Umbra statelor peste cearta bisericilor
10.01.2008
Inceputul anului a dus la cote noi tensiunea dintre cele doua maluri ale Prutului. Preotii Ion Bigea si Constantin Dumitrascu au fost expulzati, astfel incat doua parohii - din totalul de 186 - apartinand de Mitropolia Basarabiei, au ramas fara conducator spiritual. Mitropolia are 200 de preoti, dintre care doar sapte sunt cetateni romani.
Cei doi au fost si amendati pe motiv ca locuiesc si lucreaza ilegal in Moldova. Preotii Iulian Budescu si Ion Tivlea au avut la randul lor probleme cu actele si au fost anuntati ca trebuie sa plece din Republica. Celor doua evenimente li se adauga hartuirea mitropolitului Basarabiei, Petru Paduraru, tinut, cand se inapoia de la Iasi, de la slujba de Craciun, doua ore la frontiera.
Asistam la lupta dintre doua biserici, dar mai adanc se desfasoara o infruntare de natura politica. Biserica Mitropolitana a Republicii Moldova, care tine de Patriarhia Moscovei, are circa 1250 de parohii. Ea reprezinta unul din multele mijloace prin care Rusia controleaza viata din Moldova. Dupa caderea regimului comunist si prabusirea Uniunii Sovietice, liderii Rusiei au vazut in Biserica Ortodoxa Rusa o sursa de legitimare proprie si una de control a societatii. Proveneau, in fond, din acelasi aparat. Materialele din arhivele KGB, atat cat au putut fi penetrate la inceputul anilor '90, aratau ca patru din sase membri permanenti ai Sinodului fusesera ofiteri KGB. In particular, Sectia de Relatii Ecleziastice Externe a Patriarhiei Ruse era intesata de agenti. Alexei al II-lea, devenit patriarh la mijlocul anului 1990, este un fost colonel KGB, reciclat asemenea altor fosti conducatori ortodocsi din statele comuniste. El apartine "Grupului celor 53" care, in 1990, se adresa lui Gorbaciov cerandu-i sa ia neintarziat Ńmasuri pentru preintampinarea separatismului, activitatilor subversive antistatale, incitarilor si disensiunilor interetnice, uzand in acest scop de lege si autoritatea cu care ati fost investit". La mijlocul anului 1992, Alexei al II-a recidiva: "Teritoriul recunoscut al Patriarhiei Moscovei cuprinde nu numai Rusia, ci si Ucraina, Belarus, Moldova, tarile Baltice, Azerbaidjanul, Kazahstanul si Asia Centrala". Intr-adevar, sub conducerea sa, Biserica Ortodoxa Rusa a devenit unul din principalele instrumente de control ale fostului imperiu. Completa imbratisare dintre Biserica Ortodoxa Rusa si statul rus a avut loc, insa, sub regimul lui Vladimir Putin. In 2005, patriarhul si presedintele de la Moscova au sustinut direct fortele anti-occidentale din Ucraina impotriva alegerii lui Viktor Iuscenko. Exemplele pot continua. Binomul Putin-Alexei al II-lea conduce doua caste de profitori care exploateaza sentimentele religioase ale oamenilor.
Singura posibilitate de succes in batalia care se duce in Republica Moldova pentru o mitropolie desprinsa de Moscova este sustinerea libertatii credintei si neutralitatea statului. In planul fortei, disproportia este evidenta. Cand s-a apelat la instrumentele justitiei, ca in anul 2002, la Strasbourg, Mitropolia Basarabiei a putut castiga. Situatia de acum este insa diferita. ŃStrategii" de la Bucuresti au ales astazi exact calea valabila in Rusia - caci si istoria e comuna. Statul roman impinge din spate liderii religiosi pentru a atinge interese politice. Or, o asemenea strategie profund incompatibila cu spiritul democratic nu are cum sa aiba succes pe pamant moldovean. In fata Bisericii Ruse se poate invoca dreptul, nu puterea.
3 comentarii
Se vede de la o posta ca kremlinul foloseste orice arma ca sa nu scape acest pamant dintre prut si nistru de sub control. Implicand biserica in politic, asa cum face putin si de la care se inspira si cioara de voronin nu face altceva decat sa duca la aceea ca oamenii sa-si piarda incredeerea in religie si in Dumneze. Si statul roman tre sa reflecte bine sa nu foloseasca aceleasi metode ca putin, si astfel se va ajunge la ce ne dorim tot neamul romanesc-la idealul lui eminescu, sa fim o tara intregita si puternica.
Fara dovezi aceast articol este foarte subiectiv si prezinta un punct de vedere care poate fi foarte usor negat.
SI eu sunt Roman si tin la ROmania Mare dar trebuie sa fim un pic mai serios cand aruncam vorbele in vant. Spre influentarea altor oameni.