Cum reducem povara fiscală fără a prejudicia veniturile la buget
adăugat 26 iunie 2015, 08:02, la Interviu / Reportaj • Articol publicat de Octavian Balan
De regulă, când agenții economici pun problema presului fiscal, autoritățile au un argument greu de combătut contra acestei doleanțe. Dacă reducem impozitele, de unde vom lua bani pentru pensii, salarii, învățământ, asistență socială? Un prim răspuns, la care s-ar gândi în primul rând un contribuabil onest sufocat de taxe și impozite ar fi: din reducerea enormei evaziuni fiscale, evaluate de către unii experți chiar la 2/3 din buget.
Este aceasta atât de mare sau nu rămâne să stabilească Fiscul, când va ajunge să deconspire măcar o jumătate din aceste evaziuni. Însă, la criza în care se află la moment sistemul central de stat, inclusiv cel de administrare fiscală, care așa și nu reușesc să schimbe vizibil mentalitatea angajaților, este evident că din această direcție în viitorul apropiat nu putem să ne așteptăm la prea mari progrese.
Și dacă factorul uman nu este predispus la schimbări, rămâne soluția ajustărilor sau modernizărilor, care nu implică acest factor. De altfel, Serviciul Fiscal a implementat o serie de reforme, ce țin, în special, de administrarea on-line a procesului fiscal de gen e-factură, e-raportare etc. Este exclus factorul uman, este exclusă și posibilitatea coruperii acestuia. Aproape pe aceeași lungime de undă se situează o altă posibilă modificare a raporturilor contribuabililor cu Fiscul, exercitate în cazul dat prin intermediul băncilor comerciale. Cu excepția că în acest caz nu este vorba despre reducerea indirectă a nivelului de corupție, cât a nivelului de birocrație.
Este vorba despre implementarea Contului Unic al Contribuabilului, o inițiativă, care „se tot coace” de vreo câțiva ani și sperăm că, în cele din urmă, în acest an, cu suportul și sub ghidajul unor agenții internaționale, va fi în cele din urmă dusă până la capăt.
Deși presupune la nivel de implementare unele ajustări mai sofisticate de ordin tehnic, în principiu ideea este extrem de simplă: contribuabilul să achite impozitele la un singur cont al Trezoreriei.
În prezent, contribuabilii întocmesc ordine de plată separate pentru fiecare impozit, taxă, acciz sau amendă, care sunt plătite fie la bugetul de stat, la bugetele locale, la cel al asigurărilor sociale sau la cel al asigurărilor medicale. La moment Serviciul Fiscal administrează peste 100 de clasificații bugetare diferite, multe dintre care se schimbă în fiecare an.
Pentru contribuabil lucrurile se complică și prin faptul că fiecare impozit, taxă sau amendă plătită la bugetul local trebuie să fie achitată prin ordin de plată separat, la contul primăriei locale respective. În condițiile în care în Republica Moldova există peste 900 de primării, iar un agent economic are subdiviziuni aflate sub jurisdicția diferitor primării, acesta va trebui să întocmească ordine de plată diferite pentru același tip de impozite, în conformitate cu localizarea geografică a subdiviziunii.
Spre exemplu, Poşta Moldovei are peste 1400 de oficii poștale, aproape în fiecare localitate și trebuie să facă plăți separate pentru fiecare clasificație bugetară, în toate cele 900 de primării din Republica Moldova.
Cum are loc acest proces acum ?
Se întocmește o dare de seamă fiscală pentru un anumit impozit, care se prezintă la Fisc. Fiecare tip de impozit trebuie să fie însoțit de un raport.
Contribuabilii, în special cei mari, deseori trebuie să efectueze plăți multiple pentru o singură dare de seamă fiscală, deoarece încasările sunt repartizate pe conturile trezoreriale ale unităților administrativ-teritoriale unde se află subdiviziunile companiei. Astfel, se întocmește ordinul de plată pentru fiecare cont trezorerial de încasări indicându-se denumirea și codul fiscal al plătitorului, subdiviziunea, numărul contului bancar, suma și numărul contului trezorerial de încasări. După aceasta ordinele de plată se prezintă spre executare băncii la care se deservește contribuabilul.
La rândul ei, banca transferă suma impozitului achitat de pe contul contribuabilului pe contul trezorerial corespunzător al Ministerului Finanțelor, verificând în mod obligatoriu corectitudinea ambelor conturi – cel al contribuabilului și cel trezorerial de încasări, însă nu este responsabilă de asigurarea corespunderii contului trezorerial de încasări cu destinația plății respective și a corectitudinii indicării codului subdiviziunii.
Zilnic, Trezoreria transmite la Fisc informația privind toate plățile fiscale efectuate și împreună ambele autorități corectează plățile greșit transferate de către contribuabili din cauza greșelilor comise în ordinele de plată.
Conceptul de Cont unic simplifică la maxim viața contribuabilului. El presupune crearea unui cont unic la Trezoreria de Stat pentru achitarea tuturor impozitelor și taxelor.
Odată cu implementarea conceptului contribuabilul va întocmi factura de plată pentru obligațiile fiscale, care va conține sumele totale repartizate pe clasificațiile bugetare de venituri, subdiviziuni ale contribuabilului, codurile localităților unde sunt amplasate subdiviziunile. Pentru ușurarea procesului de perfectare a facturii de plată, se propune precompletarea ei cu datele din fișa contului personal al contribuabilului, înregistrate în SIA „Contul curent al contribuabilului”, ceea ce va elimina erorile comise în prezent la perfectarea ordinelor de plată pe fiecare impozit/taxă, subdiviziune, localitate. La nivel de factură de plată contribuabilul va decide care impozite/taxe intenționează să le stingă și în ce mărime (suma). Ulterior, după semnarea facturii, prin intermediul SIA „Contul curent al contribuabilului” se va genera un ordin „generalizator” de plată, plătibil în Contul unic, care va include suma totală din factura de plată.
După aceea, va transmite ordinul de plată băncii la care se deservește. La rândul ei, banca, prin intermediul sistemului interbancar de plăți SAPI, transferă mijloacele bănești de pe contul contribuabilului pe contul unic pentru plăți fiscale al Ministerului Finanțelor.
În rezultatul implementării contului unic se vor reduce substanțial costurile suportate de contribuabili, deoarece vor achita un singur comision bancar în loc de 35 în medie în prezent, dar și timpul pentru completarea acestor conturi de plată.
Se vor reduce, de asemenea, riscurile de sancționare ale contribuabililor pentru greșelile comise la achitarea sumei datorate pentru fiecare transfer.
De asemenea, și Ministerul Finanțelor sau Trezoreria vor avea de câștigat, deoarece vor obține posibilitatea să supravegheze mai eficient fluxurile bănești - de intrare și de ieșire ale statului - astfel îmbunătățind managementul și controlul lor.
Acestea sunt doar o parte dintre beneficiile pe care le-ar oferi implementarea Contului Unic. Plus la aceasta, urmând logica acestuia, pot fi continuate transformările în raporturile dintre contribuabili și Fisc. Faptul că doar contribuabilii – utilizatori ai serviciului „Declarație electronică” vor beneficia de modalitatea achitării la un cont unic, îi va stimula și pe ceilalți să treacă la prezentarea rapoartelor în formă electronică.
De asemenea, urmând logica Contului Unic, ar putea fi promovată și inițiativa reducerii numărului de impozite și taxe locale. În prezent, există 14 impozite și taxe locale pe care agenții economici trebuie să le achite. Unele din acestea ar putea fi eliminate sau unificate cu alte impozite și taxe în vederea minimizării poverii de plată, în același timp menținând nivelul actual de colectare a veniturilor.
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲