Basarabeni.Ro

Portalul Basarabenilor din România

Avocat basarabeni.ro -Lăcătuș Igor
Campania Pro Cetăţenie Română
[o]

22 decembrie 2024, ora locală: 09:28

 

Șoseaua"Unirii" și gazoductul "Independența Moldovei"

adăugat 13 martie 2010, 15:32, la Social

infrastructura, proiecte, transport international, Republica Moldova

Centrul Strategii Politice şi Economice „Moldova Europeană”, din cadrul Asociaţiei managerilor din Republica Moldova, în contextul procesului de integrare europeană a Republicii Moldova, a propus spre analiză şi dezbateri câteva proiecte strategice care ar putea impulsiona climatul investiţional în diferite regiuni ale ţării. Cele mai importante concepţii de proiecte strategice sunt cele de infrastructură, cele cu impact social major.


Vă prezentăm concepţia proiectului strategic de construcţie a segmentului de transport internaţional Soroca-Iampol până la magistrala internaţională E-85 din judeţul Piatra Neamţ, România, cu construcţia unui pod peste râul Prut, pe segmentul de frontieră Moara Domnească – Bădărăi.

Acest proiect include în sine şi construcţia unui gazoduct de presiune înaltă, cu diametrul de 800 de mm, care va lega segmentul de gazoduct internaţional Ananiev-Cernăuţi, cu diametrul de 1020 mm, în localitatea Ţarigrad, raionul Drochia, cu depozitele naturale subterane, aflate în localitatea Mărgineni, judeţul Piatra Neamţ.

Concepţia strategică de implementare a proiectelor propuse spre analiză se încadrează eficient în strategiile de dezvoltare regională, aprobate de Guvernul Republicii Moldova, acordurilor de cooperare transfrontalieră şi de bună vecinătate cu Uniunea Europeană a ţărilor din „Parteneriatul Estic” şi la nivel trilateral, între ţările cointeresate.

Vă prezentăm succint concepţia proiectelor înaintate guvernelor Republicii Moldova şi României, consiliilor raionale şi judeţene, societăţii civile, pentru consultare şi dezbateri publice. La acest capitol, ţinem să menţionăm că majoritatea consiliilor raionale şi judeţene au reacţionat pozitiv şi au înaintat organelor reprezentative locale spre analiză şi aprobare proiectele în cauză.

Conceptul proiectelor privind proiectarea şi construcţia segmentului de transport internaţional Iampol-Soroca, punctul vamal care se află la hotarul dintre Republica Moldova şi Ucraina până la intersecţia magistralelor de transport internaţional E85 cu E58, teritoriul României.

Construcţia podului peste Prut, pe segmentul frontalier Moara Domnească - Bădărăi, care se află la hotarul dintre Republica Moldova şi România.

Scopul proiectelor este crearea condiţiilor optime pentru unităţile de transport internaţional şi naţional privind tranzitarea Republicii Moldova, asigurarea conexiunii directe la arterele de transport internaţional din România şi Ucraina, cât şi asigurarea trecerii libere a locuitorilor din zonă peste râul Prut şi frontiera de stat în ambele direcţii, conform prevederilor Acordului privind micul trafic la frontieră, semnat între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul României.

Şoseaua „Unirii” – 214 km

Drumul internaţional – şoseaua „Unirii” cuprinde cel mai scurt segment de traseu care poate tranzita Moldova şi uni arterele de transport internaţional din ţările Uniunii Europene prin România cu Republica Moldova, Ucraina şi Federaţia Rusă

Implementarea proiectului ar permite micşorarea semnificativă a distanţei ce uneşte principalele artere de transport auto din regiunile europene ale Federaţiei Ruse, Ucrainei şi Republicii Moldova cu arterele principale de transport auto din România, ţările din Balcani şi UE

Se propune implementarea primului proiect de parteneriat public privat în domeniul infrastructurii, care după punerea în funcţiune va fi cu plată pe tot segmentul de tranzitare a Republicii Moldova (este posibilă aceeaşi abordare şi pentru România şi Ucraina ).

Traseul şoselei „Unirii” în Republica Moldova – 133 km

a. – Punctul vamal Soroca – Iampol – or. Soroca, cu centura de ocolire – 8 km,
b. – or. Soroca – or. Drochia, cu intersectarea oraşului – 43 km,
c. – or. Drochia- intersecţia cu segmentul internaţional M14 – 23 km,
d. – intersecţia segmentului de drum internaţional M14 – or. Râşcani – 6 km,
e. – or. Râşcani – satul Răcăria – 8 km,
j. – satul Răcăria – or. Glodeni, cu centura de ocolire – 18 km,
z. – or. Glodeni – satul Duşmani, cu intersectarea localităţii – 8 km,
k. – satul Duşmani – rezervaţia naturală Moara Domnească – 14 km,
l. – rezervaţia naturală Moara Domnească – punctul vamal (nou) – 5 km.
Traseul şoselei „Unirii” în România – 81 km
a. – noul punct vamal (Bădărăi – Moara Domnească) – intersecţia cu segmentul de drum naţional Santa Mare – Bădărăi – 3 km,
b. – intersecţia Santa Mare-Bădărăi – satul Andrieşeni – 9 km,
c. – satul Andrieşeni – satul Sipota – 8 km,
d. – satul Sipota – satul Fântânele – 8 km,
e. – satul Fântânele – comuna Beleşti – 14 km,
j. – comuna Beleşti – oraşul Târgu Frumos – 12 km,
z. – oraşul Târgu Frumos – intersecţia magistralelor E85 cu E58 – 27 km.

Important: Se propune construcţia unui nou pod peste râul Prut în locul celui existent până în anul 1945 şi către care, în mare măsură, s-a păstrat segmentele de acces din ambele părţi ale râului.

Gazoductul „Independenţa Moldovei” – 198 km

Se prevede proiectarea, construcţia şi punerea în funcţiune a unui segment de conductă de presiune înaltă cu diametrul 1020 mm, care va uni segmentul de conductă Ananev – Cernăuţi, cu diametrul 700-800 mm, din sistemul de transport de gaze naturale aflat în gestiunea Societăţii pe acţiuni „Moldova–Gaz”, cu depozitul subteran existent de gaze naturale, amplasat în apropierea localităţii Mărgineşti, judeţul Piatra Neamţ, România, şi care va deveni un obiect foarte important în viitorul apropiat în urma implementării efective a proiectelor South Streem şi Nabucco. România are o amplasare strategică de o importanţă majoră în calea acestor trasee de conductă şi va fi unul din participanţii importanţi la implementarea unui sau ambelor proiecte. Republica Moldova în noile condiţii geostrategice are necesitatea de a elabora şi implementa o soluţie reală şi avantajoasă pentru economia ţării noastre.

Implementarea proiectului construcţiei gazoductului „Independenţa Moldovei” constituie o sursă de alternativă pentru Republica Moldova privind livrarea de gaze naturale „în sens invers”, pentru asigurarea consumului în regiunile de Nord şi Centru ale ţării noastre. Gazoductul „Independenţa Moldovei” va permite elaborarea unui plan naţional de dezvoltare a reţelelor de distribuţie locale, cu presiune medie şi joasă în zonele cele mai prost dezvoltate reţele inginereşti, atât din Republica Moldova, cât şi din România.

Traseul conductei „Independenţa Moldovei” prin Republica Moldova – 93 km

a. – satul Ţarigrad, raionul Drochia – intersecţie cu şoseaua „Unirii” – 5 km,
b. – paralel cu traseul şoselei „Unirii” – noul punct vamal propus spre analiză şi aprobare Moara Domnească – Bădărăi – 88 km.

Traseul conductei „Independenţa Moldovei” prin România – 105 km

a. – noul punct vamal propus pentru implementare, Moara Domnească – Bădărăi , paralel cu traseul şoselei „Unirea” – intersecţia magistralelor E85 şi E58, România – 81 km,
b. – intersecţia magistralelor E 85 şi E 58 – comuna Mărgineni – 24 km.

Proiectul Gazoductului „Independenţa Moldovei” se încadrează în strategia de dezvoltare a Parteneriatului strategic de integrare europeană dintre Republica Moldova şi România propus pentru implementare de către Preşedintele României, Traian Băsescu, Programul de dezvoltare a infrastructurii transfrortaliere a localităţilor din Republicii Moldova cu Uniunea Europeană, şi poate servi drept un exemplu de colaborare la nivel local şi de guverne, între cele două ţări româneşti şi Ucraina.

Se prevede implementarea proiectelor în cinci etape:

Aprobarea Acordului interguvernamental între România şi Republica Moldova privind proiectarea, construcţia şi punerea în funcţiune a segmentului de drum internaţional – şoseaua „Unirii” şi a gazoductului de presiune înaltă „Independenţa Moldovei”, cu construcţia unui pod peste râul Prut pe segmentul frontalier Moara Domnească – Bădărăi.

Elaborarea studiilor de fezabilitate şi a documentaţiei necesare pentru prezentarea proiectelor spre aprobare şi finanţare de către guvernele României, Republicii Moldova, Ucraina şi UE în cadrul Programului transfrontalier România – Republica Moldova – Ucraina privind proiectarea, construcţia şi punerea în funcţiune a segmentului de drum internaţional – şoseaua „Unirii” şi a gazoductului de presiune înaltă „Independenţa Moldovei”, cu construcţia unui pod peste râul Prut pe segmentul frontalier Moara Domnească – Bădărăi.

Elaborarea planului general, proiectelor de execuţie fizică a lucrărilor de construcţii – montaj şi documentaţiei de deviz privind construcţia şi punerea în funcţiune a segmentului de drum internaţional – şoseaua „Unirii” şi a gazoductului de presiune înaltă "Independenţa Moldovei”, cu construcţia unui pod peste râul Prut pe segmentul frontalier Moara Domnească – Bădărăi.

Aprobarea planului general, a proiectelor de execuţie fizică a lucrărilor de construcţii – montaj şi documentaţiei de deviz de către Comitetul Interguvernamental România – Republica Moldova privind construcţia şi punerea în funcţiune a segmentului de drum internaţional – şoseaua „Unirii” şi a gazoductului de presiune înaltă „Independenţa Moldovei”, cu construcţia unui pod peste râul Prut pe segmentul frontalier Moara Domnească – Bădărăi.

Elaborarea şi aprobarea regulamentului de licitare publică a lucrărilor de proiectare, construcţie şi punere în funcţiune a segmentului de drum internaţional – şoseaua „Unirii” şi a gazoductului de presiune înaltă „Independenţa Moldovei”, cu construcţia unui pod peste râul Prut pe segmentul frontalier Moara Domnească – Bădărăi.

La implementarea proiectelor se preconizează participarea:

Guvernului României
Guvernului Republicii Moldova
Guvernului Ucrainei
Băncii Mondiale
Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare
Donatorii Republicii Moldova
Consiliilor Judeţene Iaşi, Suceava, Botoşani şi Piatra Neamţ
Consiliilor raionale Soroca, Drochia, Râşcani şi Glodeni
Consiliilor locale ale comunelor şi satelor care intersectează acest proiect
Investitorilor cointeresaţi în finanţarea proiectelor satelit de dezvoltare regională şi locală
Asociaţia Managerilor din Republica Moldova
Centrul strategii politice şi economice
Membrii societăţii civile

Autor: Victor Gurău, inginer economist, directorul Centrului strategii politice şi economice „Moldova Europeană”
Sursa: www.flux.md


‹ înapoi la Ultimele Ştiri | sus ▲

Întrebări şi răspunsuri

Ultimele răspunsuri

  • #1 Lilyutza pentru natalita.popescu
    Odata ce esti si cetatean roman nu cred ca ai nevoie de acte din Republica Moldova, cel mai bine intrenati la starea civila din localitatea viitorului...

  • #2 Anusca pentru dorin1995
    dar daca depui direct la universitate si nu intri la buget sau eventual deloc mai poti depune si la consulat sau mu mai ai voie ?
    ...

  • #3 cielfanthom pentru dorin1995
    Salut!
    In acest caz aplici ca oricare alt absolvent de liceu, depunand dosarul la consulat(pentru a candida pentru unul din locurile pentru etnici rom...

  • #4 marinaian pentru Alina
    cei mai marsavi soferi sand pe ruta BRASOV-CHISINAU si sunt cei mai mari tepari. Evitari autobuzele lor de la orele 19:00 si 21:00. Eu de ultimu timp ...

  • #5 luminitacumpana pentru D0ina
    Ca basarabean cu diploma din rep. Moldova , nu e nevoie de echivalare dar ca romani cu diploma de la Moldova e necesar de echivalat la CNRED. Cu o ase...

  • #6 adaiulica pentru nicu_d
    salut, anul trecut nu a fost nevoie de echivalare de diploma cei de la universitate ocupanduse personal, dar trebuie sa intrebi la universitatea care ...

  • #7 lilik pentru Bogdanpop
    si tu ai scos vreodata bani de pe siteul asta?
    ...

  • #8 donici.vyiorel pentru Ciobanu_V
    Buna, lasa-mi un msg pe e-mail donici.vyiorel@gmail.com cu mai multe detalii gen, orasul in care ai vrea sa te transferi, la medicina generala/dentara...

  • #9 crinna pentru larisa2726
    aproape 10 media, ca sunt doar 5 locuri la masterat...

  • #10 adaiulica pentru Cornel
    deci poti in acest caz sa aplici pentru un liceu/colegiu in Romania, poti beneficia de locurile acordate de statul Roman ( astfel primind o bursa de 5...

Parteneri

Basarabeni.Ro

PROIECT realizat in cadrul OSB Timisoara

osb.basarabeni.ro

PROIECT administrat si intretinut de Basarabeni Media Grup

Social

O basarabeancă stabilită la Timișoara a creat prima brânză vegană pe piața românească! Ea și soțul ei vor să deschidă și o fabrică
Ștefan & Marisha - un cuplu de români pasionați și creativi, și-au propus să aducă în premieră pe piața românească gustul adevărat de brânză, într-o formă vegană, care să aducă un plus de viață consumatorilor săi. Neobișnuit de sănătoasă, „brânza” are ca bază nuci de caju și migdale activate, culturi [...] mai mult
ȘOFERII VITEZOMANI, IDENTIFICAȚI DE ACUM ÎNAINTE DE CAMERELE FIXE DIN ȚARĂ

Atenţie, şoferi! Poliţia va veghea dacă respectaţi viteză maximă admisă prin camere fixe montate în întreagă ţară.


A fost semnat un protocol cu reprezentanţii Companiei pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere şi astfel agenţii îi vor identifica pe vitezomani cu ajutorul camerelor de supraveghere, special amplasate pentru asta. [...] mai mult
CSJ A AMÂNAT ŞEDINŢA LA CARE URMA SĂ FIE EXAMINATĂ CONTESTAŢIA DOMNICĂI MANOLE
Şedinţa Curţii Supreme de Justiţie în cazul judecătoarei Domnica Manole a fost amânată pentru data de 10 august, orele 10:00.CSJ urma să examineze astăzi contestaţia depusă de Domnica Manole privind demiterea sa din sistem în baza a două avize ale SIS. La 10:00, ora la care a fost anunţată şedinţa, mai mulţi oameni s-au [...] mai mult
TÂNĂR DIN REPUBLICA MOLDOVA, ARS ÎNTR-UN CAMION DIN CHICAGO

Un nou apel de ajutor lansat de conaționali de peste hotare prin intermediul platformelor de colectare de fonduri. De această dată este vorba de un incendiu produs în Chicago, în urma căruia a decedat Dumitru Diordița, în vârstă de 23 de ani.
Flăcările au cuprins camionul în care [...] mai mult
UN AN DE LA REFORMĂ, FĂRĂ INTEGRITATE
La un an de la demararea reformei integrităţii, instituţia responsabilă de verificarea veniturilor şi proprietăţilor funcţionarilor rămâne nefuncţională şi nu are, cel puţin, un preşedinte. Deşi peste 150 de petiţii ce semnalează neconcordanţe între averea reală şi cea declarată de către funcţionari aşteaptă [...] mai mult
JUDECĂTOAREA DOMNICA MANOLE, DEMISĂ DIN FUNCȚIE
Judecătoarea Curții de Apel Chișinău, Domnica Manole, a fost eliberată din funcție. Decretul președintelui privind eliberarea magistratei a fost publicată în Monitorul Oficial.

Potrivit IPN, la începutul lunii iulie, în baza avizelor Serviciului de Informații și Securitate, Consiliul Superior al [...] mai mult
GHEORGHE CAVCALIUC SE VEDE ȘEF LA CNA
Șeful adjunct al Inspectoratului General de Poliție din Republica Moldova, colonelul Gheorghe Cavcaliuc se vede director la Centrul Național Anticorupție. Informația a fost confirmată pentru basarabeni.ro de surse avizate din cadrul CNA. Este cunoscut faptul că, în luna noiembrie, anul curent expiră mandatul actualului [...] mai mult
(VIDEO) Teo se luptă cu cancer de rinichi, are nevoie de ajutorul nostru!
Pe 16 mai 2017, Teodor Dogari / Moroșan - a fost diagnosticat cu tumoare la rinichi (Tumora Wilms).
Teo are doar 8 luni - tumora însă are deja 6.3 cm, niciodată nu a dat semne de boală, fiind mereu fericit, jucăuș și plin de viață.
Tumora Wilms este un tip de cancer renal rar care afectează în special copiii. De asemenea, mai [...] mai mult
Știi, Cristina...Cum e să fii pompier într-un IAD de jucării aprinse de ZIUA SINGURĂTĂȚII ?
Știi, Cristina mă gândeam azi să nu-ți mai scriu nimic, dar s-a întâmplat așa o tragedie care m-a afectat profund și nu am putut să nu-mi împărtășesc gândurile și tot ceea ce am simțit, când am aflat despre această tragedie.Până acum Cristina ți-am spus povești de viață, despre oameni simpli, oameni de lângă [...] mai mult
(VIDEO) O viață, trei țări, zece copii
Doroftei Popescu (83 de ani) din satul Cenac, Cimișlia, a locuit toată viața pe pământul natal, dar a apucat să fie cetățean a trei țări: Regatul României, URSS, Republica Moldova. Are zece copii, toți plecați peste hotare.
A rămas cu dorul, amintirile și pământul pe care îl lucrează mai mult singur. [...] mai mult

randat în 	0.0897 secunde