorial din 1940
Basarabia ca parte a României
Basarabia ca parte a României

Portal:Republica Moldova
Portal Republica Moldova

Al treilea rapt teritorial asupra Basarabiei s-a produs în 1940. Ca urmare a pactului secret Ribbentrop-Molotov din 1939 şi a ultimaturilor transmise României de către Uniunea Sovietică în vara lui 1940, la data de 28 iunie 1940, Basarabia, Bucovina şi Ţinutul Herţei (acesta nefăcând obiectul ultimatului) au fost anexate abuziv de către ruşi. În timpul retragerii din aceste teritorii armata, administraţia, şi a populaţia civilă română au fost supuse la umilinţe şi asasinate[8] [9]. Aceste acţiuni antiromâneşti au fost comise atât de minorităţile din acele teritorii şi în special de comuniştii evrei cât şi de armata de ocupaţie sovietică şi sunt descrise în cartea "Săptămâna Roşie" de Paul Goma[10].

După ce Basarabia a fost ocupată în 1940 de sovietici, Stalin a dezmembrat-o în trei părţi. Partea centrală a fost denumită Republica Sovietică Socialistă Moldovenească şi era formată din 30.000 kmp basarabeni, plus 4.100 kmp de teritoriu de peste Nistru dintr-o aşa zisă republică autonomă moldovenească de 8.000 kmp care fusese înfiinţată tot de Stalin în 1924 cu scopul ruperii României în bucăţi. Sudul Basarabiei (de la Marea Neagră) şi partea de nord a Basarabiei ce însumau 14.400 kmp, precum şi restul de 4.000 kmp din fosta republică autonomă înfiinţată peste Nistru în 1924, au fost acordate Ucrainei[11].

Ocupaţia sovietică din 1940 a însemnat atât distrugerea sistemului economic cât şi al fiinţei naţionale în Basarabia, fiind deportaţi zeci de mii de români în Siberia la dispoziţiile date de Stalin. La 14 iulie în acelaşi an, la ordinul lui Beria familiile românilor basarabeni au fost dezmembrate şi deportate, bărbaţii fiind trimişi în lagăre diferite de cele unde au fost trimise femeile şi copii lor. Astfel bărbaţii au fost deportaţi în lagăre cum ar fi Kozeliscenski (500 bărbaţi), Futilovski (300 bărbaţi), iar restul familiilor lor alcătuite din femei şi copii în lagărele din Karaganda şi Aktiubinsk (11.000 de persoane). Aceste fapte cutremurătoare s-au repetat şi în 1941 (înainte de începerea eliberării ordonate de Antonescu), fiind deportaţi în regiunea Omsk, 6.000 de români basarabeni, în timp ce în regiunea Kirovsk au fost trimişi 10.000 de români basarabeni şi lista poate continua. Dezmembrarea familiilor a fost apilcată şi în aceste cazuri, bărbaţii find separaţi de familiile lor[12].

[modifică] Eliberarea din 1941

Eliberarea Basarabiei a fost făcută de Ion Antonescu în timpul celui de-al doilea război mondial, când a dat celebrul îndemn "Soldaţi, Vă ordon, treceţi Prutul!", însă a durat numai trei ani, deoarece la 23 august 1944 armata sovietică a ocupat-o pentru a patra oară[13]. Acţiunile antiromâneşti făcute de minorităţi şi de comuniştii evrei împotriva populaţiei civile române în 1940, s-au repetat în momentul retragerii armatei sovietice în 1941. Ele au fost însoţite şi de crimele făcute de administraţia sovietică. Aceste fapte abominabile sunt descrise în cartea "Ard malurile Nistrului"[1] de Constantin Virgil Gheorghiu[14].

[modifică] Invazia sovietică din 1944

După invazia din 1944, organizarea teritorială a rămas cea făcută de Stalin după raptul teritorial din 1940 când Basarabia a fost ruptă în trei părţi[15]. Ocuparea din nou a Basarabiei, Bucovinei şi Ţinutului Herţei a fost urmată pe timp de 50 de ani de o campanie de distrugere a fiinţei şi spiritualităţii româneşti prin deportări masive, interzicerea alfabetului latin, desfiinţarea bisericilor, teroare şi asasinate[16]. Dacă în 1940 au fost deportaţi zeci de mii de români basarabeni, deportările şi exterminările în masă după 1944 s-au ridicat la cifre de sute de mii de români basarabeni[17].

[modifică] Epoca postsovietică

După dezmembrarea Uniunii Sovietice, în 1991, fosta Republica Sovietică Socialistă Moldovenească se declară independentă la 27 august 1991 sub numele de Republica Moldova, iar la 2 martie 1992 a fost recunoscută şi de Organizaţia Naţiunilor Unite[18].

Încercările de unire cu România, iniţiate din ambele părţi, n-au dus la nici un rezultat, clasa politică moldovenească încercând să zădărnicească orice apropiere între cele două ţări. În momentul de faţă, limba de stat este română, potrivit Declaraţiei de independenţă. Constituţia Republicii Moldova, în articolul său 13, numeşte limba de stat moldovenească, iar Academia de Ştiinţe o numeşte corect română. Legea cu privire la funcţionarea limbilor, adoptată în perioada sovietică şi menţinută în vigoare până în prezent, proclamă identitatea linvgistică moldo-română, recunoscând că populaţia Republicii Moldova şi cea a României vorbeşte aceeaşi limbă.
Sursa : ro.wikipedia.org
A comentat Catalin, Craiova pe 29.12.2007, ora 16:14


“Agresiune permanentă” contra binefacerilor permanente© www.voceabasarabiei.com

Aflat în vizită protocolară la Bruxelles preşedintele comunist al RM a lansat un atac fără precedent contra României, acuzând-o de „agresiune permanentă” împotriva RM. "In urmatoarele zile am de gand să trimit şefilor de stat şi de guvern din UE o scrisoare care va descrie situaţia creată între o ţara care face parte deja din Uniunea Europeana şi alta care este vecinul ei", a spus Voronin la o conferinţa de presă la Bruxelles. "Am sperat că poblema agresiunii române va dispare odata cu aderarea acestei tari la UE. Acum am înţeles că am greşit – dimpotrivă, agresiunea s-a intensificat doar", a adaugat el.

Dacă este să facem trimitere la nenumăratele acte de bunăvoinţă ale României la adresa RM, începând cu recunoaşterea independenţei acestui stat imediat după ce a fost declarată la 27 august 1991, este evident că România a avut doar o politică de „binefaceri permanente” faţă de RM. Astfel România a dăruit cetăţenilor RM uriaşe cantităţi de alimente şi de energie, inclusiv energie electrică, sute de mii de manuale (atunci când în RM nu exista nici un manual cu grafie latină), a învăţat din contul ei zeci de mii de liceeni şi studenţi, a acordat asistenţă medicală tuturor participanţilor la conflictul armat din 1992, a sponsorizat nenumărate deplasări a oamenilor de ştiinţă şi cultură din RM la simpozioane şi congrese ştiinţifice, iar din 2007 acordă vize fără plată cetăţenilor RM. Lista acestor binefaceri ar putea continua cu nenumăratele promovări ale RM în instituţiile internaţionale, inclusiv cu dăruirea unor spaţii pentru misiunile diplomatice ale RM încă din anul 2001 (cum ar fi cazul misiunii RM la ONU). Ultima binefacere de acest fel a fost acordată de Guvernul României în această toamnă, când s-au trimis în RM ajutoare în valoare de 2 milioane euro pentru a se diminua efectul secetei din acest an. La acest act de binefacere frăţească (este cel mai mare ajutor RM în acest sens), guvernarea de la Chişinău a răspuns a doua zi cu un act de agresivitate maximă – a sistat transmiterea TVR1 în RM şi a reluat acţiunile „agresiunii permanente” pe care Voronin şi consilierii săi o exercită asupra României încă dinainte de anul 2001. Atacurile la adresa limbii române şi a istoriei românilor, pretenţiile teritoriale asupra „întregii Moldove”, lichidarea brutală a instituţiilor ştiinţifice care studiau limba, cultura, tradiţiile şi istoria românilor, aţâţarea unei luptei inexistente în ortodoxie în problema mitropoliei Basarabiei, înteţirea crizei trasnistrene, sărăcirea intenţionată a populaţiei autohtone din Basarabia, care locuieşte preponderent în localităţile rurale, provocarea, prin sărăcire, a migraţiei în masă a românilor din RM pentru a scăpa de problemele lor politice şi sociale etc, iată tactica acestei strategii barbare care urmăreşte destabilizarea continuă a Europei de Sud-Est. Nu este greu de observat că această strategie reflectă ideologia de stat a partidului comuniştilor din RM care, aşa cum s-a văzut la ultima lor plenară, este una de sorginte troţkistă.

Ideea „agresiunii permanente”, cum bine se vede, este identică sută la sută cu cea a „revoluţiei permanente” lansată de Leon Troţkii încă înainte ca bolşevicii să cucerească puterea în Rusia prin lovitură de stat. Evident, noua provocare „permanentă” a lui Voronin nu are nici o legătură cu „actul ilegitim al delimitărilor teritoriale dintre cele doua state”, care s-a întâmplat mult înainte ca patrioţii şi anticomunştii din Basarabia să declare independenţa RM. „Delimitările teritoriale” din 1947, care au desfiinţat neconstituţional regatul României Mari, au reflectat consecinţele tratatului criminal, ilegal, dintre Stalin şi Hitler, semnat la 23 august 1939, care a şi declanşat cel de al doilea război mondial. În baza acelui tratat Stalin a împărţit vechile teritorii româneşti ale Bucovinei şi Basarabiei pentru a crea o situaţia de tensiune geopolitică permanentă în Centrul Europei şi la gurile Dunării. Urmând cu îndărătnicie tratatul secret dintre Stalin şi Hitler, Voronin mai are pe conştiinţa sa şi încălcarea gravă a Declaraţiei de Independenţă a RM în problema denumirii corecte a limbii de stat, care, în Declaraţie, este cea română, şi în cea a condamnării tuturor actelor de ocupaţie, de genocid şi umilinţă a poporului român din Basarabia, la care a pus umărul mai ales imperiul ţarist, u.r.s.s şi partidul terorist comunist al lui Lenin, Troţkii şi Stalin. Una din crimele politice de marcă ale lui Voronin este şi încălcarea gravă a Constituţiei RM prin politica aderării la „Uniunea Statală Rusia-Belarusi”, de care mai târziu s-a lăsat pentru a da glas strategiei „agresiunii permanente” contra României şi, prin ea, a amânării permanente a aderării RM la Uniunea Europeană.

Unul din cele mai misterioase momente ale vizitei din 4-5 decembrie a preşedentului RM la Bruxelles rămâne întâlnirea lui cu avocatul newyorkez Mark Meyer, unul din consilierii lui de taină, dar care a fost (şi, se spune, mai este) şi consilier de taină al preşedinţilor Iliescu, Constantinescu şi Băsescu. Meyer a fosr decorat şi de Iliescu, şi de Voronin cu înalte distincţii de stat ale României şi RM. El este autorul unui plan de reglementare a crizei trasnistrene, dar stă şi în spatele acţiunilor de vânzare a castelul Bran, retrocedat recent în condiţii dubioase. Cei mai importanţi consilieri ai lui Vladimir Voronin sunt troţkiştii Mark Tcaciuc, Oleg Reidman, Vladimir Socor, dar şi politologul Mihnea Berindei, care l-a promovat pe Vladimir Voronin cu zel în presa de la Paris şi Bucureşti. Tot Mihnea Berindei este autorul fondării Partidului Social-Liberal în dauna Partidului Forţelor Democratice, condus de Valeriu Matei. El este omul din umbră care i-a împins pe dnii Roşca, Serebrian şi Diacov să-l voteze la 4 aprilie 2005 pe V. Voronin ca preşedinte al RM. În acest context este interesantă apariţia domnului Mihnea Berindei în comisia prezidenţială de condamnare a fostului regim comunist din România. Din surse demne de încredere de la Paris şi Bucureşti www.voceabasarabiei.com a aflat că recent Mihnea Berindei a cerut dur fuzionarea partidelor dlor Serebrian şi Diacov, fapt politic anunţat deja la o conferinţă de presă de cei doi. Este interesant că analiştii politici de la Moscova au arătat de nenumărate ori că anume „buchetul de consilieri troţkişti” de la Preşidenţia din RM stă la baza conflictelor dintre Voronin şi administraţia prezidenţială de la Moscova. Ziarul „Moldavskie vedomosti”, unul din cele mai agresiv orientate contra „troţkiştilor de la Preşidenţia RM” este în acelaşi timp şi unul din cele mai proruse ziare de la Chişinău. După plenara recentă a PCRM, care a aprobat troţkismul ca program al acestui partid comunist, acest ziar a publicat mai multe comentarii ironice despre „troţkism-tkaciukismul” care a devenit politică de stat în RM.

www.voceabasarabiei.com aminteşte că Preşidenţia şi Guvernul României nu au reacţionat niciodată violent la atacurile iresponsabile ale lui V. Voronin. Mai este important de ştiut că, de pildă, sponsorizarea acţiunilor proruse în Basarabia, inclusiv a posturilor de radio şi televiziune proruse de la Chişinău, întrece în proporţie de 1:70 sponsorizările acordate de România unor publicaţii româneşti din Basarabia pentru promovarea scrisului, tradiţiilor şi culturii româneşti. Majoritatea analiştilor politici de la Chişinău sunt de părere că „agresiunea permanentă” împotriva României este dictată anturajului lui Voronin de catastrofa economiei RM, care a ajuns să existe numai din viramentele migranţilor basarabeni, alungaţi din RM de sărăcia şi umilinţele fără sfârşit la care sunt supuşi de comunişti. O altă cauză a acestei „scrânteli politice”, cum a fost definită recent politica lui Voronin de reputatul analist politic de la Chişinău, Petru Bogatu, ar putea fi declararea independenţei regiunii Kosovo la 10 decembrie, după care va urma recunoaşterea independenţei Trasnistriei, fapt care va schimba cu certitudine şi viitorul RM, cel mai sărac, mai corupt şi mai nerealizat stat european.



© www.voceabasarabiei.com. All rights reserved ®
A comentat un roman pe 29.12.2007, ora 16:21
Gogoaşa din Ţara Moto-Motode Constantin TĂNASE

A fost o dată, ca şi cum nu ar fi fost nici o dată, o ţară mare, dar mică, frumoasă, dar urâtă, bogată, dar săracă, cu oameni deştepţi, dar proşti, cu bărbaţi puternici, dar slabi şi tot aşa mai departe, şi tot aşa mai aproape. Şi se numea această ţară Moto-Moto. Culmile înfloririi această ţară le-a atins pe timpul domniei împăratului Gogoaşă, zis şi Gogoşarul, un moşneag cu păr alb ca neaua, obraz roşu ca steaua, nasul purpuriu ca steagu’ şi limba ca ciomagu’.

Împăratul Gogoaşă nu era de viţă de mioriţă, ci descendent din neam de urşi, născut prin taiga, printre brazi şi pini, şi a cucerit Ţara Moto-Moto în fruntea unei armate de războinici păroşi, flocoşi şi roşi’, în acordurile barbare ale imnului lor naţional: „Oastea sub zări roşietice, trece cu paşi viforoşi, Salvă Armatei eretice, Slavă păroşilor roşi”. Ţara fiind mare, dar mică, şi locuitorii ei fiind deştepţi, dar proşti, moş Gogoaşă a ocupat-o repede, în mod democratic şi s-a autoproclamat primul gogoşar al ţării. Vreau să vă spun însă că această ţară era una foarte ciudată. Locuitorii ei se îndeletniceau în temei cu deputăţia şi hoţia, şi doar un grup mic de populaţie cu prăşitul. Probabil din această cauză a şi apărut proverbul „Unul cu sapa şi zece cu mapa”. Cei cu sapa îi votau pe cei cu mapa, iar cei cu mapa se ocupau cu deputăţia şi hoţia. Ciordeau totul ce le pica în cale: brazi, televiziuni, deputaţi. Furau, de pildă, un deputat, îl ascundeau undeva, publicau portretele-robot ale răpitorilor şi mureau de râs că proştii îl căutau…

Lui moş Gogoaşă îi plăceau la nebunie trei lucruri: banii, vânătoarea şi taigaua. De luni până vineri storcea bani din cei care lucrau cu sapa, sâmbăta se ducea la vânătoare cu cei cu mapa, iar duminica se odihnea visând taigaua, locul naşterii sale. Tot domnind el aşa cu chiote şi voie bună, nici nu a observat când Ţara Moto-Moto devenise atât de săracă încât, într-o bună zi, cei cu sapa au pornit împotriva celor cu mapa! Făceau mitinguri non-stop la care scandau: „Jos Gogoşarul!”, „Un doi, un doi, moş Gogoaşă la gunoi!”, „Nu mai vrem nici un pic Gogoşar bolşevic!”. Ca să-i potolească, împăratul Gogoaşă şi-a chemat sluga sa secretă şi i-a poruncit: Infiltrează-te printre ei, fă-te conducătorul lor şi întoarce-i în altă parte. Ştii tu în care. Zis şi făcut. Punct ochit, punct pălit. Liniştea şi consensul s-au pogorât din nou peste Ţara Moto-Moto, în frunte cu împăratul Gogoaşă. Mulţi istorici se întreabă şi astăzi cum de i-a reuşit lui moş Gogoaşă să reîntroneze liniştea? Vă spun eu cum. Împăratul Gogoaşă domnea nu într-o ţară normală, ca oricare alta, dar în Moto–Moto, o ţară mare, dar mică, frumoasă, dar urâtă, bogată, dar săracă, cu oameni deştepţi, dar proşti, cu bărbaţi puternici, dar slabi şi tot aşa mai departe, şi tot aşa mai aproape.

P.S. Povestea de mai sus, ca orice poveste, are un final fericit: poporul din Moto-Moto s-a răsculat, la urne a votat şi pe Gogoşar la Pruncul l-a băgat... Numai că acest final încă nu a venit, dar vine, e pe drum…

M-am suit pe-un brad umbros şi v-am spus un basm frumos. (E vorba de bradul furat, evident).



© www.voceabasarabiei.com. All rights reserved ®
A comentat un alt roman pe 29.12.2007, ora 16:28
dushetiva voi toti la pascut astia cu stele cu marte si istoricii veacului trecut. poate ati auzit de cuvintele estea "daca presedintele ar fi pop...r te-ai f...-n c... ?".
O parte din romani chiar daca nu-s tigani tot se poarta ca tiganii inca (asta in randurile celor mai invarsta care au ramas cu o educatie proasta sau lipsa), sunt si tigani dar tot oameni.consider ca moldova(romaniei) este bantuita mai mult de acesti indivizi care fac o parere gresita fata de intrega romanie ,care e spre calea cea buna in anumite parti ale sale.
Moldovenii(md), daca sa ne uitam la comentariile lor de pe site, ar fi vai de steaua ,dar asta la fel nu inseamna ca se refera la orice cetatean.
Interesant daca s-ar uni md cu ro oare cum le-ar spune ,moldoveni 2? sau rusi ?
A comentat Vlad.... pe 30.12.2007, ora 10:18
Draga Rusule cand scoti o vorba te rog informeazate cine sunt romanii si dupa aia comenteaza.Pt ca din cauza unor tampiti ca tine a fost vanduta Basarabia si am ajuns frate cu frate sa ne uram.
A comentat ION pe 30.12.2007, ora 11:20
ei bine dar romania nu ne este prieten dar romanii da
A comentat sqrt pe 30.12.2007, ora 17:10
Pentru mine este indiscutabil faptul ca populatia din Basarabia, in intervalul de timp in care a fost sub ocupatie rusa a fost influentata de cultura rusa
De fapt aceasta ,,influentare,, a si fost,dintotdeauna, un prim(strategic) scop al politicii ruse in tarile ocupate de-a lungul timpului.
Demonstratia cea mai veridica a acestui lucru o constitue realitatea socio-politica din prezent...Este insa deasemenea important de subliniat, ca procesul de implantare a culturii ruse in trupul culturii romane nu a avut aceleasi efecte asupra tuturor etnicilor romani...Cu alte cuvinte,unii au reushit mai mult, altii mai putin sa-si mentina intacta cultura romaneasca...
Revolutia care s-a soldat cu eliberarea din catushele comunismului ar fi trebuit sa insemne in PRIMUL RAND inceputul unei LUPTE viguaroase p-u ,,stirpirea bacteriei ucigatoare,,pe care o reprezenta cultura rusa asimilata de etnicii romani din Basarabia.Aceasta ar fi trebuit sa fie arma, daca nu cea mai importanta,cel putin una foarte eficienta pe care o putea folosi Romania in vederea ,,scoaterii R.M din zona de influenta rusa,,
Romania insa nu a constientizat?!, la moment importanta acestei tactici politici, pe care a folosit-o foarte putin.Sa fi fost utilizata, nu se ajungea la situatia, alegerii unor autoritati comuniste,shi nici la scindarea populatie in tabara pro-rusa (majoritara) shi cea pro-romana (minoritara)...
In mesajele postate mai sus (cele preluate de pe www.voceabasarabiei.com.) sunt enumerate o serie de ,, binevointe,, facute p-u R.M de catre Romania.Aceste ,,binevointe,, nu nu mai ca au fost destul de putine(considerand intervalul de mai mult de 15 ani),ci au fost foarte putin mediatizate,or insuficient de mediatizate p-u a da nashtere la o simpatie mai profunda a populatie RM fata de Romania...
Per contrario, in acelashi interval de timp de la proclamarea Independentei pana la ora actuala, Rusia a dus o politica de influentare a opiniei publice, in vederea mentinerii/pastrari/conservarii elementelor culturii rusesti in sanul populatiei basarabene...
Demonstratia o aduce afirmatiia extrasa din acelasi articol : ,,sponsorizarea acţiunilor proruse în Basarabia, inclusiv a posturilor de radio şi televiziune proruse de la Chişinău, întrece în proporţie de 1:70 sponsorizările acordate de România unor publicaţii româneşti din Basarabia pentru promovarea scrisului, tradiţiilor şi culturii româneşti,,
Articolul in globalitatea sa pare a transmite (pe langa ceia ce s-a dorit sa se transmita) un mesaj aparte... shi anume faptul ca Romania neducand o politica agresiva impotriva R.M a dus, de fapt, o politica pashnica, aproape neutra, care a constat in cateva binefaceri acordate tarii in cauza...
Cu alte cuvinte articolul imi pare mai mult o indignare,gen,, uite, cum ishi permite asta(VORONIN), sa ne invinuiasca pe noi de agresivitate, cand de fapt noi nici nu am vrut(nu ca am shi facut ceva) sa ne recapatam teritoriul pierdut/cedat rusilor. Caci sa fi vrut noi Marea Unire:
1 investeam mai multi bani p-u promovarea culturi shi scrisului romanesc.
2 nu recunosteam niciodata noul stat R.M(suveran,independent), ci tineam sa fie recunoscut ca parte componenta a Romanie,adica asha cum a fost pana la instaurarea granitei pe Prut.
3(dar odata ce am facut-o cel putin) duceam o politica sigura shi concreta in ceia ce priveste relatiile cu RM,o politica bazata pe o inginerie graduala bine pusa la punct, in vederea atingerii scopului final(Unirea).
4 Ș.A
NOI insa nu am facut asemenea lucruri deci va rog nu ne invinuiti de AGRESIVITATE!!!!!!!!,,




A comentat ANCUTZA pe 31.12.2007, ora 03:36
Cred ca rusu are intru-catva dreptate:
sa fim obiectivi: intotdeauna intr-o societate se petrc schimburi interculturale(obiceiuri,dar shi vicii) intre etniile ce fac parte din aceasta societate(exemplu S.U.A,R.M)...Asha se intampla shi in Romania unde se atesta un numar mare de etnici rromi...E un lucru cert!!
A comentat ANCUTZA pe 31.12.2007, ora 03:48
Cred ca ati baut cu totii cam mult de sarbatori! Vladut, uneori reusesti glumele, dar asta n-a avut nici sare, nici piper! Eu sunt din Romania si nimic din ceea ce fac nu se poate numi "tiganesc"! In orice popor exista oameni care se comporta "tiganeste", dar asta nu inseamna ca trebuie sa extinzi aceasta insusire la o tara intreaga! Si ma intreb oricum care e mai tigan: un proaspat membru al U.E. sau mai degraba niste fosile vii aflate la conducerea "tarisoarei" voastre dragi? Nu mai jigni ca n-as vrea sa ne suparam! Te rog frumos! Respect & La MULTI ANI! alecinmileniultrei@yahoo.com
A comentat Alec-BM pe 31.12.2007, ora 05:41
www.recensamant.ro Aceasta este adresa pe care puteti vedea recensamantul din 2002, in Romania. Cei care afirmati ca Romania este o tara plina de tigani si de unguri, informati-va!
Populaţia după etnie - la recensămintele din anii 2002 şi 1992


Etnia (grupul etnic) 2002 1992 2002 în % faţă de
Persoane % Persoane % 1992
TOTAL 21698181 100,0 22810035 100,0 95,8**)
Români 19409400 89,5 20408542 89,5 95,1
Maghiari 1434377 6,6 1624959 7,1 88,3
Rromi (Ţigani) 535250 2,5 401087 1,8 133,4
Germani 60088 0,3 119462 0,5 50,3
Ucraineni-Ruteni 61353 0,3 65764 0,3 93,3
Ruşi-Lipoveni 36397 0,2 38606 0,2 94,3
Turci 32596 0,2 29832 0,1 109,3
Tătari 24137 0,1 24596 0,1 98,1
Sârbi 22518 0,1 29408 0,1 76,6
Slovaci 17199 0,1 19594 0,1 87,8
Bulgari 8092 * 9851 * 82,1
Croaţi 6786 * 4085 * 166,1
Greci 6513 * 3940 * 165,3
Evrei 5870 * 8955 * 65,5
Cehi 3938 * 5797 * 67,9
Polonezi 3671 * 4232 * 86,7
Italieni 3331 * 1356 * 245,6
Armeni 1780 * 1957 * 91,0
Alte etnii (grupuri etnice) 18950 0,1 7246 * 261,5
Nedeclarată 5935 * 766 * 774,8
A comentat Catalin, Craiova pe 31.12.2007, ora 12:12
Cu alte cuvinte, 89,5% romani, 6,6% maghiari, 2,5% tigani (sic!), dintr-un total de 21 698 181 de cetateni romani. Mai puteti afirma ca Romania nu este a romanilor?
A comentat Catalin, Craiova pe 31.12.2007, ora 12:17
ANCUTZA, ai dreptate, Romania a facut compromisuri in privinta Basarabiei. Dar iti spun eu motivul! L a declararea independentei RM, Romania, abia trecuta de sangerosul an '89, era slaba din toate punctele de vedere pentru a nu recunoaste dorinta RM, o RM plina cu etnici rusi adusi de Stalin din toate colturile imperiului sovietic, in locul sutelor de mii, milioanelor de romani basarabeni deportati in lagarele din Siberia. Asa se face ca in Transnistria romanii sunt minoritari, ei sunt covarsiti de cazaci, rusi, ucraineeni, gagauzi etc. si nu mai au putere de decizie. Mai tarziu, pe masura ce democratia prindea putere in Romania, aceasta nu a putut sa aibe o politica care sa vizeze unire cu RM, pentru ca ar fi fost incompatibila cu politica de aderare la NATO, iar mai tarziu, la UE. Cu alte cuvinte, Romania a dat Basarabia pe NATO si UE. Deasemenea, Romania, dupa 1990, nu ar fi putut niciodata sa intre cu forta in RM, atat pentru ca ar fi incalcat dorinta cetatenilor RM de a fi liberi, cat si pentru ca Rusia si Ucraina nu ar fi stat cu mainile in san. Dar de ce romanii basarabeni nu au facut un referendum national , in care sa se voteze din nou Unirea cu Romania? Ar fi pus Europa, America si Rusia in fata faptului implinit, asa cum au mai facut-o in trecut. Un lucru ti-l pot spune cu certitudine: Cand RM va adera la UE, Romania se va transforma din nou in Romania Mare, Romania dodoloata. De data aceasta la adapostul granitelor europene, granite care vor pune Rusia cu botul pe labe, si o vor face sa uite de osul care se numeste Basarabia, pamant vesnic romanesc.
A comentat Catalin, Craiova pe 31.12.2007, ora 12:43
eu nu m-am referit anume la rromi ci la niste indivizi din specia oamana intalniti de multe ori prin orasele mai sarace care cauta numai sa te amageasca si sa te fure. (care is mai cu "obraz" fura in italia dar care nu activeaza pe teritoriul romaniei.)
apoi mai bine cred ca le-ar spune tarani, "cand se-aud manele de la taranu de de-asupra".
A comentat Vlad.... pe 31.12.2007, ora 14:51
Vladut, nici eu nu m-am referit la rromi! Da` nu stiu cum de dati voi, basarabenii, numa` de scuma societatii romanesti! Dupa aia tot voi va plangeti ca nu sunteti respectati in Romania! Uite, eu de exemplu, sunt un roman din Romania care v-a intins o mana de ajutor moraliceste vorbind si am incercat sa ma apropiu de voi si sa ma imprietenesc cu cativa de pe aici, tastandu-mi de multe ori si adresa de e-mail! Din pacate, n-am primit niciun mesaj de la nimeni din Basarabia! Trag de aici concluzia ca nu stiti sa va cautati prietenii adevarti din Romania si ceva va trage in jos sa va intovarasiti cu cei care au un nivel intelectual extrem de scazut si care sunt intr-adevar cat nisipul marii si la noi! va plangeti ca vi se spune "rusi" ? Pai asta e tot din vina voastra! Ca-i lasati pe rusi si rusofoni pana si in ziua de azi sa va conduca tara! Nicaieri in Europa nu mai sunt comunisti si falsificatori de istorie la putere! deschide-ti ochii, Vladut! HAPPY NEW YEAR! alecinmileniultrei@yahoo.com
A comentat Alec-BM pe 31.12.2007, ora 14:59
Sincer moral n-am nevoie de sprijin fiindca nimeni nu-l poate da . Iar daca mi se spune rus ma bucur fiindca basarabean nu-mi place iar sa fiu roman nu-i la moda .Prietenii ma gasesc ei pe mine , si in rest totul privesc detasat
nici-un partid nui de agreat,
nu raspund pentru faptele nimanui ,
daca-ar fi nici a copilului
si daca-am gresit a mea vina nui-
scriptura trebuie sa se implineasca
si raul sa traiasca,
inca mult pe pamant
pana la sfirsit.
libertatea-i pe prim plan
cultura pe cel secundar
iar mai apoi se stabileste de la an la an .

anul care vine
sa ne-aduca si bine.
rau din oficiu este mult
a ramas si din trecut.
pe cnd voronin o sa faca scandal
alec-bm o sa ne ajute moral
basarabeni.ro cu un portal
si basescu financiar
"dusmanilor" romani multa sanatate
la fel si pentru cei de pe Marte
in curand venim si noi
cei care-au ramas pe langa oi
pan'atunci strangem bani
din bursa neschimbata de "mii" de ani
La anul si la mai multi ani :)
A comentat Vlad... pe 31.12.2007, ora 16:37
Ba Vlade, uite bre, ma abtin sa nu te injur caci suntem in prima zi din an si ma simt asa mai dragut. E pacat bre, eu sunt de la Iasi, iar tu ne faci asa in tot halul. Rusine sa-ti fie! Caci iesa tineri in strada in Chisinau,si in spatele acestor tineri sunt famillii intrwgi... va veni ziua cand vor iesi toti in strada.. iar in ziua aia, iti garantez eu ca te vei alatura lor...esti un debusolat cultural..la care mai si spui cu ingratitudine ca romania este dusmanul Moldovei... tu n-ai putut sa citesti istoria bre? Suntem 9 milioane de Moldoveni in RO iar tu te bagi sa ne faci imagine de rahat, rusine ba, du-te ba daca tot vorbesti cu tigani, dute ba si fa-te si tu, caci noi macar incercam sa va intindem o mana, de la om la om, nu ca tine, de la tampit rus la oameni care vor sa-i ajute...

fi si tu oleaca mai adept in ce consta cercetarea radacinilor proprii si probabil ca vei evolua si tu ca fire..cat timp ai sa zici ca e la moda sa fi rus, atunci atat timp vei fi fals pe veci!

La multi ani!
A comentat Vlad (altul) nu anti-Romanul pe 02.01.2008, ora 01:09
Si Vlade...bre..daca tot atat de mult te mandresti ca esti Rus..dute bre si traieste la ei ca noi nu vrem de n-astia ca voi..nici Romanii din r.M nu va vor...duceti-va inapoi de unde ati venit... caci pana la urma, tot ca tiganii sunteti si voi, nu sunteti Moldoveni, ati imigrat pe pamantul Moldovenesc...sunteti Moldoveni etnici? PULA MEA! ESTI RUS! inapoi, precum noi Romanii le spunem la tigani, asa iti spunem si tie...RUSULE!
A comentat Vlad (tot altul..nu anti-Romanul) pe 02.01.2008, ora 01:11
vlad=voronyn=tarlev=comunisti=prostii istoriei
A comentat pacat pe 02.01.2008, ora 10:40
Fratilor, Voronin e un "putrejune" care inainte de a scoate din clantul lui de cioara o vorba, nu o proceseaza si nu gandeste ce urmari ar putea avea.
In ultima sa emisiune de la NIT-"tv de loukoum(de rahat)" ca toti acei care se dau mari romani de pe teritoriul Basarabiei sa se duca in Romania daca acolo se simt mai bine, ce cauta ei aicea. Or, ma boule de voronin tu tre sa parasesti teritoriul Basarabiei cu toti gusatii tai si cu tot rusul care exista la noi.
Indragi-l-ar ciorile si spanzuratorile!
A comentat basilio de la Magdacesti pe 02.01.2008, ora 12:35
PENTRU ALEX
Nu se putea shi inca nu se mai poate face un referendum in care sa se voteze UNIREA dintr-un singur motiv--- mentalitatea populatie din Basarabia...
O parte din Basarabeni inca sufera de nostalgia timpurilor comuniste,iar cealalta parte e plecata peste hotare...
R.M va putea sa intre in U.E shi N.A.T.O numai dupa ce va iesi definitiv de sub influenta Moscovei... ceia ce nu se poate realiza fara ajutorul Romaniei,iar fiindca Romania ezita sa intreprinda pashi concreti in aceasta directie,nu se poate vorbi despre integrarea in U.E...
A comentat ANCUTZA pe 02.01.2008, ora 17:17
Mesaju postat mai sus a fost adresat lui Catalin, Craiova
A comentat ANCUTZA pe 02.01.2008, ora 17:25
Romania desi e in UE si NATO mai mult ca oricand cade sub dependenta energetica si economica a Rusiei, e de ajuns sa va amintiti caror interese serveste cel mai bogar om din Romania si cum actualul guvern i-a tinut umbrela in afacerea cu Kazahstanul, cititi:Rusia. Si Chiuariu, si Cioroianu satisfac nu atat interesele legitime ale romanilor din Basarabia, ci se pare ca ale Moscovei, caci altfel nu se faceau modificarile in lege cetateniei.Moscova a obtinut pentru guvernul chisinauian o pauza in obtinerea in masa a cetateniei,necesara ca oxigenul. Pana Bucurestiul se va dumeri saacorde sau nu pasapoarte moldovenilor carevor sa plece peste hotare, Chisinaul va reusi sa obtina circulatie libera pe 90 zile in spatiul Shengen si atunci - faca bors cei de la Bucuresti cu actele de cetatenie, caci vor deveni inutile basarabenilor. A cata oara trenul este scapat. Vorba goala si vanzoleala - iata politica de azi a celor ce ne canta frumos despre romani, romanism, patriotsm, unire si viitor comun. Din capul locului stiu ca nu vor si nu pot face nimic-nimic pentru basarabeni.
A comentat Sovieticus pe 03.01.2008, ora 12:24
A comentat basarabeanul pe 03.01.2008, ora 19:04
wai necioplitilor !!! , cand voi ati venit de la romani in md ,rusii erau deja wai,moldova e a rusilor "bre", voi santeti niste spioni romani bre care v-as innadit in moldova si vreti unire. huuu, si inca jos comunistii, da ce bre esti la tine-n tara ? ,mars in romania spioni nenorociti,.asta din cauza voastra gazul e scump si lumina e. la fel.Faceti neamul de rusine netrebnici se sunteti. huuuuuuuuuu
A comentat Vlad.... pe 03.01.2008, ora 22:36
Ba Vlad daca moldova e a rusilor tu de ce vorbesti romana bre. Dute tu la rusi daca esti rus si lasa romanii in pace.Mai invata istorie ca Basarabia a fost mereu a Romanilor. Iar conducerea rusa a fost hoata si criminala.asa ca sufletul romanesc se va exprima mereu la el in tara. atata timp cat vor fi suvbjugati de rusi... cui nu-i place ...rusia e mare este loc pentru toti. NOI SUNTEM ROMANI SI VREM UNIRE...
A comentat basarabeanul pe 04.01.2008, ora 11:26
Ba toropala si ciomag de Vlad...
dute ma si nu incinge spiritele, daca nu stii istorie dute si o invata, dar daca stii, reflecta bine ce spui.
Daca esti al rusului dute ba la rusi ba, acolo ai pamant, ai hectare de taiga, fratii tai sunt acolo, de ce stai in calvarul asta "romanesc" din Basarabia.
Imputituri de alde tine numa strica ambianta romana din Basarabia.
A comentat basilio pe 04.01.2008, ora 15:13
Bre, Vlade, bre, stii tu cine au fost descalecatorii Moldovei medievale? Bre, au fost doi cnezi maramureseni pe nume Dragos de Bedeu si Bogdan din Cuhea. Bre, daca astia doi au intemeiat statul medieval moldovean si erau vorbitori de limba vlaha (romana pe intelesul tau), se cheama ca si limba moldovenesca, atat de draga lui Voronin si gastii sale ce bolsevici, este tot.....limba romana. Iti explic simplu, ca la clasa I. Pe vremurile acelea Rusia avea alte probleme, nu-i curgeau balele atat de rau ca acum, gandindu-se la Basarabia. Era impartita in cnezate si avea mari probleme cu tatarii. Asadar, bre Vlade, te intreb ca la clasa I, daca intemeietorii Moldovei au fost romani, voi aia care traiti azi acolo ce sunteti? Iar daca limba celor doi descalecatori era romana, limba voastra de azi cum se numeste? Bre, ai grija cum raspunzi la intrebarile astea doua, pentru ca risti sa te las repetent la istorie.
A comentat Catalin, Craiova pe 04.01.2008, ora 18:50
Bre Vlade, citeste o mica cronologie a Moldovei :

Cronologie

* Oraşe atestate documentar pe teritoriul viitorului stat Moldova: 940/965 - Cetatea Albă (Maurocastro), 1174 - Bârlad, 1241 - Baia, cca. 1274 - Chilia, 1310 - Hotin, 1340 - Siret[2].
* 1164 - Nicetas Choniates scrie în cronica bizantină despre locuitorii de "la hotarele Galiţiei"[3].
* 1241 - Năvălesc tătarii între Carpaţi şi Nistru[4].
* 1300 - O pecete cu inscripţia "civitas Moldavia" (în limba latină) atestă existenţa oraşului Baia[5].
* 1310 - Sunt cunoscute aşezările Ţeţina (la vest de Cernăuţi) şi Hotin (sediu episcopal catolic)[6].
* 1325 - Românii moldoveni de pe teritoriul viitorului stat Moldova luptă alături de poloni, ruteni, şi lituanieni împotriva margravului de Brandenburg[7].
* 1326 - O oaste de "walachi" îl ajută pe regele Wladislav Lokietek[8].
* 1343 - Voievodul maramureşean Dragoş, trimis de regele ungur îi bate pe tătari şi-i alungă peste Nistru[9].
* 1345 - Sunt atestate documentar mănăstirile franciscane de la Baia, Siret şi Cosmin[10].
* 1350 - La Botoşani colonia de armeni de aici îşi construieşte prima biserică[11].
* 1352/1353 - Regele Ludovic organizează o nouă provincie numită Moldova în fruntea căreia este desemnat românul Dragoş[12].
* 1359 - Are loc descălecatul lui Bogdan I şi întemeierea Moldovei ca stat independent[13]
* cca. 1391 - Urcă pe tron Roman I, pe care hrisoavele îl numesc voievod al Moldovei de la munţi şi până la mare[14].
* 1420 - În timpul lui Alexandru cel Bun are loc prima luptă a moldovenilo cu turcii care atacă fără succes Cetatea Albă[15].
* Din secolul al XV-lea, Moldova este împărţită în Ţara de Sus şi Ţara de Jos la care se adaugă Bugeacul turcesc (Basarabia veche)[16]
* 1467 - Ştefan cel Mare zdrobeşte la Baia oastea ungară condusă de Matei Corvin[17].
* 1475 - La Vaslui Ştefan cel Mare şi Sfânt spulberă oastea de 120 000 de soldaţi a lui Soliman[18].
* 1484 - Turcii iau Cetatea Albă şi Chilia[19].
* 1497 - Regele polon Ioan Albert este înfrânt de Ştefan cel Mare şi Sfânt în Codrii Cozminului[20].
* 1538 - Turcii iau Bugeacul cu Tighina[21].
* 1574 - Ioan Vodă cel Viteaz este trădat de boieri şi ucis cu cruzime de turci[22].
* 1600 - Mihai Viteazul devine şi domnitor al Moldovei şi realizează unirea celor trei ţări române[23].
* 1711 - Poarta otomană instaurează domniile fanariote, iar ca prim domnitor este numit Nicolae Mavrocordat[24].
* 1713 - Hotinul devine raia turcească[25].
* 1775 - Austria ia nordul Moldovei pe care îl numeşte Bucovina[26].
* 1812 - Rusia ia partea de est a Moldovei, dintre Prut şi Nistru, pe care tot ruşii o numesc Basarabia[27].
* 1821 - Are loc Eteria lui Alexandru Ipsilanti[28].
* 1822 - Se restabilesc domniile pământene prin numirea lui Ioniţă Sandu Sturdza[29].
* 1848 - Revoluţia din Moldova are un caracter petiţionar[30].
* 1856 - Moldova primeşte înapoi de la ruşi trei judeţe din sudul Basarabiei: Cahul - Bolgrad - Ismail dar sunt luate din nou de Rusia în 1878[31].
* 1859 - Cele două Principate Române se unesc sub domnia lui Alexandru Ioan Cuza[32].

Bre, mai poti afirma ca Moldova nu este pamant romanesc, iar locuitorii ei nu sunt romani? Desigur, ca un copil silitor, tu stii ca Stalin a plantat multi rusi in Moldova, iar pe romani i-a luat din Moldova si i-a deportat in lagarele sovietice din Siberia. Ce naiba, nu ai vazut marturiile celor putini care s-au mai intors de colo?
A comentat Catalin, Craiova pe 04.01.2008, ora 19:10
bre da tu stii ca primii locuitori ai americii de nord au fost hotii,crimanalii si toti cei care trebuiau pusi la puscarie pe viata in anglia , insa iei au decis sa-i transporte in america ca sa lucreze acolo ? inseamna ca americanii sunt asa? da stiii ca locuitorii teritoriului romaniei de azi ei au fost daci si nu romani, dar pentru ca traian (roman) a cucerito se numeste romania si nu dacia. Deci chiar daca primii locuitori ai moldovei au fost romanii, fiindca au luat-o rusii(ca n-au avut pe cine cuceri) si pentru ca nici Romania nu se numeste Roma ,nici tara noastra nu se numeste rusia ci MOldova . adica tu vrei sa spui ca acuma ar trebui toate tarile sa revina la teritoriile de dinaintea razboaielor si poate inainte de Hristos ?
A comentat Vlad.... pe 04.01.2008, ora 20:59
Cu alte cuvinte noi azi aveam sa facem parte din velikii narod al Rusiei daca nu ar fi fost parintii nostri( luminosi ca Sfintii in ghilimele) pacaliti de niste indivizi de natura romana ,care au vrut independenta pentru a ajunge ei la conducerea statului.
si inca nu-i tarziu
A comentat Vlad... pe 04.01.2008, ora 21:09
Ma Vlad dute si te racoreste cu ideile tale la Patria ta Rusia si la tatal tau Putinica; Pactul Ribentrop-Molotov a fost un pact criminal si hot care a rupt fortat basarabia de patria ei: Ce treaba au criminalii din SUA cu statul de acum daca vrei sa stii nu numai criminali au fost dusi acolo ci toata inteligenta euriopeana a plecat intr-un timp, asa s-a format statul lor dar nimeni nu i-a cucerit si i-a invatat ca sunt altfel decat Americani.
Noi am fost rupti de Romania am fost fortati sa ne incadram in statul sovietic: am fost indoctrinati sa uitam de fratii nostri de peste prut si acum continua aceasta indoctrinare. Ma rusii ne folosesc pentru interesele lor economice si expansioniste si militare la fel deoarece Basarabia e un punct strategic. Ce nu e clar aici: iar noi care vorbim romana suntem ROmani nu se intelege. Bunicii nostri au fost toti cetateni romani; inainte de 40
asa ca nu mai vorbi degeaba
daca cu adevarat ai fi interesat sa cunosti adevarul incearca sa citesti istorie ca vad ca rusii te-au indoctrinat bine;
A comentat basarabeanul pe 04.01.2008, ora 21:42
bre da tu stii ca primii locuitori ai americii de nord au fost hotii,crimanalii si toti cei care trebuiau pusi la puscarie pe viata in anglia , insa iei au decis sa-i transporte in america ca sa lucreze acolo ? inseamna ca americanii sunt asa? da stiii ca locuitorii teritoriului romaniei de azi ei au fost daci si nu romani, dar pentru ca traian (roman) a cucerito se numeste romania si nu dacia. Deci chiar daca primii locuitori ai moldovei au fost romanii, fiindca au luat-o rusii(ca n-au avut pe cine cuceri) si pentru ca nici Romania nu se numeste Roma ,nici tara noastra nu se numeste rusia ci MOldova . adica tu vrei sa spui ca acuma ar trebui toate tarile sa revina la teritoriile de dinaintea razboaielor si poate inainte de Hristos ?




Bre, insist pe bre, pentru ca tie iti place cuvantul, ma uimesti la toate capitolele; esti chiar afon nu numai in privinta istoriei romanilor, ci si la cultura generala. Desi nu are relevanta ideea ta cu primii locuitori ai Americii de Nord, mai bine te abtineai pentru ca ai scris prostii, o sa-ti demontez treptat fiecare idee. In primul rand, primii locuitori ai Americii, nu numai cea de Nord, ci si cea de Sud, au fost amerindienii, cunoscuti sub numele generic de piei rosii. Toata America de Nord a fost impanzita cu triburi celebre: apasi, sioux, comansi, irochezi, cheienne, mohicanii si multe altele. Albii cand au ajuns pe continentul american au gasit toate aceste triburi mai mult sau mai putin evoluate. In America de Sud au fost celebrele imperii Aztec, Maya si Inca. Se pare ca toti acesti locuitorii vechi ai continentului american au migrat din Asia, in vremurile de demult ale Pamantului, cand pe Terra nu era decat un continent urias. Iar albii care au pus prima data piciorul pe continentul american nu au fost hoti, banditi si cum le mai spui tu, ci conchistadori, marinari indrazneti care au cutreierat marile si oceanele lumii. In America de Nord este vorba de colonisti care au reusit sa supuna padurile virgine si sa dea nastere stralucitoarelor orase de azi.Americanii de azi le sunt recunoscatori si ii comemoreaza in fiecare an.Acum, in America amerindienii sunt recunoscuti de stat ca fiind autohtoni, sau primii locuitori, si, desi traiesc in rezervatii, au pamanturile lor si sunt scutiti de impozite. Al doilea punct al prostiei tale: primii locuitori ai Romaniei au fost dacii, un neam indo-european, cei mai viteji dintre traci. Mai sunt cunoscuti si sub numele de geti. Dacii, cu toata vitejia lor, au fost cuceriti de romani, iar urmasii lor, nascuti din cei 165 de ani de stapanire romana, se numesc romani. Pe intelesul tau: barbatii romani s-au casatorit cu femei dace si barbatii daci cu femei romane. Numele tarii rezultate este Romania pentru ca dacii s-au romanizat. Simplu! Dealtfel, din toate tarile latine, este singura care are numele cel mai apropiat de vechea Roma. Ceea ce sustin, si incerc sa scot in evidenta ca sa intelegi si tu, este faptul ca moldovenii din Basarabia sunt romani, istoria si limba noastra este comuna din antichitate, au fost comune si in perioada medievala, si vor ramane comune in vecii vecilor. Limba noastra este aceeasi, iar cuvintele diferite cu ajutorul carora incearca comunistii sa inventeze limba si poporul moldovenesc cu istorie, traditii si mosteniri diferite de cele ale romanilor din Romania, sunt simple regionalisme. Bunaoara, cuvintele pe care un oltean sau un ardelean nu le inteleg decat cu urechea ciulita, se vorbesc la fel de bine de catre moldovenii de pe ambele maluri ale Prutului. La fel si cu moldovenii amintiti anterior, trebuie sa se concentreze ca sa inteleaga cuvinte rostite in Oltenia sau in Ardeal, Muntenia sau in Dobrogea. Voi aveti istoria schimbata si intoxicata de comunisti.Nu ti se pare ciudata aceasta dorinta a lor de a renunta la tot ce aminteste de romani si de Romania? Limba, culorile drapelului, imnul, stema etc. Tine minte( iti recomand sa cauti pe internet, sa te uiti pe Discovery) comunismul a facut mai multe victime decat a facut nazismul. Dar Europa care a condamnat nazismul, nu doreste sa faca la fel cu comunismul si nici nu vorbeste despre asta, stie ca a impartit dupa al II-lea razboi mondial harta pe sfere de influenta impreuna cu Stalin. Chestia asta poate trezi rani si amintiri, ceea ce este riscant pentru o Europa care se doreste unita. Asa ca, amice, nu mai posta prostii aici si nu mai tine partea rusilor si comunistilor, astia au facut numai rau peste tot pe unde au fost. Nu convingi pe nimeni, generatia tanara are de unde sa se informeze si sa vada adevarul despre politica Rusiei si despre comunism. Spiritul romanesc a trecut prin multe greutati, a trecut de unguri, de tatari, de otomani, de rusi, de polonezi si de nazisti, nu o sa se impiedice tocmai acum in 2008 de Voronin si rahatii lui. Vei vedea rezultatul alegerilor din 2009 in RM, eu sunt convins ca va fi satisfacator pentru romanii basarabeni. Hai pa, ca m-am plictisit.
A comentat Catalin, Craiova pe 04.01.2008, ora 22:39
ce fel de amerindieni ? unde se gasesc ei azi ? pe luna ? poate indieni ai vrut sa spui. no bine dar sua sarbatoreste ziua independentei da, si de cine a devenit ea independenta , de indienii tai ?nuuu, de Anglia si deaia vorbesc ei engleza si nu indiana. este chiar un exemplu in care aceeasi limba (cu mici diferente adica engleza e aceeasi insa unii folosesc anumite cuvinte iar altii altele) iar statele sunt diferite.
A comentat Vlad.... pe 05.01.2008, ora 14:17
nustiu da in razboiul cel deal doilea nu mi s-au parut deloc viteji romanii, eu stii ce cred ,ca doar laudarosi sunt.
A comentat Vlad.... pe 05.01.2008, ora 14:25
Ma Vlad poate or fi laudarosi romanii dar macar nu sunt sovini ca rusii. Rusii sunt un popor care cu imperialismul lor stiu sa fure tot ce e mai bun de la altii si sa-i dispretuiasca in acelasi timp pe altii deoarece in gandirea lor ei sunt mai buni si mai tari. Gandeste un pic numai la foametea organizata de Stalin in Basarbia si mai ales in Ucraina zi si tu daca nu a fost asta satanist in gandire; Noi am fost Romani odata si acum mai suntem in inima noastra si ne e de ajuns sa ne dicteze cineva. Nu te-ai intrebat de ce limba rusa si rusii sunt atat de favorizati de stat,toata economia basarabiei e in mana rusilor si nu a moldovenilor cum iti place tie sa zici. De ce rusii care traiesc de prin 50 sau 60 sau si mai demult in basarabia nu cunosc inca limba statului dar vorbesc tot rusa. RAspunde la aceste intrebari simple. Cum se face ca in posturile publice sunt multi rusi care nu stiu limba romana.UIte in Estonia Letonia si Lituania demult cei care nu vorbesc limba lor de stat nu pot ocupa nici o functie publica da la noi ca in Rusia mai rau.
De ce sunt atat de favorizati rusii. cu ce ocazie ce sunt la Moscova
Nu intelegi ca Voronica e omul lui Putinica
si joaca jocul rusilor.
A comentat basarabeanul pe 05.01.2008, ora 18:27
Vlade, ma dezamagesti! Am pornit o polemica si vad ca nu o scot la capat cu tine. Am impresia ca doar vorbesti limba romana (na, ca ma lua gura pe dinainte.....doream sa scriu moldoveneasca!) dar nu o intelegi. Pai studiaza putin cuvantul amerindian : amer + indian. Deci, este vorba de indienii din America, indieni pe care istoria ii numeste amerindieni pentru a nu se crea confuzia intre ei si indienii din India. Ei sunt numiti indieni doar in cartile scrise de Karl May si James Fenimore Cooper, sau in filmele cu piei rosii. Asa ca despre ei era vorba in comentariul de mai sus. Dupa cum bine spuneai, americanii vorbesc engleza, austriecii vorbesc germana, canadienii vorbesc franceza si engleza, si toti astia nu au nicio greata cand le vorbesc, ba chiar sunt mandrii ca vorbesc limbile stramosilor lor. Nu este si cazul gastii de parveniti comunisti care conduc Basarabia astazi, loiali intereselor Rusiei. Ei cand aud de limba romana parca aud de Iad. Le arde auzul si limbile. Spuneai ca armata romana nu a dovedit vitejie in al II-lea razboi mondial? Mai amice, de unde stii tu asta? Din cartile de istorie pe care vi le-au scris comunistii? Poti sa crezi ce vrei, dar copii din Romania nu invata acelasi lucru. Azi, istoria le este prezentata romanilor din Romnia asa cum a fost si este ea. Spre deosebire de voi care invatati ce doresc comunistii, si iata asa se nasc ignoranti asa cum esti tu, bre Vlade!
A comentat Catalin, Craiova pe 05.01.2008, ora 19:03
ba voi chiar sunteti niste spioni. limba de stat ar trebui sa fie rusa dar fiindca sa nu va aprindeti de ciuda sa pus moldoveneasca. iar foamea a avut si ea rolul ei binefacator , s-a mai rarit populatia si au tinut si post olica mai mult oamenii, ca erau presupun tare pacatosi (cum spune biblia prin post si prin rugaciune). pai nu . odata o fast potop odata foamete , apa asai pe pamant , cum vreti voi, ca doar nu santeti in rai.
cum poate sa numeasca voronica pe romania prieten daca numai au a adus ? pai gandestete ca daca romanii nu intrau in ue nu se isca acea zarva cu vizele si toatea povestea. romania daca tine asa de mult la moldova si ii este prietena trebuia sa astepte sa se uneasca si apoi sa intre in ue .
A comentat Vlad.... pe 05.01.2008, ora 22:46
Ma Vlad tu vad ca chiar esti rus. spune sincer te tragi din rusi nu-i asa macar sa inteleg cu cine avem de afacere. Oamenii mai sus au incercat sa-ti explice clar situatia dar vad ca degeaba pierdem timpul. Ba cum poti tu sa spui ca foametea organizata de stalin a fost buna. Ba ia de maine sa nu mai mananci nimic ca sa se ma rareasca moldova ca si asa sunt multi oameni pe tera. Ma tu ai gandit macar inainte de a vorbi. Cu ce te diefrentiezi tu de Stalin. cu nimic. Inseamna ca esti si tu un criminal sovietic totalitar si bolsevic daca esti de acord cu faptele lor. Iar romania daca nu intra in UE nu ne putea ajuta nici pe noi sa intram. Asa ca nu mai comenta degeaba. Spion vad ca esti tu impreuna cu Voronica si cu toata saica lor in Basarabia Romana. Ia mai plecati la tatal vostru Putinica ca siberia e mare taiga este pamant destul pentru toti.Dar cand pleci nu uita sa-l ei de o aripa si pe Voronica ca tare s-a mai saturat poporul de el. Tradatori de neam si tara. Dute si vb limba moldoveneasca la rusi poate mai inventati vre-o limvba noua pe acolo.... Tare nu gandesti bine sincer. Tu sigur esti rus daca nu esti rus e si mai rau ca te faci si tu tradator impreuna cu toti comunistii astia degradati.
A comentat basarabeanul pe 06.01.2008, ora 01:40
Mai oameni buni voi chiar nu va dati seama ca Vlad... asta isi bate joc de voi si-i place sa va ia in carutza asa de dragul discutiei ....nu inteleg la ce mai faceti polemica gratuit cu prostul....ca habar nu are pe ce lume traieste(el vorbeste sarmanul despre indieni de pe planeta marte...degeaba va chinuiti sa-i explicati despre amereindieni si geto-daci....ca oricum nu intelege cu ce se mananca istoria, vrea sa para si el interesant)......Vlad...dute si ha o labutza mai bine decat sa mai postezi mesaje pe acst site....hai...pa
A comentat Ina pe 06.01.2008, ora 01:55
uite ca polemica am gasit in dictionar dar "ha labutza "ce-i aceia ? , spune-mi macar ca sa nu mor prost. si de unde ai luat tu ca oamenii astia is buni ...
A comentat Vlad.... pe 06.01.2008, ora 03:06
Mai Vlade, am ajuns la concluzia ca esti dobitoc. Si pentru ca ma plictisesti nici nu o sa-ti mai raspund.
A comentat Catalin, Craiova pe 06.01.2008, ora 09:30
poate caine ai vrut sa zici ca laba are el.
A comentat Vlad.... pe 06.01.2008, ora 16:34
Ma Vlad sa stii ca sunt de acord cu Catalin Craiova
pt ca sa te ignoram nu mai raspundem la mesajele tale...Asa ca poti sa vorbesti in punga...
A comentat basarabeanul pe 06.01.2008, ora 17:44
Mai fratilor, INA are dreptate! Vlad asta-i un miserupist (adica i se falfaie de toate)! Ii place sa ne atate, atata tot! Dar bravo INA, i-ai zis-o cu "labutza", ai fost tare de tot! }{x10 alecinmileniultrei@yahoo.com
A comentat Alec-BM pe 07.01.2008, ora 04:56
salutare
A comentat xcxcv pe 06.12.2009, ora 16:33
 COMENTEAZA 


2