
Moldova pe intelesul berlinez
adăugat 23 iunie 2008, 21:13, la Social

"Moldovenii urasc rusii/ Moldovenii urasc Transnistria/ Cu voce tare (?) Si nimeni nu zice ca a fost/ Un razboi intr-o tara care nu exista/ Din cauza unei limbi care nu exista". In "Salutari din Transnistria", o reflectare in dubla oglinda (a ei si a scriitoarei germane Tanja Duckers) a unei saptamani petrecute dincolo de Nistru, dramaturgul Nicoleta Esinencu compune in culorile nationalismelor de tot felul. Iar identitatea - nationala, de limba, cotidiana - s-a dovedit a fi laitmotivul absolut al unuia dintre evenimentele culturale organizate in Germania in jurul Republicii Moldova.
"Moldova Camping" e un proiect facut de germani, pentru germani, gazduit la Berlin de Hebbel am Ufer Theater (HAU), un spatiu vestit pentru parteneriatele internationale in care se implica; pentru cele seri organizate de Franziska Sauerbray si Isabel Raabe, scena uneia dintre cele sali ale HAU a fost acoperita cu gazon autentic, scaune de camping si izoprene, iar de tavan a fost spanzurat un leagan. In timp ce doua actrite berlineze citeau "Salutarile" transnistrene, actorii din spectacolul Nicoletei Esinencu, "radical.md" (pe textul si in regia ei), pregateau la iarba verde un saslac (frigarui), carne taiata si fripta sub ochii spectatorilor, servita apoi chiar lor. Jucat de Veaceslav Sambris, Doriana Talmazan si Valeriu Pahomii, "radical.md" e un ping-pong de replici reluate verbatim de pe forumuri, despre xenofobie, minoritati, clisee asasine despre "carnea umana", Romania, Moldova si limbile lor (scris in "moldoveneste", "radical?" se joaca subtil pe scena cu accentul chisinauan si cel romanesc, ironizat in felul in care e el obsesiv idealizat in Moldova, ca marca a apartenentei identitare).
In pauza, intre una si alta dintre prezentarile teoretice ale lui Stefan Rusu, Vitalie Ciobanu si Lilia Dragneva, Pavel Braila (artist vizual destul de cunoscut in Germania) a reinventat ceremonia japoneza a ceaiului pe limba moldoveneasca, intr-o efervescenta a grotescului pe care Braila adora s-o activeze in toate interventiile lui culinaro-artistice.
O parte a proiectului din Germania va fi prezentata si la Bucuresti, prin intermediul Goethe Institut, unul dintre finantatori, in Noaptea Institutelor Culturale. Nu va veni, din pacate, nici "radical.md", nici Kollectiv Fischka. Cei doi austrieci plus un transnistrean care alcatuiesc Fischka au inchis "Moldova Camping" cu un "performance" despre viziunea lor subiectiva asupra Republicii Moldovenesti Transnistrene, eroii ei, cazuti pentru patrie in razboiul contra imperialismului venit de la Chisinau etc., totul incheiat cu un "referendum neoficial" asupra recunoasterii Tiraspolului, la care voturile nu erau numarate "pe bune", ci se reluau datele referendumului real de acum cativa ani (97% in favoarea independentei). Poate ca e spre binele tuturor ca Fischka nu ajunge la Bucuresti?
"Moldova Camping" la Noaptea Institutelor Culturale (27 iunie), la Galeria UNA (str. G-ral Budisteanu 10): ora 18.00 - "Discurs x 3" cu Vitalie Ciobanu, Stefan Rusu si Lilia Dragneva: scurte prezentari si discutii despre atitudinea critica in cultura, in ciuda marginalizarii politice si culturale * ora 19.00 - "Performance" cu Pavel Braila despre absurditati si intamplari cotidiene tragi-comice in Republica Moldova * ora 20.00 - Balkan Black Box (program de film): tanara generatie de creatori de film din Republica Moldova si multiplele ei perspective controversate.
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲