Mari companii care au ocolit dezastrul
adăugat 15 mai 2010, 10:08, la Economie
In multe cazuri, companiile afectate de scandaluri sau rezultate financiare slabe au fost aproape sa se prabuseasca. Revenirea din astfel de situatii este dificila, dar nu imposibila.
Viitorul companiei British Petroleum este la fel de tulbure precum apele din jurul liniei de coasta Louisiana, acolo unde una din platformele detinute de compania cu sediul in Londra a revarsat cantitati importante de petrol in mare.
Pierderile estimate de analistii ING se ridica la 5,1 mld de dolari.
Leadership-ul puternic este cheia succesului tuturor revenirilor. Gordon Bethune a condus Continental Airlines, din 1994 pana in 2004, timp in care compania a fost de doua ori aproape de faliment. De fiecare data, a reusit sa o puna pe picioare, lucrand la moralul angajatilor si la increderea clientilor.
Steve Jobs, CEO si cofondator al Apple, a parasit compania in 1985, dupa ce a pierdut sustinerea membrilor conducerii. Plecarea lui Jobs a dus la o scadere dramatica a vanzarilor.
Revenirea lui in cadrul companiei, in 1997, a insemnat inceputul revolutiei Apple, care a schimbat modul in care percepem muzica digitala si telefonia mobila.
Salvarea unei companii poate sta uneori in inlocuirea unui lider "din familie" cu un outsider. CEO-ul Alan Mulally a fost adus in fruntea Ford Motors in 2006 si mutarea pare sa fi dat rezultate: veniturile Ford au crescut cu 13% in Q1 din 2010, in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut. Profitul a atins 2,1 miliarde de dolari.
Actiunile rapide si comunicarea sunt esentiale pentru revenirea unei companii. Exxon Mobile a fost indelung criticata pentru reactia lenta la dezastrul creat in 1989, cand unul din petrolierele sale a varsat in apele din apropierea Alaskai peste 11 milioane de barili de titei.
Presedintele Exxon de atunci, Lawrence Rawl, a refuzat sa vorbeasca in fata presei despre incident.
Rolul publicitatii in refacerea credibilitatii nu poate fi ignorat. In 2001, presedintele producatorului de cauciucuri Bridgestone/Firestone a demarat o campanie de publicitate numita "Indreptand lucrurile".
Campania a venit ca urmare a unei anchete, potrivit careia cauciucurile Bridgestone defecte au condus la accidente soldate cu 46 de morti.
Iata cele mai importante companii care au reusit sa depaseasca momente dificile, potrivit revstei americane Forbes.
Apple
Compania Apple a atins pragul de jos in 1990, la cinci ani de la debarcarea lui Steve Jobs, cand vanzarile au inceput sa scada in medie cu 18%, pe an.
Jobs s-a intors la compania cu sediul in Cupertino la sfarsitul anului 1997, cand Apple a cumparat compania NeXT, fondata de Steve Jobs, imediat dupa debarcare.
A reusit sa readuca succesul companiei Apple, prin lansarea de noi produse, cu un design si cu functionalitati cu totul aparte, printre care iMac, iPod, iPhone si, de curand, iPad.
IBM
IBM, companie lansata in 1911, a dominat industria calculatoarelor timp de cateva decenii. In anii '90, Dell si Gateway au inceput sa vanda PC-uri, la preturi mai accesibile, ceea ce a dus la scaderea veniturilor IBM.
In 1993, Louis Gerstner a venit la carma companiei si a pus bazele unui plan care cuprindea segmentarea businessului pentru a intra pe piata de asigurari, de sanatate, de retail si de transporturi.
IBM se ocupa acum de constructia de retele informatice pentru companii.
Ford Motor
In 2005, presedintele William Clay Ford Jr. a incercat sa restructureze Ford Motor, insa planul sau de reducere a productiei a esuat. In acel an, divizia nord-americana a pierdut 1,6 miliarde dolari.
In septembrie 2006, Alan Mullay, fost sef la Boeing, a primit oferta de a conduce Ford Motors.
De atunci, acesta a redus forta de munca cu o treime si a redus importanta brandurilor Lincoln, Mercury sau Jaguar, concentrandu-se pe Ford. Actiunile lui Mullay par benefice: veniturile au crescut cu 13% in Q1 din 2010, iar profitul a ajuns la 2,1 miliarde de dolari.
Audi
Dupa ce o problema la sistemul de franare al masinilor Audi 500 a provocat accidente soldate cu 5 morti si 270 de raniti, Audi a retras de pe piata in 1987 nu mai putin de 250,000 de vehicule,.
Vanzarile au scazut dramatic in anii ce au urmat, ajungand la doar 12,000 de masini vandute pe piata americana, in 1991.
Compania nu s-a lasata invinsa si in 1993 a lansat o campanie agresiva de promovarea a noului sau model, Cabriolet decapotabil. Vanzarile anuale au crescut pana la 10 miliarde de dolari, in 1995.
Adidas
Compania germana fondata in 1924 si-a pierdut avantul cand fondatorul sau, Adolf (Adi) Dassler, a vandut-o in 1987.
A urmat o serie de sefi mai putini inspirati care au reusit sa imparta compania in mai multe branduri, cum ar fi Pony sau Le Coq Sportif, care vindeau cravate si parfumuri.
In 1992 iar vanzarile scazusera cu 25%, fata de 1982.
Adidas si-a inceput revenirea in 1993, cand a fost achizitionata de francezii Robert Louis-Dreyfus si Christian Tourres, care au pus accent pe imbracamintea sportiva. Doi ani mai tarziu, Adidas aducea profituri de 163 de milioane de dolari iar in 2009, vanzarile au atins cifra de 15 miliarde de dolari.
Bridgestone/Firestone
Bridgestone/Firestone a retras de pe piata 6,5 milioane de cauciucuri, in 2000, dupa o serie de anchete federale potrivit carora cauciucurile Bridgestone au condus la accidente soldate cu 46 de morti.
Dupa incident, compania a lansat o campanie de imagine pentru indreptarea lucrurilor, numita "Making it right".
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲