Sistemul educational de la Chisinau nu s-a indepartat de modelul sovietic
Stavros Stavrou , expert al Uniunii Europene in domeniul educatiei, a atras atentia autoritatilor de la Chisinau ca „sistemul educational curent a ramas mai mult sau mai putin neschimbat inca din perioada sovietica”.Satavros a prezentat luni, la Chisinau, concluziile raportului privind stadiul reformelor sistemului educational in raport cu Planul de actiune comun UE-Republica Moldova. Concluziile raportului sau se bazeaza pe studii ale Agentiei suedeze pentru dezvoltare (SIDA), rapoarte ale Bancii Mondiale, cercetari ale Fundatiei pentru Training European, dar si pe discutiile avute cu diversi oficiali de la Chisinau. Reprezentantul UE a atras atentia ca strategia Guvernului privind reforma educationala nu este un proces unidirectional. „Trebuie creata oportunitatea unei dezbateri publice, cu participarea tuturor actorilor sociali”,a explicat oficialul european. Alte concluzii ale raportului se refera la decalajul dintre invatamantul profesional si piata muncii, rigiditatea si suprareglementarea si ineficienta utilizarii resurselor financiare. In baza acestor concluzii Stavrou va formula o lista de recomnadari, care pot sau nu sa fie acceptate de responsabilii din Republica Moldova.
Pe de alta parte, surse de la Chisinau ne-au declarat ca Guvernul comunist va renunta la introducerea manualelor de Istorie integrata. Autoritatile moldovene intentioneaza sa introduca o lege unica care sa reglementeze sistemul educational. Ramane de vazut care este conceptia Guvernului comunist in legatura cu viitorul educational al tinerilor. Manualele de Istorie integrata au fost introduse din 2004/2005 cu titlu de experiment in anumite scoli, dar masura a generat numeroase proteste din partea profesorilor, dar si a societatii civile. Dupa castigarea alegerilor din 2001, puterea comunista de la Chisinau a incercat inlocuirea cursului de Istoria romanilor cu unul de Istorie moldoveneasca. Guvernantii comunisti au sustinut ca Istoria Romanilor impiedica integrarea Republicii Moldova in Europa.
In urma protestelor profesorilor, elevilor si societatii civile s-a apelat la forurile internationale, in special la Consiliul Europei. Oficialii europeni au propus un curs de Istorie integrata, care sa unfice istoria nationala cu istoria universala. Solutia a fost acceptata de catre autortatile de la Chisinau, pentru ca permitea eliminarea Istoriei romanilor, dar a nemultumit profesorii si elevii.