Mitropolitul Moldovei, Vladimir, face joc dublu pe directia Bucuresti-Moscova
adăugat 08 aprilie 2008, 08:50, la Interviu / Reportaj
Odata cu declararea caracterului autocefal al bisericii din Republica Moldova, nu vor disparea interesele Rusiei si ale Romaniei in aceasta tara, a declarat Mitropolitul Moldovei, Vladimir, intr-un interviu acordat cotidianului "Timpul de dimineata". Mitropolitul sustine ca pentru recunoasterea Mitropoliei Basarabiei de catre Biserica rusa este necesara o "gramota" (act oficial) din partea acesteia. Pe "campul de lupta" de la Chisinau El mai spune ca negocierile dintre Biserica rusa si cea romana privind Republica Moldova ar trebui sa se desfasoare pe teritoriul acesteia, si nu in Bulgaria sau in alta parte. "Aceste comisii trebuie sa se intalneasca in Republica Moldova, pe campul de lupta - mai bine o data sa vezi decat de o suta de ori sa auzi", a declarat Mitropolitul Moldovei. Fiind intrebat care este atitudinea sa fata de intentia Bisericii Ortodoxe Romane de a deschide trei eparhii pe teritoriul Republicii Moldova, Mitropolitul Vladimir a declarat ca toate episcopiile Mitropoliei Moldovei se afla in componenta Patriarhiei Ruse si toate nelamuririle ce apar in acest sens trebuie adresate Patriarhului Alexei al II-lea al Rusiei. "Cel mai bine este ca IPS Petru, (Mitropolitul Basarabiei), sa-si ceara gramota sa treaca in Patriarhia Romana, care apoi sa se inteleaga cu cea rusa daca pot sau nu sa mai deschida eparhii", a conchis Mitropolitul Moldovei. Intrebat daca este de acord cu sintagma limba moldoveneasca, Mitropolitul Vladimir a declarat ca "noi vorbim si moldoveneste, si romaneste - totul impreuna. Eu, de pilda, am invatat in scoala, opt ani, limba moldoveneasca. In clasele a noua si a zecea am studiat ucraineana... atunci nici nu era romana. O vorbesc, intr-adevar, dar eu stiu cum? Intrebati-i pe parlamentari si lasa ei sa va raspunda". Vom reda in continuare o parte a interviul realizat de colegii din Republica Moldova de la cotidianul "Timpul": Inalt Preasfintite, considerati ca situatia din biserica RM e una normala? - La prima vedere, totul e bine: avem preoti, parohii, manastiri si scoli duhovnicesti. Dar in interior apar conflicte din cauza ca avem doua mitropolii ortodoxe: una subordonata canonic Patriarhiei Ruse (PRu), iar cealalta - Patriarhiei Romane (PR). Pornind de la ideea ca in societatea noastra e democratie, aceasta, cu parere de rau, a patruns si in Biserica. Deseori crestinii nu-si dau seama ca se roaga aceluiasi Dumnezeu si amesteca biserica cu politica, crezand ca, la sfarsitul vietii, vor fi mantuiti in functie de mitropolia din care fac parte. De aici apar neplacerile, desi, daca Mitropolia Basarabiei (MB) ar fi recunoscuta de toate bisericile, inclusiv de cea rusa, conflictele s-ar aplana. Biserica rusa nu recunoaste MB, fiindca iPS Petru - fost episcop de Balti in cadrul Mitropoliei Moldovei (MM) - nu are gramota de eliberare de la PRu, lucru cerut de legile bisericesti. Cum ar putea Mitropolitul Petru sa faca rost de asemenea "gramota"? - Fiind hirotonit episcop de Patriarhul rus si dorind sa treaca la Patriarhia Romana, el trebuia sa ceara gramota de eliberare. Dar el n-a raspuns, de trei ori, invitatiilor oficiale la Sinodul BRu si, la 5 octombrie 1992, a fost oprit de a oficia cele sfinte. Peste doua luni, a fost reactivata MB si PS Petru a fost numit in fruntea acesteia. Asa a inceput conflictul care, din pacate, dureaza pana azi. Acum s-a format cate o comisie din partea celor doua patriarhii, care s-au intalnit in Bulgaria, dar n-au ajuns la un numitor comun. Noi credem ca aceste comisii trebuie sa se intalneasca in RM, pe campul de lupta - mai bine o data sa vezi decat de o suta de ori sa auzi. In mod concret, cum poate fi unificata Biserica noastra? - Numai prin dialog. E si o chestiune politica, probabil, folosita mai ales inainte de alegeri, cand mitropoliile isi impart simpatia fata de diverse partide. Eu as zice sa renuntam la politica si sa ne impacam. Ce credeti despre unificarea prin autocefalie? - Pentru a fi autocefala, o biserica trebuie sa aiba mai multe mitropolii, episcopii, scoli si sa fie recunoscuta nu numai de patriarhia care o binecuvanteaza, ci de toate bisericile autocefale-surori din lume, in special, cea a Constantinopolului. Avem exemplul autocefaliei Bisericii Americane, acceptata in 1970 de rusi, dar nerecunoscuta de Constantinopol. in plus, nu cred ca, odata cu autocefalia, vor disparea interesele Rusiei si ale Romaniei pe acest pamant. De-a fi asa, ambele patriarhii ar opta pentru autocefalie. Repet: cel mai bine ar fi ca Mitropolitul Basarabiei sa faca o adresare catre Patriarhul Alexii, sa primeasca gramota de eliberare si sa treaca oficial acolo unde se afla - in Patriarhia Romana. Atunci voi avea si eu dreptul sa slujesc cu el - ca si cu alti ierarhi romani - si toate tainele oficiate de MB vor fi recunoscute. PF Alexii nu are motive sa-i refuze cererea. Asadar, solutionarea conflictului consta intr-o "gramota"? - Mitropolitul Petru e la un pas de la trecerea canonica in Patriarhia Romana, dar el nu vrea sa faca acest pas. si astfel se amageste intreaga societate - se crede ca MB e cu neamul, cu Romania, dar, totodata, ea nu are dreptul de a savarsi cele sfinte. Vinovat nu e doar iPS Petru, dar si PR, care l-a recunoscut ca arhiereu, facandu-l sa nu-si simta pacatul. Daca asa vor continua lucrurile, se va pierde canonicitatea si legea bisericeasca si ne vom transforma in partid politic sau in biserica democrata. Este democratia un lucru diabolic, daca regretati ca ea a patruns in Biserica? - Biserica nu e democratie, ci teocratie. Legile Domnului sunt mai presus de cele lumesti. Dar noi deseori confundam legile si credem ca, fiind liberi in stat, ni se permite acest lucru si in biserica. Daca, in 2000 de ani, Biserica ar fi avut aceasta libertate, din ea n-ar fi ramas nimic. Biserica exista doar gratie canoanelor sale. Daca iPS Petru ar obtine "gramota", care ar fi pozitia Dvs. fata de intentia BOR de a deschide cele trei eparhii in RM? - Toate episcopiile MM se afla astazi in componenta PRu si intrebarile ce apar aici trebuie coordonate cu Patriarhul Alexii. Daca va exista o buna intelegere, Slava Domnului. Dar cred ca nu-i dorinta de a avea biserica neamului, caci Biserica este a lui Hristos pentru toate popoarele: avem si romani moldoveni, si gagauzi, si bulgari, si rusi, si ucraineni. Cel mai bine e sa incepem de jos: iPS Petru sa-si ceara gramota, sa treaca in PR, care apoi sa se inteleaga cu cea rusa daca pot sau nu sa mai deschida eparhii. si nu din motive politice, ci pentru ca palma asta de pamant a trecut ba in imperiul rus, ba in Romania, iar acum se afla canonic sub rusi. Indemnand biserica sa nu se implice in politica, vreti sa spuneti ca MM nu e politizata? - Toti suntem muritori si, cetateni fiind, avem dreptul la vot si libera exprimare. in calitate de clerici, insa, nu ni se permite sa ne expunem parerile in haine preotesti si de pe amvonul bisericesc, fiindca biserica e in afara politicii. Daca un preot sau un arhiereu sustine un partid politic, el nu mai e Biserica, aceasta indemnandu-ne sa nu fim contra fratelui, nici contra vrajmasului nostru. Sustinand un partid, un preot automat este contra fratelui sau din alt partid. De aceea, atat Biserica Rusa, cat si cea Romana interzic implicarea preotilor in politica. Eu cu presedintele am vorbit pe tema asta si el a zis: "Vladaca, Biserica nu trebuie sa se implice in alegeri"... Totusi, taceti atunci cand Voronin indeamna preotii sa sustina comunistii... - Presedintele nu ne indeamna sa sustinem comunistii, ci ideile sale, care sunt indreptate spre binele tarii si al cetatenilor. Trebuie sa sustinem ideea, dar nu cea comunista. Chiar daca presedintele nu ar fi comunist, ci baptist, adventist sau din alta confesiune, noi trebuie sa conlucram cu el, fiindca el e seful statului. Eu, de pilda, spun ca Voronin face mult bine pentru biserica ortodoxa, dar asta nu inseamna ca sustin comunistii. Noi nu facem parte din PCRM si nu spunem oamenilor sa-l sustina, caci este un partid antidumnezeiesc. Cei care-l asculta, bunaoara, pe Episcopul Marchel de Balti - un mare admirator al lui Voronin - inteleg ca el lucreaza pentru PCRM? - El nu pe Voronin il lauda, ci faptele sale crestinesti. Precum explicarea tainei Sfintei Treimi e foarte dificila, pentru Vladaca Marchel e greu sa divizeze: "Voronin-comunist" de "Voronin-crestin" si de "Voronin-cetatean". Ati tacut si atunci cand Voronin a declarat preotilor ca Iisus a fost primul comunist. Sunteti de aceeasi parere? - Probabil, presedintele n-a vrut sa spuna ca Hristos a fost primul comunist, dar ca n-a avut nimic, a fost sarac, a slujit celor care-l inconjurau. Nu actualii, dar poate fostii comunisti au avut si ei candva ideea ca nu trebuie sa aiba nimic personal... Ca inalta fata bisericeasca, dar si ca om, va contraziceti, admirand un presedinte pentru care Dumnezeu si Lenin sunt de aceeasi teapa? - Lenin a adus mari neplaceri bisericii, a fost ateu si a omorat crestini. Dar eu vad sinceritatea presedintelui fata de biserica. Despre credinta lui vorbesc faptele. Ce are el in suflet, eu nu stiu si nu pot sa-l judec. Am vorbit cu el sa-si schimbe denumirea partidului, dar se vede ca e imposibil. Cum explicati dispretul pe care-l manifesta Voronin fata de romani? - Asta il priveste personal pe dl presedinte, la fel cum pe fiecare dintre noi ne priveste cat suntem de loiali fata de romani sau rusi. Dvs. sunteti loial fata de romani sau rusi? - Am doua vere la Bucuresti, un verisor - la Detroit, alte vere - in Ucraina si altele - in Sahalin. Nu sunt contra romanilor - sunt pentru biserica ortodoxa universala si contra incalcarii legii bisericesti. Romani si rusi, fiind ortodocsi, suntem impreuna tulpina copacului sadit de Hristos, iar adevarul este unul - Dumnezeu. Sunteti de acord cu Voronin si in privinta limbii moldovenesti? - Vorbiti numai despre Voronin si imi dati prea multe intrebari politice. Intrebarea e pentru savanti, care isi vor spune cuvantul, parlamentarii vor vota si noi vom accepta decizia lor. Din cate stiu, noi vorbim si moldoveneste, si romaneste - totul impreuna. Eu, de pilda, am invatat in scoala, opt ani, limba moldoveneasca. In clasele a noua si a zecea am studiat ucraineana. Dar romana unde ati invatat-o? - Atunci nici nu era romana. O vorbesc, intr-adevar, dar eu stiu cum? Intrebati-i pe parlamentari si lasa ei sa va raspunda (rade). In statutul BM si pe site-ul MM este indicata limba romana. O veti schimba? - (Rade) Nu, romana o sa ramana! Sau am sa las pe site numai steguletele si fiecare isi va alege steguletul care-i place. Cred ca viitorul parlament va decide, in sfarsit, ce limba vorbim, desi eu vorbesc limba in care m-am nascut si numiti-o cum vreti. Altadata, ati fost bun prieten cu fostul sef al SIS, Valeriu Pasat. L-ati vizitat cand s-a aflat la inchisoare? - Sotia dlui Pasat m-a rugat atunci sa-l impartasesc, dar nu mi-a permis conducerea penitenciarului. I-am rugat sa primeasca macar un preot, ca sa-l marturiseasca, dar mi-au spus ca nu e posibil atata timp cat dl Pasat se afla sub ancheta. Dupa ce l-au transferat la Pruncul, am mai incercat o data, insa sefii inchisorii m-au sfatuit sa nu ne apropiem de el, fiindca e persoana politica si nu trebuie sa apara judecati precum ca biserica a avut oarecare relatii cu Pasat.
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲