Romania se uneste cu Republica Moldova pe calea ferata
adăugat 27 ianuarie 2010, 23:48, la Integrare Europeană
Presedintele Romaniei, Traian Basescu, a declarat ieri la Chisinau, in prima sa vizita externa dupa realegere, ca nu va semna un tratat care sa redefineasca frontiera dintre cele doua tari fiindca Bucurestiul a recunoscut granitele R. Moldova mostenite de la URSS. Seful statului nu a facut decat sa repuna pe tapet o afirmatie mai veche a sa, potrivit careia semnarea unui tratat de frontiera este "inutila" pentru ca ar face din seful statului roman "un partener al lui Ribbentrop si al lui Molotov". Valeriu Prohnitchi, directorul executiv al Centrului analitic Presedintele Romaniei, Traian Basescu, s-a aflat ieri la Chisinau, unde a facut in mod simbolic prima sa vizita oficiala de la obtinerea celui de-al doilea mandat ca sef al statului. Insotit de aproape jumatate din membrii Cabinetului Boc, presedintele Basescu a venit cu proiecte concrete de sprijinire a Republicii Moldova, necesare pentru apropierea de Romania, dar si de UE. Presedintele roman a subliniat importanta "conectarii infrastructurilor romanesti" la cele moldovenesti pe doua paliere: infrastructura energetica, de la gaze la energie electrica, si, nu in ultimul rand, caile ferate. Primul proiect care ar urma sa fie terminat pana la finele anului 2010 este, potrivit presedintelui Romaniei, "linia electrica de 110 kV Falciu-Gotesti", care e deja gata pe teritoriul Romaniei. Mai mult, seful statului i-a spus omologului sau moldovean, Mihai Ghimpu, ca Bucurestiul va plati costurile de conectare a sistemelor energetice ale celor doua tari. Mai mult, Romania s-a obligat sa obtina 30 milioane euro din fonduri europene, necesare construirii liniei electrice de 400 kV Suceava-Balti, care in prezent este la stadiul avizului de mediu. Un alt proiect important pe care Romania ar vrea sa-l realizeze este interconectarea sistemului de transport gaze Dochia-Ungheni-Iasi, astfel incat sistemul de transport de gaze al Romaniei sa fie cuplat cu cel al Republicii Moldova, iar cei de peste Prut sa nu mai fie dependenti doar de gazul rusesc. Mai mult, seful statului roman trimite semnale importante Republicii Moldova in legatura cu ajutorul concret pe care vrea sa i-l ofere, iar la Chisinau a fost insotit de cei mai importanti ministri ai Cabinetului Boc: ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, ministrul Economiei, Adriean Videanu, ministrul Administratiei si Internelor, Vasile Blaga, ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, ministrul Dezvoltarii Regionale si Turismului, Elena Udrea, si ministrul de Externe, Teodor Baconschi. Primul pas concret a fost facut chiar ieri, cand Romania a promis statului de peste Prut un credit nerambursabil de 100 milioane euro, acordat pe parcursul a patru ani si destinat proiectelor de infrastructura in educatie si celor locale. In acelasi sens, primarul orasului Chisinau, Dorin Chirtoaca, spunea, la sarbatorirea a 151 de ani de la Unirea Principatelor, ca "idealul unitatii nationale" il reprezinta " conductele de gaz si retelele electrice intre cele doua maluri ale Prutului, pentru o existenta pe termen mediu si lung autonoma si independenta a romanilor in aceasta parte a Europei". In al doilea rand, "o linie de cale ferata cu ecartament european intre Chisinau si Iasi, pentru deschiderea catre Europa", iar apoi "investitiile directe in Republica Moldova, pentru dezvoltarea acestei regiuni si integrarea in spatiul informational european a Republicii Moldova". Valeriu Prohnitchi, directorul executiv al Centrului analitic Expert-Grup din Republica Moldova, ne-a spus ca principalele probleme in care Bucurestiul ar putea sa ajute Chisinaul sunt securitatea energetica si domeniul transporturilor. In opinia analistului, sunt necesare "o integrare mai buna in retelele electrice si o conectare in reteaua de gaze", astfel incat sa circule si dinspre Romania spre Republica Moldova, nu numai invers. Apoi, Valeriu Prohnitchi argumenteaza ca ar putea fi o colaborare mai buna in ceea ce priveste transportul feroviar, deoarece "ecartamentul sovietic al cailor ferate incuie Moldova in spatiul comercial estic" si "determina de care parte se orienteaza sistemul economic". Pentru dublarea celor doua linii de cale ferata, Chisinau-Iasi si cea din zona sudica, ar fi nevoie, in opinia expertului, de 100 milioane euro. si economistul Daniel Daianu este de parere ca, "pentru o mai buna sprijinire a integrarii Republicii Moldova in UE, Romania trebuie sa sustina legaturile infrastructurale – drumuri si o cale ferata mai bune", fapt care se poate realiza prin Politica de Vecinatate a UE sau prin asigurarea unor imprumuturi si a tehnologiei din partea Romaniei. In plus , Daniel Daianu crede ca ar mai fi nevoie si de stimularea investitiilor dincolo de Prut, pentru ca distributia industriala este concentrata in Transnistria si ar trebui creata o retea in toata Moldova. » Crearea agentiei de cetatenie
Valeriu Prohnitchi spune ca, pe langa aceste proiecte importante, Romania ar mai putea ajuta Moldova si prin crearea unei infrastructuri comune la frontiera, care ar fluidiza traficul vamal.
Presedintele Traian Basescu a anuntat ieri, dupa intalnirea cu omologul sau, ca Guvernul roman va emite vineri o ordonanta de urgenta prin care va fi infiintata o agentie speciala pentru acordarea cetateniei romane pentru cei care si-au pierdut-o. seful statului a mai spus ca sediul agentiei va fi la Bucuresti, dar ca aceasta va avea si cinci unitati teritoriale la Iasi, Galati, Suceava, Cluj si Timisoara.
Pe de alta parte, Traian Basescu a mai spus ca Romania nu va semna niciodata un
tratat care sa redefineasca frontiera dintre cele doua tari, intrucat Bucurestiul a recunoscut frontierele Republicii Moldova mostenite de la URSS. seful statului a precizat ca, in aceste conditii, Romania este de acord sa incheie un acord care sa stabileasca "regimul frontierei".
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲