Salvgardarea R.Moldova se poate efectua doar prin integrarea în UE si NATO
adăugat 12 martie 2008, 22:11, la Interviu / Reportaj
Interviu cu Roman Mihăes, pretedintele Ligii pentru Apărarea Drepturilor Consumatorilor din R. Moldova. - Ziua de 15 martie este declarată - Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor, ce drepturi fundamentale au consumatorii? La data de 15 martie 1962, J.F.Kennedy, preşedintele Statelor Unite ale Americii, rostea către Congresul American mesajul care susţinea, pentru prima dată, existenţa a patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: 1. dreptul la securitate; 2. dreptul la informare; 3. dreptul de a fi ascultat; 4. dreptul de a alege produse ti servicii.15 martie 1962 reprezintă momentul istoric al naşterii mişcării consumatoriste mondiale. Mai târziu, Organizaţia Internaţională a Uniunilor de Consumatori (Consumers International) declară ziua de 15 martie - Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor. Cele patru drepturi fundamentale ale consumatorilor sunt extinse de Organizaţia Internaţională a Uniunilor de Consumatori la opt, adăugându-se: 5. dreptul la despăgubire; 6. dreptul la un mediu înconjurător saănătos; 7. dreptul la asigurarea necesităţilor şi nevoilor vitale; 8. dreptul la educare.Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor a fost prima dată marcată în 1983 şi a devenit, începând din acel an, prilej important pentru implicarea şi mobilizarea cetăţenilor. - De catre opinia publica sunteti perceput mai mult ca un lider al societatii civile care apara interesele consumatorilor. Cum ati decis să vă implicati în domeniul protectiei consumatorilor? Devenind avocat în anul 1997 am avut mai multe plângeri de la cetăteni pe litigiile de consum ti apărând drepturile lor am văzut că sunt multe lacune legislative ti institutionale în acest domeniu. Astfel, am decis să mă impic în activitatea ce tine de îmbunătătirea situatiei consumatorilor ti în 2000, împreună cu câtiva colegi din domeniu juridic ti social, am înfiintat Liga pentru apărarea drepturilor consumatorilor. În anul 2001 am constituit în cadrul LADC Centrul pentru informare ti consultantă juridică a consumatorilor la care cetătenii pot apela ti primi informatii ti consultatii gratuite privind domeniul consumatorilor. - Cât de mult se completează avocatura cu angajamentul dvs. de implicare în sfera asociativă? Avocatura este o institutie de apărare a drepturilor omului ti, prin urmare, în cazul meu activitatea din sfera asociativa se arată ca o continuare ti completare fireasca la activitatea profesională pe care o desfător. O mare parte a timpului o dedic informării ti consultării gratuite a consumatorilor care se adresează, astfel am ajuns să fiu numit în glumă de unii colegi- avocatul poporului. - Recent ati elaborat un raport privind situatia consumatorilor din R. Moldova în care ati evedentiat tendintele acesteia. În ce a constat necesitatea elaborării raportului ti care au fost reactiile vis-a-vis de acesta? Raportul a fost elaborat în cadrul Proiectului sustinut de Fundatia Eurasia ti a avut ca obiectiv de bază monitorizarea domeniului protecţiei consumatorului în Republica Moldova. Primul raport prezintă o descriere generală a situaţiei privind drepturile consumatorului în R. Moldova, realizând o trecere în revistă a cadrului instituţional şi legal. Aria de monitorizare cuprinde reprezentanţii de bază ce activează în domeniu: sectorul public, sectorul neguvernamental, mas-media, cadrul legislativ de protectie a consumatorului etc. Vom mai elabora încă două rapoarte în 2008. Reactiile la primul raport au fost diverse ti este important că am lansat propuneri de imbunătătire a situatiei consumatorilor ti sperăm să fie efectuate ajustări în domeniu. - Ce recomandari contine raportul pentru autorităti? Autorităţile competente trebuie să întreprindă activităţi mult mai complexe de supraveghere a pieţii. Autoritătile trebuie să desfaşoare activităţi de informare, consiliere şi educare a consumatorilor, să editeze ti să sustină publicaţii de specialitate în domeniul protecţiei consumatorilor. De asemenea autoritătile trebuie să informeze permanent consumatorii asupra produselor şi serviciilor care prezintă riscuri pentru sănătatea şi securitatea lor sau care le pot afecta interesele economice. Este necesara realizarea a minim două emisiuni lunare cu tematica protectiei consumatorilor- una la radioul naţional, iar alta la televiziunea publică M-1 care să aibă ca subiect protecţia consumatorilor.O coordonare eficientă în domeniul protecţiei consumatorilor trebuie să reiasă şi din dorinţa de integrare a ţării noastre la UE. Iar un prim pas ar fi crearea unei autorităţi independente pentru protecţia consumatorilor în cadrul Guvernului, care ar fi o institutie independentă fată de Serviciul Standartizare şi Metrologie. Nu ne rămâne decât să sperăm că adoptarea de curând a Strategiei Naţionale în domeniul protecţiei consumatorilor ar putea impulsiona activitătile în sfera protectiei consumatorilor... - Primăria capitalei este într-un conflict de interese cu SA Termocom , iar organizatia dumneavoastră ti-a expus pozitia în privinta disputei respective. Credeti că Termocom este o institutie folosită de actuala putere în lupta contra opozitiei sau această organizatie este una "învechită"? - Studiind situatia în acest caz special am propus cu toată responsabilitatea lichidarea întreprinderii S.A. Termocom, care este una falimentară şi, totodată, este un intermediar între CET-urile care produc energia termică şi apa caldă pe de-o parte ti consumatori pe de alta, fapt ce determină creşterea preţului dictat cetătenilor. Considerăm că este posibilă crearea pe lângă CET-ri a subdiviziunilor de realizare a energiei termice şi apei calde. Dar această solutie depinde de vointa politică ti de evolutia procesului de insolvabilitate din instanta judiciară. În situatia care este la zi, este important ca să fie adoptat un tarif realist din partea expertilor competenti ti independenti ca să nu mai existe bănueli de partizanat. Mai apoi problema cea mai importantă este elaborarea unui mecanism de subventionare bazat pe principiul ajutorului celora care au nevoie de a fi asistati. Cei care pot plăti nu trebuie să beneficieze de subventii. Astfel se va putea evita situatia actuală de blocaj financiar al primăriei. - Câte organizatii de consumatori există în societatea noastră ti cât de cooperante sunt între ele? - La ora actuală avem înregistrate vre-o 10 organizatii non-guvernamentale care au statut de organizatii de protectie a consumatorilor. Trei dintre acestea se manifestă mult mai activ ti împreună am creat Consiliul National al organizatiilor de protectie a consumatorilor, organ ce vizează coordonarea activitătilor în comun ti reactionarea promtă în sfera apărării cetăteanului. Sperăm că odată cu implementarea Strategiei nationale în domeniul protectiei consumatorilor unde este prevîzută ti sustinerea financiară a organizatiilor non-guvernamentale din această sferă, fapt ce ne va motiva să fim mult mai activi, mult mai eficienti. - Există o relatie stabilită între mediul de afaceri ti protectia consumatorilor?. - Consumatorii merită preţuri transparente şi competitive, informaţii clare şi o protecţie solidă împotriva bunurilor defectuoase şi nesigure. Această abordare nu defavorizează activitatea antreprenorială. Consumatori mai puternici determină întreprinderile să depună eforturi mai mari pentru a face faţă concurenţei şi recompensează eficienţa, inovaţia şi calitatea. Este importantă aplicarea în mod riguros a politicii în domeniul concurenţei, pentru a sista abuzurile de putere pe piaţă sau concertările întreprinderilor în detrimentul consumatorilor, al furnizorilor sau al competitorilor. - Se spune că societatea noastră dispune de cele mai mari preturi de consum. Cum comentati ? - Preturile alimentelor din Moldova sunt printre cele mai mari din spatiul CSI. Ele s-au aliniat la media de preturi din statele UE. Raportându-ne la faptul că salaraiile ti pensiile din tara noastră sunt simbolice, iar preturile la produsele alimentare, dar ti celelalte bunuri sunt, uneori, peste media europeană, considerăm că avem cel mai defavorizat consumator din Europa. Cauzele sunt lipsa unei concurente reale între produsele moldovenetti ti cele de import, dictată ti de politicile de import ti cretterea preturilor impuse de intermediari ti marile magazine. Solutiile sunt extinderea spatiilor alocate pietelor tărănetti la orate, interzicerea interdictiilor absurde impuse comerciantilor, asigurarea dreptului producătorilor de a vinde produsele direct oricărui magazin de cartier etc. Altă solutie tine de stimularea fiscală a cooperării producătorilor agricoli în ferme puternice sau în organizatii care să propună o ofertă comună. - Ce ne puteti spune despre publicitatea întelătoare? Operatorii economici care utilizează practici incorecte în relatia cu consumatorii, cum ar fi publicitatea-capcană ti falsele oferte, trebuie sanctionati mult mai dur. Practicile incorecte sunt, publicitatea - capcana (practica de a convinge consumatorul să cumpere de la o anumită societate făcând publicitate unui produs la un pret foarte scăzut, pentru care nu există un stoc corespunzător), falsele oferte "gratuite" (crearea unei impresii false asupra unor oferte prin descrierea produselor ca fiind "gratuite", "bonus", "fără taxe", în cazul în care consumatorul trebuie să plătească orice altă sumă în afară de costurile pe care le implică ridicarea sau plata livrării articolului). Afirmatiile false cu privire la proprietătile curative ale produselor, câttigarea de premii (practica de a crea consumatorilor falsa impresie că au câttigat un premiu în conditiile în care nu există nici un premiu sau actiunea pe care trebuie să o întreprindă pentru a câttiga premiul este conditionată de plata unei sume de bani sau de suportarea unui cost. Alte practici incorecte sunt sistemele piramidale , câttigul provine în special din introducerea altor consumatori în sistem decât din vanzarea sau consumul produselor. Trebuie reglementate si reportajele publicitare, adică folosirea continutului editorial din mass-media pentru a promova un produs, în cazul în care comerciantul a plătit pentru această promovare, fără a specifica acest lucru în mod clar în reportaj. Consider că în acest domeniu trebuie adoptată Legea privind combaterea practicilor comerciale incorecte, pe modelul european de reglementare ce tine de acest domeniu. - În anul 1990 ati fost printre membrii fondatori ai Organizatiei Tineretului Democrat din Moldova(OTDM), fiind implicat în lupta pentru democratie ti independentă. Acum mai sunteti tentat să Vă implicati în vreo ecuatie politică? OTDM a fost înregistrată ca organizatie social-politică în mai 1990, fiind printre primele partide înregistrate în R.Moldova. A fost atunci o expresie a luptei unei părti a tineretului pentru valorile national-democratice. OTDM, apoi OTCD în 1900-1992 a fost o fortă importantă politică, cu filiale în toată republica, inclusiv în regiunea transnistreană. OTDM a avut o contributie importantă la dobândirea independentei ti la democratizarea R.Moldova, iar o parte din membrii săi sunt personalităti de succes astăzi. Îmi aduc aminte cu plăcere ti nostalgie de acele vremuri romantice ti revolutionare unice din viată, când am activat cot la cot cu Roman Chircă, Veaceslav Ceremut, Lilian Negură, Valeriu Babără, Octavian Sergentu, Alexandru Tănase, Constantin Tănase, Sorin Mereacre, Lenuta Cojocaru, Sergiu Afanasiu, Valeriu Manea, Mircea Buga, Viorel Frunză, Sorin Bucătaru, Octavian Hihlat, Lucian Băleanu, Corneliu Rusnac, Dumitru Crudu, Sergiu Afanasiu, Nicoleta ti Aurel Zagura, Oleg Patratcu ti multi altii. După dobândirea independentei organizatiile politice ale tinerilor au raliat la partide politice conform optiunilor doctrinare pe modelul clasic european, în care partidele politice au ti organizatii de tineret. Apoi mi-am facut studiile la Universitatea Alexandru Ioan Cuza în Iati la Facultatea de drept, când m-am întors am început cariera de avocat ti am decis să nu mai devin membru la nici un partid. În prezent activez în domeniul asociativ fiind ti presedintele a două asociatii neguvernamentale, iar activitatea pe care o desfător în mod special tine de implementarea unor proiecte internationale, lucru ce determină o anumită distantare fată de partidele politice pentru a nu fi împiedicat de partizanatul politic. În relatiile care le am cu liderii politici încerc să fiu corect, ceea ce pretind ti eu de la ei. Poate, într-o zi voi decide să mă implic din nou în calitate de membru al unui partid în lupta pentru nitte valori politice, aceasta se va întâmpla în cazul în care voi considera că pot contribui esential la modernizarea R.Moldova. - Se apropie alegerile parlamentare ti vreau sa va dau câteva întrebări, reietind din calitatea de comentator politic, cu diplomă de magistru în politologie. Cât de afectată este societatea noastră de inflexiunile politicului? - Depindem cu totii de calitatea clasei politice din tara noastră. În ultimii câtiva ani se observă o tendintă spre întinerirea partidelor, au apărut unele nume noi, care pot aduce schimbări calitative. Din păcate clasa noastră politică nu a ttiut să gestioneze eficient situatia favorabil la începuturile anilor 90 când a fost dobândită independenta ti s-a deschis calea spre integrarea euroatlantică. Conflictul transnistrean a fost o piedică în calea spre UE ti NATO. Însă sunt ferm convins că ne puteam integra în UE pe modelul cipriot, adică ceea ce controlează azi Chitinăul putea să se integreze în UE, iar mai târziu atractia unui model de succes în partea integrată în UE ar fi dus la o integrare rapidă a regiunii transnistrene. Actualmente suntem în atteptarea unui document ce ar fi în măsură să înlocuiască Planul de actiuni RM-UE ,care a expirat. ti ata cum s-a exprimat ti comisarul european Benita Ferrero-Waldner foarte multe depind până la urmă ti de rezultatele viitoarei electorale. Salvarea R.Moldova ti a cetătenilor săi de sărăcie, coruptie ti separatism se poate efectua doar prin integrarea tării în UE ti NATO. În conditiile zilei de astăzi este greu de prevăzut când se va întâmpla această integrare, dar este important ca la putere să fie o fortă democratică care să lucreze în această directie. - Cum comentati planul de reglementare a conflictului transnistrean al pretedintelui Voronin, care a fost descris de ziarul rus Komersant? La 11 martie 2008 a apărut un interviu cu Preşedintele Vladimir Voronin în ziarul rusesc Komersant, care dezvăluie în sfârtit coordonatele planului de reglementare. Astfel, pretedintele a declarat în acest interviu, că există un proiect al legii privind statutul Republici Autonome Transnistria în cadrul R.Moldova ti un set din trei documente de bază, inclusiv o declaratie de recunoattere a neutralitătii din partea participantilor la formatul de negocieri 5+2. De asemenea, se va pune sub semnul întrebării participarea în continuare a Moldovei la GUAM. Prin dezvăluirile lui Voronin făcute în interviul descris de Komersant se vede clar că Rusia propune solutionarea crizei prin crearea unei federatii simetrice în care Chitinăul, Comratul ti Tiraspolul pot deveni drept entităti egale în drepturi.Astfel, există pericolul transnistrizării întregii Moldove ti transformarea ei într-o zonă gri între Ucraina ti NATO. Să vedem însă dacă aceste propuneri vor trece în Parlamentul R.Moldova unde se va da lupta principală în jurul acestui plan. Faptul că Transnistria primette de la Chitinău statutul de Republică Autonomă deschide pentru Moscova ti Tiraspol posibilitatea aplicării scenariului celor doi pati de separare. Primul pas constă în obtinerea recunoatterii interne de către Moldova a subiectului federatiei de drept intern ti prin incidentă ti international a Republicii Transnistria. Posibil că va urma apoi o coabitare scurtă de genul Serbia-Muntenegru, după care o separare prin referendum, care să fie prevăzută în viitoarea Constitutie, un scenariu deja aplicat de Muntenegru. Pentru a evita un asemenea scenariu Moldova trebuie să păstreze ti să întărească raporturile pozitive ti sprijinul de care beneficiază din partea U. E. si SUA, în vederea asistării acestora ti în viitor a statului moldav în reglementarea dosarului transnistrean. UE , SUA ti NATO sustin independenta R.Moldova în hotarele recunoscute de ONU, împreună cu teritoriul controlat astăzi de separatitti, ca să nu permita eventual Rusiei să creeze un nou Kaliningrad pe malurile Nistrului. Solutia oportună pentru regiunea transnistrean constă îm oferirea pentru aceasta a unui statut de regiune autonoma, conform principiilor europene, democratizarea ti demilitarizarea ei. Totodată, R. Moldova trebuie să tindă spre restabilirea unor bune relatii de vecinătate cu România în vederea obţinerii unui sprijin la nivel de expertiză în cadrul UE ti NATO . Astfel, se confirmă teza conform căreia Rusia va răspunde asimetric Occidentului la recunoatterea independentei Kosovo, ceea ce înseamnă că va oferi un model de reglementare a unui conflict în interes propriu în cazul Moldovei ti va recunoatte, probabil, independenta Abhaziei ti Osetiei . - Cum vedeti scena politică în campania preelectorală ti după alegerile parlamentare din 2009? Evolutia scenei politice ti viitoarele configuratii preelectorale ti post-electorale depind de mai multi factori. În primul rând este important să vedem dacă se va ajunge până la alegeri la vreo solutie privind reglementarea conflictului transnistrean, căci în acest caz ata cum s-a anuntat deja de către pretedintele Voronin, regiunii transnistrene i se vor rezerva circa 15-20% de locuri în viitorul Parlament. Rusia fortează o solutie de reglementare rapidă pentru a putea plasa acest pachet de control de deputati filoruti pentru a bloca definitiv mersul european al Chitinăului. În acest caz ttiind foarte bine pozitia prorusă a viitorilor deputati transnistreni va fi dificil de prognozat o aliantă favorabilă vectorului de integrare europeană. Dacă nu se reutette reglementarea conflictului până la alegeri, atunci se va repeta cu mici diferente situatia din ajunul alegerilor parlamentare din 2005.Întrucât, astăzi, toată lumea ttie că aliantele preelectorale vor fi interzise va conta cât de mult îti vor fortifica principalele partide tansele pe care le posedă. După comunitti cele mai reprezentative partide politice de la noi ar fi: AMN, PD, PLDM, PSD, PL ti PPCD. Ar fi dorită o continuare a procesului de consolidare a opozitiei pe principii doctrinare. Avem un exces de partide care vin cu un mesaj identic sau similar către alegători ti astfel se produce o confuzie ti o risipire a voturilor. Consider că din tot spectrul politic doar unele dintre partidele care le-am enumerat au tanse să acceada în viitorul legislativ de la Chitinău . - Dar cine credeti că are tanse să devină viitorul pretedinte al tării? Chiar dacă se spune că R.Moldova este republică parlamentară, rolul pretedintelui, conform constitutiei este foarte important. Prin reforma constitutională din 2000 a fost schimbat practic doar modul de alegere al pretedintelui, însă împuternicirile sunt caracteristice unui sistem semiprezidential. De exemplu, pretedintele Republicii Moldova este comandantul suprem al fortelor armate, numette în functii judecătorii ti ambasadorii, poate în anumite conditii să dizolve parlamentul si desemneaza candidatul pentru functia de prim-ministru. Ne apropiem de epoca post-Voronin în politica moldovenească.Rămâne de văzut dacă pretedintele Voronin, care a reutit să cucerească puterea politică ti să conducă autoritar R.Moldova în ultimii ani, va reuti, aidoma lui V.Putin să realizeze afacerea politică sub denumirea impunerea succesorului dorit. În problema alegerii pretedintelui contează mai putin cum îl va chema pe acesta, important este ce forte îl vor propune ti vota ti cu ce program va veni acesta: prooccidental sau prorusesc. Daca se formeaza o coalitie necomunistă după alegeri, atunci depinde cine va forma coalitia. În acest moment, este devreme de făcut predictii, căci nu se ttie cine va trece în parlament dintre partidele cu tanse. Oricum, ne atteaptă o campanie politică dură, cum nu am mai văzut în R.Moldova după toate regulile unei lupte electorale democratice. Miza politicienilor va fi să se mentină în viata politică activă ti redistribuirea rolurilor pentru liderii ti partidelepolitice în epoca post-Voronin. - Ce le doriti consumatorilor portalului presa.md? Liga pentru apararea drepturilor consumatorilor felicită toti consumatorii din Moldova cu ocazia zilei de 15 martie, Ziua Mondială a Consumatorilor. Ne rămâne să sperăm că împreună vom obtine o mai bună protectie a drepturilor consumatorilor.
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲