2008 - anul [electoral al] tineretului
adăugat 04 martie 2008, 09:07, la Eveniment
Deşi a inaugurat cu mult fast anul tineretului, guvernarea nu face nimic concret pentru a îmbunătăţi situaţia tinerilor din Republica Moldova. Din contra, având în vedere că suntem într-un an preelectoral, comuniştii urmăresc să speculeze tematica tineretului în 2008, pentru a obţine avantaje în alegerile parlamentare din 2009. La 26 decembrie 2007, preşedintele Vladimir Voronin decretează 2008 drept an al tineretului. La prima vedere, e o iniţiativă îmbucurătoare. Dar dacă analizăm contextul deciziei, inclusiv faptele guvernării în ultimii ani, înţelegem că este o acţiune populistă cu bătaie lungă pentru alegerile din 2009. Să trecem la fapte. E o tradiţie ca bugetul de stat pentru acţiuni de tineret să fie mic. După alegerile parlamentare din 2005, când era de un milion de lei, valoarea bugetului naţional pentru tineret "creşte" în 2006 la 3 mln. de lei, iar în 2007 - la 3,2 mln. de lei1. Dacă să împărţim fondurile alocate de Guvern acţiunilor de tineret la numărul de un milion de tineri (conform datelor statistice tinerii reprezintă circa 1/4 din populaţia ţării), obţinem suma de 3 lei investiţii ale statului pentru "iniţiativele tinerilor"2. Şi asta în timp ce în Strategia pentru Tineret, aprobată de Guvernul Republicii Moldova în decembrie 2003, este menţionat faptul că "tineretul reprezintă o prioritate a statului". După ce 2008 a fost decretat anul tineretului, am căutat să aflu câţi bani s-au alocat în acest sens. În legea bugetului de stat pentru 2008 am găsit cifra de 6,5 mln. de lei, dintre care 3,5 mln. sunt alocaţii directe ale statului, iar 3 mln. de lei urmează să fie co-finanţare din partea donatorilor internaţionali. Deşi firesc era ca să existe alocări substanţiale pentru "anul tineretului", bugetul a rămas la acelaşi nivel. Care este explicaţia? Cel mai probabil, declararea anului tineretului a fost o acţiune pripită a guvernării, fără a fi coordonată din timp. Totuşi, vineri, 29 februarie, preşedintele Vladimir Voronin a inaugurat cu mult fast "Anul tineretului" în incinta Teatrului de Operă şi Balet. O astfel de "sărbătoare" presupune cheltuieli importante. Să înţelegem că toate cheltuielile din timpul anului vor fi acoperite din cele 3,5 mln. de lei? Puţin probabil. În acest caz, putem presupune că o parte din cheltuielile suportate vor fi acoperite din alte surse ale bugetului de stat, astfel încât banii publici nu vor fi utilizaţi conform destinaţiei iniţiale. Recent, a fost format un grup de lucru, condus de însuşi preşedintele Vladimir Voronin. Majoritatea membrilor din comisia respectivă sunt reprezentanţi ai ministerelor. Societatea civilă e reprezentată de trei organizaţii - Consiliul Naţional al Tineretului din Moldova, Clubul tinerilor prim-miniştri şi Asociaţia Tinerilor din Transnistria - dintre care ultimele două sunt cunoscute în mediul asociativ ca fiind apropiate guvernării. La una dintre primele şedinţe, organizaţiilor de tineret li s-au cerut să prezinte o listă de activităţi, care urmau să fie incluse într-un plan naţional de acţiuni al anului tineretului. Plus, toate activităţile ONG-urilor de tineret, finanţate de către stat, vor fi incluse în mod automat în acest plan de acţiuni. La modul practic, în astfel de cazuri, ONG-urile prezintă activităţile pe care le implementează, de cele mai multe ori finanţate de către diferiţi donatori internaţionali, iar guvernarea ar putea "să bifeze" succese importante la sfârşitul anului. O altă activitate care a atras atenţia opiniei publice este relansarea "Parlamentului tinerilor". Un proiect cu aceeaşi denumire a fost implementat în anii 2001 - 2003 de către Consiliul Naţional al Tineretului din Moldova (CNTM). Am fost unul dintre "deputaţii" din cadrul primului "Parlament al tinerilor" şi pot să confirm că proiectul s-a dovedit a fi unul de succes, care a trezit un real interes din partea tinerilor. E îngrijorător faptul că proiectul a fost iniţiat de către o organizaţie anonimă în mediul de tineret - Institutul Tineretului Guvernator - susţinută de Parlamentul Republicii Moldova. De ce nu a fost invitat în calitate de partener Consiliul Naţional al Tineretului din Moldova (organizaţia care a implementat anterior acest proiect)? Cu toate plusurile şi minusurile sale, CNTM este totuşi organizaţia de referinţă în domeniul politicilor de tineret în Moldova, mandatată să realizeze un astfel de proiect în conformitate cu principiul co-management promovat de către Consiliul Europei. Să nu ştie oare autorităţile despre acest lucru? Un truc reuşit din partea guvernării, să recunoaştem, este implicarea în acest proiect a două organizaţii recunoscute şi cu imagine foarte bună în Republica Moldova - National Democratic Institute (NDI) şi Asociaţia pentru Democraţie Participativă (ADEPT). Rolul organizaţiilor respective va fi unul de consultanţă în cadrul unor seminarii de instruire. În acest mod, deşi sunt implicate mai mult formal, NDI şi ADEPT realizează un transfer de imagine şi de credibilitate pentru acest proiect. Un alt aspect care pune sub semnul întrebării "anul tineretului" este perioada în care a fost declarat. Chiar dacă ar fi să presupunem că au fost ghidaţi de o intenţie nobilă, guvernanţii oricum au dat-o în bară prin alegerea nereuşită a anului, deoarece 2008 este un an pre-electoral. Pentru a înţelege mai uşor dacă declararea anului tineretului este sau nu o acţiune populistă, propun să lăsăm la o parte statisticile şi declaraţiile. Au trecut două luni din anul 2008. Să ne gândim pentru fiecare în parte. Personal, simţi ca statul să fi mişcat "un deget" ca tinerii să trăiască mai bine în Republica Moldova? Totuşi, zarurile au fost aruncate. Anul tineretului a fost deja inaugurat. Dacă autorităţile sunt sincere în demersul lor, atunci ar trebui să întreprindă o serie de paşi, pentru a oferi mai multă credibilitate. Din punctul meu de vedere, minimum necesar, este crearea unui fond naţional al anului tineretului de cel puţin 50 mln. de lei, care să fie alocat pentru proiecte concrete (îmbunătăţirea situaţiei în căminele studenţeşti, creditarea tinerelor familii şi a tinerilor antreprenori etc). De gestionarea fondurilor să fie responsabil grupul de lucru creat pe lângă preşedintele Voronin, dar care urmează să-şi modifice componenţa în aşa mod încât reprezentanţii organizaţiilor de tineret să fie majoritari. Un alt pas, absolut necesar pentru a preveni astfel de situaţii pe viitor, este taxarea guvernanţilor pentru utilizarea tematicii de tineret în scopuri electorale. Inclusiv presa trebuie să acorde o mai mare atenţie subiectului respectiv. Dacă va lipsi reacţia societăţii civile, ce îi va împiedica pe alţi politicieni care vor ajunge la putere să continue aceeaşi tradiţie? Această opinie am exprimat-o şi în cadrul emisiunii "Bună dimineaţa" de la Moldova 1. Şi, în final, putem considera că 2008 este Anul Electoral al Tineretului? Eu cred că da! Tu, ce crezi?
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲