Cine şi din ce bani ne repară drumurile
adăugat 10 septembrie 2012, 05:56, la Economie • Articol publicat de Octavian Balan
Potrivit unui studiu al Expert-Grup, în ultimii trei ani, cheltuielile externe pentru reparația rețelei rutiere au ajuns la 882 mil. dolari. Banii străini au o pondere de aproximativ 40 la sută din toate mijloacele alocate sectorului drumurilor şi depășesc de opt ori fondurile autohtone canalizate nemijlocit pentru reabilitare. Tototdată, o bună parte din banii străini reprezintă granturi. Fiecărui leu primit din granturi îi revin 1,63 lei împrumutați. Cine sunt companiile care efectuează lucrările de reparaţie şi beneficiază de acest program fără precedent de reabilitare a reţelei moldoveneşti de drumuri?
Mariana ȘALAMAC
În prezent, de finanțare externă beneficiază șase sectoare de drum care sunt reabilitate sau reconstruite capital. Principalii parteneri străini sunt Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Banca Europeană de Investiții (BEI), Comisia Europenană (CE), Corporația Provocările Mileniului.
Drumul Chișinău- Soroca, gata până în 2013
Pentru efectuarea lucrărilor de reabilitare, drumului național M2 Chișinău- Soroca (asigură legătura dintre țara noastră şi Ucraina) a fost divizat în trei sectoare. Astfel, tronsonul km 5- km 26 este reparat de către compania austriacă Strabag AG, după ce în februarie anul precedent Administraţia de Stat a Drumurilor (ASD) a semnat cu această întreprindere un contract în valoare de 9,26 mil. euro. Construcția sectorului de drum a început în primăvara trecută și va fi terminată până la sfârșitul acestui an. Strabag AG este unul dintre cele mai mari concerne de construcţii din Europa, având peste 73 mii de angajaţi și o cifră de afaceri de 12,8 miliarde de euro în 2010. Lucrările de reabilitare ale celorlalte două sectoare ale traseului Chișinău-Soroca vor fi executate de consorţiul italian Toto Construzioni Generali şi Taddei. Întreprinderea va repara două porţiuni de drum cu o lungime totală de 47 km între satul Peresecina şi intersecţia Soroca-Sărăteni. Suplimentar, a fost organizată o altă licitaţie publică internaţională pentru desemnarea unui consultant calificat, care va avea rolul de inginer. Lucrările de construcție pentru celelalte două sectoare sunt finațate de către BERD și BEI și vor fi terminate până la sfârșitul anului curent. În total, vor fi cheltuite peste 398 mil. lei, însă odată cu modernizarea tronsonului de drum, se vor reduce costurile de transport pentru utilizatorii drumurilor, dar și numărul de accidente rutiere, acest drum devenind mai sigur.
Turcii și austriecii vor repara traseul Sărăteni- Soroca
Drumul Sărăteni-Soroca de asemenea face parte din traseul național M2. Actualmente, starea acestuia este foarte rea, iar circa 60 la sută necesită reconstrucție totală. Modernizarea șoselei de 93 de km Sărăteni-Soroca este obiectivul unui proiect în cadrul Programului Compact, finanțat de Guvernul SUA prin intermediul Corporației Provocările Mileniului. Pentru dreptul de a repara acest traseu au luptat zece companii de construcții din Italia, Austria, Portugalia, Turcia, Azerbaidjan. După licitația din februarie, la începutul acestei veri Fondul Provocările Mileniului Moldova (FPM) a încheiat patru contracte în valoare totală de 92,7 mil. dolari care prevăd reabilitarea drumului de 93 de km Sărăteni – Soroca. Două contracte (49,4 mil. dolari) au fost semnate cu consorțiul de companii turcești ONUR Taahhnut Tasimacilik Ve Ticaret Ltd. Sti. și SUMMA Turizm Yatirimciliği A. Ș., care vor reabilita aproape 45 km, începând de la intersecția Sărăteni până la intrarea în orașul Ghindeşti și va construi intersecția denivelată Sărăteni. Alte două contracte (43,2 mil. dolari), au fost semnate cu compania austriacă Strabag AG. Aceasta va reabilita 48,1 km de la intrarea în Ghindeşti până la intersecția Drochia (intersecţia drumului R7 cu R9).
Valentina Badrajan, directorul executiv al FPM Moldova, a precizat că după semnarea contractelor, companiile de construcție urmează să mobilizeze echipele, utilajul și tehnica necesară pentru demararea lucrărilor. Perioada de realizare a contractelor este de 36 de luni, dintre care 24 de luni constituie perioada derulării lucrărilor de construcție, iar 12 luni – cea de notificare a defecțiunilor. Contractele semnate prevăd reconstrucția integrală a sistemului rutier, corectarea traseului, îmbunătățirea și reamenajarea intersecțiilor cu drumurile naționale și locale. De asemenea, vor fi amenajate stații de așteptare și treceri pietonale, va fi iluminat traseul prin 13 localități tranzitate, vor fi construite drumuri locale care facilitează accesul de la șoseaua reabilitată spre instituțiile de menire socială (școli, grădinițe, spitale).
Cât privește supravegherea lucrărilor, în mai curent FPM Moldova a semnat alte două contracte . Primul contract - cu compania italiană IRD Engineering SRL, în valoare de 3,29 mil. dolari, prevede supravegherea lucrărilor pe o porțiuniune de drum de 45 de km, care începe la intersecția Sărăteni și se termină la începutul satului Prodănești. Al doilea contract, în valoare de 3,26 mil. dolari, a fost semnat cu compania franceză Louis Berger SAS. Întreprinderea va supraveghea desfășurarea reconstrucției unei porțiuni de 48 de km de la localitatea Prodănești până la intersecția Drochia. Potrivit contractelor semnate, cele două companii sunt responsabile atât să monitorizeze efectuarea lucrărilor, cât și să aprobe materialele de construcție utilizate în procesul de reabilitare, iar apoi să aprobe calitatea lucrărilor executate. Totodată, ele vor urmări respectarea cerințelor de asigurare a securității rutiere și de protecție a mediului pe parcursul reconstrucției drumului. Costurile totale pentru lucrările de reabilitare și supravegherea acestora vor însuma peste 99 mil. dolari.
Consorţiu portughez repară traseul Chișinău-Hâncești
Pe lângă contractele pentru reparația traseului Chișinău- Soroca, în februarie anul trecut, ASD a semnat contracte valoroase cu două companii europene pentru reabilitarea R-3 Chişinău- Hânceşti. Prima parte a sectorului de drum (km8- km 22) a fost deja dată în exploatare. Până la sfârșitul acestui an, consorţiul portughez Construcoes Gabriel AS Couto, Empresa de Construcoes Amandio Carvalho SA şi Rosas Construtores SA va finisa reabilitarea ultimilor şapte kilometri pe traseul Chişinău-Hânceşti. Costul lucrărilor va depăși 126 mil. lei și va fi acoperit de către BEI.
Drumul Bălți- Sărăteni, reparat de o companie românească
Traseul Bălţi-Sărăteni este reabilitat de compania română PA &CO, iar banii au fost acordați de CE. Din 15 companii care şi-au depus oferta de participare la tender au fost selectate 10 pentru depunerea ofertelor. Lucrările de reparație au început în aprilie și vor dura 18 luni.
Şi şoseaua Comrat – Ciumai va fi reabilitată în acest an
În contextul reconstrucției drumului național M3 Chișinău-Giurgiulești, în acest an va fi reabilitată și porțiunea Comrat- Ciumai. Potrivit condiţiilor licitaţiei, câştigătorul trebuie să restaureze două porţiuni de drum, cu o lungime de 54 de km, de pe autostrada Comrat-Ciumai. Ambele contracte au fost încheiate în aprilie curent cu compania românească de construcții PA&CO International SRL. Costul proiectului este de 25 mil. euro. Primul contract în valoare de cca 12 mil. euro presupune reabilitarea integrală a 26 de km de drum. Conform celui de-al doilea contract (13 mil. euro) vor fi reabilitați alți 29 de km de pe sectorul Comrat - Ciumai. Reprezentantul Companiei române de construcții PA&CO, Marius Drăgănoiu a precizat că vor fi respectate termenele stabilite în contractele încheiate pentru darea în exploatare la timp a porțiunii de drum. Demararea lucrărilor pentru ambele contracte sunt preconizate pentru acest an, iar durata de execuție este de doi ani.
Potrivit Șefului Direcției Dezvoltare Drumuri a MTID, Andrei Cuculescu, în anul viitor vor fi organizate licitații pentru selectarea companiilor care vor repara încă două trasee naționale: R1 Chișinău- Ungheni- Sculeni care este divizat în trei sectoare: Chișinău- Strășeni, Strășeni- Bahmut, care vor fi finațate de BEI și drumul de ocolire Ungheni, finanțat de CE. De asemenea, prin finațarea de către BERD, va fi reabilitat traseul Ciumai- Slobozia Mare. Totodată, către sfârșitul anului viitor, vor fi negociate încă două acorduri de finațare, prin care BERD, BEI și CE vor acorda pentru reabilitarea rețelei rutiere moldovenești cca 240 mil. euro.
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲