Basarabeni.Ro

Portalul Basarabenilor din România

Avocat basarabeni.ro -Lăcătuș Igor
Campania Pro Cetăţenie Română
[o]

22 decembrie 2024, ora locală: 08:51

 

Constituţia şi stabilitatea de cimitir

adăugat 26 februarie 2010, 11:33, la Opinii / Editoriale

Dan Dungaciu, Constituţia şi stabilitatea de cimitir

„...orice stat este în drept, prin organul său suprem care este Parlamentul, să adopte orice lege. Comisia de la Veneţia nu poate submina activitatea Parlamentului... Ei ne ajută şi noi le suntem recunoscători..."

(Mihai Ghimpu, preşedinte interimar al RM) 

Întrebarea hamletiană a guvernării de la Chişinău rămâne aceeaşi: modificarea Constituţiei sau alegeri anticipate? Încă nu există un răspuns coerent şi asumat unanim la această întrebare, dar nici la următoarea: cât anume şi ce anume ar urma să se modifice?

Dilema nu e nouă, dar în ultima perioadă au intervenit două modificări semnificative, chiar dacă nu la fel de benefice. Pe de-o parte, implicarea vizibilă a Comisiei de la Veneţia în disputa de la Chişinău. Pe de alta, declaraţia recentă a liderilor AIE, care au afirmat că orice decizie în acest sens va fi luată şi asumată la unison. 

 

Ce este Comisia de la Veneţia?

Ideea principală care trebuie reţinută este că această comisie a Consiliului Europei e un organism consultativ. Oficial, se numeşte Comisia Europeană pentru Democraţie prin Drept, dar, datorită locaţiei, este de obicei denumită Comisia de la Veneţia. Necesitatea unei asemenea instituţii a apărut în 1990, după prăbuşirea comunismului, într-un moment în care nevoia de asistenţă juridică a statelor din fostul lagăr comunist era urgentă. Sarcina principală a comisiei e de a asista şi consilia ţările individuale în materie constituţională, dar acoperă, de asemenea, şi legislaţii minoritare sau electorale. De pildă, Comisia a contribuit la realizarea primei Constituţii din România în 1991, dar a fost solicitată de statul român şi în ceea ce priveşte legislaţia maghiară privitoare la statutul ungurilor din afara frontierei. Procedura este standard: statele şi organele Consiliului Europei depun cereri de avizare, iar Comisia se pronunţă exclusiv din punct de vedere juridic.

 

Nu CÂND, ci CUM!

Comisia de la Veneţia nu are, prin urmare, nicio atribuţie politică, indiferent de situaţia statului care îi solicită expertiza. Altminteri spus, nu se pronunţă asupra oportunităţii politice a modificărilor de tip constituţional sau juridic din interiorul unui stat, pentru că experţii Comisiei nu sunt nici sociologi, nici politologi. Adică, ea nu răspunde neîntrebată (nesolicitată) şi nu discută semnificaţiile (oportunităţile) politice ale unor gesturi juridice. Din această perspectivă, prima vizită a reprezentanţilor Comisiei la Chişinău a lăsat un gust amar. În conferinţa de presă comună cu preşedintele interimar Mihai Ghimpu, din 10 februarie 2010, preşedintele acesteia, Gianni Buquicchio, a afirmat că „ajustările constituţionale mai pot aştepta", deoarece sarcina a politicienilor de la Chişinău este „ieşirea din criza politică". Asta înseamnă găsirea unor soluţii pentru alegerea preşedintelui. Declaraţia a stârnit, pe bună dreptate, perplexitate. În primul rând, nimeni nu l-a întrebat pe Gianni Buquicchio despre situaţia politică de la Chişinău, pentru că - în mod firesc - nu are nici competenţe, nici atribuţii în acest domeniu, iar declaraţiile despre momentul în care un stat trebuie sau nu să purceadă la modificări constituţionale sunt o depăşire neinspirată de mandat. În al doilea rând, ideea apăsat formulată de reprezentantul Comisiei, după care la Chişinău există o „criză politică", nu este deloc neutră, iar substratul ei politic ar fi trebuit sesizat şi evitat de un membru al unui asemenea organism. Mai ales în condiţiile în care lideri ai AIE s-au pronunţat, nu o dată, că ceea ce se petrece acum la Chişinău este expresia unei „crize constituţionale".

 

Mai mult, chiar ministrul Justiţiei, Alexandru Tănase, a afirmat explicit, şi nu odată, că „[noi] nu avem de a face cu o criză politică, dar cu una constituţională, care la rândul său a generat o criză politică". Din acest punct de vedere, uimirea preşedintelui Mihai Ghimpu la conferinţa comună de presă - „nu am prea înţeles ce a avut în vedere dumnealui" - este justificată. Cu atât mai mult cu cât, la 1 decembrie 2009, tocmai preşedintele RM a decretat crearea unei Comisii pentru revizuirea Constituţiei, care între timp a propus modificări semnificative. Iar Comisia de la Veneţia a fost solicitată de către Chişinău tocmai pentru a se pronunţa asupra euroconformităţii eventualelor modificări legislative. Confuzia a fost sporită şi de urgenta ieşire la rampă a Reprezentantului Special al UE în RM, care a susţinut explicit punctul de vedere al Reprezentantului Comisiei de la Veneţia. De aici interpretarea unora că poziţia reprezentantului Comisiei ar fi, de fapt, şi poziţia oficială a UE. Afirmaţie, evident, abuzivă.

 

De la „stabilitate politică" la... „stabilitate constituţională"

Nu este acum momentul să reluăm argumentele despre problemele structurale şi punctuale pe care le are Constituţia RM în vigoare. Comisia pentru revizuirea Constituţiei, susţinută politic de către liderii AIE, a pus deja pe masă o serie de neajunsuri de fond care indică limpede ce trebuie schimbat şi cât de grabnice sunt aceste modificări (blocajul în ceea ce priveşte alegerea preşedintelui e doar una dintre ele). În plus, experţii de la Chişinău au demonstrat deja inadecvarea Consituţiei RM la provocările şi cerinţele integrării europene. Chestiunea este însă alta. Urmărind ultimele dezbateri şi sugestii (inclusiv externe) în legătură cu disputa constituţională de la Chişinău, nu poţi să nu constaţi o confuzie de fond. Iar gândul te duce, deloc nostalgic, la argumentele utilizate abundent după primul tur al alegerilor parlamentare din 5 aprilie 2009. În fond, pentru ce modifică un stat din spaţiul nostru o constituţie sau un anumit tip de legislaţie?


Răspunsul este evident: pentru a o face cât mai conformă cu legislaţia europeană. Dar de ce nevoia unei asemenea conformităţi? Din dorinţa - iarăşi! - clar exprimată de aceste state pentru integrarea, cât mai profund, în aceste structuri. Inclusiv obţinerea statutului de membru al UE. Prin urmare, dacă cineva doreşte cu adevărat să ajute Chişinăul în demersurile sale europene, gesturile politice ale RM nu trebuie judecate după alte criterii decât după acesta. Alte criterii sunt incorecte şi inoperante. Inclusiv - sau mai ales! - sacrosantul criteriu al... stabilităţii. Avertismentul „nu modificaţi Constituţia pentru că puneţi în pericol stabilitatea RM" este reiterarea situaţiei de după alegerile din 5 aprilie! Atunci, în numele „sfintei" stabilităţi, sfătuitori din interior sau din afară, inocenţi sau mai puţin inocenţi, cereau actualilor lideri ai AIE să facă totul pentru a evita reluarea alegerilor, inclusiv să voteze condidatul la preşedinţie propus de Vladimir Voronin. Cei care făceau asta ieri, astăzi trebuie să recunoască onest că s-au înşelat şi că, dacă stabilitatea în numele căreia pledau atunci s-ar fi realizat, ar fi fost o stabilitate de cimitir. Acum, lucrurile riscă să se petreacă după acelaşi calapod. Numai că cetăţenii RM nu vor nici în cimitire politice, nici în cimitire constituţionale. Majoritatea acestora şi liderii AIE, la unison, vor în UE. Şi asta, cu orice mijloace. Inclusiv abandonarea, temporară, a unor iluzorii şi periculoase stabilităţi politice sau constituţionale.


Autor: Dan Dungaciu, Timpul
Sursa: www.rgnpress.ro
"...Şi asta, cu orice mijloace" - Vreti sa spuneti ca SCOPUL SCUZA MIJLOACELE. Asta a mai auzit-o de la cei care au dorit mult "bine" popoarelor si omenirii si prin mijloace ilegale si-au justificat "legalitatea aflarii la putere. Vreti sa spuneti ca ar corespunde SPIRITULUI EUROPEAN - o schimbarea a Constitutiei in numai cateva luni de o presedentie interimara si un parlament ce deja se cerea dizolvat?...De ce n-ati veni cu asemenea "recomandari" vizavi de Constitutia Romaniei, care se pare n-a fost ajustata dupa 2007 la statutul de tara UE?..
A comentat altro 28 februarie 2010, 06:35


‹ înapoi la Ultimele Ştiri | sus ▲

Întrebări şi răspunsuri

Ultimele răspunsuri

  • #1 Lilyutza pentru natalita.popescu
    Odata ce esti si cetatean roman nu cred ca ai nevoie de acte din Republica Moldova, cel mai bine intrenati la starea civila din localitatea viitorului...

  • #2 Anusca pentru dorin1995
    dar daca depui direct la universitate si nu intri la buget sau eventual deloc mai poti depune si la consulat sau mu mai ai voie ?
    ...

  • #3 cielfanthom pentru dorin1995
    Salut!
    In acest caz aplici ca oricare alt absolvent de liceu, depunand dosarul la consulat(pentru a candida pentru unul din locurile pentru etnici rom...

  • #4 marinaian pentru Alina
    cei mai marsavi soferi sand pe ruta BRASOV-CHISINAU si sunt cei mai mari tepari. Evitari autobuzele lor de la orele 19:00 si 21:00. Eu de ultimu timp ...

  • #5 luminitacumpana pentru D0ina
    Ca basarabean cu diploma din rep. Moldova , nu e nevoie de echivalare dar ca romani cu diploma de la Moldova e necesar de echivalat la CNRED. Cu o ase...

  • #6 adaiulica pentru nicu_d
    salut, anul trecut nu a fost nevoie de echivalare de diploma cei de la universitate ocupanduse personal, dar trebuie sa intrebi la universitatea care ...

  • #7 lilik pentru Bogdanpop
    si tu ai scos vreodata bani de pe siteul asta?
    ...

  • #8 donici.vyiorel pentru Ciobanu_V
    Buna, lasa-mi un msg pe e-mail donici.vyiorel@gmail.com cu mai multe detalii gen, orasul in care ai vrea sa te transferi, la medicina generala/dentara...

  • #9 crinna pentru larisa2726
    aproape 10 media, ca sunt doar 5 locuri la masterat...

  • #10 adaiulica pentru Cornel
    deci poti in acest caz sa aplici pentru un liceu/colegiu in Romania, poti beneficia de locurile acordate de statul Roman ( astfel primind o bursa de 5...

Parteneri

Basarabeni.Ro

PROIECT realizat in cadrul OSB Timisoara

osb.basarabeni.ro

PROIECT administrat si intretinut de Basarabeni Media Grup

Opinii / Editoriale

octavian-tacu,
Octavian Țâcu // O altă Găgăuzie
În căutarea Timpului pierdutCei care au urmărit scrierile de la Timpul de altă dată își amintesc despreseria de articole dedicate practicilor și politicilor statal/imperiale de construcție identitară, prin care arătam cum anumite grupuri etnice sunt fragmentate și făcute altceva decât pornirile lor [...] mai mult
Canibalismul sovietic: cum i-au deprins rușii pe basarabeni să se mănânce între ei. La propriu
Documentele sovietice publicate atestă 66 de cazuri de canibalism în Basarabia între anii 1946-1947, nu 39 așa cum susține raportul prezentat în 2010 Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (link). E vorba de documentele publicate în volumul lui Anatol Țăranu, ”Foametea în Moldova sovietică 1946-1947”, [...] mai mult
work-and-travel,
Senatului american DECIDE: programele de Work and Travel rămân în vigoare, în ciuda dorinței administrației Trump
Programele de Work and Travel SUA rămân, nu se anuleaza, dimpotriva, devin mai sigure, Senatul american a votat amendamentul care protejează Programul J1, care se referă la schimburile interculturale pentru străini. Din J1 fac parte programele de Intern, Trainee, Camp Counselor, Au Pair și cunoscutul program Work and Travel, de care beneficiază [...] mai mult
EFECTELE CANICULEI: COD PORTOCALIU DE DELIR
”Plahotniuc a folosit România, pentru a-i interzice lui Rogozin să ajungă la Chișinău, iar autoritățile de la București au căzut în capcana oligarhului; Declararea lui Rogozin persona non-grata a fost făcută în complicitate cu Moscova, cu scopul de a crea impresia că Plahotniuc este antirus; Plahotniuc [...] mai mult
ANDREI NĂSTASE, DESPRE „PROBA” IGP ÎMPOTRIVA „PARTIDULUI NOSTRU”
Mercenarii de elită ai lui Plahotniuc s-au dovedit a fi niște măscărici. Jizdan și Pânzari nu sunt poliția, așa cum încearcă să se etaleze protagoniștii persecuțiilor tinerilor din 7 aprilie 2009. Ei sunt niște circari jalnici. Aşa a reacționat liderul Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr, Andrei Năstase, la „proba” prezentată [...] mai mult
Doc// Martori falși în dosarul lui Vlad Filat
Trei tinere din Federația Rusă, care par să nu știe nici cu spatele despre situația din Republica Moldova, figurează în calitate de martori-cheie în răsunătorul dosar de corupție în cadrul căruia este judecat Vlad Filat. Potrivit declarațiilor depuse de Ilan Șor în instanță, ele ar fi intermediat [...] mai mult
MAIA SANDU : „Moldova nu s-a predat... Moldova există, Moldova luptă!“
Primul tur de scrutin al alegerilor prezidențiale din Republica Moldova s-a încheiat cu un rezultat puțin onorabil guvernării controlate de controversatul oligarh Vlad Plahotniuc. Doi candidați ai opoziției au trecut în turul doi. De altfel, candidații opoziției au adunat peste 90% din voturile exprimate în primul tur. Pe primul loc, [...] mai mult
Stratfor: Alegerile prezidențiale din Moldova ar putea declanșa un conflict între partide
Alegerile prezidențiale din Republica Moldova ar putea declanșa un conflict între partidele pro-ruse și partidele pro-occidentale. Deși candidatul pro-Rusia din partea Partidului Socialiștilor cel mai probabil va primi cele mai multe voturi în primul tur al alegerilor, al doilea tur ar putea fi mult mai strâns. Indiferent de cine [...] mai mult
OPINII // Unirea şi provocările din jurul ei
În această perioadă s-a discutat foarte mult despre Unirea Republicii Moldova cu România, totul plecând de la un incident care a avut loc în Bucureşti, în Piaţa Victoriei, când liderii unei manifestaţii unioniste au decis să schimbe traseul, iar Jandarmeria a intervenit, i-a reţinut [...] mai mult
Sturza, despre „COPIII” lui Mark Tkaciuk și cine e VERIGA SLABĂ a trioului Dodon – Lupu - Plahotniuc
Fostul premier Ion Sturza consideră că anume fostul consilier prezidențial Mark Tkaciuk, este omul care a avut grijă să-i aducă în anturajul lui Vladimir Voronin pe Igor Dodon, Marian Lupu și Vlad Plahotniuc.
„Abil, viclean, erudit, dar și încăpățânat în a influența „lumea”, Tkaciuk cunoștea perfect limitele [...] mai mult

randat în 	0.1027 secunde