Artiştii moldoveni vor plăti amenzi usturătoare pentru utilizarea fonogramelor
adăugat 03 iunie 2008, 14:48, la Social
Artiştii din Moldova nu vor putea utiliza fonogramele în cadrul manifestărilor cultural-artistice desfăşurate de cele 15 instituţii teatral-concertistice, subordonate Ministerului Culturii şi Turismului (MCT). Decizia va fi inclusă în noua redacţie a Legii Culturii şi în Codul contravenţiilor administrative, astfel încât cei care nu se vor conforma să fie sancţionaţi administrativ.Membrii Colegiului MCT au decis ca toate concertele de rang oficial organizate din banii publici să fie interpretate pe viu. În cazul concertelor comerciale, utilizarea fonogramei va fi specificată obligatoriu pe afiş. Artur Cozma, ministrul moldovean al Culturii şi Turismului, susţine că consumatorul doreşte să audă un produs veritabil. El a invocat exemplul Moscovei, al cărei primar, Iuri Lujkov, a interzis categoric utilizarea fonogramei pe banii Guvernului.
Andrei Sava, compozitor:
Interzicerea fonogramelor - una din cele mai bune noutăţi muzicale din ultimii ani
"Acum câţiva ani, organizam un concert la teatrul Eminescu, unde condiţia de bază era interpretarea LIFE. Invitând o vedetă a estradei naţionale pentru un recital, am precizat această condiţie din start. După o pauză lungă, interpreta X mi-a răspuns: bine, în sfârşit voi învăţa melodiile şi cuvintele cântecelor.
Interzicerea fonogramelor - una din cele mai bune noutăţi muzicale din ultimii ani. O lege pe care mulţi profesionişti şi-au dorit-o, fiind însă siguri că nu se va întâmpla niciodată.
Diletantismul a atins apogeul în multe domenii, inclusiv piaţa muzicală. Pe această "laiţă" şi-au "culcat" urechile mulţi "iubitori de muzică", graţie programelor computerizate şi măiestriei regizorilor de sunet, graţie tendinţei spre comercializare cu orice preţ. E un fenomen întâlnit mai cu seamă în ţările ex-sovietice, unde în anii marilor schimbări s-a pierdut controlul asupra proceselor.
Nu e secret că aproape orice interpretare poate fi modificată, curăţată şi acordată corespunzător. Astfel, indiferent de calităţile vocale sau timbrale ale interpretului, un regizor cu experienţă poate aduce partitura vocii la un nivel "comestibil". Acest rezultat trucat e prezentat publicului la radio, tv, pe compilaţii etc. Şi aproape în majoritatea cazurilor această variantă "de studiou" e folosită la concerte şi alte manifestări, unde interpreţii doar mimează în scenă. Sunt două motive de bază - primul şi cel mai des întâlnit e incapacitatea vocală a unor interpreţi, alt motiv e tehnic - sonorizarea problematică din cauza aparatajului depăşit sau a regizorilor neprofesionişti. Ambele variante contribuie la apariţia unor interpreţi necărturari, dar şi a persoanelor întâmplătoare lângă pupitre, pe care cu greu le numeşti regizori de sunet. Sonorizarea unor manifestări, concursuri de interpretare, translări în direct etc. e aşa de proastă, încât e greu de crezut că te afli în sec XXI (de ex. ediţia din acest an a concursului "Două inimi gemene" ).
Toate adunate "sporesc" nivelul slab cultural al populaţiei şi "ajută" la apariţia pe piaţă a unui produs muzical de cea mai proastă calitate, atât din punct de vedere tehnic, cât şi din punct de vedere al valorii artistice. Din păcate, anume acest produs necalitativ e cel mai popular şi cel mai bine vândut în Moldova. (La acest proces contribuie şi casele de discuri, care multiplică, deseori chiar singuri intuiesc şi organizează aşa "proiecte" de proastă calitate pentru un venit mai mare, astfel educând ascultătorul greşit şi nepotrivit bunului-simţ.) Paralel, se complică lansarea şi afirmarea adevăratelor talente. (Şi nu-i glumă faptul că cei talentaţi trebuie ajutaţi, pentru că nontalentele izbutesc singure.)
Într-un final, această lege poate fi neprielnică doar celor cu musca pe căciulă, celor deprinşi cu "haltura". Sper să fie folosită strict, uneori chiar dur, cu amenzi şi sancţiuni pentru folosirea necorespunzătoare a fonogramei, pentru condiţii tehnice insuficiente şi sonorizare proastă etc. Doar aşa legea va produce o sită-selecţie naturală, unde pe lângă micşorarea numerică a aşa-numitelor "vedete" va fi fără îndoială şi o altă creştere calitativ-interpretativă. Mai multe investiţii în aparataj, vor duce la o necesitate acută de regizori de sunet profesionişti şi organizatori competenţi, corespunzător timpului, corespunzător condiţiilor pentru dezvoltarea show-biz-ului autohton.
Şi evident, sper că aceste schimbări vor duce la o remunerare corespunzătoare a profesioniştilor care o merită.
Nu-mi rămâne decât să doresc ţării şi apariţia unei legi care ar permite interzicerea fonogramelor orchestrale la unele manifestări speciale, precum nunţile, jubilee, concerte etc. Printre alte bune, această lege ar creşte valoarea profesioniştilor instrumentişti, numărul şi importanţa cărora scade simţitor în ultimii ani.
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲