Basarabeni.Ro

Portalul Basarabenilor din România

Avocat basarabeni.ro -Lăcătuș Igor
Campania Pro Cetăţenie Română
[o]

22 decembrie 2024, ora locală: 09:05

 

Modelul ucrainean, cel georgian sau unul propriu pentru RM

adăugat 02 octombrie 2009, 14:17, la Opinii / Editoriale

Mediul politic moldovenesc dă semne de normalizare, în contextul unei conlucrări eficiente neîntrerupte între membrii Alianţei pentru Integrare Europeană şi concentrării PCRM-ului pe măsuri politice defensive. În timp ce, liberal-democraţii realizează o campanie amplă de “salubrizare anti-comunistă” a instituţiilor în stat, comuniştii sunt preocupaţi de bulversarea opiniei publice, dezinformarea agresivă a populaţiei şi subminarea credibilităţii noii guvernări (sprijinind pe căi ne/oficiale conducerea televiziunii publice – unul din ultimele bastioane comuniste). Tacticile de autoapărare a comuniştilor rezidă în sustragerea atenţiei publice atât de la adevărurile despre activitatea “infracţională” şi/sau incompetentă a comuniştilor, dezvăluite de actuala conducere, cât şi de la iniţiativele pozitive promovate de liberal-democraţi îndată după preluarea puterii.

Atitudinea loială a Moscovei faţă de toate partidele parlamentare din Moldova, medierea Bruxellului în vederea “reconcilierii” actorilor politici, precum şi intenţia SUA de a sprijini transformările democratice post-post-comuniste, tind să producă efecte centrifuge în politica externă moldovenească. Conotaţia limbajului articulat de liberal-democraţi către instituţiile euro-atlantice (în timpul întrevederii premierului Vlad Filat şi a şefului diplomaţiei moldovene, Iurie Leancă, cu oficialii NATO, în perioada 29-30 septembrie), inclusiv cu privire la retragerea potenţialului militar rusesc din regiunea transnistreană, elucidează posibilităţile reduse ale noii conduceri a RM de a dezvolta în viitor un ”parteneriat strategic” cu Rusia, atât timp cât ultima se opune vehement extinderii euro-atlantice în direcţia Europei de Est şi susţine făţiş separatismul pe teritoriul din stânga Nistrului. Totodată, pionieratul asumat de AIE în stabilirea unor relaţii strategice fezabile concomitente cu UE, SUA şi Rusia, este împiedicat de aspiraţiile pro-româneşti ale formaţiunilor liberale şi aspectele aferente lor (depolitizarea şi liberalizarea istoriei, ”demoldovenizarea” educaţiei şi culturii etc. ). În acest sens, îmbinarea eurocentrismului politic cu ”românismul” ideologic al liberalilor intră în stare de incompatibilitate cu interesele ruseşti în RM. Astfel, penetrarea avansată a influenţei româneşti va facilita oricum europenizarea Moldovei (indiferent de calitatea acestui proces), după care şi sporirea simpatiilor euroatlantice în cadrul societăţii, ceea ce va duce la distanţarea politică iminentă a republicii ex-sovietice de fosta metropolă. Anume din aceste considerente este improbabilă renunţarea benevolă şi curândă a Rusiei la supremaţia geopolitică asupra RM.

Pentru a înţelege care poate fi evoluţia RM în perioada următoare vom modela trei situaţii distincte, reieşind din componenţa politică a actualei conduceri moldoveneşti, strategia generală a Rusiei pe spaţiul CSI şi procesele ce au loc la nivel regional.

Modelul ucrainean: Alianţa forţelor ucrainene ”oranjiste” formate în 2004 s-a destrămat după aproximativ 2 ani. Iar după 5 ani de la revoluţia “oranj”, candidaţii cu cele mai mari şanse de a obţine victorie la alegerile prezidenţiale ucrainene sunt mai degrabă de orientare pro-rusă - I. Timoşenko şi V. Ianukovici. În această perioadă de timp, societatea ucraineană s-a radicalizat, fiind polarizată constant prin intermediul agenţilor ruşi de influenţă (mass-media, Biserică, minoritatea etnică rusească etc.) şi a instrumentelor adiţionale (problema gazelor naturale). Sistemul politic a fost sistematic paralizat, având loc tergiversarea realizării eficiente a reformelor în domeniul integrării europene şi a apropierii de standardele NATO. În timp ce dialogul cu Moscova a degradat la maxim, soldându-se cu “îngheţarea” relaţiilor diplomatice şi antagonizarea celor politice.

Acest exemplu nu este lipsit de relevanţă pentru RM, mai ales dacă luăm în considerare factura AIE, compusă din 4 partide cu pondere diferită şi viziuni politice parţial omegene. Astfel, PDM este formaţiunea cu cea mai moderată poziţie, care este tentat deocamdată să menţină relaţii strânse cu Rusia, păstrând intactă neutralitatea RM (considerată o întrebare secundă) şi discuţiile privind identitatea naţională în RM. Spre deosebire de acesta, liberalii sunt mai critici la adresa Rusiei vizând eradicarea influenţei acesteia. Aceste realităţi permit restabilirea ulterioară a influenţei ruseşti în RM, la care va contribui şi fracţiunea parlamentară majoritară - PCRM, fie în rezultatul alegerilor anticipate sau a celor “regulamentare” din 2013.

Modelul georgian: Relaţiile Georgiei cu Rusia au fost complicate cel mai mult de aspiraţiile euroatlantice ale regimului Saakaşvili, ceea ce de fapt a cauzat declanşarea conflictului militar din august 2008 şi violarea flagrantă a integrităţii teritoriale georgiene. Sistemul politic al Georgiei demonstrează o funcţionalitatea mai mare decât cel ucrainean, datorită unei legislaţii mai bune (dar şi a controlului masiv al Preşedintelui asupra instituţiilor şi proceselor în stat) care a exclus orice paralizie minimă a activităţii organelor de stat, dar nu şi desfăşurarea unor manifestări anti-prezidenţiale de proporţie, care au perturbat statul georgian în perioada 2007-2009.

Noua guvernare moldoveană nu dispune de potenţialul regimului Saakaşvili, de aceea, va fi una volatilă impusă să dialogheze pe plan intern pentru a se opune comuniştilor. Melanjul politic reprezentat de Alianţa pentru Integrare Europeană va modera discursul Chişinăului cu Moscova în problema transnistreană, asigurând o anumită precauţie în relaţia cu NATO. Dincolo de aceasta, SUA, dar în special UE, nu vor permite în niciun caz escaladarea unui nou conflict îngheţat în vecinătatea europeană. Cu toate acestea, ca şi în cazul Ucrainei şi Georgiei, conducerea moldoveană va trebui să aplaneze dezacordurile cu Rusia, folosind alte mijloace decât cele aplicate de predecesorii, vecinii şi/sau partenerii lor regionali.

Modelul moldovenesc: Actualele manevre ale comuniştilor şi liberal-democraţilor pe plan local şi extern prefigurează circumstanţe politice ambigue. Or, conducerea liberală organizează summitul CSI la Chişinău, promiţând relaţii strategice cu Rusia şi prezenţă activă în CSI. Totodată, aceasta discută la Bruxelles despre avansarea relaţiilor cu NATO şi posibilitatea atragerii Blocului Nord-Atlantic în procesul de evacuare a forţelor şi armamentului rusesc etc. Nu este însă clar cât timp va dura dispersarea politică externă a RM, care necesită eforturi duble pe care ţara din motive obiective nu le posedă. Dacă această tactică este aplicată până după alegerea preşedintelui ţării, atunci guvernanţii urmează să înfrunte variate confruntări (de ordin economic sau pe baza conflictelor transnistean şi în sectorul gazelor naturale) cu Moscova, mai ales în timpul sau după alegerile din Ucraina (intensitatea va depinde în mare parte de profilul noului preşedinte ucrainean). Dezvoltarea simultană a relaţiilor cu Occidentul şi Rusia a reuşit doar Belarusului, care oricum suferă pierderi enorme (de ordin economic, politic etc.) de pe urmă acestei duble-orientări. De aceea, oricum Moldova va avea relaţii tensionate cu partea rusă, chiar dacă va avansa mult pe calea integrării europene (după cum arată şi cazul Ţărilor Baltice).

Anume particularităţile descrise transformă PCRM-ul într-un exponent politic crucial pentru determinarea unei traiectorii pozitive în evoluţia RM. De comportamentul lor depinde alegerea şefului statului, ceea ce poate însă să ameninţe autoritatea comuniştilor completând procesul ”de-voronizării” sistemului politic din ţară. Criza actuală şi lipsa de susţinere generală din partea societăţii pentru liberal-democraţi îi pot face pe comunişti să păşească în direcţia unor alegeri anticipate. Totuşi, deczia lor se va baza foarte mult pe calculele Rusiei, care probabil vor fi developate după summitul CSI de la Chişinău.

Autor: Denis Cenusa
Sursa: cenusadi.wordpress.com


‹ înapoi la Ultimele Ştiri | sus ▲

Întrebări şi răspunsuri

Ultimele răspunsuri

  • #1 Lilyutza pentru natalita.popescu
    Odata ce esti si cetatean roman nu cred ca ai nevoie de acte din Republica Moldova, cel mai bine intrenati la starea civila din localitatea viitorului...

  • #2 Anusca pentru dorin1995
    dar daca depui direct la universitate si nu intri la buget sau eventual deloc mai poti depune si la consulat sau mu mai ai voie ?
    ...

  • #3 cielfanthom pentru dorin1995
    Salut!
    In acest caz aplici ca oricare alt absolvent de liceu, depunand dosarul la consulat(pentru a candida pentru unul din locurile pentru etnici rom...

  • #4 marinaian pentru Alina
    cei mai marsavi soferi sand pe ruta BRASOV-CHISINAU si sunt cei mai mari tepari. Evitari autobuzele lor de la orele 19:00 si 21:00. Eu de ultimu timp ...

  • #5 luminitacumpana pentru D0ina
    Ca basarabean cu diploma din rep. Moldova , nu e nevoie de echivalare dar ca romani cu diploma de la Moldova e necesar de echivalat la CNRED. Cu o ase...

  • #6 adaiulica pentru nicu_d
    salut, anul trecut nu a fost nevoie de echivalare de diploma cei de la universitate ocupanduse personal, dar trebuie sa intrebi la universitatea care ...

  • #7 lilik pentru Bogdanpop
    si tu ai scos vreodata bani de pe siteul asta?
    ...

  • #8 donici.vyiorel pentru Ciobanu_V
    Buna, lasa-mi un msg pe e-mail donici.vyiorel@gmail.com cu mai multe detalii gen, orasul in care ai vrea sa te transferi, la medicina generala/dentara...

  • #9 crinna pentru larisa2726
    aproape 10 media, ca sunt doar 5 locuri la masterat...

  • #10 adaiulica pentru Cornel
    deci poti in acest caz sa aplici pentru un liceu/colegiu in Romania, poti beneficia de locurile acordate de statul Roman ( astfel primind o bursa de 5...

Parteneri

Basarabeni.Ro

PROIECT realizat in cadrul OSB Timisoara

osb.basarabeni.ro

PROIECT administrat si intretinut de Basarabeni Media Grup

Opinii / Editoriale

octavian-tacu,
Octavian Țâcu // O altă Găgăuzie
În căutarea Timpului pierdutCei care au urmărit scrierile de la Timpul de altă dată își amintesc despreseria de articole dedicate practicilor și politicilor statal/imperiale de construcție identitară, prin care arătam cum anumite grupuri etnice sunt fragmentate și făcute altceva decât pornirile lor [...] mai mult
Canibalismul sovietic: cum i-au deprins rușii pe basarabeni să se mănânce între ei. La propriu
Documentele sovietice publicate atestă 66 de cazuri de canibalism în Basarabia între anii 1946-1947, nu 39 așa cum susține raportul prezentat în 2010 Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (link). E vorba de documentele publicate în volumul lui Anatol Țăranu, ”Foametea în Moldova sovietică 1946-1947”, [...] mai mult
work-and-travel,
Senatului american DECIDE: programele de Work and Travel rămân în vigoare, în ciuda dorinței administrației Trump
Programele de Work and Travel SUA rămân, nu se anuleaza, dimpotriva, devin mai sigure, Senatul american a votat amendamentul care protejează Programul J1, care se referă la schimburile interculturale pentru străini. Din J1 fac parte programele de Intern, Trainee, Camp Counselor, Au Pair și cunoscutul program Work and Travel, de care beneficiază [...] mai mult
EFECTELE CANICULEI: COD PORTOCALIU DE DELIR
”Plahotniuc a folosit România, pentru a-i interzice lui Rogozin să ajungă la Chișinău, iar autoritățile de la București au căzut în capcana oligarhului; Declararea lui Rogozin persona non-grata a fost făcută în complicitate cu Moscova, cu scopul de a crea impresia că Plahotniuc este antirus; Plahotniuc [...] mai mult
ANDREI NĂSTASE, DESPRE „PROBA” IGP ÎMPOTRIVA „PARTIDULUI NOSTRU”
Mercenarii de elită ai lui Plahotniuc s-au dovedit a fi niște măscărici. Jizdan și Pânzari nu sunt poliția, așa cum încearcă să se etaleze protagoniștii persecuțiilor tinerilor din 7 aprilie 2009. Ei sunt niște circari jalnici. Aşa a reacționat liderul Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr, Andrei Năstase, la „proba” prezentată [...] mai mult
Doc// Martori falși în dosarul lui Vlad Filat
Trei tinere din Federația Rusă, care par să nu știe nici cu spatele despre situația din Republica Moldova, figurează în calitate de martori-cheie în răsunătorul dosar de corupție în cadrul căruia este judecat Vlad Filat. Potrivit declarațiilor depuse de Ilan Șor în instanță, ele ar fi intermediat [...] mai mult
MAIA SANDU : „Moldova nu s-a predat... Moldova există, Moldova luptă!“
Primul tur de scrutin al alegerilor prezidențiale din Republica Moldova s-a încheiat cu un rezultat puțin onorabil guvernării controlate de controversatul oligarh Vlad Plahotniuc. Doi candidați ai opoziției au trecut în turul doi. De altfel, candidații opoziției au adunat peste 90% din voturile exprimate în primul tur. Pe primul loc, [...] mai mult
Stratfor: Alegerile prezidențiale din Moldova ar putea declanșa un conflict între partide
Alegerile prezidențiale din Republica Moldova ar putea declanșa un conflict între partidele pro-ruse și partidele pro-occidentale. Deși candidatul pro-Rusia din partea Partidului Socialiștilor cel mai probabil va primi cele mai multe voturi în primul tur al alegerilor, al doilea tur ar putea fi mult mai strâns. Indiferent de cine [...] mai mult
OPINII // Unirea şi provocările din jurul ei
În această perioadă s-a discutat foarte mult despre Unirea Republicii Moldova cu România, totul plecând de la un incident care a avut loc în Bucureşti, în Piaţa Victoriei, când liderii unei manifestaţii unioniste au decis să schimbe traseul, iar Jandarmeria a intervenit, i-a reţinut [...] mai mult
Sturza, despre „COPIII” lui Mark Tkaciuk și cine e VERIGA SLABĂ a trioului Dodon – Lupu - Plahotniuc
Fostul premier Ion Sturza consideră că anume fostul consilier prezidențial Mark Tkaciuk, este omul care a avut grijă să-i aducă în anturajul lui Vladimir Voronin pe Igor Dodon, Marian Lupu și Vlad Plahotniuc.
„Abil, viclean, erudit, dar și încăpățânat în a influența „lumea”, Tkaciuk cunoștea perfect limitele [...] mai mult

randat în 	0.0560 secunde