Comisia Europeana: Progrese lipsa la Chisinau
adăugat 16 mai 2009, 10:36, la Eveniment
Instrumentul relatiilor dintre Uniunea Europeana si Republica Moldova a fost asa numita Politica Europeana de Vecinatate (PEV) care a stabilit bazele colaborarii dintre cele doua parti. Raportul Comisiei Europene privind evolutia acestei relatii in cursul anului 2008, publicat la 23 aprilie 2009, nu este deloc laudativ fata de performantele guvernarii comuniste de la Chisinau, subliniind ca nu au fost realizate progrese.Progrese minime
Moldova nu a facut deloc, sau a facut foarte putine progrese in privinta implementarii efective a unui numar de reforme care constituie prioritati cheie conform Planului de Actiune PEV. Mai exact, acestea includ garantarea unor drepturi fundamentale pentru cetatenii sai, implementarea unor masuri privind comertul si functionarea pietei, formularea unor strategii nationale eficiente in domenii cum ar fi lupta impotriva coruptiei, drogurilor si a traficului de persoane, precum si in sectoare ca transportul si energia. Asa cum s-a aratat in ultimul raport, alocarea ineficienta a resurselor, intarzierile in privinta adoptarii legislatiei secundare sau sustinerea insuficinta din partea politicului constituie piedici in implementarea reformelor interne. Mai mult, legea electorala adoptata in perspectiva alegerilor generale din aprilie 2009 constituie un pas inapoi.
Democratia si statul de drept
Obiectivele din acest domeniu includ: intarirea stabilitatii si eficientei institutiilor care garanteaza democratia si suprematia legii; consolidarea statutului judecatorilor si revizuirea legislatiei existente pentru a asigura independenta si impartialitatea judecatorilor, precum si a procurorilor; si sustinerea luptei eficiente impotriva coruptiei. In perioada 2008, guvernul a pregatit alegerile generale din aprilie 2009, aceasta chestiune urmand a fi analizata in raportul de anul viitor. Parlamentul a adoptat legislatia care interzice cetatenia dubla pentru mai multe categorii de oficiali si reprezentanti ai alegatorilor si a modificat legea electorala in aprilie 2008, ridicand pragul electoral pentru grupurile ce vor fi reprezentate in Parlament si interzicand aliantele pre - electorale. Intr-o pozitie comuna, Comisia de la Venetia a Consiliului Europei si Biroul OSCE pentru Institutii Democratice si Drepturile Omului au declarat ca aceste amendamente constituie un pas inapoi si au recomandat revizuirea lor inaintea alegerilor din aprilie 2009. Intr-o hotarare din noiembrie 2008, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a afirmat ca noua legislatie referitoare la cetatenia dubla contravine Articolului 3 al Protocolului 1 al Conventie Europene pentru Protectia Drepturilor Omului si Libertatilor Fundamentale, care garanteaza dreptul la alegeri libere.
In privinta reformei din sistemul juridic, Moldova s-a bazat pe o strategie adoptata in 2006. Facand asta, in privinta implementarii, ea s-a confruntat cu o serie de probleme legate de lipsa de flexibilitate. Departamentul Juridic Administrativ aflat in subordinea Ministerului de Justitie, creat in 2007, si-a inceput activitatea propriu -zisa cu intarziere; Inspectia Juridica a avut o serie de probleme cu recrutarea personalului si nu si-a putut incepe activitatea la data planificata. Codul Etic pentru Judecatori (2007) s-a risipit in mare parte; cu toate acestea, gradul de implemenare urmeaza sa fie evaluat. Pe langa toate acestea, implementarea legii care garanteaza asistenta legala din partea statului, care urma sa intre in vigoare in 2009, era redactata. Au fost continuate programele de pregatire si specializare pentru judecatori si procurori, inclusiv in domeniul drepturilor omului. Legislatia adoptata in decembrie 2008 a reformat Biroul Procurorului General cu toate ca nu a avut in vedere recomandarea Consiliului Europei referitoare la independenta procurorilor si amendamentele cu privire la statutul judecatorilor, precum si cele legate de componenta Consiliului Suprem al Magistraturii. Pentru Moldova, principala provocare ramane implementarea acestor masuri legislative, tinand cont de resursele limitate alocate in acest sens.
Combaterea coruptiei
In cadrul strategiei nationale a Moldovei si a planului de actiune 2007 - 2009 pentru combaterea coruptiei, o serie de legi importante anticoruptie au intrat in vigoare (legi legate de partidele politice, conflictele de interese, prevenirea si combaterea coruptiei) sau au fost adoptate (legi privind protectia martorilor si a participantilor la procese, codul etic al functionarilor publici, modificari ale legii privind veniturile oficialilor si declaratia de avere). Raportul din decembrie 2008 al Grupului Statelor Anticoruptie al Consiliului Europei (GRECO) a concluzionat ca Moldova a facut progrese importante pe baza recomandarilor sale. In timp ce contribuie la imbunatatirea pozitiei Moldovei in studiile internationale legate de nivelul de coruptie, aceste progrese trebuie sustinute printr-o alocare eficienta a resurselor si adoptarea unei legislatii secundare adecvate care sa permita implementarea lor eficienta. In anumite zone, masurile sunt inca insuficiente, ele nefiind inca finalizate sau adoptate; de exemplu, legislatia privind tehnicile speciale de investigatie, includerea mecanismelor de combatere a coruptiei si spalarii banilor intr-un sistem mai amplu, controlul eficient in privinta conflictelor de interese si a declaratiilor de avere, raportarea cazurilor de suspiciune de coruptie si incriminarea unor fraude financiare sau manipulari. Ca urmare, exista mai multe capitole ale strategiei nationale unde trebuie facute modificari in ceea ce priveste legislatia.
In iulie 2008, guvernul a solicitat tuturor institutiilor publice centrale sa realizeze evaluari in privinta riscului coruptiei si sa intocmeasca planuri de integritate, cu sprijinul Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice si Coruptiei (CCCEC). Analiza cazurilor de care s-a ocupat CCCEC a scos la iveala nevoia extinderii acestor masuri si in cazul institutiilor publice locale. In noiembrie 2008 a fost organizat un Consiliu de Coordonare pentru Prevenirea si Combaterea Crimelor, care avea ca principale obiective prevenirea si lupta impotriva crimei si coruptiei, impotriva traficului de persoane si a emigratiei ilegale. Totusi, mecanismul de monitorizare al strategiei nationale anticoruptie are nevoie de consolidarea propriilor capacitati si de o implicare mai activa a reprezentantilor guvernului si societatii civile. Nu a fost inregistat niciun progres in privinta proiectului de lege care vizeaza fraudarea voturilor, trimis Parlamentului in 2006. (...)
Rele tratamente
In ciuda eforturilor intreprinse de autoritati, cazurile de rele tratamente aplicate de politisti raman o problema des intalnita, iar conditiile de detentie din cladirile politiei si din penitenciare reprezinta un motiv de ingrijorare (suprapopularea, violenta in randul detinutilor, abuzurile comise impotriva lor). In noiembrie 2008, guvernul a permis Comitetului European pentru Prevenirea Torturii (CPT) sa publice toate rapoartele CPT referitoare la Moldova. O lege privind controlul respectarii drepturilor omului in penitenciare a fost adoptata in noiembrie 2008. Aceasta asigura un mecanism independent de monitorizare a penitenciarelor, urmarind garantarea transparentei si prevenirea relelor tratamente si torturarii detinutilor. Directorul Centrului pentru Drepturile Omului (Ombudsman) a fost desemnat pentru a coordona mecanismul national de prevenire, care a fost realizat respectand Protocolul Optional la Conventia ONU impotriva Torturii. Departamentul Penitenciarelor a realizat un program de pregatire referitor la drepturile omului si in special la drepturile detinutilor. Nu a fost constatat niciun progres in privinta transferului responsabilitatii pentru persoanele cercetate in stare de arest catre Ministerul Justitiei.
Libertate de exprimare lipsa
Nu au fost facuti pasi semnificativi in directia consolidarii libertatii de exprimare si pluralismului media din aceasta tara. Sefii misiunilor UE in Chisinau si-au exprimat ingrijorarea in legatura cu acest subiect in doua declaratii comune, in iulie si noiembrie 2008. In decembrie 2008, PRO TV, un important canal de televiziune independent, a fost foarte aproape de a-si pierde licenta de emisie, Consiliul Coordonator al Audiovizualului renuntand la aceasta decizie in urma interventiei comunitatii internationale. Nu au fost facuti pasi importanti in privinta consolidarii institutionale a Consiliului Coordonator al Audiovizualului, nici in privinta independentei editoriale si autonomiei institutionale a Teleradio Moldova. In toamna anului 2008 au fost raportate mai multe cazuri de sustinatori si membri ai partidelor de opozitie care au fost intimidati de reprezentantii legii. Organizatiile societatii civile se plang de faptul ca legea accesului la informatie nu este respectata. Legea secretului de stat, adoptata de Parlament in noiembrie 2008, nu respecta standardele internationale in privinta dreptului la informatie si exprimare. In decembrie 2008, Curtea Constitutionala a sustinut doar partial proiectul de lege propus de guvern care urmarea alinierea Constitutiei (in privinta libertatii de exprimare) la Conventia Europeana pentru Protectia Drepturilor Omului si Libertatilor Fundamentale. Mai exact, Curtea a considerat ca nu este posibila excluderea din Constitutie a prevederii care spune ca "defaimarea statului si a persoanelor" este o activitate interzisa ce poate duce la urmarirea penala. Amendamentele privind proiectul de lege au fost trimise ulterior Parlamentului pentru analiza.
Legi neaplicate
Noua legislatie privind libertatea de manifestare, care a fost adoptata in februarie 2008 in urma unor consultari intense cu societatea civila, si care a intrat in vigoare incepand cu luna aprilie, a fost vazuta de marea majoritate ca fiind o evolutie pozitiva. Rapoartele privind slaba ei implementare arata totusi ca este nevoie ca principalele structuri decizionale sa constientizeze si sa fie instruite in acest sens, pentru ca legea sa-si atinga obiectivele. (...)
Referitor la mediul de afaceri, mai exista probleme in ceea ce priveste rambursarea TVA, restrictiile in ceea ce priveste achizitia de terenuri si chestiunea legata de autorizatiile de construire (in mod frecvent, acordarea lor dureaza foarte mult). Respectarea statului de drept este un element esential pentru imbunatatirea mediului de afaceri din Moldova. Pe langa crearea unui cadru de politici macroeconomice stabile, pentru ca mediul de afaceri sa poata atrage noi investitii, este nevoie de implementarea unor reforme si de imbunatatirea modului de functionare a institutiilor publice, toate acestea contribuind la realizarea unui mediu de afaceri atractiv si previzibil, a unor piete competitive si a unei infrastructuri adecvate pentru investitiile publice. Pentru a atrage investitiile, guvernul a continuat sa promoveze zonele economice libere si parcurile industriale.
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲