Un raport de monitorizare a drepturilor consumatorilor fost lansat de societatea civilă
adăugat 29 ianuarie 2008, 06:59, la Economie
În contextul, creştererii nivelului de protecţie a consumatorilor, precum şi realizarea drepturilor consumatorilor a fost declarată ca fiind una din priorităţile de dezvoltare a Republicii Moldova, asociaÈ›ia Liga Apărării Drepturilor Consumatorilor a realizat un raport de monitorizare privind domeniul protecţiei consumatorilor în Republica Moldova.Raportul este realizat de LADC cu susţinerea Fundaţiei EURASIA. Raportul prezintă o descriere generală a situaţiei privind drepturile consumatorului în Republica Moldova, trecând în revistă atât cadrul instituţional şi legal cât şi situaţia înregistrată la acest capitol până în anul 2008. Autorii raportului sunt Roman MihăeÈ™ È™i Vasile Rotaru. Conform registrului deţinut de Ministerul Justiţiei până în prezent au fost înregistrate 10 asociaţii obşteşti. Potrivit raportului cele mai eficiente sunt Centrul pentru Protecţia Consumatorilor (CPC) - constituit ca organizaţie obştească, activează din 23 aprilie 2002 şi are 3 filiale în raioanele Comrat, Călăraşi şi Vulcăneşti; Mişcarea obştească "Pro Consumator" - constituită ca mişcare obştească, înregistrată la 27 mai 2002; Liga pentru Apărarea Drepturilor Consumatorilor (LADC) - constituită ca organizaţie obştească, are drept scop protecţia consumatorilor prin intermediul biroului de informare şi consultare; Organizaţia obştească "Protecţia Consumatorilor" - înregistrată la 2 martie 2004, are drept scop protecţia consumatorilor, realizarea şi apărarea drepturilor economice ale acestora. O parte dintre asociaţiile obşteşti de protecţie a consumatorilor sau asociat în Consiliul Naţional al organizaţiilor de protecţie a consumatorilor. Consiliul Naţional a fost recunoscut de Guvern, potrivit raportului, drept ca organizaţie umbrelă importantă fiind inclus şi în Strategia Nationala privind protecţia consumatorilor drept partener de dialog. La capitolul mass-media în raport cu drepturile consumatorilor descoperim o singură publicaţie specializată- ziarul Proconsumator, care are È™ pagină web: www.proconsumator.md. Ziarul Proconsumator este editat cu susţinerea Consiliului Naţional al organizaţiilor de protecţie a consumatorilor. De asemenea, există două portaluri informative: a)redactat de LADC- www.consumer.info.md È™i al CPDC care deţine site-ul www.consumator.md. În raport se menÈ›ionează că Compania publică Teleradio Moldova finanţată inclusiv din impozitele consumatorilor nu are în grilă o emisiune informativ-consultativă destinată protecţiei consumatorilor. Raportul enunÈ›ă faptul că Guvernul RM la 21 noiembrie 2007 a examinat şi adoptat Strategia Naţională în domeniul protecţiei consumatorilor pentru perioada 2008-2012, care a È™i fost publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Totodată, raportul arată cadrul legislative È™i instituÈ›ional din R. Moldova în care se manifestă drepturile consumatorilor. Raportul posedă niÈ™te concluzii È™i recomandări, în care se vorbeÈ™te despre situaÈ›ia dificilă în care se află consumatorii în raport cu agenÈ›ii economici monopoliÈ™ti. Ca exemplu, fiind ilustrat cazul Primăria ChiÈ™inău versus Termocom. Alte elemente de prejudiciere a consumatorilor constă în o parte din legislaÈ›ie învechită, lipsa de informaÈ›ie a cetăÈ›enilor, lipsa de acÈ›iuni încurajatoare din partea instituÈ›iilor statului care ar veni în întâmpinarea cetăÈ›enilor. În contextul clivajului urban-rural se observă un activism sporit în reclamarea drepturilor din partea consumatorilor din localităţi urbane. Respectivul raport este afişat pe site-le: www.proconsumator.md şi www.consumer.info.md .
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲