Piramida necesităţilor unui moldovean
adăugat 24 septembrie 2009, 13:07, la Social
În cadrul şedinţei 29 a Clubului IDEA, membrii prezenţi au elaborat Piramida Necesităţilor unui Moldovean (PNM). Această piramidă reprezintă o transpunere în realitate a Piramidei necesităţilor elaborată de Maslow şi reflectă în mod fidel evoluţia necesităţilor masei mari de moldoveni.Există deosebiri faţă de modelul Maslow, dar şi asemănări, despre acest fapt vor fi relatate pe parcurs.
Conform PNM, există 5 necesităţi de bază (motivaţionale).
În primul rînd este vorba despre necesităţile fiziologice, reprezentate de nevoia de a se alimenta şi de a se îmbrăca, plus alte nevoi strict fiziologice.
Toate persoanele care-şi satisfac necesităţile fiziologice, vor dori să avanseze la următorul nivel: cel de socializare. Aici trebuie de menţionat care este modalitatea de a se socializa pentru moldoveni: în primul rînd este vorba de aderarea la o gaşcă, crearea unei reţele de prieteni-rude-cumătri, implicarea în reţele sociale aşa ca Facebook, dar mai ales Одноклассники, aderarea la un ONG de tineret, femei sau bătrîni ş.a. Ideea acestui strat este că o persoană nu poate să evolueze pe scara socială de unul singur şi are tendinţa firească să se asocieze în grupuri, care ulterior să-l promoveze.
Odată socializat, un moldovean obişnuit va tinde să se evidenţieze sau să se afirme, trecînd deci la cel de-al treilea nivel al necesităţilor de bază. În acest caz, persoana doreşte să fie independent financiar, astfel el evidenţiindu-se faţă de alte rude. Unii pleacă peste hotare, de asemenea, pentru a se evidenţia, astfel ei putînd să-şi procure bunuri pe care anterior nu au avut posibilitate. Cei care sunt în Moldova, se gîndesc la iniţierea unei afaceri sau să se angajeze la o companie/instituţie prestigioasă, astfel făcînd diferenţa faţă de ceilalţi din grupul social din care fac parte. Alte modalităţi de afirmare sunt mult mai accesibile: o coafură nouă şi interesantă, un stil de îmbrăcăminte “modern” sau “fashion”, frecventarea unor localuri mai “cool”, cumpărarea unui accesoriu care să scoată persoana în evidenţă etc. Toate aceste acţiuni îl diferenţiază pe individ din grupul social, oferindu-i în primul rînd individualitate.
O situaţie tipică este cea a unui moldovean întors de peste hotare, care locuind în sat, brusc devine unul din cei mai înstăriţi. Totuşi, această evidenţiere încă nu e suficient de mare ca el să fie şi stimat. Deci cei care au atins nivelul trei, se gîndesc la nivelul patru – Stima şi Respectul celorlalţi. În primul rînd, o acceptare generală a individului de către anturajul său poate avea loc în primul rînd după ce individul face o faptă neordinară. De exemplu, acea persoană înstărită, întoarsă de “la Italia” poate brusc să fie stimat şi respectat de cei din jur dacă oferă o parte din bani pentru acţiuni sociale, cum ar fi construcţia unui apeduct în sat sau ajutorarea unei familii nevoiaşe. Pe lîngă fapta neordinară, stima poate fi obţinută dacă o persoană este intens mediatizată. Orice persoană care apare la TV, radio şi în ziare, chiar care este foarte activă pe Internet, poate fi stimată şi apreciată. Unii utilizatori Facebook care au peste 2000 de utilizatori încep treptat să fie consideraţi formatori de opinie, deci stima poate apărea în viaţa reală, dar şi pe Internet. O condiţie importantă pentru o persoană care a ajuns la acest nivel este să fie respectuos cu ceilalţi, astfel ca stima să fie şi reciprocă. O persoană agresivă şi nepoliticoasă nu poate fi recunoscut ca o persoană stimabilă de către cei din jur.
Persoanele care deja au simţit aprecierea şi stima celor din jur, ar dori să treacă la ultimul nivel – cel de deţinător al puterii. În acest context, puterea poate însemna diferite lucruri: puterea politică se manifestă printr-o funcţie înaltă în cadrul unui partid sau o funcţie publică înaltă. Puterea economică se manifestă prin deţinerea unei companii solide, care este una din cele mai mari din ţară şi aduce profit, asigurînd orice necesitate materială. Există situaţii cînd o persoană nu tocmai avută, ar putea deţine puterea într-o organizaţie, care poate fi instituţie ştiinţifică sau o asociaţie de sport, sau un ONG. Dacă organizaţia respectivă este suficient de cunoscută, avînd şi foarte mulţi membri, atunci persoana deţine puterea prin faptul că o conduce.
În paralel cu necesităţile de bază, există şi necesităţile de securitate. În piramida lui Maslow ele reprezintă treapta a doua, totuşi pentru moldoveni, necesităţile de securitate persistă în orice caz, avînd diferite forme în dependenţă de nivelul motivaţional atins.
Primul nivel al necesităţii de securitate corespunde necesităţilor fiziologice de bază, conţinînd elemente simple de protecţie: să încui uşa după tine, să stingi lumina noaptea, să pui un cîine de pază în ogradă, să nu mergi noaptea pe stradă, să treci doar la culoarea verde a semaforului etc.
Al doilea nivel al necesităţii de securitate corespunde fazei de socializare: există o protecţie informaţională (să nu uite parola şi loginul şi să nu le spună la alţii despre ele), există necesitatea unui slang specific grupului din care face parte, pentru a nu fi o cioară albă printre ei, dar şi necesitatea de protecţie personală, ce poate fi realizată prin cursuri de Tae Kwon Do, Aiki Do ş.a.
La al treilea nivel, atunci cînd individul doreşte să se evidenţieze, el are nevoie şi de nişte accesorii suplimentare, aşa ca un cuţit “бабочка”, au nevoie de кастет, битэ де бейзьол, eventual şi un pistolet cu aer comprimat. Aceste accesorii pe lîngă protecţia personală, asigură şi o doză de respect faţă de individ, dar şi o diferenţiere a sa în cadrul grupului.
La al patrulea nivel şi al cincilea nivel, necesităţile de securitate sunt aceleaşi, dar se împart în două categorii, în dependenţă de starea financiară şi statutul social al individului. El îşi doreşte securitatea bunurilor, angajînd firme de pază pentru protecţia bunurilor casnice, sisteme de securitate la maşină, în oficiu ş.a. Pe de altă parte, individul poate solicita şi o pază de corp.
Pe lîngă necesităţile motivaţionale şi cele de securitate, au fost identificate şi necesităţile materiale, care îl plasează foarte reuşit pe individ în unul din cele cinci nivele motivaţionale.
Atunci cînd individul îşi satisface doar necesităţile fiziologice, el are nevoie doar de îmbrăcăminte şi haine, în linii mari, ăsta fiind primul nivel al necesităţilor materiale.
La momentul socializării, individul are nevoie iminentă de a utiliza un telefon mobil, de a avea acces la Internet, chiar şi un computer, fie la domiciliu, fie la cunoscuţi. Aceste obiecte îl ajută pe individ să se integreze mai bine în grup, îmbunătăţind calitatea comunicării între membrii grupului. Ăsta e nivelul doi.
La capitolul evidenţiere există cîteva scenarii. Astfel, voi prezenta unul din ele: iniţial individul îşi cumpără o барсеткэ, fie că e businessman, fie că a venit de “la Italia”, fie că are mulţi bani, fie pur şi simplu doreşte să se evidenţieze. Deci Moldova brusc se împarte în două categorii de cetăţeni: cei cu барсеткэ şi cei fără. Ulterior, individul îşi cumpără un жгут de aur la gît, grosimea şi lungimea lui arătînd nivelul de evidenţiere. Pe lîngă жгут, individul poate să-şi etaleaze şi o печаткэ, de asemenea de aur. Apoi, apare nevoia de a avea o maşină, ceea ce devine util, odată cu creşterea venitului, dar şi contribuie la evidenţierea faţă de ceilalţi din acelaşi grup. Procurarea unui apartament propriu ar fi următorul obiectiv. Totuşi, trebuie de menţionat că multe persoane mai mult au grijă de procurarea unui apartament, decît de investirea banilor în alte activităţi, aşa ca depozite la bancă sau deschiderea unei afaceri. Dacă nu-şi pot procura un apartament nou/propriu, cel puţin indivizii doresc să facă un евроремонт în el, chiar cu preţul cheltuirii ultimilor bani. Aici să nu uităm de стеклопакет şi de термоизоляцья. (Nivelul trei)
Odată cu statului de persoană stimată şi respectată, deja individul îşi doreşte să-şi procure o casă în loc de apartament şi un oficiu separat pentru compania sa, dacă şi posibilităţile financiare îi permit. Aici putem menţiona necesitatea strictă a unui bazin, Jeep în loc de automobil simplu, farfurie TV ş.a. (Nivelul patru)
Cei care deja deţin puterea, nu se mulţumesc cu bunuri banale, ci au alte tipuri de preferinţă, aşa ca: o televiziune proprie, un post de radiu sau un ziar propriu, nişte terenuri intravilane sau nişte hectare de terenuri agricole, poate un iaz particular îngrădit şi cu o bucată de pădure, unele clădiri pentru a le da în chirie ca oficii etc. (Nivelul cinci).
După ce am identificat aceste nevoi, am rămas cu un trunchi de piramidă în loc de o piramidă completă. Ceea ce am descoperit că cel mai probabil, vîrful piramidei ar fi funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. Orice persoană care a deţinut puterea politică sau economică poate evolua doar prin dorinţa de a fi Preşedinte RM.
În final trebuie de specificat că la moldoveni, ca şi orice alţi oameni, există exceţii de la regulă.
Aşteptăm comentariile Dvs.
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲
Aveti dreptate, asta-i mintea moldovanului... pacat ca se investeste foarte putin in invatamant da se arunca multi bani pentru viloace si jeepuri.
Asta-i moldovanu dar totusi taote aceste necesitati il motiveaza si il diferentiaza.