De astăzi, transportatorilor auto de mărfuri moldoveni li se interzice intrarea pe teritoriul Rusiei
adăugat 15 mai 2009, 11:55, la Economie
Începând cu data de 15 mai 2009, transportatorii auto internaţionali de mărfuri din Republica Moldova nu mai au dreptul să tranziteze teritoriul Federaţiei Ruse în temeiul autorizaţiilor multilaterale eliberate de Conferinţa Europeană a Miniştrilor Transporturilor (CEMT).Potrivit preşedintelui Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA), Vladimir Florea, decizia adoptată de autorităţile de la Moscova se va solda cu staţionarea forţată a circa 70 la sută din unităţile de transport auto internaţional. Ceea ce, în condiţiile crizei actuale, ar însemna "falimentarea totală a acestei ramuri a economiei naţionale", consideră preşedintele AITA.
Rădăcinile conflictului
Intenţia de a introduce restricţiile în cauză a fost făcută publică de către reprezentanţii serviciului transport auto din cadrul ministerului de resort al Federaţiei Ruse încă la 23 aprilie 2009, la Paris, în cadrul Reuniunii Grupului de lucru privind transportul rutier al Forumului Internaţional pentru Transporturi (FIT), organizaţie care anterior a purtat denumirea de Conferinţă Europeană a Miniştrilor Transporturilor (CEMT).
Astfel, atunci, la cererea delegaţiei ruse, pe ordinea de zi a şedinţei a fost inclusă chestiunea cu privire la încălcările admise de transportatorii din Moldova ale regulilor de utilizare a autorizaţiilor CEMT. Demnitarii de la Moscova au invocat mai multe exemple în acest sens, în special de falsificare a autorizaţiilor multilaterale CEMT, precum şi de utilizare frauduloasă a acestora, şi au adus la cunoştinţa participanţilor la reuniune decizia Ministerului Transporturilor Federaţiei Ruse privind neadmiterea transportatorilor din Republica Moldova în Rusia în baza actelor respective, începând cu 15 mai 2009.
Piept la piept
În replică, delegaţia Agenţiei Transporturi a Republicii Moldova şi-a exprimat dezacordul faţă de intenţiile unilaterale ale Ministerului de Transport al Federaţiei Ruse, aducând în calitate de argumente măsurile întreprinse de Chişinăul oficial, în fiecare situaţie aparte, despre care a fost informată Agenţia, prezentând probe concludente despre începerea acţiunilor de urmărire penală în cazurile de falsificare şi despre retragerea autorizaţiilor CEMT în cazul altor încălcări.
Membrii delegaţiei moldovene au ţinut să mai precizeze faptul că falsificările amintite de partea rusă au avut loc în 2007-2008, în anul curent nefiind înregistrată nicio astfel de ilegalitate. În acelaşi timp, Agenţia Transporturi a dispus crearea unei comisii formată din reprezentanţi ai mai multor instituţii, care să verifice legalitatea certificatelor tip "A" şi "B", eliberate de întreprinderile constructoare de maşini.
Poziţia autorităţilor moldovene a fost susţinută de Secretariatul FIT, care a informat delegaţia Ministerului de Transport al Federaţiei Ruse despre necorespunderea deciziei în cauză cu prevederile Protocoalelor şi Rezoluţiilor Conferinţei Europene a Miniştrilor de Transport.
Tratative trilaterale
Tot astăzi, la iniţiativa Forumului Internaţional pentru Transporturi, la Moscova, în problema dată urmează să aibă loc tratative trilaterale. La ele se preconizează participarea lui Vasile Botnari, directorul general al Agenţiei Transporturi, şi Vladimir Florea, preşedintele AITA.
La şedinţa din 8 mai a comisiei Agenţiei Transportului s-a menţionat că partea rusă încă nu a prezentat informaţia despre ce perioadă şi despre care anume încălcări este vorba.
Pentru a doua jumătate a lunii mai, AITA planifică organizarea unei mese rotunde, cu invitarea tuturor transportatorilor, privind utilizarea autorizaţiilor CEMT.
De remarcat că autorizaţiile multilaterale CEMT acordă dreptul la transportarea mărfurilor pe teritoriul statelor membre ale organizaţiei în afara cotelor naţionale, aşa cum o cer regulile de ordin general.
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲