Poate fi piaţa chineză colacul de salvare al vinificatorilor moldoveni?
adăugat 16 septembrie 2011, 09:40, la Economie • Articol publicat de Ana Cristiuc
Cu o creştere de 20% anual, piaţa chineză de vinuri oferă oportunităţi uriaşe de export, de care producătorii autohtoni ar fi cazul să profite. Există şi multe obstacole în accesarea acestei pieţe, susţin experţii, dar şi un potenţial de absorbţie uriaş.
“În Moldova se produce un vin de calitate, dar care este puţin cunoscut pe piaţa asiatică, pentru că lipseşte promovarea. Aceasta este principala problemă pe care trebuie s-o depăşească producătorii autohtoni pentru a penetra piaţa chineză”, sunt de părere participanţii la Seminarul “Dezvoltarea sectorului vitivinicol din Moldova pentru penetrarea pieţei de vinuri din China”, realizat în cadrul unui proiect finanţat de USAID şi implementat de Chemonics International, care a avut loc săptămâna trecută.
Încă nerecunoscuţi pe piaţa asiatică
„Piaţa Chinei este imensă şi extrem de importantă pentru noi, chiar dacă s-ar părea că este greu de înţeles. Din câte ştim, oferta de vin de pe piaţa internă chineză nu satisface în momentul de faţă cererea, iar producătorii de vin din Republica Moldova ar trebui să profite de asta”, susţine Vasile Bumacov, Ministrul Agriculturii şi Indiustriei Alimentare, care a ţinut să precizeze că deşi avem un produs foarte bun, stăm foarte prost la capitolul promovare.
De aceeaşi părere este şi John Weeks, director al companiei internaţionale Wines Sans Frontiere, care în perioada 7-16 septembrie se va afla în Moldova pentru a asista companiile vitivinicole din Moldova cu recomandări individuale privind potenţialul de producere şi export în China. „Eforturile trebuiesc concentrate spre strategiile de promovare, întrucât Moldova nu este încă recunoscută ca un producător de vinuri în China.”, explica expertul internaţional.
În present, consumul de vin în China este de 0,8 litri pe cap de locuitor, în creştere cu 20%. Tendinţa este cea de creştere a consumului de vin, pe fundalul descreşterii consumului de băuturi tari şi chiar a consumului de bere, chiar dacă aceasta din urmă este consumată în proporţie de 25,6 litri pe cap de locuitor.
Volumul de vin importat în China a crescut de 10 ori în ultimii 5 ani şi conform estimărilor va continua să crească semnificativ. Până în 2015 consumul vinurilor din import va creşte cu peste 25%.
Feedback pozitiv de la consumatorii de vin din China
În jur de 10 producători de vin autohtoni exportă deja vin în China. „Am primit un feed-back pozitiv din partea consumatorilor chinezi. Lor le plac vinurile molodveneşti pentru că sunt mai uşoare decât vinurile franţuzeşti şi mai aromate decât vinurile italiene sau spaniole. Acum nu ne rămâne decât să mergem pe piaţa chineză şi să vinedem acolo vinurile noastre”, susţine Daniela Luca, director executiv la „Ghilda vinurilor moldoveneşti”, organizaţie nonguvernamentală care are drept scop promovarea vinurilor molodveneşti pe piaţa internaţională şi din care face parte mai muţi producători de vinuri autohtoni.
„Până în 2013 ne propunem să exportăm în China 30% din volumul total de vinuri destinat exporturilor”, adaugă Daniela Luca. În prezent, cele 5 vinării prezente în Ghildă exportă în Chină 6% din volumul total de vin, dar acesta este într-o contnuă creştere.
Cu toate acestea, principalele pieţe externe rămân tările din fostul spaţiul CSI şi Rusia, care reprezintă pieţe istorice, dar şi în ţări din Europa ca Polonia, Cehia, România.
„Acum un an am descoperit această piaţa şi în prezent facem primii paşi pentru a o înţelege cât mai bine. Piaţa chineză este extrem de atractivă şi este una prioritară pentru noi, dar mult prea diferită de piaţa europeană sau CSI”, susţine Victor Badan, şef secţie export, vinăria Bostavan, cunoscută şi ca vinăria Purcari, care exportă vin în proporţie de 90%, în peste 20 de ţări.
Piaţa chineză – alternativa segmentului de piaţă pierdut în Rusia?
„Piaţa chineză are un potenţial enorm. Ţinând cont de faptul că vinăriile moldoveneşti au o capacitate enormă de producere, piaţa chineză ne-ar putea înlocui piaţa care am pierdut-o în Rusia şi totodată ar putea fi o oportunitate pentru noi de a ne poziţiona la un alt nivel”, este de părere Daniela Luca.
În ultimul timp posibilităţile de export s-au diversificat. Iar volumul exportului de vin a crescut semnificativ. În 2010 am avut exprorturi de 2 mil. de dolari ceea ce înseamnă o creştere de cinci ori faţă de 2009.
„Producătorii de vin din Moldova ar avea nevoie de aproximativ 3 ani ca să se facă remarcaţi pe piaţa chineză”, este de părere John Weeks. „Unii vor reuşi acest lucru mai repede, alţii vor avea nevoie de mai mult timp. Însă cert este faptul că, la etapa actuală, eforturile trebuiesc concentrate spre strategiile de promovare, întrucât Moldova nu este recunoscută ca un producător de vinuri în China. Dacă acest lucru va fi făcut într-o manieră corectă, rezultatele pot fi remarcabile”, precizează expertul internaţional.
Analiza SWOT: Exportul vinului moldovenesc în China |
|
Puncte forte: - O istorie bogată a vinificaţiei; - Climă unică pentru viţa de vie; - Poziţie geografică avantajoasă în raport cu principalele pieţe; - Vinării mari cu o infrastructură dezvoltată; - Premii şi recunoaşterii la nivel internaţional.
|
Puncte slabe: - Inexistenţa unei autorităţi naţionale; - Inexistenţa unei strategii a exporturilor; - Lipsa unor fonduri de promovare - Embargoul rusesc; - Nerecunoscută pe piaţa asiatică.
|
Oportunităţi: - Vii vechi, stabile; - Nivel redus de utilizare a substanţelor chimice; - Pieţele asiatice se dezvoltă vertiginos; - Relaţii mai apropiate cu UE; - Producere la scarămică, calitate înaltă. |
Ameninţări: - Concurenţă puternică pe pieţele noi; - Supra-producţie de vin la nivel global; - Criza financiară globală; - Lipsa unei mese critice; - Unitatea industriei. |
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲