"Cum este scoala astazi, asa va fi tara maine"
adăugat 15 octombrie 2008, 20:29, la Interviu / Reportaj
Este directorul unuia dintre cele mai prestigiose licee, de pe teritoriul dintre Nistru si Prut, din toate timpurile. Sta la carma lui de aproximativ 18 ani si stie mai bine ca oricine ce inseamna sa porti pe umeri grija si dragostea a mii de copii care au trecut, de-a lungul timpului, pragul acestei institutii de invatamant.Este vorba despre directorul liceului roman-francez "Gheorghe Asachi", Boris Volosatai, care ne va povesti, in interviul ce urmeaza, mai multe despre despre tot ceea ce inseamna traditie in invatamantul din tara.
Liceul "Gheorghe Asachi" este o adevarata forjarie a intelectualitatii vorbitoare de limba romana din Republica Moldova
- Cum este sa fii directorul unei institutii de invatamant de rangul liceului "Gheorghe Asachi"?
- In primul rand, responsabil. Responsabilitatea pentru tot ceea ce s-a facut in aceasta institutie pana la mine, sa fie multiplicata si pastrata traditia respectivei institutii. Sa fii directorul unei institutii de invatamant, in genere, este foarte responsabil, deoarece parintii iti aduc ceea ce au mai scump, bucata lor de aur, daramite intr-o institutie cu o traditie de 145 de ani. Responsabilitatea este nu doar in fata parintilor, ci si in fata elevilor si a absolventilor acestei institutii. Sunt directorul liceului de pe data de 5 ianuarie 1990. Liceul "Gheorghe Asachi" este o adevarata forjarie a intelectualitatii vorbitoare de limba romana din Republica Moldova. Absolventii liceului "Gheorghe Asachi" au posibilitatea sa-si exprime atitudinile vertical, or, acest lucru este cel mai important.
- Care sunt cele mai importante lucruri pe care a-ti reusit sa le faceti de cand sunteti directorul liceului?
- In primul rand, ii multumesc lui Dumnezeu ca, in tot acest rastimp in care s-a creat un nou stat - Republica Moldova, in conditiile in care valorile au fost intoarse cu capul in jos, am reusit sa pastram intact liceul "Gheorghe Asachi" de problemele care le-am suportat de-a lungul timpului. Ne mandrim cu peste 7.000 de absolventi ai acestei institutii, pe care ii gasim, in prezent, pe tot esichierul politic, in domeniul culturii, artei, stiintei, care isi duc activitatea sa prodigioasa in mai multe state ale lumii, in special vorbitoare de limba franceza. Ne mandrim cu cei peste 400 de doctori habilitati ai acestei institutii, cu peste 400 doctori in stiinta, cu acesti copii care, astazi, raman sa vorbeasca romana coerent, stiu de unde vin si ce vor. Foarte multi elevi, care au absolvit liceul "Gheorghe Asachi", ocupa, in prezent, functii inalte in conducerea Republicii Moldova. Este vorba despre presedintele Parlamentului, Marian Lupu, vicepresedintele Parlamentului, liderul Partidului Popular Crestin Democrat, Iurie Rosca, primarul municipiului Chisinau, Dorin Chirtoaca, Dumitru Braghis, Anatol Taranu. Absolventii liceului s-au manifestat nu doar in politica. Interpreta Doina Aldea-Teodorovici, Dan Balan, solistul trupei "Gandul Matei", Nicu Tarna, si o sumedenie de alte personalitati, din toate domeniile, au facut scoala in liceul "Gheorghe Asachi".
Indubitabil, liceul "Gheorghe Asachi" constituie o pagina aparte in istoria invatamantului din Republica Moldova.
Profesorul merita un salariu care i-ar oferi posibilitatea sa nu se gandeasca la nimic in afara de scoala.
- Cat de justificat este, in prezent, salariul unui profesor?
- Este, desigur, nejustificat. Salariul unui profesor este derizoriu. Profesorul merita un salariu care i-ar oferi posibilitatea sa nu se gandeasca la nimic, in afara de scoala. Nu vorbesc neaparat de liceul "Gheorghe Asachi", deoarece noi avem sustinerea substantiala a comitetelor de parinti, ci vorbesc despre colegii mei de la sat, care nu beneficiaza de un asemenea suport, de profesorii care, cu mainile crapate si fetele arse de soare, reusesc sa-si intretina gospodariile si, pe langa asta, sa vina in fata copiilor pregatiti pentru a le oferi noi cunostinte. Acestia din urma trebuie sa faca tot ceea ce este cu putinta, pentru ca problemele financiare cu care se confrunta sa nu se rasfranga asupra discipolilor lor. Insa, din pacate, situatia este cu totul alta.
- Guvernul a majorat cu 17 la suta salariul angajatilor bugetari din domeniul invatamantului. Cat de importanta este aceasta majorare?
- Nici macar nu putem presupune ca aceasta majorare ii poate ajuta cu ceva pe profesori. Desigur, orice majorare este buna, poate veni in ajutorul profesorului si un cuvant bun sau o intentie, insa noi speram ca salariile vor fi totusi majorate, deoarece, in momentul de fata, este greu pentru profesori sa traiasca cu un astfel de salariu.
- Care este situatia in liceul "Gheorghe Asachi" la capitolul cadre didactice?
- Liceul "Gheorghe Asachi" nu a avut niciodata probleme la acest capitol, or, noi avem acoperire la toate materiile. Nu avem profesori care ar preda la doua sau mai multe materii diferite. Avem specialisti care predau doar materia in care sunt specializati. In prezent, in liceul "Gheorghe Asachi" activeaza 158 de profesori. Dintre care, 80 la suta au grad didactic.
- Foarte multe institutii de invatamant se confrunta cu probleme legate de suprasolicitarea claselor? Care este situatia la acest capitol?
- La moment nu ne confruntam cu aceasta problema. Clasele nu sunt suprasolicitate, in fiecare clasa fiind, in mediu, sub 30 de elevi, iar numarul total al elevilor constituie 1227.
- Liceul "Gheorghe Asachi" este un liceu cu traditii francofone. Care sunt relatiile liceului cu alte institutii de acest gen din lume?
- Liceul "Gheorghe Asachi" are o istorie francofona solida, acesta fiind intemeiat de o frantuzoaica. Elevii scolii au studiat, pe parcursul anilor, cu mult mai multa franceza decat in alte scoli. Liceul este parte a proiectului "Clase bilingve din Moldova", ce a inceput in 1998 (programul este condus de Ministerul Educatiei si Tineretului din Republica Moldova, finantat de Guvernul Frantei si gestionat de Agentia universitara a Francofoniei), iar jumatate din elevii liceului isi fac studiile in filiera francofona respectiva. O mare parte din absolventii liceului isi continua studiile in tarile francofone, iar daca pana la aderarea la acest proiect unu sau doi absolventi mergeau, anual, la studii in alte tari, in prezent sunt zeci de elevi. De exemplu, anul trecut au mers sa studieze in alte tari peste 60 de absolventi. Acest lucru ne permite sa spunem ca avem o pregatire competitiva in scoala europeana. Evident, cele mai bune relatii le avem cu Franta, in special cu cateva scoli superioare din Franta, acestea fiind unele dintre cele mai prestigioase scoli superioare din lume. De asemenea, avem relatii foarte bune cu orasul Grenoble, Lyon, Paris, Quebec. Nu doar orasele si statele francofone ne sunt parteneri si prieteni, si cu statele germanofone avem relatii foarte bune.
- Care sunt cele mai grave probleme cu care se confrunta, in prezent, liceul "Gheorghe Asachi"?
Avem un singur dor - reparatia capitala a liceului.
- Una dintre cele mai mari probleme o constituie faptul ca o mare parte dintre elevi nu doresc sa invete. Cand am venit, cu 30 de ani in urma, sa predau in acest liceu, doar 5 din 35 de elevi, care studiau intr-o clasa, aveau un nivel scazut de pregatire, restul invatau excelent. In prezent, situatia este diferita, 50 la suta dintre toti elevii liceului nu-si depun straduinta pentru a invata, pentru a acumula cunostinte. Evident, liceul "Gheorghe Asachi" se poate lauda cu foarte multi elevi care au rezultate excelente in toate domeniile. Acestia participa la foarte multe olimpiade nationale si internationale, care ne aduc rezultate foarte inalte. Motivatia scazuta a elevilor - aceasta este cea mai mare problema. O alta problema o constituie starea dezastruoasa a cladirilor si salilor de studii. Gratie parintilor, care fac, an de an, reparatie in salile de studii, a Directiei municipale Invatamant Tineret si Sport, care ne mai ofera suport financiar. In acest sens, sesizez autoritatile centrale si locale, precum si oamenii de afaceri, sa contribuie pentru a reusi reparatia capitala a liceului "Gheorghe Asachi". Nu pot spune ca nu s-au facut deloc reparatii. A fost reparat acoperisul, sistemul de evacuare a apei, o parte dintre geamuri au fost schimbate. Pentru a reusi aceasta reparatie capitala a liceului sunt necesari foarte multi bani, insa, din pacate, nu se gasesc. Avem un singur dor - reparatia capitala a liceului.
- Va multumesc mult.
- Vreau si eu sa va multumesc pentru dorinta de a sensibiliza opinia publica in legatura cu problemele cu care se confrunta, in momentul de fata, invatamantul din Republica Moldova. Putini oameni isi dau seama ca asa cum este scoala astazi, asa va fi tara maine.
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲