Munitie romaneasca pentru Transnistria
adăugat 12 mai 2009, 08:45, la Eveniment
Proiectile de instructie scoase din uz ajung la combinatul Rabnita prin transporturile de fier vechiRomania alimenteaza cu munitie delaborata Uzina Metalurgica de la Rabnita (aflata pe teritoriul "tarii nimanui" Republica Transnistreana), prin firme particulare. Un fapt stupefiant descoperit de reporterii ZIUA releva ca in garniturile de tren ce tranziteaza frontiera moldo-romana catre Uzina transnistreana sunt descoperite frecvent proiectile si focoase provenite din stocurile armatei romane. Practic, serviciilor de securitate ale Transnistriei, MGB, li se prezinta periodic si politicos, cam cu ceea ce trage soldatul roman.
In prezent, Uzina metalurgica de la Rabnita este cel mai important sustinator economic al auto-proclamatei Republici Moldovenesti Nistrene, fiind suspectata, in plus, ca este inclusa intr-un plan secret de producere a armamentului usor, nesupus controlului international. Lipsa de transparenta a liderilor transnistreni a amplificat in timp aceste suspiciuni si a condus la sanctiuni politico-economice din partea Uniunii Europene si Statelor Unite.
Afacerile tin Tiraspolul
Cu o politica aflata mereu in stare de lesin, dublata de voracitatea si lipsa de demnitate ale Statului, Romania si-a pierdut influenta si statutul incipient de "putere regionala" in zona, fiind indepartata de timpuriu chiar si de la tratativele privind "problema transnistreana". Toate acestea, in pofida faptului ca, pe teritoriul Transnistriei traiesc in prezent comunitati mari de romanofoni, vorbitori ai unei limbi romane la fel de bune ca si cea din Vaslui sau Neamt. Conform surselor noastre, la "stabilizarea" zonei gri-secesioniste contribuie coruptia regimului despotic Voronin, dar si legaturi veroase de afaceri din Ucraina si Romania.
ZIUA prezinta pentru prima data dovada fratietatii "de arme" intre statul-membru NATO Romania si "statul-fantoma" Transnistria, aflat sub controlul unor oligarhi din Federatia Rusa si Ucraina.
Un subiect pentru CSAT
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii ar putea afla ca, in conformitate cu evidentele, pe 27 iunie 2004, experti ai Directiei Tehnico-Criminalistica ai Afacerilor Interne din Chisinau au fost alertati ca in vama Ungheni, in vagonul 61035085, erau descoperite urmatoarele: un focos cu diametrul de 40 mm, avand marcajul V 429 3-78, un proiectil de instruire cu marcajul TMD8- BR 350 LESTAT (cu lungimea de 350 mm si diametrul de 76 mm), respectiv un proiectil de instruire cu marcajul RPR-LESTAT 152-38 (avand lungimea de 650 mm si diametrul de 152 mm) cu focos insurubat. Vagonul care continea proiectilele (identificate, probabil, vizual, la suprafata) facea parte dintr-o garnitura ce intrase in Basarabia dinspre Romania si era incarcata cu metal uzat. Surse locale au confirmat pentru "ZIUA" ca garnitura de 22 de vagoane (operata de CFR SA!) avea destinatia Rabnita, fiind incarcata de doua sau trei firme romanesti.
Insolit: "muzeu" cu bombe romanesti
La verificare, expertii basarabeni au decis ca era vorba de proiectile folosite la instruirea subdiviziunilor de artilerie si care (din fericire) nu aveau capacitatea de explozie. Proiectilele proveneau dintr-un lot de munitie "delaborata", care apartinuse unei unitati militare din Barlad, jud. Vaslui. In jargon militar, delaborarea este operatiunea de demontare dintr-un anumit spatiu, a instalatiilor, masinilor si munitiilor devenite inutilizabile sau periculoase. Probabil ca morile Armatei muncisera incomplet la "delaborarea" acestor proiectile. Conform investigatiilor "ZIUA", proiectilele si focosul au fost transportate la Chisinau, unde, ulterior, au fost distruse. Uluitor este faptul ca la Chisinau exista un "muzeu cu circuit inchis" (Sectia Bomb-Tehnica a DT-C MAI) unde sunt stocate temporar si expuse, acest tip de "capturi" provenite dinspre Romania.
Ce spune MApN
Nu este clar cate astfel de proiectile "delaborate" au trecut, trec sau vor trece granita Romaniei cu Basarabia si cu atat mai putin, este greu de evaluat cate ajung in zona Transnistriei, ratacite sub tonele de fier vechi. Din informatiile noastre, dupa intrarea in Basarabia pe la Ungheni, trenurile incarcate cu fier provenit din Romania ajung in satul Mateut (in vecinatatea orasului Rezina, aflat sub controlul Chisinaului) de unde sunt remorcate cu locomotive ale Uzinei Metalurgice pana la Rabnita. MAPN neaga vehement ca ar exista riscul ca elementele de munitii, cartuse de infanterie, dispozitive si materiale specifice (chiar de instruire fiind) sa fie reproduse artizanal dupa comercializarea catre firmele particulare ce comercializeaza fier vechi. Biroul de Presa al MAPN a tinut sa sublinieze ca "este vorba doar de deseuri feroase si neferoase care nu mai pastreaza nici o caracteristica a bunurilor materiale initiale care au fost casate (!!!-n.n.). Procedurile tehnice de delaborare/distrugere a munitiilor si elementelor de munitii sunt stricte pentru evitarea situatiilor care sa permita, chiar si accidental, amestecarea deseurilor cu munitie nedistrusa".
Tacerea vamilor
In acest incredibil context, devine inexplicabila secretomania dusa la ridicol a conducerii de la Autoritatea Nationala a Vamilor care, prin Biroul Mass - Media a refuzat sa dea amanunte despre natura schimburilor comerciale ale Romaniei cu zona transnistreana, reusind doar sa se ascunda in spatele unui articol de lege dintr-o stufoasa legislatie. La randul sau, SRI, a raspuns vag si neconvingator: "SRI nu are atributii legale privind supravegherea tranzitului comercial dintre Romania si zona separatista transnistreana din Republica Moldova", ne-a transmis Biroul de Presa al SRI. Faptul ca elemente de munitie din dotarea Armatei Romane pot ajunge intr-o zona potential ostila Romaniei cum este Transnistria nu este in competenta SRI, altfel, un tigru cand isi prezinta Rapoartele proprii de activitate.
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲