Contrabanda cu ţigări a ajuns la un sfert din piaţă
adăugat 12 mai 2009, 07:57, la Economie
Ţigările "la negru" provin din Ucraina, Moldova şi Serbia. Scumpirea ţigărilor, apărută în urma creşterii accizelor aferente produselor din tutun, i-a determinat pe români să fumeze produse de contrabandă.Comerţul ilicit cu ţigări a ajuns, în prezent, la 23% din piaţa internă de profil, cu cinci puncte procentuale mai mult faţă de sfârşitul anului trecut. Până la finele anului se aşteaptă ca acesta să depăşească 30% din piaţă, din cauza creşterii accizelor aferente produselor din tutun, spun producătorii locali.
"Ţigările contrafăcute nu ajută nimănui. Consumatorul nu câştigă, deoarece consumă un produs ilegal, care nu a fost reglementat, verificat şi pentru care nu au fost plătite taxe", ne-a declarat Peter Imre, Corporate Affairs Director Philip Morris România şi Bulgaria.
Astfel, în urma creşterii contrabandei, vor avea de pierdut retailerii, distribuitorii, producătorii şi, implicit, statul, întrucât intervine efectul de domino, spune Imre.Produsele de contradandă provin din ţări precum Serbia, Ucraina şi Moldova, unde ţigările sunt mult mai ieftine decât la noi.
Românii vor fuma în continuare
Cel mai mare nivel al contrabandei, de aproximativ 40%, se înregistrează în nord-vestul ţării, la graniţa cu Ucraina, unde ţigările sunt de patru-cinci ori mai ieftine decât la noi. Din punct de vedere al preferinţelor, cei mai pretenţioşi sunt bucureştenii, care fumează ţigări scumpe, din segmentele "Premium" şi "Prestige".
Potrivit Gildei Lazăr, Corporate Affairs Director JTI România, dacă acciza la ţigarete va ajunge la 100%, de la 91% în prezent, ţigările ieftine legale riscă să dispară de pe piaţă. "Altfel spus, cine are bani cumpără ţigarete scumpe, cine nu, de contrabandă", afirmă Gilda Lazăr.
În primul trimestru al acestui an, cea mai mare scădere a vânzărilor, de 10%, au înregistrat-o ţigările ieftine, în timp ce ţigările scumpe şi cele superslims au crescut vizibil, spun producătorii.
Un român fumează, anual, în medie, 1.392 de ţigări, în timp ce în Bulgaria, o persoană fumează, în medie, 2.793 de ţigări pe an, iar în Ungaria consumul mediu este de 2.152 de ţigări de persoană pe an.
Producătorii dezvoltă exporturile
Referitor la planurile din acest an, producătorii de ţigarete spun că 2009 este un an foarte dificil pentru a face previziuni. "Nu ştim cum vor evolua accizele, nu ştim cum va fi recesiunea şi cât timp va dura", susţine Imre.
Momentan, compania pe care o reprezintă exportă o bună parte din producţia de ţigări din România. Spre export s-a orientat şi JTI, care va investi 30 de milioane de euro în cumpărarea de noi linii de producţie. "În următorii trei ani, aproximativ 70% din producţie va fi pentru piaţa locală, iar restul pentru export", a conchis Gilda Lazăr.
Dăm miliarde de euro pe tutun
Românii au fumat, anul trecut, aproximativ 34,5 miliarde de ţigarete care au costat peste 2,5 miliar-de de euro, din care 14% au reprezentat vânzări "la negru". Principalii competitori sunt British American Tobacco, care deţine brandurile Kent, Vogue, Pall Mall şi Dunhill, Philip Morris, cu mărcile Marlboro, L&M şi Virginia Slims, şi JTI, producătorul brandurilor Winston, Camel şi Winchester.
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲