Manualele basarabene de istorie dezinformeaza datele razboiului moldo-rus din 1992
Participantii la conferinta stiintifico-practica Razboiul de la Nistru: cauze si consecinte, dedicata implinirii a 15 ani de la declansarea razboiului moldo-rus de pe Nistru, ce a avut loc la Chisinau, in ziua de 20 februarie, au luat in dezbatere si modul cum este prezentat in manualele de istorie evenimentul respectiv.
Concluziile acestei dezbateri au fost precizate intr-un comunicat remis presei de la Chisinau, ca si o serie de recomandari pentru rectificarea erorilor aparute.
“1.Constatam o mare discordanta in ceea ce priveste denumirea evenimentului dat. In manualele de istorie, evenimentele din primavara-vara anului 1992 sunt denumite cu sintagmele: razboi ruso-moldovenesc, conflict militar din Transnistria, razboi de pe Nistru, conflict militar-politic din Transnistria, razboi din Transnistria, problema Transnistriei etc.
2.Subiectul respectiv este tratat insuficient in manualele de istorie. Un spatiu enorm de mic si o expunere lapidara se acorda problemei date in manualele de istorie pentru ciclul gimnazial (clasa a IX-a). O apreciere ceva mai buna, mai larga, mai profunda si mai obiectiva a evenimentului se contine in manualele de istorie a romanilor pentru ciclul liceal. Astfel, constatam, ca majoritatea absolventilor de gimnazii poseda cunostinte vagi despre ceea ce s-a intamplat in Republica Moldova in anii 1991-1992, imediat dupa proclamarea independentei.
3.In manualele de istorie predomina aprecierea politica a evenimentului si lipsesc aproape cu desavarsire celelalte componente ale problemei: aprecierea militara, diplomatica, factorul moral-psihologic, aspectul economic si international al conflictului.
4.Unii autori evita a vorbi elevilor despre adevaratele cauze, proportii si consecinte ale razboiului. Deosebit de grava si periculoasa este tentativa autorilor manualelor de istorie integrata, (pentru clasele a IX-a si a XII-a), de a pune responsabilitatea dezlantuirii razboiului de pe Nistru pe seama autoritatilor legitime ale Republicii Moldova.
5.In unele manuale de istorie nu este analizat si condamnat separatismul ca fenomen politic. Ba mai mult, unii autori incearca sa justifice separatismul, conferindu-i o anumita legitimitate. In felul acesta se dilueaza esenta problemei.
Noi, participantii la Conferinta stiintifico-practica Razboiul de la Nistru: cauze si consecinte, consacrata implinirii a 15 ani de la declansarea razboiului moldo-rus de pe Nistru, adresam conducerii Republicii Moldova (Parlamentului, Guvernului – Ministerului Educatiei si Tineretului, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apararii, Ministerului Afacerilor Externe si Integrarii Europene –, Presedintiei), altor organe centrale si locale de stat urmatoarele recomandari:
1. In actele oficiale, evenimentele istorice desfasurate pe teritoriul Republicii Moldova, in anii 1991-1992, sa fie calificate drept razboi moldo-rus cu denumirea oficiala Razboi pentru Apararea Independentei si Integritatii Teritoriale a Republicii Moldova.
2. Consideram necesar a extinde volumul de informatie referitor la Razboiul pentru Apararea Independentei si Integritatii Teritoriale a Republicii Moldova, ce se propune elevilor in manualele de istorie pentru clasele a IX si a XII-a.
3. In materialele incluse in manuale sa se faca o apreciere obiectiva a cauzelor, proportiilor si consecintelor Razboiului pentru Apararea Independentei a Integritatii Teritoriale a Republicii Moldova.
4. In manualele de istorie sa fie mentionata si apreciata la justa valoare contributia la operatiile militare a politistilor, a militarilor, a voluntarilor, a populatiei civile.
5. Faptele de eroism si jertfire de sine ale combatantilor sa fie utilizate in scopuri educative a tinerii generatii. In acest sens, in scoli sa fie amenajate panouri de onoare a participantilor la Razboiul pentru Apararea Independentei si Integritatii Teritoriale a Republicii Moldova, absolventi ai scolii respective. Sa se practice intalniri ale participantilor la razboi cu elevii. Sa fie organizata mentinerea in ordine a monumentelor si mormintelor celor cazuti pe campul de lupta.
6. Manualele de istorie integrata, recent distribuite in institutiile de invatamant preuniversitar, care contin invinuiri la adresa conducerii Republicii Moldova in dezlantuirea Razboiului moldo-rus de pe Nistru si justifica comportamentul fortelor separatiste sa fie retrase din invatamant.
7. Consideram ca in raport cu administratia din stanga Nistrului, in actele oficiale si in mass-media, sa fie utilizate sintagmele: persoanele care au uzurpat puterea legala in Transnistria, liderii autoproclamati de la Tiraspol.
8. In procesul de studiere si analiza a cauzelor declansarii Razboiului pentru Apararea Independentei si Integritatii Teritoriale a Republicii Moldova se recomanda in primul rand utilizarea imperativa a Deciziei CEDO la dosarul “Ilascu versus Republica Moldova si Federatia Rusa” care expune transant si fara echivoc, in lumina legislatiei internationale, chestiunea in cauza.
9. Ministerul Educatiei si Tineretului, impreuna cu Ministerul Afacerilor Interne si Ministerul Apararii, cu concursul societatii civile, sa organizeze o dezbatere publica avand ca subiect: „Razboiul pentru Apararea Independentei si Integritatii Teritoriale a Republicii Moldova – potential nevalorificat in procesul de educatie a tinerii generatii”.