Solicitările transportatorilor de a majora tarifele la călătoriile urbane şi interurbane nu sunt justificate, susţine ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Anatol Şalaru. Mai mult, ministrul recunoaşte că activitatea companiilor din domeniu nu este transparentă, transportul ilicit constituind 30-40 la sută din volumul total de călători.
„Până acum nu au plătit nici impozite, nici nimic. Nu ştiu cum dau la fisc, deoarece este evaziune fiscală. Până acum nici nu era evaziune fiscală. Dar eu vă spun cu toată responsabilitatea – zeci sau poate chiar sute de milioane de lei trec pe lângă. Sute de milioane de lei sunt în transportul ilicit implicaţi. Transportul ilicit se face nu numai în Moldova, se face şi în internaţional. Sute de milioane de lei”, a declarat Anatol Şalaru în cadrul unui interviu pentru
Radio Europa Liberă.
El a spus că ministerul pe care îl conduce nu poate acţiona în vederea pedepsirii acestor transportatori, lupta cu transportul ilicit fiind pusă pe seama Ministerului de Interne şi Ministerul Finanţelor. ,,Toată lumea ne învinuieşte pe noi, că noi tolerăm acest lucru. Iar noi scriem, noi cunoaştem, noi fotografiem, noi îi filmăm, dar noi nu putem să-i amendăm, noi nu putem să luăm măsuri cu ei”, a adăugat Anatol Şalaru.
Potrivit ministrului, tariful pe care care îl solicită în prezent companiile care activează în acest domeniu, este de cel puţin trei ori mai mare, deoarece numărul de călători este mult mai mare în realitate decât cel declarat. ,,Dacă preţurile ar fi atât de ucigaşe pentru transportatori, atunci nu ar fi un nou aflux de firme de transport. În fiecare an numărul de doritori de a presta servicii de transport călători creşte. Problema mare a transportului de călători este că există competiţie, nu există concurenţă, nu există piaţă, nu există liberalizare”, a mai spus Anatol Şalaru.
Totodată, el a subliniat că transportatorii au suficiente instrumente pentru a-şi optimiza cheltuielile şi pentru a-şi eficientiza activitatea, însă ei cad în aşa-numita spirală a ineficienţei economice.
Pentru a redresa situaţia din domeniu, Anatol Şalaru a menţionat că ministerul Transporturilor pregăteşte în prezent un cod care va include câteva cerinţe de bază pentru transportatori. Astfel, companiile din domeniu vor fi obligate să aibă în cont o sumă mare de bani pentru despăgubiri în cazul unor accidente, trebuie să aibă sediu, precum şi specialişti în domeniu. În aceste fel, ministrul speră că vor rămâne pe piaţă doar cei mai buni transportatori, iar serviciile vor deveni mai calitative.