Socor: Forumul energetic de la Bucuresti este un “bluf al Gazprom”
adăugat 01 octombrie 2009, 17:51, la Opinii / Editoriale
Evenimentul de amploare de la Bucuresti Black Sea Energy and Economic Forum este doar “un bluf” al Rusiei si al aliatilor italieni pentru a ademeni Romania in South Stream si pentru a pune presiune asupra Turciei si Bulgariei, atrage atentia expertul american Vladimir Socor.Black Sea Energy and Economic Forum a inceput miercuri la Bucuresti si va continua pana vineri, iar expertul Fundatiei Jamestown, Vladimir Socor denunta acest eveniment ca fiind “o noua incercare de bluf” a Gazprom pentru Sosth Stream.
“Saptamana aceasta, la Bucuresti, are loc o reuniune in cadrul careia reprezentantii la nivel inalt al sectorului energetic din Rusia si aliatii lor italieni intreprind cea mai puternica actiune de pana acum pentru a determina Romania sa se alature proiectului South Stream. Romania este cea mai noua tinta a Moscovei in recentele eforturi de a coopta noi tari in proiectul South Stream sau pentru a determina tarile participante sa isi ia un angajament mai activ in ciuda indoielilor”, afirma Vladimir Socor.
Black Sea Energy and Economic Forum, organizat de Consiliul Atlantic al Statelor Unite, cu sprijinul Ministerului Economiei si al Ministerului Afacerilor Externe din Romania, reuneste lideri mondiali, reprezentanti marcanti ai mediului de afaceri si personalitati politice, pentru a discuta despre problematica energetica in regiunea Marii Negre si a Marii Caspice.
Invitatul principal al forumului este reprezentantul special al SUA pe probleme energetice, Richard Morningstar, dar la lucrarile reuniunii mai sunt prezenti presedinti si directori din partea Areva, DEPA, ExxonMobil, Hellenic Petroleum, Hunt Oil, KazMunaiGas, OMV, Sabanci Energy Group, Schlumberger, SOCAR, precum si ministri ai economiei si energiei din Azerbaidjan, Bulgaria, Georgia, Kazahstan, Romania si Turkmenistan.
Moscova si-a pus in gand sa convinga Bucurestiul sa se alature South Stream
In ceea ce priveste pozitia Romaniei, opinia expertului Vladimir Socor este ca tara noastra este expusa unor “semnale neclare”.
“La acest moment, Moscova (impreuna cu Roma) si-a pus in gand sa convinga Bucurestiul sa se alature South Stream. Numai cu trei saptamani in urma, insa, premierul Vladimir Putin a anuntat ca doreste sa mute ruta de tranzit din Ucraina in Turcia. Potrivit lui Putin, Turcia ar urma sa devina principala ruta de tranzit pentru gazul rusesc catre Europa”, puncteaza Socor.
Analistul de la Fundatia Jamestown explica insa ca posibilitatea ca South Stream sa treaca prin zona economica exclusiva a Marii Negre este incompatibila cu promisiuea lui Putin de a directiona conducta prin Turcia.
Astfel, el arata ca exista doua posibile rute care se exclud reciproc pentru conducta Rusiei: fie trece prin zona economica exclusiva a Ucrainei si o mica parte a zonei Romaniei, fie trece prin zona Rusiei in cea a Turciei ca apoi sa ajunga in Bulgaria.
Rusia incearca sa inversuneze Romania si Turcia
“Orice propunere de a folosi zona exclusiva a Romaniei nu ar avea niciun sens, daca Rusia intentioneaza sa respecte promisiunea facuta de Putin Turciei. Totusi, Rusia incearca sa inversuneze cele doua tari una impotriva celeilalte. La 28 septembrie, la Djugba (punctul de plecare al conductei rusesti Blue Stream catre Turcia si un posibil punct de plecare al South Stream), presedintele Gazprom, Alexei Miller, a declarat ca atat Turcia, cat si Romania sunt interesate sa fie incluse in South Stream. Aceasta afirmatie este adevarata in cazul Turciei si indoielnica in cazul Romaniei, insa este vadit manipulatoare. Moscova incearca sa preseze Turcia si Bulgaria, indicand spre Romania ca o posibila optiune”, atrage atentia Socor.
Intre timp, scrie analistul, trimisul special al lui Medvedev pe probleme economice, Viktor Cernomirdin - fostul presedinte al Gazprom si pana recent ambasador in Ucraina - raspandeste indoieli in privinta ideii ca South Stream va ocoli Ucraina. Crenomirdin a declarat la 25 septembrie ca Ucraina “va ramane principalul transportator al gazului rusesc catre Europa in viitorul previzibil”, Rusia urmand chiar sa creasca volumul de tranzit prin Ucraina, daca Gazprom obtine un control comun asupra conductelor ucrainene. Oficialul rus a asigurat ca volumul de gaz transportat de South Stream va fi complementar celui din Ucraina, neurmand sa inlocuiasca aceasta ruta.
De altfel, explica Socor, Rusia planifica sa preia un oarecare control asupra retelei ucrainene de gaz si urmareste, in acest sens, sa coopteze mai multe companii europene intr-un consortiu condus de Gazprom, sperand ca alegerile prezidentiale ucrainene din ianuarie 2010 vor aduce la putere un guvern mai deschis catre Rusia. In momentul in care Rusia ar obtine un control al sistemului de tranzit ucrainean, South Stream ar deveni superflu.
Se urmareste descurajarea investitiilor in Nabucco
“Compania de stat italiana Eni - aflata in stransa colaborare cu premierul Silvio Berlusconi - este aliatul lui Gazprom in South Stream. Potrivit reprezentantilor companiei, Eni vede proiectul ca pe o oportunitate de a acapara o buna parte din piata europeana impreuna cu Gazprom si actionand astfel in contradictoriu cu politica de securitate energetica a UE, pentru ca implicit descurajeaza investitiile in Nabucco si mentine in mod suspect un interes pentru South Stream”, observa expertul.
In plus, expertul Jamestown atrage atentia ca principala motivatie a Rusiei pentru a construi South Stream este politica. “In primul rand, se urmareste descurajarea investitiilor in proiectul european Nabucco, facandu-l sa para ca este puternic concurat de rivalul rusesc. In al doilea rand, ameninta Ucraina cu faptul ca o buna parte din gazul tranzitat nu va mai trece prin teritorul ucrainean. Si in al treilea rand, pe termen mediu, se urmareste o varianta de transport pentru gazul din Asia Centrala si din Orientul Mijlociu, daca Moscova va reusi sa puna la punct un cartel al producatorilor de gaz sub conducere ruseasca. Acest lucru este putin probabil, totusi, daca UE va reusi sa dezvolte cu succes strategia privind coridorul sudic, din care Nabucco este principala componenta”, conchide Socor.
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲