Basarabeni.Ro

Portalul Basarabenilor din România

Avocat basarabeni.ro -Lăcătuș Igor
Campania Pro Cetăţenie Română
[o]

22 decembrie 2024, ora locală: 06:15

 

Gheorghe Stamate: Nu există, la moment, premise necesare pentru negocierea unui Acord de asociere cu UE

adăugat 06 august 2008, 10:55, la Interviu / Reportaj

Interviu acordat de Gheorghe Stamate, magistru în studii europene şi relaţii internaţionale

Integrarea Europeană a devenit de ceva timp o prioritate naţională! Cum credeţi, ce şanse are Republica Moldova de a accede într-un nou val de extindere Europeană? Şi care poate fi impactul problemelor de reformare a UE, mă refer la ratificarea Tratatul de la Lisabona după eşecul Tratatului Constituţional, asupra extinderii UE?


Procesul de extindere a UE este unul continuu, acest fapt este stipulat şi în art. 49 din Tratatul UE. Astfel, pentru prezent, nu există îndoială asupra posibilităţii unui stat european de a deveni membru a acestei comunităţi. Cu toate acestea, procesul de reformă internă a UE va amâna pentru o perioadă extinderea graniţelor UE. Incapacitatea UE de a ratifica Tratatul Constituţional, urmat de eşecul ratificării de către Irlanda a Tratatului de la Lisabona a provocat mari discuţii la Bruxelles şi în alte capitale europene. Există deja păreri comune în capitalele UE precum că "lărgirea UE nu poate avea loc fără ratificarea Lisabonei". Mai mult decât atât, dacă până la ultimul val de extindere al UE, accentul se punea numai pe capacitatea noului stat de a aplica criteriile de la Copenhaga, se pare că un nou val de extindere va fi condiţionat şi de capacitatea şi dorinţa UE, a statelor membre, a publicului comunitar de a-l susţine şi accepta. Adică va fi luată în consideraţie şi "capacitatea de absorbţie", care se datorează, în mare măsură, eşecului reformării interne a UE.

Se discută acum, tot mai des, despre începerea negocierilor asupra unui nou cadru juridic cu UE. Chişinăul cere o perspectivă clară de aderare la UE, dar fără stabilirea unor termeni concreţi. Solicitarea se conţine în Acordul de asociere pe care ţara noastră l-a definitivat şi vrea să-l propună Bruxelles-ului. Care sunt premisele pentru a fi negociat un astfel de cadru?

Premisele sunt de două tipuri: interne şi externe. Adevărat, o perspectivă clară de aderare la UE o putem obţine prin semnarea unui Acord de Asociere. Deoarece, de jure Acordul de Asociere poate oferi acea "relaţie privilegiată" dintre Comunitatea Europeană şi RM, care este de obicei folosită în calitate de instrument pentru viitoarea aderare la UE, chiar şi în absenţa unor prevederi clare stipulate în tratat. Am anumite rezerve faţă de această solicitare. Spre deosebire de alte state care au trecut prin această fază în RM nu există o strategie clară de racordare la "acquis communautaire", nimeni până în prezent nu a analizat costurile şi beneficiile aderării, ş.a. În Polonia, Cehia sau chiar România, instituţii întregi lucrau pentru a implementa şi evalua procesul de aderare la UE. Ucraina se pare că a înţeles mai bine acest fapt unde au o echipă compusă din aproximativ 70 persoane, care lucrează intensiv asupra acestui subiect.Din aceste considerente, înainte de a beneficia de această perspectivă clară de aderare, Moldova, pentru o perioadă, mai degrabă se va bucura de asistenţă din partea UE în scopul evaluării capacităţilor RM de a negocia un Acord de Asociere. Tehnic nu suntem pregătiţi pentru a negocia un asemenea document şi mai ales pentru a purcede la implementarea lui.Posibilitatea negocierii unui asemenea acord poate fi facilitată şi prin oferirea unei perspective clare de aderare la NATO a Ucrainei şi Georgiei. Dacă în decembrie a.c., sau la următorul summit NATO, aceste state vor fi invitate să depună cererea de aderare probabilitatea oferirii Moldovei unei perspective reale de aderare creşte. Deoarece, factorul NATO poate condiţiona extinderea UE spre est atât prin asigurarea securităţii regionale cât şi prin completarea politicilor UE de securitate în această zonă geografică.

Organismele internaţionale oferă asistenţă de milioane de euro pentru susţinerea autorităţilor din Moldova în implementarea reformelor. Care este totuşi strategia occidentalilor şi de unde atâta interes pentru Moldova?

Milioanele de euro nu se dau pentru "ochi frumoşi". RM, conform concepţiei de finanţare Occidentală, face parte din grupul de "state în tranziţie" (ex URSS), care pentru a beneficia de asistenţa financiară trebuie să demonstreze clar tendinţa statului spre economia de piaţă şi democraţie. În general, aceste reguli de joc creează condiţiile necesare în care capitalul statelor dezvoltate se simte bine şi în care creditele acordate statelor în tranziţie să aducă profituri prin schimbarea regulilor de joc în care Occidentul să ocupe un loc dominant. RM mai este şi o parte din poligonul de joacă geopolitică între Vest şi Est: Occidentul "in" şi Rusia "out" sau vice-versa, joc în care, până la etapa actuală, cel mai mult pierde statul mic.

Chişinăul, cel puţin oficial, tinde să menţină bune relaţii atât cu Vestul cât şi cu Estul (Rusia). După părerea Dvs., care sunt totuşi interesele geopolitice ale Vestului şi Estului faţă de Republica Moldova?

Scopul este unic ambilor poli geopolitici: menţinerea RM în sfera lor de influenţă. Interesul geopolitic al Vestului pare a fi dominant, deoarece este mai puternic dar şi mai atractiv. Interesul geopolitic al vestului este mult mai mare în Ucraina pentru a-şi asigura un control total asupra Europei centrale şi a preveni apropierea ei de Rusia, care împreună ar deveni iarăşi o superputere. Este logic, însă, conform unui astfel de scenariu, o Moldovă sub influenţa Rusă ar deveni un spaţiu geostrategic de o importanţă deosebită în relaţiile cu Vestul. Din acest motiv, indiferent de evoluţia relaţiilor dintre Vest-Ucraina-Est evenimentele în RM vor rămâne îndeaproape monitorizate şi influenţate de către Vest.

Republica Moldova îşi doreşte aderarea la UE, dar cu păstrarea statutului de neutralitate, adică neaderarea la NATO. Cum comentaţi acest lucru?

E foarte dificil de comentat raportul dintre aceste două politici, mai ales când acestea nu sunt complementare. Cred că neutralitatea RM este mai degrabă o problemă politică, decât o soluţie tehnică.

Aţi făcut studii europene atât în ţară, cât şi în afară. Menţionez aici Colegiul European din Parma, Italia şi Universitatea Linkoping, Suedia. Cum vă ajută studiile în înţelegerea proceselor de reformă din RM?

Cred că studiile îi ajută pe toţi să înţeleagă mai bine anumite procese. În cazul meu, studiind experienţa diferitor state mai dezvoltate şi mai puţin dezvoltate de a se reforma şi a se racorda la standardele europene, m-a făcut să înţeleg mai bine procesele de reformă ce au loc în Moldova, avantajele, lacunele şi costurile acestora.Aceste cunoştinţe au fost acumulate graţie unor profesori de talie mondială cum sunt: Pascal Lamy, Jan Paul Jacqué, Mario Monti, Giuseppe Tesauro, Schmitt Von Sydow Helmut, Ana Palacio, ş.a., mulţi dintre ei fiind "părinţi fondatori" ale unor politici Comunitare.

Ce şanse are un tânăr care şi-a făcut studiile în Occident să se afirme aici, în Moldova?

În general şansele nu sunt prea mari, e adevărat. Şi aici mă refer nu neapărat la posibilitatea obţinerii unui job interesant şi relativ bine plătit, căci asta e posibil. Mă refer mai degrabă la posibilitatea de a te afirma ca şi profesionist într-un domeniu şi de a putea ulterior influenţa anumite politici spre binele ţării.

Ce ştiu ţările europene despre Moldova? Care este atitudinea acestora faţă de moldoveni?

Cunoştinţele sunt foarte diferite. Între studenţi deseori figurează stereotipul "ex-sovietic", fără a mai căuta alte detalii. Dacă ar fi să trec în revistă cele mai des întâlnite cunoştinţe despre Moldova, pe parcursul a 4 ani de şedere şi vizitare a mai multor ţări din UE, ar suna în felul următor: ţară săracă, fete frumoase, vinuri bune, beciuri mari, oameni trişti dar harnici.Atitudinea este indiferentă. Deşi de la nord la sud indiferenţa poate fi ascunsă ... oricum sunt indiferenţi şi suspicioşi. Nimeni nu te aşteaptă, trebuie singur să te impui, să-ţi croieşti calea dorită. Numai aşa capeţi respect şi provoci interesul altora faţă de ţara din care vii.

Acum sunteţi consultant naţional al Programului Preliminar de Ţară al Fondului Provocările Mileniului. Care este scopul acestui program?

Scopul Planului Preliminar de Ţară (PPŢ) este de a preveni şi combate corupţia în cadrul sistemelor judiciar, ocrotirii sănătăţii, fiscal, vamal, organele de poliţie şi reformarea şi optimizarea activităţii CCCEC prin implementarea unor reforme sistemice şi novatoare. Aceste reforme pot fi reduse la următoarele: transparenţă în procesul decizional şi în gestionarea finanţelor publice, simplificarea procedurilor birocratice, promovarea serviciilor publice de calitate prin intermediul tehnologiilor informaţionale şi reducerea subiectivităţii factorului uman în procesul de elaborare a deciziilor, accesul la informaţie, calificarea profesională a funcţionarilor publici, realizarea unui parteneriat real si constructiv cu societatea civilă care să asigure o participare cât mai largă a cetăţenilor la evaluarea dimensiunilor corupţiei care-i afectează în mod direct, precum si prin asigurarea participării la dezbateri a organizaţiilor civice, ş.a.

Care sunt rezultatele obţinute până acum în cadrul acestui program?

Deoarece Planul este la un an şi jumătate de implementare rezultate sunt multe, ele, însă, poartă mai mult un caracter tehnic. Impactul real al acestor acţiuni va fi obţinut, cred eu, în următorii doi, trei ani. Sunt şi acţiuni care deja confirmă eficacitatea implementării lor. De exemplu, până la etapa actuală, secţia anti-fraudă fiscală din cadrul Inspectoratului Fiscal, creată în 2007, a descoperit şi expediat Procuraturii Generale 38 cazuri de fraudă fiscală, suma totală fiind de aproximativ 700 milioane de lei.

În prezent, principalul document de dezvoltare a R. Moldova este Strategia Naţională de Dezvoltare 2007-20011. Cum apreciaţi acest document şi cum va arăta Moldova după 2011?

Părerea mea este că SND este un document bun, scris mai bine decât precedentele documente similare. SND, pentru prima dată, propune anumite priorităţi de dezvoltare, care au fost definite, după cum ştiţi, în urma unor dezbateri publice intense. Consider că anume prin aceasta SND şi reprezintă un "document strategic naţional", pornind de la propriile necesităţile de dezvoltare.Am accentuat "anumite priorităţi" pentru că SND nu este exhaustiv. De exemplu, nu este clar cum se procedează cu dezvoltarea regională. Cu atât mai mult că planificarea strategică cere definirea mai coordonată a politicilor la toate nivelurile şi estimarea costurilor pentru implementarea acestora. Imaginea RM după 2011 va depinde de felul în care va fi implementat SND, alte programe naţionale, proiecte de parteneriat, ş.a., cât şi de sinergia relaţiilor sociale în ansamblu. Consensul social este o necesitate a oricărei iniţiative de dezvoltare pe plan naţional, regional sau internaţional.


Autor: Elena Robu-Popa
Sursa: www.presa.md
Citesc ideile de mai sus si imi vine in gand o singura asociere: stereotip! Maparea"experientei europene" as is pe o societate cu un set de valori semnificativ diferite de cele europene implica esecul din start al procesului. Nu am reusit sa gasesc nici un specific national al procesului in interviul de mai sus. Mai tre' de lucrat.
A comentat Stereotip 09 iunie 2009, 11:21


‹ înapoi la Ultimele Ştiri | sus ▲

Întrebări şi răspunsuri

Ultimele răspunsuri

  • #1 Lilyutza pentru natalita.popescu
    Odata ce esti si cetatean roman nu cred ca ai nevoie de acte din Republica Moldova, cel mai bine intrenati la starea civila din localitatea viitorului...

  • #2 Anusca pentru dorin1995
    dar daca depui direct la universitate si nu intri la buget sau eventual deloc mai poti depune si la consulat sau mu mai ai voie ?
    ...

  • #3 cielfanthom pentru dorin1995
    Salut!
    In acest caz aplici ca oricare alt absolvent de liceu, depunand dosarul la consulat(pentru a candida pentru unul din locurile pentru etnici rom...

  • #4 marinaian pentru Alina
    cei mai marsavi soferi sand pe ruta BRASOV-CHISINAU si sunt cei mai mari tepari. Evitari autobuzele lor de la orele 19:00 si 21:00. Eu de ultimu timp ...

  • #5 luminitacumpana pentru D0ina
    Ca basarabean cu diploma din rep. Moldova , nu e nevoie de echivalare dar ca romani cu diploma de la Moldova e necesar de echivalat la CNRED. Cu o ase...

  • #6 adaiulica pentru nicu_d
    salut, anul trecut nu a fost nevoie de echivalare de diploma cei de la universitate ocupanduse personal, dar trebuie sa intrebi la universitatea care ...

  • #7 lilik pentru Bogdanpop
    si tu ai scos vreodata bani de pe siteul asta?
    ...

  • #8 donici.vyiorel pentru Ciobanu_V
    Buna, lasa-mi un msg pe e-mail donici.vyiorel@gmail.com cu mai multe detalii gen, orasul in care ai vrea sa te transferi, la medicina generala/dentara...

  • #9 crinna pentru larisa2726
    aproape 10 media, ca sunt doar 5 locuri la masterat...

  • #10 adaiulica pentru Cornel
    deci poti in acest caz sa aplici pentru un liceu/colegiu in Romania, poti beneficia de locurile acordate de statul Roman ( astfel primind o bursa de 5...

Parteneri

Basarabeni.Ro

PROIECT realizat in cadrul OSB Timisoara

osb.basarabeni.ro

PROIECT administrat si intretinut de Basarabeni Media Grup

Interviu / Reportaj

Previziuni SUMBRE. Anatol Țăranu: „Schimbarea guvernării la Chișinău în anul 2018 ar putea într-un mod FATAL să deterioreze relația moldo-română”
Schimbarea guvernării în R. Moldova după alegerile parlamentare de anul acesta ar putea deteriora într-un mod fatal relația moldo-română, consideră analistul politic Anatol Țăranu.
Potrivit acestuia, România nu este doar un vecin pentru R. Moldova. „România devine, într-un ritm foarte rapid, o țară europeană, [...] mai mult
ȘALARU: „MILITARII PLEACĂ PE CAPETE DIN ARMATA NAȚIONALĂ, DEOARECE NU MAI VĂD PERSPECTIVE”

Fostul ministru al apărării despre blocarea participării militarilor moldoveni la exercițiile din străinătate. 



Militarii din Republica Moldova nu au mai participat la vreun antrenament în străinătate din luna februarie, când Igor Dodon blocase plecarea lor la un exerciţiu în România, ce avusese loc în cadrul [...] mai mult
USATÎI A FOST INLCUS ÎN "LISTA NEAGRĂ" A UCRAINEI
Preşedintele „Partidului Nostru”, Renato Usatîi, a fost inclus la 21 iulie, de Centrul de analiză şi cercetare „Mirotvoreţ”, în Lista persoanelor acuzate de infracţiuni comise împotriva securităţii naţionale a Ucrainei.

Centrul „Mirotvoreț” este cunoscut prin colectarea [...] mai mult
(video) Acasă la Maia Sandu. Candidata la președinție răspunde la 13 întrebări într-un interviu acordat în apartamentul său
Ziarul de Gardă a realizat un interviu video cu candidata la funcția de președinte al țării, Maia Sandu, la ea acasă, unde i-au fost adresate 13 întrebări.
În interviu, Maia Sandu vorbește despre zvonurile apărute în ultima perioadă la adresa ei, despre închiderea bisericilor, siucidul în rândul tinerilor din cauza [...] mai mult
REPORTAJ // La PAS prin satul de baștină al Maiei Sandu. De ce s-a SUPĂRAT politiciana?
Rădăcini // Descendenta unei familii de gospodari din Risipeni, Fălești, Maia Sandu se bucură de mare respect în satul de baștină
Pe un drum de țară, îngust și înnămolit, înaintând cu greu în cizmulițele lor de cauciuc și sprijinindu-se una pe alta ca să nu cadă, două fetițe, cu rucsacuri cât ele de mari în [...] mai mult
Victor Ciobanu: „DNA nu a trecut Prutul, dar Plahotniuc l-a trecut, în sens invers”
Unionismul nu a fost niciodată un proiect realist nici la Chişinău, nici la Bucureşti. A fost doar exploatat în diferite scopuri obscure şi pentru asta trebuie să aibă finalitate, afirmă editorialistul Ziarului NAȚIONAL Victor Ciobanu.
Într-un interviu pentru ziare.com, Victor Ciobanu avertizează în privinţa probabilităţii fraudării [...] mai mult
Morțile suspecte din „dosarul miliardului”
Pe par­cur­sul lunii noiem­brie 2014, peste 13 mili­arde de lei au fost scoși de la Banca de Eco­no­mii (BEM), Banca Soci­ală (BS) și Uni­bank și trans­fe­rați pe con­turi din stră­i­nă­tate. Pe 27 noiem­brie 2014, o mașină plină cu acte de la cele trei bănci [...] mai mult
Siegfried Mureșan: „Sper că în R. Moldova avem un guvern care să dorească să implementeze reformele”

Un interviu cu europarlamentarul român de la Bruxelles realizat de europalibera.org



La 1 iulie intră în vigoare Acordul de Asociere al Uniunii Europene cu Republica Moldova, semnat acum doi ani la sfârşitul lunii iunie… Ce ar trebui să urmeze? Şi a devenit sau promite măcar acest acord să devină cel mai important generator [...] mai mult
BANII DISPĂRUȚI ÎN ASFALT PRIN CONTRACTE ORCHESTRATE
Bugetul municipiului Chișinău a fost păgubit cu peste 8 milioane de lei prin semnarea, de către primarul Dorin Chirtoacă, a unui contract de împrumut cu o firmă din SUA pentru lucrări de reparaţie a unor străzi. Împrumutul a fost contractat ilegal, iar Primăria Chișinău a folosit drept „argument” [...] mai mult

randat în 	0.0411 secunde