Basarabeni.Ro

Portalul Basarabenilor din România

Avocat basarabeni.ro -Lăcătuș Igor
Campania Pro Cetăţenie Română
[o]

22 decembrie 2024, ora locală: 05:03

 

Georgia şi Ucraina - priorităţi şterse ale NATO

adăugat 31 martie 2008, 17:13, la Opinii / Editoriale

Între 2-4 aprilie se va face publică poziţia statelor NATO faţă de invitarea Georgiei şi Ucrainei la Planul privind pregătirea pentru aderare la NATO (MAP). Între timp Ucraina şi Georgia fac ultimele încercări pentru a convinge statele NATO să dea un răspuns afirmativ acestui demers. Pe când Rusia continuă să-şi canalizeze eforturile în vederea blocării în mod indirect a MAP-ului pentru Ucraina şi Georgia. NATO divizată şi dispersată Statele NATO se confruntă cu câteva crize interne printre care operaţiunile militare din Afganistan şi cea mai recentă acceptarea Ucrainei şi Georgiei în Planul privind pregătirea pentru preaderare (MAP). Dacă în cazul primei probleme disensiunile sunt focusate pe două trei ţări, atunci în cazul MAP-ului avem o implicare mai largă şi mai activă din partea statelor membre ale NATO. Printre ţările care se opun acestui obiectiv se numără Germania, Franţa, Italia, Ţările BENELUX, Portugalia şi Spania. [1] Motivele principale invocate de aceste state sunt gradul redus de susţinere a aspiraţiilor euroatlantice din partea populaţiei acestor ţări (se are în vedere Ucraina) şi existenţa unor conflicte interne (se referă la Georgia). [2] Cu toate acestea, cauzele reale sunt de altă natură, vizând poziţia ostilă a Rusiei faţă de această perspectivă evidentă de extindere a Alianţei spre Est. Prin urmare, Germania, Franţa şi alte state europene nu doresc să întreprindă acţiuni ce ar putea duce la deteriorarea relaţiilor cu Rusia în frunte cu noul Preşedinte, D. Medvedev. Totodată, acest raţionament este dictat de importanţa Rusiei în ceea ce priveşte operaţiunile militare din Afganistan (tranzitarea teritoriului rusesc în vederea transportării unor diverse tipuri de consumabile pentru forţele NATO din Afganistan). [3] De fapt, câteva din aceste state au înţelegeri cu Rusia privind garantarea acestor facilităţi, îndeplinirea cărora însă depinde crucial de decizia NATO privind acordarea MAP-ului pentru Georgia şi Ucraina.[4] De asemenea, unii experţi germani relevă alte cauze ce ar putea determina Germania să blocheze invitarea fostelor republici sovietice la MAP: [5] • finisarea curentă a mandatului lui G. W. Bush şi incertitudinea poziţiei ulteriorului Preşedinte american vizavi de admiterea în MAP a Ucrainei şi Georgiei. • evitarea creării unor noi puncte nevralgice în dialogul cu Rusia. Pe lângă aceste probleme, există o serie de factori care latent induce blocului reticenţă faţă de subiectul extinderii NATO spre Est: • focusarea prioritară asupra statelor balcanice în vederea aderării lor în NATO (invitarea Croaţiei şi Albaniei, soluţionarea disputei pe marginea Fostei Republici Iugoslave Macedonia şi ulterioara aderare a acesteia la organizaţie). • intenţia NATO de a stabiliza Balcanii, în special în legătură cu statalizarea provinciei Kosovo. • concentrarea NATO asupra procesului de reformare internă privind adoptarea unor noi strategii de dezvoltare şi de înglobare a unor noi domenii de activitate (securitatea energetică etc.). • oboseala Alianţei generată de eşecurile din Afganistan şi de extinderea anterioară, precum şi de disensiunile prezente ce apar din cauza politicilor individuale ale unor membri NATO (scutul antirachetă din Europa Centrală, iniţiativa unor state UE de a crea forţe militare europene distincte de cele NATO etc.) Cu toate acestea, în pofida existenţei acestor reacţii negative, se vehiculează opinia conform căreia aderarea la MAP a Ucrainei şi Georgiei ar putea fi amânată pentru an. Totodată, afirmându-se ideea ca în cadrul Summit-ului de la Bucureşti să se examineze posibilitatea acordării unor programe alternative de colaborare. [6] În acest fel, se confirmă supoziţia că statele Alianţei ar putea propune Ucrainei şi Georgiei un oarecare Plan interimar privind pregătirea pentru aderarea la NATO.[7] Decizia privind invitarea la MAP a acestor ţări fiind amânată până la următorul Summit de la Washington (de celebrare a 60 de ani de la înfiinţarea NATO), când ar fi posibil luarea unei decizii pozitive în această privinţă. Dacă acest scenariu se va adeveri, atunci Ucraina ar avea timp suficient pentru a promova NATO şi a informa populaţia despre oportunităţile oferite de calitatea de membru în aceasta organizaţie. În timp ce Georgia ar putea utiliza această amânare pentru a-şi consolida integritatea sa teritorială şi a avansa în procesul de reglementare a "conflictelor îngheţate" (Abhazia şi Osetia de Sud). Concluzie: Din cauza divizării interne generate de diverşi factori interni şi externi, unele state NATO sunt tentate să stopeze aderarea Ucrainei şi Georgiei la MAP. Reieşind din faptul că atenţia NATO este ancorată la câteva probleme stringente (Afganistan, securizarea Balcanilor), apare necesitatea de a amâna extinderea spre Est. Totodată, această temporizare poate servi pentru depăşirea unor crize interne în cadrul NATO, dar şi pentru îmbunătăţirea situaţiei în statele aspirante pentru MAP. Or, Ucraina şi Georgia vor fi nevoite să abordeze în serios şi în mod cât mai pragmatic problemele cu care se confruntă şi care au fost semnalate de unii reprezentanţi ai NATO (lipsa de sprijin din partea populaţiei şi de progres în ceea priveşte fortificarea integrităţii teritoriale). Ucraina şi Georgia: eşec sau perspective noi Chiar dacă candidaturile Ucrainei şi Georgiei pentru MAP nu sunt agreate de toţi membrii NATO, oricum există câteva ţări care pot influenţa decizia finală a Summit-ului de la Bucureşti. În acest context, putem menţiona SUA şi Polonia, drept actorii NATO cel mai mult interesaţi în propulsarea Ucrainei şi Georgiei în organizaţie. Acest fapt este demonstrat de vizitele liderilor ucraineni şi georgieni în aceste ţări şi declaraţiile oficiale succedate de acestea. Polonia deţine o serie de instrumente pentru a apăra cauza Kievului şi Tbilisi în negocierile cu statele NATO (Varşovia se poate impune prin subiecte ca Ratificarea Tratatului de la Lisabona, ruta conductei Nord Stream, discuţiile privind Uniunea Mediteraneană, blocarea Acordului European de Parteneriat cu Rusia). Graţie acestei pondere atât Ucraina, cât şi Georgia, au cerut şi s-au asigurat cu susţinere din partea Poloniei.[8] Totodată, Kievul şi Tbilisi au făcut demersuri în aceeaşi privinţă şi către SUA. În cazul Georgiei, Preşedintele Bush a confirmat sprijinul Washingtonului pentru aspiraţiile euroatlantice perseverente ale Georgiei, afirmând că din aderarea acesteia la organizaţie vor avea de câştigat ambele părţi (adică atât Georgia, cât şi NATO). [9] Cât priveşte Kievul, Bush intenţionează să exprime susţinerea SUA pentru integrarea euroatlantică a Ucrainei în timpul vizitei oficiale în această ţară, planificată pentru 1 aprilie curent. [10] Însă spre deosebire de acţiunile Varşoviei, Washingtonul manifestă o rezervare evidentă cauzată de discuţiile dificile cu Rusia privind instalarea elementelor scutului antirachetă în Polonia şi Cehia. Prin urmare, Georgia şi Ucraina se află în dependenţă directă de succesele diplomatice ale Poloniei (şi ale altor ţări ex-socialiste cu greutate modestă în cadrul NATO), care sunt puţin probabile datorită poziţiei suficient de distanţate a SUA, şi în contextul presiunii majore din partea Rusiei şi a dezinteresului categoric a statelor Vest-europene (Germania, Franţa, Italia, Spania, Portugalia etc. ). Cu toate acestea, actualii lideri georgieni şi ucraineni au nevoie de un semnal pozitiv accentuat din partea NATO privind avansarea lor în integrarea euroatlantică. Conjunctura internă din Ucraina şi Georgia condiţionează guvernările acestora să acţioneze mai dinamic în privinţa MAP. Or, de constructivismul statelor NATO manifestat în cadrul Summitului de la Bucureşti privind Ucraina şi Georgia, depinde ulterioara situaţie internă a forţelor politice conduse de Saakaşvili şi Iuşcenko. Prin urmare, orice semn de insucces vor fi în stare să determine declinul politic al acestora (În alegerile parlamentare din Georgia vor putea câştiga forţele de opoziţie, iar la cele prezidenţiale din Ucraina, Iuşcenko ar putea să piardă în favoarea I. Timoşenko ş.a.m.d.). Astfel, Ucraina şi Georgia fac tot posibilul pentru a-şi realiza dezideratul euroatlantic fiind motivate în primul rând de conjuncturile politice interne. Există probabilitatea, că inclusiv aceste raţionamente au alimentat poziţiile ţărilor NATO care la moment se împotrivesc acordării MAP-ului. Totodată, dacă Ucraina şi Georgia în loc de MAP vor obţine un acord preliminar, atunci acestea (făcând abstracţie de ecuaţiile politice interne) vor avea posibilitatea să amelioreze situaţia cu sporirea gradului de credibilitate a populaţiei faţă de NATO şi cu asigurarea integrităţii teritoriale. Însă eventuala obţinere a MAP-ului depinde în aceeaşi măsură şi de existenţa unor progrese interne în cadrul NATO, precum şi de crearea unui mediu politic favorabil avansării euroatlantice a Ucrainei şi Georgiei în rândul statelor NATO. Pe lângă aceasta, un rol major îl va juca Rusia şi nivelul său de manifestarea pe plan internaţional. Succesul MAP-ului pentru Ucraina şi Georgia este echivalent cu cel al diplomaţiei şi politicii ruse în contextul altor dosare regionale sau internaţionale. Concluzie: Lipsa de coeziune în poziţia statelor NATO privind MAP are mai multe cauze. Printre care şi prioritizarea intereselor în rândul statelor care susţin aspiraţiile euroatlantice ale Ucrainei şi Georgiei (SUA este mult mai interesată de evoluţia scutului antirachetă decât de eventualitatea acordării MAP pentru Ucraina şi Georgia). În acest caz, Polonia şi alte state ex-socialiste nu vor fi capabile să promoveze demersul Kievului şi Tbilisi, având în opoziţie greii europeni (Germania, Franţa etc.) şi implicarea latentă a Rusiei. Din cauza poziţiei eterogene a statelor NATO şi a altor acţiuni din exterior est posibil ca MAP-ul să fie amânat pe un an. În acest context, fostele republici sovietice vor trebui să înfrunte probleme politice interne semnificative şi să îndeplinească câteva condiţii de bază prescrise de NATO (informarea populaţiei referitor la NATO şi aplanarea conflictelor interne). Totuşi, integrarea în MAP va necesita nu numai realizarea acestor obiective, dar şi prezenţa unei poziţii amiabile din partea tuturor statelor NATO, precum şi neutralizarea influenţei Rusiei asupra proceselor de decizie din cadrul organizaţiei date. Rusia - factor de decizie... Poziţia actuală a NATO în privinţa Ucrainei şi Georgiei este condiţionată şi de presiunea pe care Rusia a exercitat-o în raport cu membrii acestei organizaţii (Germania a fost convinsă să tergiverseze acordarea MAP-ului prin intermediul negocierilor pe marginea operaţiunilor din Afganistan; SUA au fost forţate să ia o atitudine mai reţinută faţă de acest subiect pentru a nu agrava discuţiile referitoare la scutul antirachetă etc. ). Totodată, cauza poate fi nu atât presiunea din partea Rusiei, cât afilierea intereselor europene la cele ruseşti pe baza funcţionării unei posibile axe Paris-Berlin-Moscova la care participă şi alte state europene (datorită intereselor comune în domeniul energetic etc.)[11] Prin urmare, apropierea acestor părţi poate duce la amânarea MAP-ului pentru Georgia şi Ucraina, ceea ce de fapt va însemna obţinerea unei victorii geopolitice de către Rusia. [12] În afară de aceasta, mediul public european a fost inundat de mesaje ostile din partea Moscovei, care se opune cu vehemenţă integrării euroatlantice ale foştilor săi sateliţi (Ucraina şi Georgia). Conţinutul acestor ameninţări a rămas neschimbat, chiar dacă limbajul a fost temperat relativ datorită noului Preşedinte rus, D. Medvedev (considerat a fi mai liberal decât Putin). Prin urmare, Rusia se arată îngrijorată de faptul că vecinii săi ar putea să adere la NATO, atenţionând că asemenea acţiuni vor duce la deteriorarea sistemului european de securitate . [13] De asemenea, autorităţile ruse au întreprins acţiuni ce vizează crearea unor disensiuni interne în Ucraina şi Georgia, încercând concomitent să le forţeze pe acestea să-şi revizuiască politicile sale vizavi de integrarea euroatlantică. Faţă de Georgia s-a aplicat "Declaraţia privind oportunitatea recunoaşterii Abhaziei şi Osetiei de Sud". Prin care se aduce la cunoştinţă că aderarea Georgiei la NATO sau manifestarea unei agresiuni a acesteia faţă de Abhazia şi Osetia de Sud va duce la implicarea inclusiv militară a Rusiei, în vederea apărării cetăţenilor ruşi din aceste regiuni. [14] De asemenea, aceasta va duce la iniţierea procesului de suveranizare a regiunilor separatiste georgiene.[15] În baza acestor iniţiative Rusia încearcă să blocheze obţinerea MAP-ului de către Georgia, totodată influenţând opinia publică internă a acestei ţări. Moscova urmăreşte scopul nu numai de a manipula indirect comportamentul autorităţilor georgiene, ci şi de a exercita presiuni asupra proceselor politice interne din Georgia. Or, Rusia poate fi învinuită de imixtiune în afacerile interne ale unui stat străin [16], însă miza urmărită de aceasta este conformă cu interesele ruseşti, ce constau în stoparea extinderii NATO spre Est. Spre deosebire de Georgia, Ucraina încearcă a fi şantajată de Rusia prin Tratatul de prietenie, colaborare şi parteneriat ruso-ucrainean, care va fi revizuit în cazul în care aceasta va adera la NATO. De fapt, demersurile Moscovei sunt nefondate deoarece acest document este valabil până în mai 2009, iar pentru revizuirea lui este nevoie de înştiinţarea în scris cu 6 luni până la expirarea lui. [17] Totodată, în cazul în care una din părţile semnatare se simte în pericol din cauza acţiunilor celeilalte părţi, atunci acestea iniţiază consultări pe marginea problemelor conflictuale şi nicidecum nu recurge la amendarea documentului. Prin urmare, ameninţarea Rusiei privind revizuirea acestui Tratat nu este bazată pe prevederi legale, ci pe intenţia de a adânci criza internă privind manifestările anti-NATO în cadrul societăţii ucrainene. Totuşi, aceste afirmaţii pot fi catalogate drept ameninţare directă la integritatea teritorială a Ucrainei, deoarece acest document reprezintă fundamentul inviolabilităţii teritoriale ale Ucrainei, recunoscute şi garantate de Rusia.[18] De asemenea, această acţiune ar putea duce în eventualitate la tergiversarea procesului de aderare a Ucrainei la NATO.[20] Din cele analizate mai sus se observă potenţialul major al Rusiei în ce priveşte influenţarea deciziilor în cadrul NATO. Acţiunile de manipulare cu opinia publică din Ucraina şi Georgia sunt la fel exploatate pe larg de către autorităţile ruse. Însă, în pofida acestei situaţii Kievul şi Tbilisi au posibilitatea să demonstreze atât aliaţilor din cadrul Alianţei, cât şi propriei populaţii care sunt interesele adevărate ale Rusiei. Prin intermediul iniţiativelor ruseşti, aceste state pot să mobilizeze eforturile interne şi externe în vederea promovării aspiraţiilor lor euroatlantice. Pentru acestea devine tot mai evident că NATO oferă garanţii pentru asigurarea integrităţii şi securităţii teritoriale. Însă pentru a materializa aceste perspective, Ucraina şi Georgia au nevoie de susţinători puternici în cadrul NATO şi de acţiuni pragmatice şi eficiente în raport cu Rusia. Altfel, Moscova va reuşi în permanenţă să intervină atât în afacerile interne ale acestor ţări, cât şi în cadrul celor gestionate de NATO pentru a crea impedimente procesului de extindere euroatlantică. Concluzii: La momentul actual Rusia este capabilă să modifice poziţia unor reprezentanţi NATO privind oportunitatea extinderii euroatlantice şi înglobarea Ucrainei şi Georgiei în acest proces. Cu toate acestea, realităţile geo/politice sunt în permanenţă schimbare, de aceea Ucraina şi Georgia ar trebui să-şi concentreze eforturile în vederea obţinerii MAP-ului, chiar dacă se prefigurează un posibil fiasco în realizarea acestui obiectiv. În cel mai rău caz, aceste state trebuie să solicite din partea NATO garanţii privind continuarea procesului de integrare euroatlantică în baza unor acorduri preliminare de pre-aderare. Pentru Rusia acest demers reprezintă o provocare majoră, deoarece intră în contradicţie cu interesele sale geo/politice. Or, pentru a elimina riscurile unei confruntări se simte necesitatea unei colaborări eficiente dintre Rusia şi NATO, precum şi cea a dezvoltării unor relaţii bilaterale de vecinătate de tip nou bazate pe principiul de paritate şi pe respectarea exhaustivă şi permanentă a suveranităţii, independenţei şi voinţei politice a tuturor părţilor. Referinţe: 1. Diplomatic tussle over Georgia and Ukraine NATO bids, http://euobserver.com/9/25873/?rk=1 2. США гарантируют поддержку Украине, http://utro.ua/articles/2008/03/11/77901.shtml 3. Интервью заместителя Министра иностранных дел России А.Ð’.Грушко по проблематике НАТО, опубликованное в «Независимой газете» 17 марта 2008 года, http://www.mid.ru/brp_4.nsf/sps/494ED1A49984B49FC325740F002AF75A 4. Павел Фельгенгауэр: "Мы наблюдаем политику отпора", http://www.inopressa.ru/standard/2008/03/18/14:39:52/fengel 5. Германия намерена заблокировать предоставление Украине ПДЧ, http://utro.ua/news/2008/03/27/79536.shtml 6. Нидерланды выступают против присоединения Украины и Грузии к НАТО, http://www.rbc.ua/rus/top/politics/2008/03/27/337194.shtml 7. Эксперт: Украина может стать кандидатом на вступление в НАТО через год, http://www.rian.ru/politics/20080325/102143375.html 8. Польша поддержит заявку Украины на саммите НАТО, http://www.rbc.ua/rus/top/politics/2008/03/14/329370.shtml 9. Ð’ нынешних границах Грузия в НАТО войти не сможет, http://www.iamik.ru/?op=full&what=content&ident=40221 10. РФ готова пересмотреть Договор с Украиной, http://utro.ua/articles/2008/03/26/79460.shtml 11. Эксперт: в Бухаресте будет создана мощная антиукраинская оппозиция, http://utro.ua/news/2008/03/27/79588.shtmla 12. Georgia sustine ca neincluderea sa in NATO ar fi o victorie a Rusiei, http://www.romanialibera.ro/a120996/georgia-sustine-ca-neincluderea-sa-in-nato-ar-fi-o-victorie-a-rusiei.html 13. Интервью избранного Президента России Д.А. Медведева британской газете «Файнэншл таймс», опубликованное 25 марта 2008 года, http://www.mid.ru/bl.nsf/78b919b523f2fa20c3256fa3003e9536/36cf2788a55f4c38c3257417004eda11?OpenDocument 14. Ð’ Госдуме не исключают возможности военной защиты российских граждан, живущих в Абхазии и Южной Осетииa, http://www.echo.msk.ru/news/502728-echo.html 15. Госдума выступила с громким обращением к Ð’.Путину, http://top.rbc.ru/politics/21/03/2008/152533.shtml 16. МИД Грузии объявил о готовности к войне с РФ, если та не прекратит агрессивные шаги, http://www.newsru.com/world/26mar2008/georg_mid.html 17. О ДРУЖБЕ, СОТРУДНИЧЕСТВЕ И ПАРТНЕРСТВЕ МЕЖДУ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИЕЙ И УКРАИНОЙ, Ратифицирован: Федеральный закон от 2 марта 1999 г. N 42-ФЗ, Статья 40, Настоящий Договор заключается сроком на десять лет. Его действие будет затем автоматически продлеваться на последующие десятилетние периоды, если ни одна из Высоких Договаривающихся Сторон не заявит другой Высокой Договаривающейся Стороне о своем желании прекратить его действие путем письменного уведомления не менее чем за шесть месяцев до истечения очередного десятилетнего периода. 18. О ДРУЖБЕ, СОТРУДНИЧЕСТВЕ И ПАРТНЕРСТВЕ МЕЖДУ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИЕЙ И УКРАИНОЙ, Статья 2, Высокие Договаривающиеся Стороны в соответствии с положениями Устава ООН и обязательствами по Заключительному акту Совещания по безопасности и сотрудничеству в Европе уважают территориальную целостность друг друга и подтверждают нерушимость существующих между ними границ. 19. РФ готова пересмотреть Договор с Украиной, http://utro.ua/articles/2008/03/26/79460.shtml

Autor: Denis Cenusa
Sursa: www.basarabeni.ro


‹ înapoi la Ultimele Ştiri | sus ▲

Întrebări şi răspunsuri

Ultimele răspunsuri

  • #1 Lilyutza pentru natalita.popescu
    Odata ce esti si cetatean roman nu cred ca ai nevoie de acte din Republica Moldova, cel mai bine intrenati la starea civila din localitatea viitorului...

  • #2 Anusca pentru dorin1995
    dar daca depui direct la universitate si nu intri la buget sau eventual deloc mai poti depune si la consulat sau mu mai ai voie ?
    ...

  • #3 cielfanthom pentru dorin1995
    Salut!
    In acest caz aplici ca oricare alt absolvent de liceu, depunand dosarul la consulat(pentru a candida pentru unul din locurile pentru etnici rom...

  • #4 marinaian pentru Alina
    cei mai marsavi soferi sand pe ruta BRASOV-CHISINAU si sunt cei mai mari tepari. Evitari autobuzele lor de la orele 19:00 si 21:00. Eu de ultimu timp ...

  • #5 luminitacumpana pentru D0ina
    Ca basarabean cu diploma din rep. Moldova , nu e nevoie de echivalare dar ca romani cu diploma de la Moldova e necesar de echivalat la CNRED. Cu o ase...

  • #6 adaiulica pentru nicu_d
    salut, anul trecut nu a fost nevoie de echivalare de diploma cei de la universitate ocupanduse personal, dar trebuie sa intrebi la universitatea care ...

  • #7 lilik pentru Bogdanpop
    si tu ai scos vreodata bani de pe siteul asta?
    ...

  • #8 donici.vyiorel pentru Ciobanu_V
    Buna, lasa-mi un msg pe e-mail donici.vyiorel@gmail.com cu mai multe detalii gen, orasul in care ai vrea sa te transferi, la medicina generala/dentara...

  • #9 crinna pentru larisa2726
    aproape 10 media, ca sunt doar 5 locuri la masterat...

  • #10 adaiulica pentru Cornel
    deci poti in acest caz sa aplici pentru un liceu/colegiu in Romania, poti beneficia de locurile acordate de statul Roman ( astfel primind o bursa de 5...

Parteneri

Basarabeni.Ro

PROIECT realizat in cadrul OSB Timisoara

osb.basarabeni.ro

PROIECT administrat si intretinut de Basarabeni Media Grup

Opinii / Editoriale

octavian-tacu,
Octavian Țâcu // O altă Găgăuzie
În căutarea Timpului pierdutCei care au urmărit scrierile de la Timpul de altă dată își amintesc despreseria de articole dedicate practicilor și politicilor statal/imperiale de construcție identitară, prin care arătam cum anumite grupuri etnice sunt fragmentate și făcute altceva decât pornirile lor [...] mai mult
Canibalismul sovietic: cum i-au deprins rușii pe basarabeni să se mănânce între ei. La propriu
Documentele sovietice publicate atestă 66 de cazuri de canibalism în Basarabia între anii 1946-1947, nu 39 așa cum susține raportul prezentat în 2010 Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (link). E vorba de documentele publicate în volumul lui Anatol Țăranu, ”Foametea în Moldova sovietică 1946-1947”, [...] mai mult
work-and-travel,
Senatului american DECIDE: programele de Work and Travel rămân în vigoare, în ciuda dorinței administrației Trump
Programele de Work and Travel SUA rămân, nu se anuleaza, dimpotriva, devin mai sigure, Senatul american a votat amendamentul care protejează Programul J1, care se referă la schimburile interculturale pentru străini. Din J1 fac parte programele de Intern, Trainee, Camp Counselor, Au Pair și cunoscutul program Work and Travel, de care beneficiază [...] mai mult
EFECTELE CANICULEI: COD PORTOCALIU DE DELIR
”Plahotniuc a folosit România, pentru a-i interzice lui Rogozin să ajungă la Chișinău, iar autoritățile de la București au căzut în capcana oligarhului; Declararea lui Rogozin persona non-grata a fost făcută în complicitate cu Moscova, cu scopul de a crea impresia că Plahotniuc este antirus; Plahotniuc [...] mai mult
ANDREI NĂSTASE, DESPRE „PROBA” IGP ÎMPOTRIVA „PARTIDULUI NOSTRU”
Mercenarii de elită ai lui Plahotniuc s-au dovedit a fi niște măscărici. Jizdan și Pânzari nu sunt poliția, așa cum încearcă să se etaleze protagoniștii persecuțiilor tinerilor din 7 aprilie 2009. Ei sunt niște circari jalnici. Aşa a reacționat liderul Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr, Andrei Năstase, la „proba” prezentată [...] mai mult
Doc// Martori falși în dosarul lui Vlad Filat
Trei tinere din Federația Rusă, care par să nu știe nici cu spatele despre situația din Republica Moldova, figurează în calitate de martori-cheie în răsunătorul dosar de corupție în cadrul căruia este judecat Vlad Filat. Potrivit declarațiilor depuse de Ilan Șor în instanță, ele ar fi intermediat [...] mai mult
MAIA SANDU : „Moldova nu s-a predat... Moldova există, Moldova luptă!“
Primul tur de scrutin al alegerilor prezidențiale din Republica Moldova s-a încheiat cu un rezultat puțin onorabil guvernării controlate de controversatul oligarh Vlad Plahotniuc. Doi candidați ai opoziției au trecut în turul doi. De altfel, candidații opoziției au adunat peste 90% din voturile exprimate în primul tur. Pe primul loc, [...] mai mult
Stratfor: Alegerile prezidențiale din Moldova ar putea declanșa un conflict între partide
Alegerile prezidențiale din Republica Moldova ar putea declanșa un conflict între partidele pro-ruse și partidele pro-occidentale. Deși candidatul pro-Rusia din partea Partidului Socialiștilor cel mai probabil va primi cele mai multe voturi în primul tur al alegerilor, al doilea tur ar putea fi mult mai strâns. Indiferent de cine [...] mai mult
OPINII // Unirea şi provocările din jurul ei
În această perioadă s-a discutat foarte mult despre Unirea Republicii Moldova cu România, totul plecând de la un incident care a avut loc în Bucureşti, în Piaţa Victoriei, când liderii unei manifestaţii unioniste au decis să schimbe traseul, iar Jandarmeria a intervenit, i-a reţinut [...] mai mult
Sturza, despre „COPIII” lui Mark Tkaciuk și cine e VERIGA SLABĂ a trioului Dodon – Lupu - Plahotniuc
Fostul premier Ion Sturza consideră că anume fostul consilier prezidențial Mark Tkaciuk, este omul care a avut grijă să-i aducă în anturajul lui Vladimir Voronin pe Igor Dodon, Marian Lupu și Vlad Plahotniuc.
„Abil, viclean, erudit, dar și încăpățânat în a influența „lumea”, Tkaciuk cunoștea perfect limitele [...] mai mult

randat în 	0.0303 secunde