Basarabeni.Ro

Portalul Basarabenilor din România

Avocat basarabeni.ro -Lăcătuș Igor
Campania Pro Cetăţenie Română
[o]

22 decembrie 2024, ora locală: 05:06

 

Ion Druţă omagiat de comunitatea ştiinţifică

adăugat 17 octombrie 2008, 07:33, la Social

"De-a lungul istoriei lor zbuciumate, moldovenii au avut patru mari povestitori - Ion Neculce, Ion Creangă, Mihail Sadoveanu şi Ion Druţă". Această apreciere, rostită de cercetătorul literar Theodor Codreanu din România în cadrul simpozionului ştiinţific "Ion Druţă - umanism şi contemporaneitate", desfăşurat la 16 octombrie în incinta AŞM, a fost primită de către maestru cu vădită jenă, iar de către cei prezenţi - cu aplauze aprobatoare, notează Info-Prim Neo.

La mai bine de o lună din ziua când a împlinit 80 de ani (3 septembrie), prozatorul-academician a fost omagiat, într-un cadru festiv, de comunitatea ştiinţifică de la Chişinău. Evenimentul a inclus o serie de exegeze, interpretări şi analize ale operei druţiene, aparţinând unor cercetători notorii din Republica Moldova, România şi Letonia, şi s-a înscris armonios în contextul suitei de manifestări, încadrate în Anul Ion Druţă.

Alte câteva evenimente găzduite de acest generic au fost: lansarea volumului "Fenomenul artistic Ion Druţă" (coordonator - academicianul Mihail Dolgan) şi a biobibliografiei "Academicianul Ion Druţă" (circa 6000 de referinţe), inaugurarea site-ului specializat (www.druta.asm.md), punerea temeliei Muzeului Naţional "Casa Mare" la Soroca, serata de creaţie "Nunta melodiilor", preconizată pentru ziua de 17 octombrie la Palatul Naţional, montarea la Naţionalul "Vasile Alecsandri" din Bălţi a spectacolului "Clopotniţa", editarea la Bucureşti a celei mai recente opere druţiene, "Maria Cantemir - ultima dragoste a lui Petru cel Mare" etc.

La iniţiativa scriitorului, va fi iniţiată editarea seriei de carte "Persoane notorii din Moldova", iar studiul fundamental "Fenomenul artistic Ion Druţă" va ajunge în toate bibliotecile de pe teritoriul Republicii Moldova.

Scriitorul moldovean Ion Druţă, stabilit la Moscova în anii 60 ai secolului trecut, este preşedinte de onoare al Uniunii Scriitorilor din Moldova, deţine titlul de Scriitor al Poporului, este laureat a două Premii de Stat ale Moldovei (1967, 2008), membru de onoare al Academiei Române (1990) şi membru titular al AŞM (1992), deţine Premiul pentru Creativitate, decernat de către Organizaţia Mondială a Proprietăţii Intelectuale (2008). Abordează măiestrit diverse genuri literare, însă faima internaţională i-a adus-o dramaturgia. Piesele sale sunt montate în peste 500 de teatre ale lumii.

Autor: INFO-PRIM-NEO
Sursa: www.info-prim.md
Da romanii moldoveni au avut parte de mai multi mari povestitori, numai ca Ion Druta nu-i moldovean, ci basarabean. Si fiind basarabean, nu ma intereseaza povestile lui de doua parale, povesti straine de spiritul romanesc si apropiate de sufletul rusesc.
A comentat Tartor 17 octombrie 2008, 18:38
Gignesti... Dai dovada de "ne-calutati" proprii smecherilor si invidiosilor cu ifose sovine. Un roman adevarat nu poate fi atat de strain de veritabila cultura, fie si de inspiratie rusa. Nu vrei s-o cunosti pe Sofia Rotaru, pe Maria Cebotari, Maria Biesu, pe Eugen Doga, Vladimir Curbet, Emil Loteanu, Grigore Vieru sau omagiatul Ion Druta?.. E problema ta si a societatii tale.
A comentat Anti-Tartor 19 octombrie 2008, 00:18
Anti-tartor, societatea mea tine din America, Portugalia si pana la Prut. Ce-i peste Prut inspre Asia e iadul. Nu ma intereseaza, intelege omule! Noi romanii avem destule personalitati culturale ca sa ne mai intereseze personalitatile straine cum sunt basarabenii. Ai inteles, omule?
A comentat Tartor 19 octombrie 2008, 16:07
Ion Druta - o redutabila personalitate din viata culturala romaneasca. In timp o sa fie inclus in programa scolara romaneasca. Orice ar spune altii, Druta a scris in romana, a gandit romaneste si este un roman. Unii din lipsa de materie cenusie, sunt ignoranti si limitati. NU ne intereseaza, chiar mi-e mila de ei. Saracii, sunt ca niste cai care vad numai in fata si ce este sub copite.
A comentat Radu 19 octombrie 2008, 16:24
Invidia e boala fara leac si indiciu nr.1 al complexului de inferioritate. Cum sa te unesti cu cineva care e lipsit de empatie, intelegere, modestie, toleranta, noblete? ... Sa-ti incredintezi soarta cuiva care e mai inferior si nu-si gaseste loc de invidie. Rusii au dovedit viceversa si in rezultat nu s-au temut sa sustina mari talente provenite din Basarabia.
... Bagati-va capul in nisip si nu-l scoateti inca macar un deceniu. Ramaneti a fi voi unicii destepti, smecheri, neintrecuti de nimeni. Cand ve veti trezi va veti pomeni doar cu mari romani manelisti.
A comentat Nicolae 19 octombrie 2008, 16:41
Mai tontilor voi chiar il mai stimati pe Doga ? MARE basaraben,traieste la Moscova.Poate s-ar cuveni sa-l dam si sfint ? Deacord cu tartor,este Pataichin,Comaneci,Hagi,Toma Caragiu,dar si Gigi Becali,Nicolae Guta :).Uitati-va la noi,Mihai Volontir(genial de simplu la vorba si port),pina si in filme rusesti,a cintat in romana.Tudor Casapu,Nicolae Juravschi..,.,.,.,.Cleopatra Stratan.,.,.,ciocu' mic frate !!!!!
A comentat STELISTUL 19 octombrie 2008, 18:56
Baieti sunteti analfabeti din punct de vedere istoric!sa nu stiti ca personalitatile:Ion Druta,Eugen Doga si multi altii luptau pentru pastrarea indentitatilor culturale romane din basarabia in perioada comunista!..Poate pe cineva intereseaza mai mult americanii decit basarabenii...numai nu pot intelege ce cauta insii astea pe situl BASARABENI.RO!..
A comentat Viktor 19 octombrie 2008, 22:28
Ma Stelistule, tontule tu chiar il mai stimezi pe Gheorghe Zamfir ca doar traeste la Paris.
A comentat j.PHILIPS 19 octombrie 2008, 22:35
Bre,fratilor,trebuie sa recunosc ca este prima oare cand aud de Ion Druta,deci in consecinta nu pot sa ma pronunt asupra operei sale,dar sa vorbiti urat un asemenea om doar pentru ca locuieste la Moscova mi se pare exagerat.Se pare ca in afara de Viktor care stie ceva despre acest personaj,restul ne bagam in seama doar ca sa ne spunem si noi opinia.Se pare ca ati trecut prea repede peste faptul ca acest om este nu doar membru in Academia RM,dar este membru si al academiei Romane.Acest lucru chiar nu va da deloc de gandit sau credeti ca in Academia Romana se intra ca la facultatile private,pe bani si pe pile! Hai sa fim seriosi !
A comentat micael 20 octombrie 2008, 00:25
micael, chiar nu ai auzit nimic de un asa "mare" scriitor roman? Acuma sigur ca glumesc, adevarul e ca Druta este un scriitor bun, are cateve romane extraordinare despre viata basarabenilor de la tara, scrise intr-un dulce grai basarabean ("Frunze de dor", "Biserica alba" s.a.), scrise in perioada comunista... Problemele lui Druta au aparut dupa 1989, cand a militat pentru moldovenism antiromanesc, cei mai in varsta tin minte cum venea la Chisinau de Craciun si ne tinea lectii la televizor cu un context vadit antiromanesc... Culmea a fost participarea lui la tampita adunare din 1994organizata de Snegur, numita "Casa noastra - Republica Moldova", la care au barfit in cel mai josnic mod tot ce este romanesc, nu o sa uit si nu o sa-i ert niciodata lui Druta ori Snegur acea adunare de mancurti... Nu a facut nimic bun pentru basarabeni in ultimii 19 ani, vine doar in preajma alegerilor ca sa mai otraveasca atmosfera si asa plina de antiromanism din Basarabia... Daca vrei sa stii ce reactii a avut
presa de la Chisinau despre acest mare "eveniment", citeste http://www.timpul.md/Rubric.asp?idIssue=874&idRubric=9021
In rest, istoria il va judeca...
A comentat Babacu 20 octombrie 2008, 08:30 | mergi sus ▲
Babacu!esti foarte original!credeam ca esti putin mai in virsta si ai prins totalitarismul lui Ceausescu...
Spune-mi te rog ce se intimpla nu in URSS ci in Romania cand vre-un scriitor mai ambitios inserca sa critice politica statului sau sa puna sub intrebare cultul personalitatilor de la conducere???sa-ti spun eu:erau deportati sau intemnitati in lagare de concentrare(dupa cit stiu si in Ro erau deajunse!) sau in cel mai bun caz,erau declarati nebuni si inchisi in locurile respective!
Nu cred ca ai citit operele enumerate de tine mai sus:"frunze de dor","Biserica alba"sau altele:"Clopotnita" o opera de mare valoare,in care apropo, se critica evident conducerea comunista si mintalitatea birocratica sovietica sau "Povara Bunatatii Noastre" care mult timp n-a putut fi publicata si care povesteste in mici detalii despre viata taranului basarabean incepind cu perioada "Romaniei Mari" si terminind cu anii postbelici in care la fel se critica politica comunista si se glorifica calitatile si indentitatile culturale ale poporului roman!sau "Toiagul Pastoriei" care daca-l citesti(e foarte mic) iti garantezi ca-ti schimbi definitiv opinia fata de Ion Druta(acelasi sfat e si pentru micael),opera practic inglobeaza in totlmente spiritul romanesc!!!
Daca nu stiai Ion Druta opta mult pentru reintoarcerea la grafia latina si spre sfirsitul anilor 80 a participat la multe miscari atit culturale cit si de eliberare nationala!
Dupa destramarea URSS,recunosc ca Ion Druta si-a schimbat cardinal pozitia si in multe interviuri zicea ca regreta de publicarea operei "Povara bunatatii noastre" sau mai corect ca ar sterge din opera momentele si descriirile antisovietice(cum a fost spre exemplu descrierea foamei organizate din 1946-47),insa nu uitam ca fiecare om are dreptul natural sa-si decida singur soarta.Ion Druta e un om al generatiei sovietice,in tot sensul cuvintului(a fost membru al partidului comunist,presedinte de onoare al Uniunii Scriitorilor din Moldova si multe altele) si e absolut amoral sa invinuiesti sau sa diminuezi contributia culturala a unui scriitor din simplu motiv ca are o pozitie politica diferita de a ta!!!
Privitor genialitatea lui ca scriitor:Cred ca Ion Druta va fi inca descoperit si redescoperit in viitor!cred ca sa fi continuat Ion Druta pozitia sa antisovietica,la moment facea parte din lista scriitorilor universali!
Mult succes si cind ai timp mai citeste ceva din operele basarabene din epoca contemporana(prin comparatie vei intelege de ce il sustin pe Ion Druta).
A comentat Viktor 20 octombrie 2008, 15:24 | mergi sus ▲
Victore, imi pare rau, dar cred ca nu ai inteles nimic nici din ce am spus eu mai sus, nici chiar din ce ai spus si singur despre Druta, ori te faci ca nu intelegi... Te contrazici la fiecare fraza: ba afirmi ca "Ion Druta opta mult pentru reintoarcerea la grafia latina si spre sfirsitul anilor 80 a participat la multe miscari atit culturale cit si de eliberare nationala!", ca imediat sa recunosti ca dupa destramarea URSS "Ion Druta si-a schimbat cardinal pozitia si in multe interviuri zicea ca regreta de publicarea operei "Povara bunatatii noastre" sau mai corect ca ar sterge din opera momentele si descriirile antisovietice(cum a fost spre exemplu descrierea foamei organizate din 1946-47)"!!! Sunt cuvintele tale, deci cum poate fi considerat un scriitor care din motive politice e gata sa-si rescrie opera? Daca ai fost atent, eu am subliniat la inceput ca Druta e un scriitor bun, dar nu sunt de acord cu ce a facut dupa 1989 ca si persoana publica... si acest lucru l-ai confirmat practic si tu. De aceia nu inteleg totusi de ce il sustii (si mai ales in ce il sustii) pe Druta? In promovarea moldovenismului primitiv, alaturi de Stepaniuk & Ko? Si unde vezi tu genialitatea lui ca scriitor? in faptul ca a facut niste aluzii la regimul comunist, de care (aluzii) s-a dezis atunci cand a avut posibilitatea sa-si exprime sus si tare pozitia civica?
Daca nu ai inteles, sunt din Basarabia, am peste 50, am citit toate operele lui Druta, pe unele le-am studiat la scoala sovietica, am trait foarte intens si nemojlocit toate evenimentele de la 1989 incoace si stiu foarte bine despre ce vorbesc, nu vorbesc "in dodii", cum zicem noi... Te mai citez o data: "cred ca sa fi continuat Ion Druta pozitia sa antisovietica,la moment facea parte din lista scriitorilor universali!" Cred ca prin fraza asta ai spus totul despre Druta...
A comentat Babacu 20 octombrie 2008, 17:06 | mergi sus ▲
Fratilor,chiar nu pot sa-mi dau cu parerea despre acest subiect pentru ca habar n-am ce a facut omul acesta in viata sau ce a scris.E prima data cand aud de el,vorba aceea pana de curand n-aveam idee nici cine era Lusinchi,asa ca fratilor,no comment in ceea ce ma priveste. :-)
A comentat micael 20 octombrie 2008, 17:20 | mergi sus ▲
eu il sustin intr-u totul pe Victor(nu namai pentru ca e prietenul meu cel mai bun) dar si pentru ca nu prea avem noi dreptul sa-l criticam pe Druta , luind in considerare aportul sau enorm in pastarea caracterului national in Basarabia in acele perioade grele din istoria noastra. Fiecare om a facut careva greseli si daca e sa le observam doar pe acestea, pai atunci toti sunt rai(chiar daca nu-i asa.).
A comentat Dan 20 octombrie 2008, 18:26 | mergi sus ▲
Auzi aici comentariu, citez:
"De-a lungul istoriei lor zbuciumate, moldovenii au avut patru mari povestitori - Ion Neculce, Ion Creangă, Mihail Sadoveanu şi Ion Druţă". Hai sictir, mancator de ca..t, la fel si celelalte jivine . ion druta, mare povestitor a literaturii romane, Doamne Dumnezeul nostru, s-a intors lumea pe dos, un pupator de c..uri comuniste, e drept, cu talent in arta pupatului e mare povestitor la paritate cu Ion Creanga, Neculce sau Sadoveanu, ba sceleratule de scrii in dodii, niciodata nu mai asocia numele unui mancurt ordinar care ia pupat in c.r pe rusi pt. o tinichea si cativa arginti in plus cu marii scriitori romani. ion druta este un zero in ROMANIA si asa va ramane in veci, o coada de topor care se da dupa cum bate vantul, specific mancurtilor din RM. Nu cunosc in Basarabia decat un singur om care se ridica la nivelul de mare om de cultura, apreciat si stimat in RO, este vorba de maestrul GRIGORE VIERU, marele poet GRIGORE VIERU.Sigur, mai sunt cateva \"incercari\", atentie, incercari si nu oameni de cultura.
A comentat FURNICA 20 octombrie 2008, 18:37 | mergi sus ▲
Iti itoarce stomacul pe dos cand citesti textele scrise de cretinul asta, auzi text \" opera drutiana a fost analizata de cercatatori notorii din Romania\", care-s aia ba cretinule, zii, ca n-a auzit nimeni de ei. Cum ii cheama ca doar n-or fi avand numere in locul numelor, spune-le, sa vedem care-s cercetatorii aia, nu cumva sunt tot niste linge-cururi !?F.tu-va muma-n c.r de jigodii comuniste, numai cu minciuni si laude umblati, v-au murit laudatorii, panaramele naibi.
A comentat FURNICA 20 octombrie 2008, 18:52 | mergi sus ▲
Micael, mai sus spuneai ca daca Druta e membru al Academiei Romane, inseamna ca e valoros, ca doar n-o fi fost primit pe pile, ca la facultate... Trebuie sa ai in vedere, ca el a fost primit in AR in 1990, atunci cand intr-adevar sustinu-se Miscarea de eliberare nationala a Basarabiei de sub ocupatia sovietica, numai ca pe urma, cand am inceput sa ne punem problema ce facem mai departe, cine suntem si ce limba vorbim, iaca atunci Druta s-a remarcat ca un antiroman... Apropos, ai citit articolul din Timpul despre atitudinea lui Druta fata de perioada interbelica? Ce parere ai despre povara camesilor de calti? Fara sa-l cunosti personal sau sa-i cunosti opera, ce parere ai despre un scriitor basarabean, de talie universala, vorba lui Victor, care sustine asemenea idei? Si tu tot te miri de ce basarabenii sunt cum sunt..., pai si din cauza unora cum e Druta, care este ascultat si crezut de majoritatea basarabenilor.
A comentat Babacu 20 octombrie 2008, 18:56 | mergi sus ▲
Un antiroman cu state vechi a ajuns sa fie studiat de romani, hai ca-ti merge mintea cu viteza lumini stinse ba panarama, pana la urma n-ar fi o problema daca este antiroman, daca are sange de mujic ce sa faci,asta e, e optiunea lui sa aleaga minciuna si tradarea neamului din care unii zic ca ar face parte, nu e primul si nici ultimul in cartea rusini natiei romane. Problema este ca acest druta e un scriitor mediocru, asta-i adevarul gol golutz, pai ce, e sampon sau pasta de dinti sa aiba nevoie de publicitate . Comunistii, jigodiile, ii simti de la o posta cand incep ei sa se laude intre ei, mama Doamne, numai academicieni in republica asta, astia nici intr-un liceu din RO n-ar putea preda ceva dar in Basarabia ei sunt mari scriitori si academicieni, Doamne, cata ipocrizie si nerusinare, panaramele.
A comentat FURNICA 20 octombrie 2008, 19:13 | mergi sus ▲
Mai discutati pe aceasta tema ? I-am citit unele opere.,.,.,.,moldovenism,visuri colhoznice,faptul ca e academician....si Becali vrea sa ajunga presedinte.sanatate
A comentat STELISTUL 20 octombrie 2008, 19:38 | mergi sus ▲
philips,ti-am spus eu ceva de Zamfir ? e problema ta ca te-ai simtit tont.,.,.,sanatate.
A comentat STELISTUL 20 octombrie 2008, 19:44 | mergi sus ▲
Babacule,frate,citi in sfarsit articolul din link-ul tau pentru mine si te rog sa ma crezi ca nu pot sa judec un om dupa cateva randuri scoase din context,nu imi sta in caracter sa fac acest lucru,dar sa stii ca ii apreciezi foarte mult pe oamenii care au darul scrisului,indiferent daca acei oameni au scris pozitiv sau negativ despre Romania sau despre oricare alt lucru.Asa sunt artistii,frate,sunt liber cugetatori si nu se inpiedica la tot pasul de concepte morale sau religioase,ei doar creaza ce se simt ei,ceea ce gandesc ei pe moment cand au parte de aceea inspiratie creatoare si uneori de aici resulta opere incredibile,marete.Pot sa judec pe aproape oricine,dar nu-mi cere sa judec un artist,pentru ca ii respect prea mult pe oamenii acestia ,fie si in am da cu parerea in totala necunostita de cauza cum se intimpla acum.Si sincer nu imbratisez nici in ruptul capului idea cum ca artisti trebuie sa scrie sau sa creeze ceva pozitiv cand vine vorba de propria lor tara si neam,cum se intimpla in Turcia unde castigatorul premiului Nobel pentru literatura e condamnat la inchisoare sau ceva de genul asta,daca se reintoarce in Turcia sau mult mediatizatul caz Horia-Roman Patapievici care a scris candva ca el se pise pe neamul romanesc.Frate,daca ai citi fraza asta in contextul mai larg al naratiunii sale,n-ai mai fi asa de revoltat precum sunt sigur ca s-a intimplat inainte sa ajungi si aceste cuvinte.Uite aici si textul ca se vezi ca stiu ce zic:
http://grupareadeparte.wordpress.com/2008/08/11/capul-lui-patapievici-din-gura-romanilor/
si cu toate acestea nu pot sa ma iau de artisti,pentru ca sunt in stare sa creeze ceva si prin acel ceva negativ sau pozitiv societatea respectiva evolueaza sau involueaza,in orice caz in cele mai multe cazuri asa cum se intimpla acum in post-modernism,oamenii dau dovada de toleranta si merg mai departe,deci in opinia mea societatea evolueaza.
A comentat micael 20 octombrie 2008, 22:06 | mergi sus ▲
Noroc la toti(salut Danu,respect pentru sustinere frate:)!).
Babacu sa fi citit tu comentariu meu in intregime ajungeai si la fraza unde ziceam ca I.Druta e un om al generatiei sovietice,zici ca esti basarabean,atunci cred ca vei intelege rindurile de mai departe:dupa destramarea URSS,milioane de cetateni si intr-o oarecare masura frati sau trezit in 15 state mici,ruinate din absolut toate punctele de vedere(Republica Moldova tot inca se trezeste in situatia data),fara nici un sprijin extern,e clar ca majoritatea cetatenilor nu cauta relatii capitaliste,democratia in intruchiparea sa ideala,ci doar o stabilitate socio-economica fie chiar utopica si inposibila la ale ei,dar totusi o oarecare stabilitate!Ion Druta cred ca face parte din majoritatea...In fine nu importa viziunile sau declaratiile politice ale unui scriitor,ci operele sale!fiecare se ocupa de meseria lui!nu cred ca ai citit operele lui Druta(nu te supara dar cred ca ne inseli)...Am intilnit oameni destepti la prima vedere si poate chiar si in realitate dar care incercind sa promoveze o idee politica se prosteau in fata tuturor,mai totusi mai ramane si ceva sfint"" in viata noastra daca deam si cultura,insusi spiritul national il vom amestica in chestiunele murdare politice, atunci...
Fiecare hotareste individual,este Druta un antiroman(ceia ce nu este neaparat rau,va dati seama da?..)sau este el un cetatian,un adevarat patriot al poporului sau fie mort deja 17 ani...
A comentat viktor 20 octombrie 2008, 23:24 | mergi sus ▲
Apropo,de romanism si de ideele astea unioniste:eu locuiesc de ceva timp in ro(in zona Ardealului)si vorbind cu colegi,prieteni cetateni ai Ro s.a.deseori aud fraze de genul:"da la voi in Siberia","cum voi n-aveti munti,dar muntii Ural???"si multe altele spuse in serios!Cred ca voi trimite totusi o scrisoare la ministerul educatiei ai Ro sau la alte instante culturale:)))!..
Nu-i vorba conducerea Ro ajuta enorm cetatenii si in deosebi studentii basarabeni,dar baieti, uneori imi vine sa-i dau cu capu de perete pe multi analfabeti nu numai istorici,dar si geografici...Am intilnit si oameni foarte destepti si amabili(ma bucura faptul ca sunt si de astea!).
Cred ca intelegeti ca ma irita,nu analfabetismul unor indivizi, in RM la fel sunt deajuns,poate si mai multi!dar faptul ca toti chiar si cei care habar n-au,toti vorbesc despre unificarea Ro si RM,dar in general idee n-au cum stau lucrurile in realitate(cel putin unde se afla Basarabia asta:))))):(((((((!).
A comentat viktor 20 octombrie 2008, 23:41 | mergi sus ▲
Viktore,trebuie sa recunosc(sper ca nu te speri)ca am citit comentarile tale de mai sus de doua ori ca sa prind idea.In fine cred ca esti obosit deja la ora asta tarzie din noapte,e ok,mi se intimpla si mie,dar pur si simplu nu sunt de acord cu o singur lucru.Ce vezi asa de rau in faptul ca unii dintre noi care poate nu cunosc asa de multa istorie sau poate nu reusesc sa se exprime la fel de clar si de concis cum ti-ar dori,aici ma includ si pe mine insumi,dar de aici si pana a le sugera sa nu-ti mai exprime parerea,cred eu ca nu este cea mai buna solutie de aflare a adevarului relativ prezent dupa cum bine stii in inter-comunicarea umana.Eu cred sincer ca prin aceste comentari reusim intr-un fel sau altul sa ne descoperim unii pe alti,romanii de pe ambele maluli ale Prutului si sa ne cunoastem mai bine.Cred ca acest lucru ti l-au propus cei ce au creat acest site si altele pentru noi la inceput.Tu nu crezi la fel?!
A comentat micael 21 octombrie 2008, 00:04 | mergi sus ▲
(sper ca nu te superi)am vrut sa zic.Vezi ,ca isi pune oboseala amprenta si pe mine,cu toate ca de data asta am recitit comentul de mai sus. :-)
A comentat micael 21 octombrie 2008, 00:08 | mergi sus ▲
...Poate societatea romaneasca sa asimileze, sa insuseasca, sa integreze marile talente ale intregului spatiului exsovietic, provenite din Basarabia?.. Creatia unui Doga, Loteanu, Druta s.a. e cunoscuta si primita cu cel mai mare respect de orice intelectual lituanian, leton, eston, georgian, armean etc., nemaivorbind de cele aproape 100 de popoare si poporatii din Federatia Rusa. De la Ciukotca, Vladivostok pana la tarmurile Balticii numele Sofiei Rotaru este rostit cu pietate de milioane de fani de la 16 la 80 de ani. Concertele artistei din Marashintzi, fostul judetz Hertza, stabilita din cauza maladiei la Ialta, deja de 4 decenii sunt unul din cele mai mari evenimente in viata ex-sovieticilor oriunde nu s-ar afla ei azi - in Israel, Germania, Canada, SUA. De ce pentru aceste mari personalitati - legende aflate inca in viata - le este inchisa cu o cortina de fier calea spre marele public roman?.. Ce fel de tara este Romania?.. Ce conditii inaceptabile le pune Romania?.. Care-s criterile de selectie la TV, radio, casele de discuri si edituri, salile de concerte? .. Exista o cenzura pentru cei care refuza sa-si numeasca altfel identitatea cultural-lingvistica?... Pe cat corespund aceste criterii principiuilor democratice la care Romania a aderat intrand in UE?.. Cine in ultima instanta se face vinovat de instrainarea acestor moldoveni (romani nedeclarati) de cultura si spatiul romanesc si al publicului roman de ctreatia lor?.. Cand criteriile legate de politica, ideologie, nationalism vor ceda in fata valorilor?..
A comentat DeCe-lush 21 octombrie 2008, 01:25 | mergi sus ▲
Pt. DeCe-lush

"Poate societatea romaneasca sa asimileze, sa insuseasca, sa integreze marile talente ale intregului spatiului exsovietic, provenite din Basarabia?.. "

Personajele pe care le prezinti ca fiind artisti exceptionali, in opinia ta si a unora, au un grad de apreciere, probabil, destul de mare in spatiul fost sovietic, nu si in RO sau in Europa de vest.Creatia acestor artisti se pliaza pe cultura acestui spatiu fost sovietic, cultura care este dezavuata in RO, in mare masura, fiind considerata de mana a doua, asa se explica de ce acesti artisti din RM nu au valoare in RO, cu mici exceptii. Romania a produs si produce artisti de mare calibru care sunt consacrati in marile capitale europene si SUA, asta-i unitatea de masura pt. artisti romani de mare valoare , ceea ce vine de la est de Ro este considerat de romani ca fiind superficial.Filmele lui Loteanu sunt bunicele, Satra(bun film),singurul, dar nu poti sa compari cu Padurea spanzuratilor sau Ion, bestemul pamantului, blestemul iubirii, Morometii sau cu Cel mai iubit dintre pamanteni si alte 100 de filme romanesti, hai sa fim oameni seriosi si cu obraz. Regizori de calibrul lui Sergiu Nicolaescu, Lucian Pintilie, Liviu Ciulei, Dan Pita, Jean Georgescu sau tineri regizori Cristian Mungiu, Nemescu sunt greu de gasit nu in RM ci in tot spatiul fostului URSS. Astia au candidat la OSCAR, la PALME DOR, URSUL DE AUR, ultimile doua au si fost adjudecate, astea-s unitatile de masura care arata valoarea unui mare artist nu ceea ce crede nea Tolea si lelea Floarea. Cand in RM vor aparea valori care se vor apropia sau le vor intrece pe cele romanesti, clar, vor fi cunoscute si apreciate atat in RO cat si in UE, asta nu pricepeti voi.
La fel Doga, da, el e bun in zona voastra, dar, in afara nu a auzit nimeni de el, creatia lui e una regionala si atat. De Sergiu Celibidache, Ghe Zamfir, Mihail Jora, Paul Constantinescu ai auzit, probabil ca nu pt. ca astia is pe la Paris si Celibidache era pe la Viena, conducea renumita Opera, pacat ca a si murit. De Druta, asta intra la alt capitol, tocmai l-am tratat mai sus. De Sofia Rotaru nu stiu prea multe dar daca a fost la vreun concert in care a cantat Haricleeia Darclee( pacat ca a murit), Mariana Nicolesco sau Angela Ghiorghiu inseamna ca a studiat ceva, altfel, va ramane o cantareata cu potential destul de bun. Apropo, in materie de soprane si mezzosoprane RO este inbatabila de vreo 20-30 de ani, asta pt. cine nu stie. Pai, voi vreti sa vindeti castraveti la gradinari, cum ar spune proverbul, mai aveti mult de invatat, in primul rand trebuie sa aflati unde va e locul, e undeva pin spate iar vai cautati in fata, hai sa fim decenti.
A comentat FURNICA 21 octombrie 2008, 08:32 | mergi sus ▲
Pt. Viktor

Mai Viktore tu probabil ca tii evidenta celor care au corijente la Geografie si Istorie, altfel nu se explica comentariul tau .....cu muntii Ural si Siberia. Iti sugerezi sa vorbesti cu cei care nu au corijente la Geografie, iar exemple din astea vor sa demonstreze, CE ?
A comentat FURNICA 21 octombrie 2008, 08:41 | mergi sus ▲
Pentru micael:
Nu te supara,dar n-am inteles ce-ai vrut sa-mi spui prin cele 2 comentarii de mai sus!poate ma indemni sa ma exprim mai inteles,mai simplu?..
Pur si simplu uneori uit ca traim in state diferite si multe lucruri evidente pentru mine,necesita o explicare sau o descriere mai amanuntita pentru vizitatori.Uneori nu-mi exprim opinia direct si incerc sa impun vizitatorii la meditatii,incerc ca ei singuri sa ajunga la raspunsul si pozitia mea.
Ok,consider ca cei care doresc sa inteleaga,inteleg si fara a reciti de sute de ori comentariul meu.Apropo Micael singur ziceai ca nici cel putin n-ai auzit de I.Druta,atunci cred ca poti sa recitesti si de 3 si de 4 ori comentariul meu si nu vei intelege.totusi iti sugerez sa citesti cite ceva din creatia lui I.Druta(poti sa incepi cu "Toiagul Pastoriei")nu vei regreta.
A comentat Viktor 21 octombrie 2008, 10:42 | mergi sus ▲
pentru furnica:
Vad ca te-a intepat putin,dezvaluirea unor concetateni prosti de-ai tai(asa am inteles eu,sau nu numai eu ma exprim complicat?).crede-ma, sa fi auzit eu prostiile aste de la niste fraieri care habar n-au pe ce lume traiesc,nici nu luam in seama,dar cind auzi de la oameni simpli cu care vorbesti practic zilnic...
A comentat Viktor 21 octombrie 2008, 10:55 | mergi sus ▲
Viktore,frate,m-am bagat ca prostul in toata controversa asta,cand habar n-am cu ce se mananca subiectul in cauza.Asta-i viata,se mai intimpla,o mai musc si eu uneori.LOL.Nu ma supar asa repede si stiu si de gluma.
Tot ceea ce pot sa-ti spun in inchiere este ca apreciez oamenii de cultura indiferent de provenienta lor geografica sau scoala de gandire,numai ca in afara de Grigore Vieru,Ion aldea si Doina Teodorovici si poate inca unul sau doi oameni de culura de peste Prut,pe altcineva din pacate nu prea cunosc.
A comentat micael 21 octombrie 2008, 15:45 | mergi sus ▲
pt. Viktor

nici vorba de "intepat", dar nu este relevant exemplul tau, e ca si cum ai spune, "vezi, Dunarea nu e albastra cum o canta Straus, nici Marea Neagra nu e neagra cum ziceau grecii .E bravo daca-i descoperit asta, insa, un lucru e absolut sigur, amandoua sunt albastre cu conditia sa le priveste de unde trebuie, adica de undeva de sus, de acolo toate apele, indiferent de culoarea la nivel de sol, se vor vedea in nuante de albastru,mai inchis sau mai deschis. La fel si cu oameni, depinde de unde-i privesti, toti avem lipsuri, defecte sau cum vrei sa zici, cel putin eu nu duc lipsa, ca dar oameni suntem, apoi daca toti am sti Geografie, de ex., ar fi vai de saraci profesori de la aceasta disciplina, somaj ar scrie pe ei. Pai cine ar mai lucra in agricultura, am muri de foame, dar in minele subterane, hmm, am umbla netunsi pt. n-ar mai fi frizeri, etc., toati am fi savanti, ce plictisitor ar fi sau poate nu. Viktore, daca te ajuta la ceva, afla ca 40% din studentii americani de la o prestigioasa univesitate de pe coasta de est a SUA nu stiau unde se afla pozitionata, pe harta lumii, Rusia, 20 au spus ca in nordul SUA, un procent insemnat, nu mai retin, nu auzisera de asasinarea lui J.F. Kenedy si mai erau exemple socante, cel putin asa ar parea la prima impresie. Acesti studenti sunt acum in mari posturi de conducere ale unor institutii extrem de prestigioase din SUA , crezi ca ia impiedicat testul sau nestirea unor lucruri care tin de cultura generala, hmm, nici vorba, aia-s BATA in materie de cultura generala, asta-i concluzia la care-i ajunge daca-i vorbi cu ei despre una sau alta, dar, in specializarea lor te mananca fript. Altfel spus, s-a observat ca scoala est europeana pune accent pe o cultura generala sanatoasa dar care nu prea tine de "cald" cand e vorba de eficienta. Noi stim multe dar nimic ca lumea ar spune neamtul, la fel de idiot ca si americanul, insa trebuie sa recunosc ca idiotii astia au dreptate. Discutia e complexa daca e sa dezvolt tema, cel putin eu asa privesc lucrurile.
A comentat FURNICA 21 octombrie 2008, 17:40 | mergi sus ▲
pt. Furnica.
iti dau un caz concret.
ca tot zici ca noi dam exemple din aia care au "corijente"
personal am fost intrebat de profa mea de biochimie din facultate (deci nu un cocalar sau vreo pitzipoanca, ci profesoara universitara), ma intreba d-ei cum e pe la noi in Moldova. din toata discutia pe care am purtat-o am avut de aflat ca:
-capitala R.Moldova este orasul Cernauti si
-atacul terorist in scoala din Rusia avusese loc chiar un pic mai la sud de Chisinau.
am ramas mut.
si pe langa asta, am intalnit foarte multe persoane care la varsta de 25 de ani, n-au iesit din judetul unde s-au nascut.
deci n-are rost sa aruncam cu afirmatii de genul "voi sunteti mai prosti si noi mai despteti", "noi suntem in fata si voi in urma".
eu zic ca uscaciuni exista oriunde...
A comentat werx 21 octombrie 2008, 18:06 | mergi sus ▲
A comentat COSTEA 21 octombrie 2008, 18:26 | mergi sus ▲
pt. Werx

Omule, povestioara ta e o gogoritza , ai visat sau te uiti prea des la desene animate. Daca cumva e totusi adevarat, mergi si intreaba ce titlu universitar are cucoana, oricum prof. universitar nu este, apoi mergi si alege o universitate adevarata din RO, evita universitatile fantoma dar mai ales nu mai spune prof. la orce angajat al universitatii.
A comentat FURNICA 21 octombrie 2008, 18:29 | mergi sus ▲
Mai Werx, nu era vorba despre cine este sau nu este prost, eu vorbeam despre valori culturale pe criteriul competentei nu pe laude. Dar daca tot ai adus vorba, repet, sunteti mult in urma RO in materie de cultura, orce exemple, gen, profa era cu pluta sau aia nu stiau unde-s muntii Ural, etc. sunt afirmatii absolut ridicole. Pai daca vreti sa va dau eu exemple de perle rare din RM si de probe in ale prostiei de pe la voi eu zic c-o sa ramaneti masca si alte statui, dar nu vad sensul. Pai ce, chiar atat de naivi sunteti incat nu realizati ca asemenea oameni sunt peste tot, voi reactionati din orgoliu, dar, fratilor, folositi-va si creierul aducand dovezi cand va laudati cu ceva, dar, mai ales nu va mai laudati, urat lucru.
A comentat FURNICA 21 octombrie 2008, 18:43 | mergi sus ▲
bine Furnico, n-are rost sa ma contrazic.
inca n-am ajuns la stadiul sa nu deosebesc realul de vise.
UMF Cluj-Napoca, ti se pare o universitate sau panorama, iar doamna "desteapta" e chiar profa si sefa de catedra.
eu chiar nu reactionez deloc, dar nu pot suporta <<shmecherismul>> romanesc.
mai mult nu am nimic de zis
A comentat werx 21 octombrie 2008, 20:55 | mergi sus ▲
Bre,fratilor,sper sa nu incing mai mult spiritele dar nu pot sa nu fiu de acord cu comentariul lui "FURNICA pe 21.10.2008, ora 20:40".
Si apropo de subiect,am vazut recent intr-o emisiune la TV intr-un concurs cat de stupizi sunt unii americani:Cica prezentatorul ii intreaba pe concurenti:Care este capitala Hungariei?Aici trebuie sa explic un lucru:In engleza Hungaria e foarte apropriat fonotic vorbind de (HUNGRY-care inseamna a iti fi foame-).Si o concurenta foarte contrariata raspunde:Hungary(Hungry)este o tara ?!!!Asta nu se poate,voi glumiti acum cu mine,unde este tara asta. Bineinteles ,spectatorii izbugnesc in ras si show-ul continua.LOL.
A comentat micael 21 octombrie 2008, 22:15 | mergi sus ▲
Cititi, daca stiti sa cititi si altceva in afara de texte de pe internet, articolul lui Sadoveanu \"Lumina vine de la rasarit\". Bineinteles, papagalii imbarligatori, care un pic mai sus afirmau ca Sadoveanu e valoare, iar Druta nu, pentru ca a pupat in coor comunismul, vor avea nevoie de ceva mai multa ipocrizie ca sa spuna ca articolul cu pricina este altceva decat un ordinar pupat in coor al bolsevicilor. Sadoveanu se minuneaza de realizarile unei societati \"noua\" (cum zice el) unde citez: saizeci de natiuni lucreaza in intelegere si cu dragoste in Uniunea Sovietica.
Nu se spune nici un cuvant despre deznationalizarea romanilor din RSSM, deportari, colectivizari fortate, GULAG; in schimb se glorifica ziua de 23 august 1944 cand tara practic a fost lasata pe mana bolsevicilor.
Ce facem cu Sadoveanu, il ungem si pe el cu dohot si il aruncam la gunoi?
P.S. apropo, un inginer roman a spus in unul din comentariile de mai sus o prostie care este caracteristica culturii generale limitate a inginerilor romani si anume: marea este neagra asa cum spuneau grecii. Grecii spuneau ca marea este \"euxinus\", adica ospitaliera. Denumirea de \"neagra\" a venit cu cateva sute de ani mai tarziu.
A comentat Gummy Bear 22 octombrie 2008, 05:38 | mergi sus ▲
Gummy Bear,se pare ca inca nu v-ati imprietenit deja si mai aveti nevoie de o runda de "politeturi",ca deh,asa e la romanii de pretutindeni,trec foarte repede de la imbratisari si poduri de flori la cuvinte urate si ironii de tot felul.Norocul meu este ca am mai gasit un locsor linistit,un site unde se dezbat tot astfel de probleme de civilizatie si istorie romaneasca de pe ambele maluli ale Prutului,dar in niste termeni foarte amicali si intr-un mod foarte relaxat.Totusi am o intrebare pentru voi care se pare ca va plac termenii cu subinteles si mai suburbani oarecum:Bre,fratilor,voi nu v-ati saturat de mizeria si mahalaua in care,vreti sau nu vreti,recunoasteti sau nu,traiti,voi in Basarabia,noi in Patria Mama si chiar vreti cu totdinadinsul sa o importati pe acest site?!
Si daca acest coment o sa va supere si o sa va simtiti vizati si o sa-mi raspundeti intr-un fel mai "dulce si mai colorat",va spun doar atat: Cu Respect anticipat. :-)
A comentat micael 22 octombrie 2008, 15:04 | mergi sus ▲
Explicatie pt. un cretin invoit de la Socola pt. o zi.

După cum se ştie, numele Mării Negre în tradiţia greco-romană era Pontus Euxinus, ceea ce însemna "Marea Ospitalieră". Acest toponim, însă, era un eufemism după Pontus Axeinos, ceea ce însemna exact invers, adică "Marea Inospitalieră", denumire care - aflăm de la Strabon - este anterioară colonizării greceşti a malurilor mării. Etimologia lui Axenios vine de departe, dinspre Centrul Asiei, pe complicate rădăcini persane: axsainia înseamnă "negru, întunecat", ceea ce explică şi denumirea de azi. În plus, se ştie că vechii greci foloseau culorile spre a indica punctele cardinale, negru desemnînd nordul şi roşu sudul. Etimologia toponimului îmi pare că are o subtilă legătură cu profilul strategic al Mării Negre. Atîta timp cît purta denumire asiatică, marea era inospitalieră, denumită european ca efect al colonizării, adică al luării în stăpînire de către o altă cultură, marea a devenit ospitalieră.

In ceea ce priveste opera lui M. Sadoveanu.

Mihail Sadoveanu, scriitor deosebit de prolific, lasa posteritatii o opera care se intinde pe o jumatate de secol, avand "amploarea unei intregi literaturi, a literaturii intregi a unui popor, ca si cea populara" (Garabet Ibraileanu) , indreptatind caracterizarea lui George Calinescu care aprecia ca "esenta operei lui Sadoveanu sta in dimensionalitate, in granduare". Raportat la curentele literare, Mihail Sadoveanu a fost caracterizat de critica literara drept un realist cu viziune romantica si un romantic care aduce detalii ca un realist, un contemplativ.
Concluzionand se poate afirma ca dincolo de marile teme ale creatii sadoveniene: viata satului romanesc, evocarea trecutului istoric, natura, targul de provincie monoton si asfixiat, teme care se regasesc in toata creatia sadoveniana caci "ele se repeta in varietate" (George Calinescu), tot farmecul lui Sadoveanu, ca artist, sta in naratie, vocatia lui fiind aceea de povestitor. Prezentul este o realitate adesea trista, care are ca fundal o alta realitate, un trecut devenit obiect de filozofare si contemplatie.
Asadar, M. Sadoveanu ramane in literatura romana ca un mare povestitor, in traditia unor ilustri inaintasi, Ion Neculce si Ion Creanga, remarcandu-se printr-o extraordinara capacitate de a se contopi cu lumea evocata, astfel incat un singur narator, autorul insusi, in postura unui adevarat rapsod, povesteste viata de azi sau din trecut participand afectiv la cele povestite si inplicand cititorul-ascultator la o asemenea participare afectiv-subiectiva ce nu permite detasarea obiectiva, ci indeamna adesea la o reflectie meditativa asupra conditiei umane.
Da, Sadoveanu a avut si bube, simpatiza comunismul, dar il iert pt. ca era un bun pescar.
A comentat FURNICA 22 octombrie 2008, 15:47 | mergi sus ▲
Ce destepti E inginerii romani! Scrie asa nEste texte originale despre tot felul de etimologii (de ex. Marea Neagra). Mai jos veti citi unul si mai original.
Strabo's Geography (1.2.10) reports that in antiquity, the Black Sea was often just called "the Sea" (ho pontos). For the most part, Graeco-Roman tradition refers to the Black Sea as the 'Hospitable sea', Euxeinos Pontos (Εá½”ξεινος ΠÏŒντος). This is a euphemism replacing an earlier 'Inhospitable Sea', Pontos Axeinos, first attested in Pindar (early fifth century BCE,~475 BC). Strabo (7.3.6) thinks that the Black Sea was called "inhospitable" before Greek colonization because it was difficult to navigate, and because its shores were inhabited by savage tribes; and that the name was changed to "hospitable" after the Milesians had colonized, making it part of Greek civilization. It is also possible that the name Axeinos arose by popular etymology from a Scythian Iranic axšaina- 'unlit,' 'dark'; the designation "Black Sea" may thus date from Antiquity. The reason for the name may be an ancient assignment of colours to the direction of the compass — black referring to the north, and red referring to the south. Herodotus on one occasion uses Red Sea and Southern Sea interchangeably.
Another possible explanation comes from the colour of the Black Sea's ....
Nu inteleg, ori cei de la WIKIPEDIA au folosit textul original al domnului ING. Furnica, ori domnul ING. Furnica este interpretul articolelor din WIKIPEDIA varianta engleza?..

Domnilor ingineri, n-ati invatat ca trebuie sa faceti trimiteri la sursa, atunci cand plagiati ceva?

Sincer, nu cred ca explicatia cu Sadoveanu e originala. E MULT peste posibilitatile unui absolvent de facultate cu diploma de inginer.
A comentat Gummy Bear 23 octombrie 2008, 12:41 | mergi sus ▲
salut
A comentat marinika 16 martie 2009, 18:05 | mergi sus ▲
imi place volumele lui
A comentat nina 05 iunie 2009, 11:51 | mergi sus ▲
Eu sunt la Bucuresti si mi-e dor de Druta,,, si comentati voi cit vreti,,,
A comentat djein 05 noiembrie 2009, 01:28 | mergi sus ▲
este cel mai bun din lume
A comentat iuliana 15 noiembrie 2009, 10:15 | mergi sus ▲
Bă, da ce proşti sunteţi cu totii! Voi credeti ca degeaba operele lui Ion Druţă sunt traduse în sute de limbi sau piesele lui sunt jucate în peste 500 de teatre ale lumii Sa va fie rusine! Dacă nu va pricepeţi nici nu vă bagaţi sa comentaţi!
A comentat basarabeanca 21 noiembrie 2009, 13:02 | mergi sus ▲
BRAVO LA CEI CE ÎL SUSŢIN! ACEŞTIA ÎNŢELEG CE-I AIA LITERATURĂ!
A comentat basarabeanca 21 noiembrie 2009, 13:04 | mergi sus ▲
Da furnica e un analfabet cum mai rar întîlneşti la noi în Moldova, ce-i drept în Romînia se întîlnesc cam des! Vi se pare că sunteţi mai deştepţi! Pe naiba! Sunteţi buni doar să faceţi de ruşine neamul românesc! De aceea nouă, basarabenilor ne e ruşine să ne numim romîni!
A comentat BASARABEANCA 21 noiembrie 2009, 13:11 | mergi sus ▲
Ma consider romanca si patria mea este Romania, chiar daca nu detin cetatenia si nici nu vreau sa o cer. Suntem un popor si atunci cand cineva desconsidera propiul popor cum se numesc si ce pedepse comporta in dreptul penal? Cine stie?
Iar basarabenilor le-as sugera : nu trebuie sa aduceti argumente si dovezi nimanui suntem asa cum suntem, sa ne iubeasca ca in familie fara frate\sora mai mare, mai mica etc. suntem la noi acasa in Romania!!!!!
Sa contribuim cu ce putem catre UE si sper ca visul sa se implineasca cat de curand.
A comentat Patria 17 decembrie 2009, 13:09 | mergi sus ▲
imi trebuie opera de demult si de departe
A comentat nikoleta 10 ianuarie 2010, 15:15 | mergi sus ▲


‹ înapoi la Ultimele Ştiri | sus ▲

Întrebări şi răspunsuri

Ultimele răspunsuri

  • #1 Lilyutza pentru natalita.popescu
    Odata ce esti si cetatean roman nu cred ca ai nevoie de acte din Republica Moldova, cel mai bine intrenati la starea civila din localitatea viitorului...

  • #2 Anusca pentru dorin1995
    dar daca depui direct la universitate si nu intri la buget sau eventual deloc mai poti depune si la consulat sau mu mai ai voie ?
    ...

  • #3 cielfanthom pentru dorin1995
    Salut!
    In acest caz aplici ca oricare alt absolvent de liceu, depunand dosarul la consulat(pentru a candida pentru unul din locurile pentru etnici rom...

  • #4 marinaian pentru Alina
    cei mai marsavi soferi sand pe ruta BRASOV-CHISINAU si sunt cei mai mari tepari. Evitari autobuzele lor de la orele 19:00 si 21:00. Eu de ultimu timp ...

  • #5 luminitacumpana pentru D0ina
    Ca basarabean cu diploma din rep. Moldova , nu e nevoie de echivalare dar ca romani cu diploma de la Moldova e necesar de echivalat la CNRED. Cu o ase...

  • #6 adaiulica pentru nicu_d
    salut, anul trecut nu a fost nevoie de echivalare de diploma cei de la universitate ocupanduse personal, dar trebuie sa intrebi la universitatea care ...

  • #7 lilik pentru Bogdanpop
    si tu ai scos vreodata bani de pe siteul asta?
    ...

  • #8 donici.vyiorel pentru Ciobanu_V
    Buna, lasa-mi un msg pe e-mail donici.vyiorel@gmail.com cu mai multe detalii gen, orasul in care ai vrea sa te transferi, la medicina generala/dentara...

  • #9 crinna pentru larisa2726
    aproape 10 media, ca sunt doar 5 locuri la masterat...

  • #10 adaiulica pentru Cornel
    deci poti in acest caz sa aplici pentru un liceu/colegiu in Romania, poti beneficia de locurile acordate de statul Roman ( astfel primind o bursa de 5...

Parteneri

Basarabeni.Ro

PROIECT realizat in cadrul OSB Timisoara

osb.basarabeni.ro

PROIECT administrat si intretinut de Basarabeni Media Grup

Social

O basarabeancă stabilită la Timișoara a creat prima brânză vegană pe piața românească! Ea și soțul ei vor să deschidă și o fabrică
Ștefan & Marisha - un cuplu de români pasionați și creativi, și-au propus să aducă în premieră pe piața românească gustul adevărat de brânză, într-o formă vegană, care să aducă un plus de viață consumatorilor săi. Neobișnuit de sănătoasă, „brânza” are ca bază nuci de caju și migdale activate, culturi [...] mai mult
ȘOFERII VITEZOMANI, IDENTIFICAȚI DE ACUM ÎNAINTE DE CAMERELE FIXE DIN ȚARĂ

Atenţie, şoferi! Poliţia va veghea dacă respectaţi viteză maximă admisă prin camere fixe montate în întreagă ţară.


A fost semnat un protocol cu reprezentanţii Companiei pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere şi astfel agenţii îi vor identifica pe vitezomani cu ajutorul camerelor de supraveghere, special amplasate pentru asta. [...] mai mult
CSJ A AMÂNAT ŞEDINŢA LA CARE URMA SĂ FIE EXAMINATĂ CONTESTAŢIA DOMNICĂI MANOLE
Şedinţa Curţii Supreme de Justiţie în cazul judecătoarei Domnica Manole a fost amânată pentru data de 10 august, orele 10:00.CSJ urma să examineze astăzi contestaţia depusă de Domnica Manole privind demiterea sa din sistem în baza a două avize ale SIS. La 10:00, ora la care a fost anunţată şedinţa, mai mulţi oameni s-au [...] mai mult
TÂNĂR DIN REPUBLICA MOLDOVA, ARS ÎNTR-UN CAMION DIN CHICAGO

Un nou apel de ajutor lansat de conaționali de peste hotare prin intermediul platformelor de colectare de fonduri. De această dată este vorba de un incendiu produs în Chicago, în urma căruia a decedat Dumitru Diordița, în vârstă de 23 de ani.
Flăcările au cuprins camionul în care [...] mai mult
UN AN DE LA REFORMĂ, FĂRĂ INTEGRITATE
La un an de la demararea reformei integrităţii, instituţia responsabilă de verificarea veniturilor şi proprietăţilor funcţionarilor rămâne nefuncţională şi nu are, cel puţin, un preşedinte. Deşi peste 150 de petiţii ce semnalează neconcordanţe între averea reală şi cea declarată de către funcţionari aşteaptă [...] mai mult
JUDECĂTOAREA DOMNICA MANOLE, DEMISĂ DIN FUNCȚIE
Judecătoarea Curții de Apel Chișinău, Domnica Manole, a fost eliberată din funcție. Decretul președintelui privind eliberarea magistratei a fost publicată în Monitorul Oficial.

Potrivit IPN, la începutul lunii iulie, în baza avizelor Serviciului de Informații și Securitate, Consiliul Superior al [...] mai mult
GHEORGHE CAVCALIUC SE VEDE ȘEF LA CNA
Șeful adjunct al Inspectoratului General de Poliție din Republica Moldova, colonelul Gheorghe Cavcaliuc se vede director la Centrul Național Anticorupție. Informația a fost confirmată pentru basarabeni.ro de surse avizate din cadrul CNA. Este cunoscut faptul că, în luna noiembrie, anul curent expiră mandatul actualului [...] mai mult
(VIDEO) Teo se luptă cu cancer de rinichi, are nevoie de ajutorul nostru!
Pe 16 mai 2017, Teodor Dogari / Moroșan - a fost diagnosticat cu tumoare la rinichi (Tumora Wilms).
Teo are doar 8 luni - tumora însă are deja 6.3 cm, niciodată nu a dat semne de boală, fiind mereu fericit, jucăuș și plin de viață.
Tumora Wilms este un tip de cancer renal rar care afectează în special copiii. De asemenea, mai [...] mai mult
Știi, Cristina...Cum e să fii pompier într-un IAD de jucării aprinse de ZIUA SINGURĂTĂȚII ?
Știi, Cristina mă gândeam azi să nu-ți mai scriu nimic, dar s-a întâmplat așa o tragedie care m-a afectat profund și nu am putut să nu-mi împărtășesc gândurile și tot ceea ce am simțit, când am aflat despre această tragedie.Până acum Cristina ți-am spus povești de viață, despre oameni simpli, oameni de lângă [...] mai mult
(VIDEO) O viață, trei țări, zece copii
Doroftei Popescu (83 de ani) din satul Cenac, Cimișlia, a locuit toată viața pe pământul natal, dar a apucat să fie cetățean a trei țări: Regatul României, URSS, Republica Moldova. Are zece copii, toți plecați peste hotare.
A rămas cu dorul, amintirile și pământul pe care îl lucrează mai mult singur. [...] mai mult

randat în 	0.1076 secunde