Scenariul "Marculesti - Cap de pod" - Ministerului Situatiilor Exceptionale din Federatia Rusa "desanteaza" in R.Moldova
adăugat 24 iulie 2009, 09:56, la Opinii / Editoriale
La sfarsitul lunii mai, analistul si editorialistul Cristian Unteanu atragea atentia, in ziarul ZIUA, asupra unui scenariu care sustine ca Moscova pregateste atacuri asupra Bucurestilor pe toate canalele: politice, diplomatice si chiar militare. Mai mult chiar, Kremlinul are un scenariu prin care, cu ajutorul marionetelor comuniste de la Chisinau, si-ar putea "planta" tancuri si escadrile de avioane de lupta la granita Romaniei. Iar Marculesti este unul dintre aeroporturile din R.Moldova care sunt incluse in acest plan. Ziarul de Garda (garda.com.md) atrage joi atentia asupra faptului ca, pe aeroportul din Marculesti, miercuri, a aterizat un avion suspect din Federatia Rusa. Sursa care a dat informatia publicatiei amintite a furnizat si o fotografie. Si precizeaza si natura incarcaturii: "jucarii politienesti".Conform scenariului invocat de editorialistul ZIUA, amplele lucrari de modernizare a aeroporturilor de la Marculesti si Tiraspol constituie un semnal important: practic sunt puse la punct doua baze care sa permita debarcarea rapida a unor forte aeropurtate. Insistenta cu care Chisinaul si Moscova incearca sa creeze Romaniei, la nivel international, o imagine de agresor constituie pregatirea pentru o acoperire in limbaj juridic international a unei eventuale interventii. "Consolidarea aeroporturilor" de la Marculesti si Tiraspol aminteste de consolidarea podurilor care permiteau accesul in Osetia de sud si Abhazia inainte de declansarea conflictului din Georgia de vara trecuta.
"Jucarii" descarcate rapid
"Surse care au dorit sa isi pastreze anonimatul ne-au remis imagini cu un avion al Ministerului Situatiilor Exceptionale din Federatia Rusa, care ateriza pe Aeroportul Marculesti", scrie Ziarul de Garda.
Sursele mentioneaza ca avionul a aterizat pe data de 22 iulie 2009, la orele 05.45. La 07.45, avionul a decolat din nou, dar nu inainte de a lasa incarcaturile aduse. "Ceea ce a lasat aeronava ruseasca la Marculesti sunt niste 'jucarii politienesti': bastoane, scuturi si alte echipamente. 'Jucariile' au fost incarcate in camion care dupa aceasta a parasit teritoriul aeroportului". Surprins de solicitarea de informatii din partea publicatiei Ziarul de Garda, directorul Aeroportului Marculesti, Serghei Ciobanu, a comunicat ca nu cunoaste nimic despre acest avion si ca, oricum, nu se afla in tara. O atitudine similara a avut si juristul intreprinderii (I.S. Marculesti - n.red.), Boris Munteanu.
Aeroportul Marculesti, ZONA INTERZISA (Foto: garda.com.md)
In luna iunie, Ziarul de Garda (ZdG) a incercat sa realizeze o investigatie despre activitatea aeroportului Marculesti, care, in 2008, prin lege, a fost transformat din aeroport militar in aeroport civil. Publicam, in continuare, materialul (semnat de Anastasia NANI) colegilor de la Ziarul de Grada (garda.com.md):
"Acum doua saptamani, la Marculesti urma sa aterizeze o prima aeronava, aducand o incarcatura din Turcia. Desi fostul aerodrom militar 'Marculesti', situat la aproximativ 150 km de Chisinau, a devenit, prin lege, acum un an Aeroport Liber International, institutia pare la fel de inchisa precum o baza militara. De fapt, aproape 90% din actualii angajati ai acestei structuri sunt fosti militari care, dupa transformarea aerodromului militar in unul liber international, au ales sa-si pastreze locurile de munca in cadrul acestei structuri.
Caracterul inchis al acestei institutii a provocat, in special dupa evenimentele din 7 aprilie, mai multe comentarii si interpretari privind adevaratul scop si adevarata misiune a Aeroportului "Marculesti". Diverse institutii media au scris ca acolo ar avea loc pregatiri intense in caz de un eventual razboi. Cat de libera este, totusi, aceasta institutie? S-a detasat sau nu de caracterul sau militar? Ce fel de afaceri se desfasoara acolo daca, chiar si cu multa insistenta, ziaristi de la ZdG nu au avut acces mai departe de gardul de sarma?
Vizita ZdG la Marculesti a fost stabilita pentru 22 iunie, ziua in care acolo urma sa aterizeze primul avion strain. Era planificata prima aterizare din momentul in care aceasta structura si-a schimbat statutul.
Avionul insa nu a mai aterizat, iar reporterului ZdG i-a fost interzis sa intre pe teritoriul aerodromului. Este adevarat, pe un gard de sarma angajatii acestuia au avut grija sa afiseze: ZONA INTERZISA. Tot angajatii aeroportului ne-au anuntat ca acesta este securizat, la fel ca si alte structuri similare din lume.
Fara bani, militarii au renovat aeroportul
Prin "ochiurile" gardului impletit din sarma de otel se vad cu usurinta bucati de avioane, aripi detasate, mult metal uzat, mai multe blocuri de beton armat si cateva vagoane care par pustii. Greu de crezut ca intr-un astfel de anturaj s-ar ascunde mari secrete militare sau strategice. Patru drapele, unul cu siguranta fiind al R. Moldova, flutura deasupra aeroportului.
Desi, de la responsabilul pentru infrastructura aeroportului, Sergiu Munteanu, aflasem ca, in ultimul an, aici a fost efectuata reparatia capitala a pistei de decolare, cu o lungime de 2,5 km, la fata locului nu am reusit sa vedem faimoasa pista. In schimb, am aflat ca fostii militari au lucrat chiar si fara salarii la renovarea aeroportului. Tot militarii, adesea fara remunerare, incearca sa pastreze tehnica in stare functionala. "Pregatesc infrastructura pentru eventuali rezidenti, asigurand-o cu energie electrica, apa, canalizare", a precizat Sergiu Munteanu.
Recent, acolo a inceput sa functioneze un punct vamal, lucru care ar incerca sa demonstreze ca reconstructia si reprofilarea acestei structuri a fost incheiata.
Potrivit surselor de la aeroport, in prezent, acesta ar dispune de opt nave civile si de sase elicoptere, o aeronava fiind comercializata. Aceasta dupa ce intreprinderea a licitat, la 12 mai curent, o parte din activele sale, inclusiv patru avioane. E vorba despre aparatul de zbor IL 18 D, produs in 1964, scos la vanzare cu un pret initial de 905 mii USD; doua avioane de tip AN 72, fabricate in 1988 si licitate cu 2 mil. USD si, respectiv, 2,5 mil. USD (unul se afla la Aeroportul Chisinau, iar altul la Kiev), si o alta nava AN 26, datand din 1984, la un pret initial de 800 mii USD.
De curand, Ministerul Economiei anunta ca IS Aeroportul International Liber "Marculesti" a procurat un lot de tehnica europeana in valoare de 575 mii euro, urmand a fi procurat si al doilea lot de tehnica speciala, contra sumei de 300 mii euro. Au fost procurate autovehicule pentru transportul marfurilor, autobetoniera, autobasculanta, autovehicul pentru tractiune, incarcator frontal pe pneuri etc.
Potrivit ministerului, valoarea proiectelor de creare si amenajare a Aeroportului International Liber "Marculesti" este estimata la 10 mil. lei. in etapa initiala, toate cheltuielile au fost realizate din contul creditelor si al mijloacelor financiare ale principalilor rezidenti, urmatoarea finantare avand loc din contul mijloacelor rezidentilor si ale investitorului general.
Prima aeronava a sosit cu o saptamana mai tarziu
Din informatii oficiale aflam ca, la Marculesti, au si aparut primii rezidenti, activitatea lor fiind controlata de lucratorii vamali. Aici au fost inregistrate cinci intreprinderi care functioneaza in temeiul certificatelor. Tot la aeroport functioneaza un centru logistic si un centru de tranzit al diferitelor incarcaturi prin intermediul aviatiei, in diverse directii. Pe un teren de 260 ha, urmeaza sa activeze diversi rezidenti producatori. Primii rezidenti ai acestei zone sunt Aeroportul Marculesti, intreprinderile mixte Jetstar si Cargo Export, companiile Floravis si MSC Consnav. Acestea sunt specializate in transporturi avia de incarcaturi, in operatiuni logistice, dar si in constructia, reconstructia si deservirea infrastructurii.
Prima aeronava nu a aterizat la 22 iunie, atunci cand am fost anuntati ca urma sa soseasca avionul din Turcia, ci la 30 iunie. Potrivit unui comunicat de presa al Ministerului Economiei, aeronava tip Airbus 300, apartinand unei companii turcesti, a efectuat ruta Chengdu, China � Aeroportul International "Marculesti", avand la bord 40 t de marfuri industriale de larg consum. Transportarea marfurilor a fost efectuata pentru o companie particulara din Ucraina.
In acelasi comunicat, se precizeaza ca Aeroportul "Marculesti" pretinde a deveni un important centru de tranzitare a marfurilor, deoarece are o pista de decolare/aterizare pentru avioanele CARGO si o infrastructura aeroportuara dintre cele mai bune in regiune, beneficiind de facilitati fiscale si vamale.
Potrivit reprezentantilor Administratiei de Stat a Aviatiei Civile, la Aeroportul "Marculesti" poate fi efectuat aproape orice zbor din domeniul aviatiei civile.
Printre operatiunile autorizate pentru Aeroportul "Marculesti" se numara, bunaoara, A5 - lansare parasutisti si materiale; A 9 - operatiuni speciale cu elicoptere; A 10 - operatiuni de stingere a incendiilor; A 12 - operatiuni pentru protectia mediului; A 14 - scoala de zbor; B 1 - transport aerian in interes propriu; B 2 - zboruri in interes propriu.
Nici un ban din bugetul public
Angajatii aeroportului spun ca au efectuat zboruri in cadrul unor programe umanitare, in conditii complicate. Specialistii si aeronavele de aici au stat la dispozitia Guvernului R. Moldova atunci cand acesta a oferit ajutoare umanitare in cazul unor calamitati care s-au produs in Indonezia sau in Georgia. Acestia isi amintesc ca, din cauza conditiilor dificile din Africa, cativa piloti au decedat.
Responsabili din cadrul acestei structuri spun ca, in procesul de reconstructie, nu au contat pe bani publici si nu au solicitat resurse de la buget. "Totul s-a facut cu resurse proprii, castigate de intreprindere in domeniul transporturilor aeriene internationale pe linie umanitara. Banii acumulati timp de patru ani au fost investiti in restabilirea infrastructurii aeroportului si in crearea unor conditii care ne-ar permite sa obtinem un certificat international", explica Boris Munteanu de la I.S. Marculesti.
Pentru ca IS Marculesti este fondata de Ministerul Apararii, angajatii aeroportului au mai multe obligatii fata de minister, cum ar fi mentinerea deprinderilor profesionale ale pilotilor. "Pilotii de aici fac anual sute de ore de zbor", explica Boris Munteanu.
De fapt, prima reorganizare a Aeroportului "Marculesti" a avut loc in aprilie 2002, atunci cand ex-prim-ministrul Vasile Tarlev a semnat un act privind reorganizarea Aerodromului militar "Marculesti" in aeroport de dispunere comuna a aviatiei militare si civile. In iulie 2008, Aeroportul International Liber "Marculesti" si-a inceput activitatea in baza unei legi care ii permite institutiei sa ofere servicii aeronautice, sa aiba productie industriala orientata spre export, sa desfasoare activitati comerciale externe si sa efectueze transporturi aeriene.
Expertul militar Iurie Pantea, de la Institutul de Politici Publice, spune ca, in R. Moldova, exista sectoare ale drumurilor nationale care pot fi utilizate pentru aterizarea avioanelor militare, dar aceasta actiune este una cu caracter de forta majora, are sens numai in caz de razboi si numai pentru avioane mici, care, din anumite motive, nu pot ajunge la cel mai apropiat aerodrom functional. In scenariul de agresiune militara, asemenea actiuni nu se inscriu. Dar in ce masura aerodromul de la Marculesti ar putea fi utilizat pentru o eventuala agresiune militara asupra R. Moldova?
Nu au nevoie de reparatii - Folosirea acestui aerodrom in calitate de "cap de pod" ar putea fi justificata
"Din punct de vedere militar, avantajul ipotetic pe care il prezinta in conditiile actuale aerodromul de la Marculesti pentru un potential agresor este lipsa mijloacelor de aparare antieriana si lipsa in apropiere a altor forte militare capabile, in cel mai bun caz, sa raspunda la o asemenea tentativa. In asemenea conditii, folosirea acestui aerodrom in calitate de 'cap de pod' sau 'punct de pornire' ar putea fi justificata. Totodata, aceasta optiune ar putea fi valabila numai in cazul in care eventualul agresor nu ar avea acces direct la frontiera terestra a R. Moldova, nu ar putea lansa atacul de pe teritoriul transnistrean si ar obtine permisiunea unuia dintre statele vecine, a Romaniei sau a Ucrainei, de survolare a teritoriului acestuia cu trupe si mijloace militare. O asemenea permisiune, de fapt, ar egala statul respectiv cu agresorul. Eventualele reparatii sau modernizari ale acestui aerodrom nu conteaza foarte mult in scenariile militare", explica Iurie Pantea.
De ce Armata Nationala nu mai are nevoie de acest fost aerodrom militar? "Din punct de vedere militar, pastrarea lui in gestiunea Armatei nu este justificata. Armata nu are si nu exista premise ca, in viitor, sa aiba tehnica si mijloace militare (avioane si elicoptere de lupta) pentru care ar fi necesar un aerodrom militar aparte", explica Pantea.
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲