Basarabeni.Ro

Portalul Basarabenilor din România

Avocat basarabeni.ro -Lăcătuș Igor
Campania Pro Cetăţenie Română
[o]

26 decembrie 2024, ora locală: 16:19

 

„Dacă ceva nu se schimbă, venirea PCRM la putere - inevitabilă”

adăugat 29 iulie 2011, 11:40, 14:40 la Politică • Articol publicat de Cornel Postolachi

comunisti, aie, revenirea comunistilor, Dan Dungaciu,

Interviu cu prof. univ. dr. Dan Dungaciu, directorul Institutului de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale al Academiei Române

„În R. Moldova, tensiunea EST-VEST nu e doar externă, ci şi internă”

–      Stimate dle profesor, după evenimentele din aprilie 2009, în Republica Moldova s-a declanşat un război ideologic, Cum apreciaţi această situaţie, ar însemna cumva că Republica Moldova a devenit un obiectiv disputat mai intens între Est şi Vest?

Nu e chiar aşa… Toate statele din Est ocupate de URSS şi forţate să intre în „lagărul comunist” după cel de-al Doilea Război Mondial au devenit după căderea cortinei de fier, cum spuneţi dumneavoastră, „obiective disputate între Est şi Vest”. RM nu este o excepţie şi ar fi o eroare ca aici, în R. Moldova, să ne credem o excepţie. Diferenţa e că, după 1989, restul statelor răsăritene, inclusiv cele baltice, au ştiut foarte bine şi de la început cine sunt şi cărui spaţiu aparţin… Şi-au asumat Vestul, au transmis semnalele corecte şi au reuşit să se integreze în spaţiul euroatlantic.

În RM, lucrurile se schimbă: tensiunea EST-VEST nu este doar externă, ci şi internă. În R. Moldova există o parte a populaţiei care vrea cu Estul, altă parte care vrea cu Vestul. La fel e şi în Ucraina. În literatura de specialitate, aceste state se numesc „state sfâşiate”. Aşa că nu disputa externă este marea problemă, cât cea internă… Cât timp cetăţenii nu se decid, este ridicol să tot dăm vina pe factorii externi. Ei au existat întotdeauna şi Estul a încercat permanent să blocheze înaintarea frontierei euro-atlantice. Nu a avut mare succes. Dar cum au ajuns la Prut, occidentalii au înţeles că aici e altceva, că R. Moldova nu a fost – chipurile! – ocupată după război, ci eliberată, deci face parte din altă realitate decât cea cu care se obişnuise Vestul până la Prut… Paradoxul RM este că, atunci când se declară „eliberată” de sovietici, nu cere nici măcar compensaţii morale Vestului! Dacă a fost eliberată, să stea aşa, liberă, de la Prut încolo începe „tărâmul libertăţii” neîntrerupte din 1940 încoace! Păi dacă vrei să trasmiţi asemenea mesaje, să nu te miri că Vestul se uită un pic ciudat la tine…

–      Dar majoritatea populaţiei spune că vrea în UE?

…A spus şi că votează cu partidele Alianţei în exit-poll-ul de la parlamentare, din noiembrie 2010, nu a recunoscut nici că votează cu Dodon în exit-poll-ul de la localele din Chişinău… Aşa că e din ce în ce mai greu să ştii ce crede populaţia cu adevărat. Mă tem că răspunsul la întrebarea despre integrarea europeană a devenit mai degrabă ritualic… Spunem că vrem în Europa pentru că „aşa se cuvine”, „aşa e frumos”, „aşa se face”… Dar ce o fi în mintea noastră, numai noi ştim! Aşa se explică şi faptul că populaţia spune că vrea în UE, dar vrea şi parteneriat strategic cu Rusia.

–      Cum vă explicaţi moleşeala României în această „luptă pentru Basarabia”?România trece podul peste Prut „în vârful degetelor”, cum a făcut-o şi în perioada guvernării comuniste…

Dacă dumneavoastră percepeţi aşa ceva atunci e grav… probabil că nu sunteţi singurul. Şi e şi mai grav că mi-e greu să vă contrazic convingător! E păcat că simţim această „moleşeală”, dar probabil că este şi un soi de confuzie faţă de reacţiile pe care Bucureştiul le primeşte de la Chişinău. A existat acolo o anumită naivitate la început, se credea că toată lumea e anticomunistă din aceleaşi motive pentru care Bucureştiul era anticomunist, s-a constatat ulterior că anticomunismul era foarte divers, că problema unora nu era discursul identitar sau anti-România al PCRM, ci numai modul în care comuniştii gestionau puterea sau se raportau la ei, că se detesta „forma” în care ei guvernau, dar nu neapărat „conţinutul” mesajului lor politic. E clar că Bucureştiul a trecut printr-un moment de confuzie, poate şi de naivitate, dar cred că acum, mai ales după cele două runde de alegeri, a devenit clar că mesajele gri, ambigue, fără miză clară, nu fac bine nimănui. Nici relaţiei, nici cetăţenilor R. Moldova!

Până una, alta, după 20 de ani de independenţă, trebuie să ştim fiecare ce vrem, încotro vrem să mergem şi să ne asumăm consecinţele alegerilor noastre. Fiecare avem reproşuri pe care ni le putem face, multe sunt poate îndreptăţite, dar trebuie să înţelegem că ceea ce ne uneşte este incomparabil mai mult decât ceea ce ne desparte…

–      Deşi Alianţa pentru Integrare Europeană se află la guvernare de aproape doi ani, nu am observat că s-ar fi schimbat ceva relevant în relaţiile dintre Chişinău şi Bucureşti…

Mda… Asta nu e în favoarea nimănui. Am impresia că relaţia cu România este dictată la unii de poziţia de pe eşichierul politic: una spui şi faci când eşti în opoziţie, alta când eşti la guvernare… La unii proromânismul creşte brusc în opoziţie şi se diminuează subit la guvernare… E aproape o ironie că, indiferent de guvernările care au existat la Chişinău, comuniste sau democrate, există o serie de elemente care nu se schimbă: nevoia unui Tratat politic de bază, vizita Pariarhului rus la Chişinău, reticenţa în a invoca anumite aspecte identitare etc.

–      Ar fi momentul ca Bucureştiul să devină pragmatic în raport cu Chişinăul, cum cer unii politicieni de la Chişinău?

Să nu dea Dumnezeu să devină Bucureştiul pragmatic în raport cu R. Moldova!… Adică să înceapă să calculeze la rece, concret, costurile şi beneficiile strict materiale ale relaţiei cu Chişinăul! Atunci ar începe să calculeze cât costă bursele pe care le acordă statul român, cât costă vizele, permisele de mic trafic, ajutoarele nerambursabile, cei cinci diplomaţi expulzaţi de către Chişinău, obsesia României de a pune pe agendă, la fiecare mare reuniune, problema R. Moldova, eforturile diplomatice, culturale, academice, politice etc., etc. Nu cred că RM şi-ar dori cu adevărat aşa ceva….

Eu aş remarca aici că în România nimeni nu a pus la îndoială efortul făcut de Bucureşti, nici politicienii, nici populaţia, nici chiar în timpul crizei. Dacă Bucureştiul ar fi „pragmatic”, ar anula orice ajutor, ar veni la Chişinău şi ar spune: aţi făcut asta, asta şi asta? Sunt reforme? Dacă nu, asta e, nu vă mai putem susţine, ne căutaţi când v-aţi făcut temele şi numai atunci. Ar trata RM ca pe orice alt stat candidat la statutul de asociere cu UE… Vă puteţi imagina o asemenea relaţie? Eu nu prea… Ideea e alta: considerăm ajutorul şi sprijinul ca pe ceva firesc, dar invocăm „pragmatismul” când vrem să blocăm anumite aspecte ale relaţiei… Asta e de fapt esenţa „pragmatismului”. „Pragmatismul” pe relaţia bilaterală este de fapt maniera de a cere cecuri în alb, de a cere ajutor şi sprijin indiferent de ceea ce faci sau ceea ce spui… Este „pragmatic” să vrei „limba română” în Constituţie? Nu, nici vorbă… Dar e „pragmatic” să vrei steagul lui Ştefan cel Mare? Da, fireşte… Păi unde mai sunt „valorile comune” şi care mai sunt ele?

„Dacă cineva nu opreşte bolovanul care a început să se rostogolească, AIE va deveni istorie”

–      Cum apreciaţi situaţia actuală din AIE?

Ca să mă exprim metaforic, avem de-a face cu un şofer care conduce maşina spre prăpastie, ştie că dacă nu întoarce volanul se va prăbuşi în gol, dar, totuşi, nu o face… Alianţa este în această situaţie: merge spre prăpastie şi nu ştiu cine e capabil să răsucească volanul. Priviţi ce se întâmplă pe scena politică în ultima vreme, nimic nu se încheagă, totul este improvizaţie, totul este impredictibil. Dacă nu face ceva AIE va pierde puterea, asta e limpede. Şi mai mult: dacă nu se întâmplă ceva în toamnă, la revenirea din vacanţă, venirea comuniştilor la putere este inevitabilă. Este doar o chestiune de timp…

–      Aşa credeţi dumneavoastră?

Da… În acest moment, AIE nu funcţionează, practic, nu mai există. S-a văzut limpede după locale, când a lăsat comuniştii să câştige puterea în teritoriu. În 2011, înaintea alegerilor locale, PCRM avea doar doi preşedinţi de raioane, iar acum are 10 şi 9 vicepreşedinţi. Cine face aşa ceva? Cine cedează puterea politică aşa cum a făcut-o Alianţa nu o merită… Sau nu o mai vrea.

–      Dar de ce a făcut asta?

Pentru că nimeni, în realitate, cu excepţia PL-ului, nu a vrut acel Acord de după locale. Din motive diferite, poate. PD-ul a preferat să joace mai departe singur, PLDM-ul nu ardea de nerăbdare să-i ajute pe alţii să câştige, chiar cu preţul unui preşedinte de Consiliu, iar comuniştii, în consecinţă, au câştigat poziţii… Se creează impresia că unii membri ai Alianţei au ajuns să se urască între ei mai abitir decât să urască inamicul extern. Şi asta e semn de prăbuşire. Politica este o chestiune care ţine de alegerea clară a amicului şi a inamicului; a prietenului şi a duşmanului. Astăzi, membrii AIE nu mai ştiu cine le este inamicul sau, cel puţin, nu mai pot spune la unison cine este el…

–      Credeţi că AIE se va rupe?

Cred că astăzi membrii ei nu spun răspicat asta, dar continuând aşa se va ajunge la situaţia în care nu va mai fi altă soluţie… Dacă cineva nu opreşte bolovanul care a început să se rostogolească, AIE va deveni istorie… Cum a fost şi ADR-ul!…

–      Cum se va rupe?

Sunt două variante în opinia mea… Primul scenariu este cel spre care se merge acum: o Alianţă care nu funţionează decât sporadic, nu poate alege preşedintele, nici speakerul, care votează sau negociază legi după preferinţe de partid, nu de grup, pe multe le blochează, pierde timpul, nu se sincronizează. Să presupunem că în toamnă nu se întâmplă nimic şi se va târâi în continuare tot aşa. Dar această Alianţă va trebui să facă, odată şi odată reforme, cel puţin de ochii Occidentului. Imaginaţi-vă că le va face, va restructura, va da oameni afară, asta va genera nemulţumire, membrii AIE vor încerca apoi să se scuze individual, să dea vina unii pe alţii etc. Şi populaţia nu va simţi nimic concret de pe urma AIE, vine iarna, preşedintele nu se va alege, tensiunile vor continua. Ce vor face comuniştii în primăvară? Simplu: vor împinge spre alegeri… Vor critica, vor protesta public, vor ieşi în stradă, se vor plânge la Bruxelles. Şi dacă vor reuşi să facă alegeri anticipate, vor avea şanse să câştige, majoritatea în mod clar, depinde cât de mare va fi această majoritate. Adică scenariul ADR II în toată splendoarea lui! Comuniştii au această posibilitate şi ştiu asta… Au din acest punct de vedere o marjă de mişcare mai mare decât membrii AIE!

Al doilea scenariu este unul în care un membru al Alianţei va încerca, în numele „interesului naţional” şi al epuizării oricăror soluţii, să intre nu în alianţă explicită cu PCRM, dar într-un soi de parteneriat, va solicita un fel de sprijin parlamentar, va încerca, chipurile, să îi „folosească” pe comunişti. Asta ar asigura, teoretic, un sprijin parlamentar suficient pentru o „stabilitate” politică, chiar pentru alegerea unui preşedinte, fie el şi „neafiliat” politic…

–      Credeţi că va face PLDM alianţă cu comuniştii?

Alianţă nu, nu ceva formal, dar senzaţia mea este că toată lumea are în minte acest scenariu. Dar nimeni nu ştie cum poate fi el implementat în acest moment… Aici e marea problemă. Sigur, se poate invoca lipsa altor soluţii, necesitatea de a evita alegerile anticipate care ar fi un dezastru pentru republică, chiar interesul patriotic suprem – între „moldovenismul sovietic” şi „moldovenismul europenist” se pot găsi puncte comune!, dar, totuşi, e greu să vinzi asta. E greu pentru că presupune trei tipuri de efort. În primul rând, trebuie să vinzi proiectul populaţiei, electoratului. Ceea ce e greu, dar, ţinând seama că alegerile vor fi evitate în acest scenariu, se poate spera că în trei ani de zile, dacă produci beneficii, lumea uită…

În al doilea rând, trebuie să o vinzi propriului partid. E foarte greu, în condiţiile în care PLDM s-a născut ca un partid „fără Voronin şi fără comunişti”, deci nu cred că va fi în niciun caz unanimitate. Trebuie negocieri, asumarea „dezertorilor” etc. Să nu ne trezim ulterior cu Partidul plecaţilor din PLDM! În al treilea rând, trebuie să vinzi proiectul în exterior, Europei, Americii, diplomaţilor occidentali. Nu va fi uşor. Aici componenta principală se mută pe ambasade, Ministerul de Externe, şi e foarte interesant de văzut cum va reacţiona acest minister şi ambasadorii RM în cazul acestui scenariu.

–      Cine ar avea interesul unui asemenea alianţe?

Pe plan intern, cei care vor calcula că un asemenea pas le va asigura majoritate, inclusiv constituţională, şi speră, fiecare dintre ei, că va reuşi să se impună într-un eventual parteneriat. Ar fi un parteneriat cu cuţitele sub pernă, dar nu prima dată în istorie când se încearcă aşa ceva. Să nu uităm că, spre deosebire de 2005, avem de-a face cu partide sensibil egale cantitativ… În paranteză fie spus, eu nu cred că cineva s-a gândit la o asemenea alianţă de la început, dar cred că acum se gândeşte, pentru că o percepe ca singura variantă de a menţine puterea sau de a acapara mai multă putere şi asta după rezultatele de la locale… La locale unii au sperat că polarizarea societăţii se va produce aşa cum pornise trendul în noiembrie 2010, adică pe direcţia PCRM-PLDM. Nu a fost aşa, deşi unii încearcă să acrediteze această idee. La Chişinău, polarizarea este PL-PCRM, iar în teritoriu PCRM-PLDM şi PD! Iar faptul că PLDM a pierdut vreo 200 000 de voturi nu cred că poate fi neglijat şi nu cred că se datorează doar lipsei unui candidat în capitală… Chişinăul rămâne un public sensibil şi care a reacţionat prompt, inclusiv la plecările din partid.

–      Ar accepta Europa o asemenea alianţă?

Cred că pe plan extern sunt trei categorii care s-ar „resemna” cu această situaţie, chiar ar fi şi bucuroşi că se va întâmpla: prima este a celor care doresc să găsească orice argument ca să nu îşi mai bată capul cu integrarea RM, pentru că au alte lucruri mai importante de făcut şi nici nu au poftă să mai irite Rusia cu insistenţe legate de europenizarea republicii. Ei ar aplauda orice evoluţie internă care ar diminua retorica integraţionistă a republicii. A doua este categoria celor care gândesc strict geopolitic RM, adică un element prin intermediul căruia se reglementează relaţia cu Rusia. O asemenea alianţă ar fi salutată tacit pentru că ar asigura un posibil consens pentru demararea unui proces de reglementare a conflictului transnistrean, pentru că doar ea se va apropia, fie şi vag, de principala calitate a legii din 2005 privitoare la teritoriile de Est ale RM – respectiv consensualitatea. Acea lege avea ceva unic – consensul! O alianţă de tipul PLDM–PCRM ar sugera un consens larg în societate. Toată lumea ştie că nu poţi „rezolva” problematica transnistreană dacă nu ai alături şi opoziţia comunistă… Şi a treia categorie ar fi a celor care doresc orice coaliţie care îndepărtează Bucureştiul de Chişinău. Iar o asemenea coaliţie este cea care include PCRM-ul.

–      Nu există nicio altă cale decât eşecul AIE?

Ba da, dar asta înseamnă ca în toamnă să vedem cu totul şi cu totul alte relaţii în interiorul AIE. Partidele trebuie să îşi asume cu adevărat Alianţa, să identifice „amicii şi inamicii”, să se aşeze la masă şi să pornească de la întrebarea-cheie: ce vrem să facem din RM? Care va fi formula ei politică: republică parlamentară, prezidenţială? Care e proiectul constituţional pe care se va merge? În funcţie de acest răspuns trebuie gândite poziţiile politice, eventual renegociate anumite poziţii, compensaţii pentru unii membri ai AIE etc. Pentru că una e să fii preşedinte într-o republică prezidenţială, ales de popor, alta în una parlamentară… Dacă acest prim-plan devine limpede, se poate trece la modificări constituţionale, alegerea preşedintelui, direct sau de către Parlament. Este deci nevoie înainte de toate pentru a fixa cadrele unei stabilităţi care să asigure funcţionarea alianţei pe o perioadă previzibilă de timp. Numai aşa se pot face reforme. Fără claritate politică şi stabilitate nu putem spera la reforme. Acuzele reciproce că una sau alta dintre componentele alianţei blochează reforma sunt ridicole. Luaţi instituţiile despre care se spune că sunt cele mai nereformate astăzi: Ministerul de Interne, Justiţia, Procuratura, SIS-ul. Aparţin la trei partide diferite. De ce nu este niciuna reformată? De ce nu este un partid dintre cele trei care să poate spune: uite, eu am reformat! Cine poată spune că a reuşit să reformeze o asemenea instituţie şi ceilalţi nu au reuşit? Deci este evident că e doar retorică ideea aceasta că ai putea reforma cu adevărat în condiţii de tensiune politică… iar aceste tensiuni dintre partide, dintre lideri, ajung la miniştri, de acolo coboară la viceminiştri, la şefii de direcţii… Totul se blochează. Cum să te apuci să reformezi instituţii de forţă, cum să începi să lupţi cu sistemul dacă nu ai minime garanţii că vei sta cel puţin un mandat la guvernare? Ar trebui să fii sinucigaş…

–      Ce se va întâmpla cu celelalte partide dacă vom avea alianţă PCRM-PLDM?

Greu de spus în acest moment… Pe de-o parte, PD are o istorie de cooperare cu PCRM destul de bună, a mai făcut asta prin 2003, ei sunt oameni de afaceri, e posibil ca să mai facă o dată acest gest, chiar dacă o serie de lideri de la vârf vor fi într-o postură foarte delicată…

În ceea ce priveşte PL-ul, paradoxal, dar ce ar pierde pe termen scurt prin ieşirea de la guvernare ar câştiga pe termen lung. Eu personal nu cred că o posibilă alianţă PLDM-PCRM ar dura, indiferent în forma în care s-ar constitui – şi asta dacă s-ar constitui! – aşa că mă aştept ca să urmeze destul de repede o criză. În aceste condiţii, singurul partid alterativă va fi PL, care mai are un avantaj extrordinar: îl are pe cel mai de viitor politician al RM, care este primarul Dorin Chirtoacă. Singurul, de altfel, care are la activ două victorii electorale în confruntări directe. Aducerea în prim-plan în cadrul partidului, formal şi informal, a lui Dorin Chirtoacă în cazul unor anticipate va urca lejer ratingul partidului la un 30% şi PL-ul va deveni principalul jucător şi purtător de proiect politic. Liderul actual Mihai Ghimpu şi Partidul Liberal au o calitate esenţială în politică şi care nu a fost subliniată îndeajuns: ştiu să aştepte. Aşa că eu cred că asta vor face: vor aştepta…

În ceea ce priveşte alte partide care apar acum pe scenă, eu cred că una din raţiunile constituirii lor este tocmai preluarea unui eventual eşec al AIE sau al unei alianţe PLDM-PCRM. Depinde însă cum se vor mişca până atunci.

„Mi se pare că nu este tocmai potrivit să credem că doar o parte trebuie să dea semnale şi să «aibă reacţii»”.

-    Domnule profesor, în final, vreau să vă întreb următoarele. Domeniul confesional în Republica Moldova a devenit un teritoriu în care se dispută o mare bătălie. Se creează impresia că Mitropolia Moldovei, parte a Bisericii Ortodoxe Ruse, prin comportamentul agresiv din ultima vreme, urmăreşte alte obiective decât cele religioase…

Dar când a urmărit exclusiv obiective religioase?… Vă reamintesc că ocupaţia rusească militară din 1812 a fost urmată rapid de ocupaţie canonică… Deci a fost totul limpede de la început. Problema este că despre aceste lucruri se vorbeşte prea puţin la Chişinău, că Mitropolia Moldovei a fost implicată în toate combinaţiile de putere din 1991 încoace, direct sau indirect legate de Moscova, şi că rămâne, orice am spune, o structură subordonată Patriarhiei de la Moscova. Care Moscovă are viziunea ei specifică despre lume şi viaţă… Idei precum cea a „Sfintei Rusii”, „spaţiu canonic inalienabil al Rusiei”, „Lumea Rusă” etc. nu fac decât să confirme că – precum în scrierile lui Dostoievschi, unde Iisus Hristos căpăta chipul rusesc al lui Alioşa Karamazov – şi Ortodoxia trebuie să fie rusă sau să nu fie deloc. Vechea pulsiune a misiunii mântuitoare a Rusiei, „visată” ca o a treia Romă, nu s-a stins niciodată.

Pe de altă parte, există o aceeaşi pulsiune (geo)politică, chiar dacă la dimensiuni mult mai mici, chiar caricaturale uneori, şi la subordonata Mitropolie a Moldovei. Să nu uităm că titulatura Mitropoliei ruse din RM este „Mitropolia Chişinăului şi a Întregii Moldove” (!), ilustrând astfel pretenţia de a fi succesoarea de drept a întregii Mitropolii a Moldovei. Şi ce mai face ea? Preia o serie de elemente din patrimoniul Bisericii Ortodoxe Române conferind un veritabil cult voievodului Ştefan cel Mare şi Sfânt, deşi Biserica Ortodoxă Română, nu rusească, e cea care l-a canonizat. Mai mult, Mitropolia Chişinăului şi a Întregii Moldove prăznuieşte această zi pe 15 iulie, deşi sărbătoarea Binecredinciosului Voievod este orânduită pe 2 iulie. Şi exemplele pot continua….

–      În acelaşi context, constatăm o lipsă de reacţie a Bisericii Ortodoxe Române…

Dar Biserica Ortodoxă Română este şi mulţimea de credincioşi din R. Moldova! Cum se explică faptul că ei tac de fiecare dată când aceste lucruri se întâmplă? Cum se explică faptul că, indiferent de guvernarea de la Chişinău, vizitele patriarhilor ruşi sunt constante, că nu există decât rarisim dezbateri despre vizitele lor în R. Moldova, dar nicio mobilizare pentru susţinerea vizitei Patriarhului român? Vă întreb şi eu: cum se explică această lipsă de reacţie?

Mi se pare că nu este tocmai potrivit să credem că doar o parte trebuie să dea semnale şi să „aibă reacţii”. Până una, alta, în toate aceste lucruri, fie că este vorba despre aspecte politice, geopolitice sau ecleziale. Este vorba despre noi, despre ce vrem noi de la viaţă şi despre cum vrem să arate viaţa noastră, a familiilor noastre, ale urmaşilor noştri. Ideea de a vârî capul în pământ şi de a cere doar de la alţii „reacţii” nu e cea mai bună soluţie…

Dan Dungaciu este profesor universitar la Facultatea de Sociologie și Asistenţă Socială a Universităţii din București și Şeful Laboratorului de Relaţii Internaţionale al Institutului de Știinţe Politice și Relaţii Internaţionale al Academiei Române (ISPRI). A studiat sau a lucrat ca cercetător asociat în diverse instituţii occidentale: Fernand Braudel Institute (Binghamton, SUA), Max Weber Centre for Advanced Cultural and Social Study (Erfurt, Germania), Department of Political Science and Public Administration – Law, Economics and Political Sciences’ School of Athens (Atena, Grecia), Central European University (Budapesta, Ungaria), Department of Social Sciences – Anglia Polytechnic University (Cambridge, Marea Britanie), Institut für die Wissenschaften vom Menschen (Viena, Austria), Max Planck Institute for Social Anthropology (Halle, Germania), Triangle Research Centre (North Carolina, USA) etc.

Este membru al mai multor asociaţii internaţionale și naţionale de profil. Este laureat al premiului „Dimitrie Gusti” pentru sociologie la Academiei Române (1995) și al Premiului Internaţional pentru Sociologie al Universităţii din Istambul (2001). Este deţinător al distincţiei de stat „Meritul de Onoare” al R. Moldova, decernat la 29 decembrie 2009.

În 2010 a deţinut funcţia de consilier prezidenţial pentru integrare europeană al preşedintelui R. Moldova, Mihai Ghimpu.

Este autorul a zeci de studii de specialitate și a numeroase lucrări de profil, printre cele mai recente numindu-se: Naţiunea și provocările (post) modernităţii (2004), Moldova ante portas (2005), România și românii din jurul ei (2006), Portrete și controverse (2007), Cine suntem noi? Cronici de la Vest de Est (2009), Basarabia e România? (2011).


Autor: Ilie GULCA
Sursa: jurnal.md
D-le prof. univ. dr. Dan Dungaciu, director al Institutului de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale al Academiei Române! Extrem de multi romani, eu cred ca marea majoritate, considera ca ar fi bine pentru Romania sa stabileasca cu cei dintre Prut si Nistru doar acel tip de relatii pe care-l avem cu Rusia si Ucraina. Amestecul de populatii dintre Prut si Nistru este o pacoste uriasa pentru romani. Asta datorita cheltuielilor enorme pe care le face guvernul roman cu ei, saracind in acelasi timp pe romani. Pe dusman nu-l ajuti, ci-l strivesti cand ai posibilitate. Iar basarabenii sunt dusmanii romanilor, va asigur!
A comentat Cetatea Neamtului 30 iulie 2011, 10:45
d-le Dungaciu,titlul la ultima carte "Basarabia e Romania" nu trebuia sa contina semnul intrebarii(ai creat confuzie) ,asa ai facut sa dai apa la moara slavonilor idioti.Banerul de la meciul de fotbal care a inspirat titlul continea semnul exclamarii.fii baiat destept,ca jigodii sint destule. Pt."cetatea neamtului":cred ca esti kgb-ist,pastreaza ideile cretine pentru tine.O Romanie Mare este mai puternica in fata ucrainienilor, ungurilor, rusilor, bulgarilor care ne-au chinuit neamul de cite ori au putut.chiar si sirbii aspresc romanii din Timoc.
A comentat moldovalahul 30 iulie 2011, 16:31
" O Romanie Mare este mai puternica in fata ucrainienilor, ungurilor, rusilor, bulgarilor care ne-au chinuit neamul de cite ori au putut.chiar si sirbii aspresc romanii din Timoc. "

Moldovalahule, Romania va fi mai puternica si mai stabila atunci cand va avea mai putini straini intre frontierele sale. Acum are cam 9 - 10% straini. Iar noua, romanilor, NU ne plac strainii, fie ei si din Basarabia! Si atunci de ce crezi ca tara noastra va fi mai puternica daca ne mai intra vreo 3 milioane de straini dintre Prut si Nistru? A, sau vrei sa ne mai intre in tara inca vreo 2 - 3 milioane de spioni sovietici vorbitori de limbi slave si turcice? Eu stiam ca noi romanii suntem popor de sorginte daco-latina, si nu de origine rusa sau turca / gagauza. Hai sa traiesti "moldovalahule" si sa-ti fie bine in tara ta mare si bogata dintre Prut si Nistru, si nu in Romania dintre Prut si Tisa!
A comentat Cetatea Neamtului 31 iulie 2011, 09:13
Bravo "Moldovalahule"!
L-ai demascat DIN NOU pe ACELAŞI JEG KAGHEBIST care ne împute forumul sub zeci de pseudonime.
Atenţie la PROVOCATORII KGB tip "Cetatea Neamtului" cu care CĂLĂII OCUPANŢI RUŞI au umplut forumurile şi blogurile de pe ambele parţi ale Prutului!
PROVOCATORII KGB împrăştie pe internet VENINUL PROPAGANDEI RUSEŞTI prin VICLENIE şi MINCIUNI ORDINARE.
Scopul lor este UNUL SINGUR: SĂ BAGE URA ÎNTRE FRAŢII ROMÂNI!!!
"Cetatea Neamtului",MANI PULATOR KAGHEBIST,nu înţelegi sau
EŞTI PLĂTIT SĂ NU ÎNŢELEGI?

RE-UNIFICAREA Basarabiei cu Ţara Mamă ESTE ÎN PLINĂ DESFĂŞURARE!

AFARĂ CU ARMATA RUSĂ DE OCUPAŢIE şi slugoii ei de pe internet-COLOANA a-5-a RUSĂ de manipulare în masă DE PE AMBELE maluri ale Prutului!!
A comentat Vânătorul de forumişti KGB 01 august 2011, 20:28
Acesta este CREZUL NOSTRU al ROMÂNILOR basarabeni-
CREZUL TUTUROR FRAŢILOR NOŞTRI ROMÂNI:

„Trebuie să stăm de pază şi SĂ NU DĂM DECÂT MORŢI acest pământ de sub picioarele noastre.
Da! Chiar dacă Rusia ar fi destul de aspră ca să-l ia de la noi; noi înşine nu îl putem da sub nici un pretext, căci de acest pământ e legată demnitatea noastră, de la acest pământ atârnă viitorul nostru.” (…)
„Cuvântul nostru este: de bună voie NICIODATĂ, cu sila şi mai puţin!"

“Rusia voieşte să ia Basarabia cu orice preţ: noi nu primim nici un preţ.
Primind un preţ, am vinde; şi noi nu vindem nimic ! nu dăm nimic şi nu primim nimic.

ROMÂNUL care ar cuteza să atingă acest principiu ar fi un vânzător.»

Mihai Eminescu, (“Cestiunea retrocedarii Basarabiei”), Timpul, 10 februarie 1878, in Opere, vol X, Ed. Academiei, 1989, p.46)
A comentat Vânătorul de forumişti KGB 01 august 2011, 20:32
parca mi se pare ca pe an ce trece patrioti sunt din ce in ce mai putin prezenti pe site-uri . sa va intre bine in cap ,teritoriul daciei strabune de la burebista a fost latinizat ,in urma careia s-au format romanii. vedeti dacia la 80 i.h. si intelegeti ce teritorii trebuia de drept sa aiba romania . romanii,populatie dacica romanizata . nu numai ca basarabia e romaneasca dar si transnistria tot romaneasca a fost ,si transbugia sau ucraina dintre bug si nipru tot romaneasca a fost ,sa nu mai vorbim de tari de romani precum tara bolohovenilor in podolia astazi ucraineana ,sau poate ati uitat de pocutia ,unde stefan mergea acolo ca acasa ,printre romani in secolul 16. nu mai aberati si terminati o data si odata cu prostiile ca basarabia este slava sau transnistria nu apartinut niciodata poporului roman. dar pana cand sa va inghitim toate minciunile si aberatiile jigodii slavizate ! o data si o data adevarul va iesi la iveala ,chiar daca asta va fi ultimul lucru pe care al vom face . istoria adevarata a acestui popor nu va pieri ca vrea cetatea neamtului sau bumbalai sau harap alb,sau alte asemenea jigodii rusificate care n-au ce face decat sa comenteze aberatii ca moldovenii sunt alta etnie decat romanii si sunt pe deasupra si dusmani. porcarii! asa cum sunt si tot cei pe care i-am nominalizat . spalati pe creier care asa s-au nascut si asa or sa moara ,javre rusificate nenorocite fara tara si fara neam,pentru ca nu vor sa citeasca si sa se destepte ,o tin tot pe a lor si mor in minciuna si rautate fata de un popor care se intendea de la nipru pana mai la vest de tisa si de la nordul galitiei poate chiar mai sus pana aproape de granitele greciei actuale ,incluzand serbia ,bulgaria ,macedonia ,bosnia si hertegovina . sa lamurim o data si treaba cu thracii romanizati de la sud de dunare si cei romanizati de la nord . DUNAREA NU A FOST NICIODATA UN HOTAR AL ROMANILOR . thracii de la sud de dunare a fost romanizati cu 100 de ani inaintea celor de la nord ,iar limba romanizata denumita si aromana ,a cunoscut o alta evolutie ,datorita romanizarii de dinainte ,datorita regionalismelor vorbite si datorita migratiilor de popoare care au venit peste ei dupa retragerea aureliana . deciAROMANII SUNT LOCUITORII DE DREPT DE LA SUD DE DUNARE ,FAC PARTE DIN ACEEASI ETNIE ROMANA SI VORBESC LIMBA DEZVOLTATA MODIFICAT DECAT A ROMANILOR DE LA NORD DE DUNARE . ACUM,IN LOCUL BULGARIEI DUSMANE ,TREBUIA SA SE INALTE FALNIC SI FARA PAS AROMANIA SAU ARMANIA ,SORA ROMANIEI . ACESTE 2 STATE AR FI TREBUIT SA OCUPE INTREG TERITORIUL DACIEI STRABUNE DE LA BUREBISTA , ASTA E DREPTATEA CARE TREBUIA SA SE FACA . nu s-a facut niciodata . lumea este imperfecta si cel mai puternic castiga . DACA NICI IN AL 12 LEA CEAS NU NE VOM TREZI DIN PUMNII PE CARE NI-I DA SERBIA CU POPULATIA VLAHA ,RUSII SI UCRAINIENII CU POPULATIA MOLDOVENEASCA DINTRE NIPRU SI PRUT ,UNGURII CU MAGGHIARIZAREA LOR A TERITORIILOR DE O PARTE SI DE ALTA A TISEI ,VOM RAMANE FARA TARA . ASCULTATI JAVRE ZOMBATE ,DACA NOI,PATRIOTII NEAMULUI ROMANESC VOM PIERI,ATATIA CAT MAI SUNTEM,VOI VA VETI PLANGE IN PUMNII DEZANTIONALIZARII FORTATE DEFINITIVE . UN POPOR CARE NU ASI MAI RECUNOASTE VALORILE SI NU ASI MAI STIE ISTORIA ,ESTE CANDIDAT LA PIEIRE . ATAT CAT VOM EXISTA PATRIOTI CA UNESCU,VANATORUL DE FORUMISTI,CORNELIU VADIM TUDOR ,NOUA DREAPTA ,ACTIUNEA 2012 , ASOCIATIA PRO-ROMANIA CU MISCAREA M.U.R.M. INSEAMNA CA ROMANISMUL MAI ARE O ULTIMA SANSA ,UN ULTIM FRONT IN CARE TOTI TREBUIE SA NE CULAIZAM ASUPRA UNUI SINGUR LUCRU. REGASIREA ISTORIEI ADEVARATE SI ADEVARATELOR VALORI ALE NEAMULUI ,PRIN CULTURA ,STIINTA TRADITIE ,OBICEIURI. DACA ACESTEA VOR PIERI,NIMIC NU VA MAI STA IN IDEEA DEMONICA A DUSMANILOR NOSTRI -SERBIA ,UCRAINA,RUSIA SI UNGARIA IN ASI IMPARTI TERITORIILE ROMANIEI SI REPUBLICII INTRE ELE CA HIENELE IAR ASTFEL NATIONALITATEA ROMANA SA INTRE IN ISTORIE . VRETI SA SE INTAMPLE ? VRETI SA DISPAREM CA POPOR ? TREZITI-VA ODATA SI ODATA ,NU MIA DORMITI IN BOCANCI IN TIMP DE FORTELE DIN EXTERIOR PUN LA CALE PLANUL DIABOLIC DE A RUPE ROMANIA . NU EXISTA MOLDOVENI CA NATIUNE ,EXISTA MOLDOVENI CA REGIUNE DAR CA ETNIE TOTI ABSOLUT TOTI SUNTEM ROMANI. NU EXISTA POPOR VOLOH ,DENUMIT ASA DE SLAVII DIN PODOLIA ,VINITIA ,NU EXISTA VALAHI ,,DENUMITI DE SARBI ,NU EXISTA NIMIC DIN TOATE SARLATANIILE OCUPANTILOR SLAVI ,SARLATANII PE CARE VOI LE INGERATI CA NISTE PORCI FARA MINTE ,ASTFEL CONTRIBUIND LA DESFIINTAREA NATIONALITATII ROMANESTI. FIE CA SUNTEM DENUMITI VALAHI,FIE CA SUNTEM DENUMITI VOLOHI,FIE MOLDOVENI,FIE TRANSILVANENI,FIE TRANSCARPATIENI,FIE MUNTENI SAU TIGANI ALBI,CUM LE PLACE UCRAINIENILOR SA FACA NATIONALITATEA ROMANA DIN MUNTII ROMANESTI DIN UCRAINA ,TOTI SUNTEM ACEEASI NATIONALITATE ROMANA . TOTI SUNTEM ROMANI SI TREBUIE SA NE REAFIRMAM ISTORIA ,VALORILE IDEOLOGICE ,LIMBA ROMANA SI OBICEIURILE MOSTENITE DIN TATA IN FIU DE 2000 DE ANI. VETI LASA CA UCRAINA ,RUSIA .UNGARIA SI SERBIA SA NE STEARGA ETNIA DE PE FATA PAMANTULUI? VETI FACE ASTA NUMAI DE DRAGUL BANILOR ? UN DUMNEZEU E SUS SI EL FACE DREPTATE IN FIECARE DINTRE NOI,IAR CEI CE SI-AU TRADAT PATRIA VOR PRIMI CEEA CE MERITA ,DE LA MANUC DE LA 1812 LA PACEPA ,DE LA ION ILIESCU CURVA RUSEASCA ,LA BASESCU SI DE LA GEOANA LA PATRICIU. VETI PLATI PENTRU FIECARE NELEGIUIRE PE CARE ATI FACUTA ASUPRA ACESTUI POPOR CARE ASI DA VIATA GENERATIE DUPA GENERATIE ,ASIPRAND LA IDEEA NATIONALA ,ACCEA DE A FAURI UN STAT IN CARE TOTI ROMANII SA-SI VORBEASCA LIBER LIMBA ,OBICEIURILE SI TRADITIILE ,SA ASI CUNOASCA ISTORIA SI SA NU MAI FACA PE VIITOR GRESELILE E CARE LE-AU FACUT INAINTASII NOSTRI. UCRAINA ESTE UN STAT ARTIFICIAL ,UN STAT TAMPON CREEAT DE RUSIA ,CU SCOPUL CLAR DE A INGLOBA CAT MAI MULTE TERITORII ROMANESTI SI DE A SLAVIZA PANA LA ULTIMUL POPULATIA ROMANEASCA . UNDE ESTE TRANSBUGIA ROMANEASCA ? UNDE ESTE TRANSNSITRIA ROMANEASCA CARE CEREA UNIREA CU ROMANIA LA 1918 SI 1919 IAR ROMANIA SA DEZIS CA TAMPITA DE ACEST TERITORIU ROMANESC ,UNDE NE ESTE VINITIA SI POCUTIA ,UNDE NE ESTE TRANSCARPATIA ? AU MURIT UNDE NE ESTE BASARABIA ? VOR SA NEO OMOARE . VOM LASA ASTA ? VOR VENI SI PESTE NOI SA NE OMOARE ,VOM LASA ASTA ? O DATA SI ODATA SE VA FACE DREPTATE IAR ADEVARUL VA IESI LA IVEALA ,VORBA VOCII BASARABIEI,UNUL DINTRE SINGURELE RADIOURI DE DESTEPTARE NATIONALA DINTRE NISTRU SI TISA ,CA IN ROMANIA RADIO-URILE AU GRIJA SA INDOBITOCEASCA POPULATIA CU MUZICA SI EMISIUNI DE DIVERTISMENT DE NU LE INGURCITEASA NICI VITA . BAI OAMENI BUNI? OARE V-ATI TAMPIT DE TOT ?
A comentat romanu 01 august 2011, 22:34
PROGRAM 1. DISPOZIŢII GENERALE 1.1. MURM s-a constituit din necesitatea stringentă de a oferi solutii la situaţia catastrofală în care a ajuns R. Moldova ca urmare a eşecului definitiv şi ireversibil al experimentului de „independenţă” a acesteia şi la pericolul de moarte care planează asupra fiinţei naţionale româneşti în teritoriile româneşti de la est de Prut. 1.2. R. Moldova este de ani buni cel mai sărac stat, cu cel mai mic produs intern brut, dar cu cele mai mari datorii pe cap de locuitor din Europa, insolvabil şi falimentar la toate capitolele, fără securitate economică, energetică, militară, politică şi societală, incapabilă să preia controlul asupra întregului său teritoriu şi a frontierei de est, fără resurse energetice şi zăcăminte naturale şi cu cea mai scăzută speranţă de viaţă din Europa: 1.2.1. PIB-ul pe cap de locuitor în R.Moldova în anii 2008-2009 a fost de 8-9 ori mai mic faţă de cel din România şi decalajul continuă să crească...; 1.2.2. Datoriile externe ale R. Moldova au tot crescut de la proclamarea independenţei acesteia, de la 180 mln USD în 1991, la 4.1 mld USD în 2008 şi aproximativ 5 mld USD în 2009 (cele mai mari, raportate la PIB, din Europa), tendinţa păstrîndu-se şi pentru anii următori; 1.2.3. Deficitul balanţei comerciale al R.Moldova a tot crescut şi la finele anului 2009 depăşea 3 mld USD; 1.2.4. Salariul minim pe economie la sfîrşitul anului 2009 în R. Moldova constituia doar 38 EURO (cel mai mic din Europa!), în timp ce în România acesta a fost de 140 EURO…; 1.2.5. Salariul mediu prognozat în România pentru anul 2015, cînd se va trece la moneda unică europeană, va fi de peste 1000 Euro, în timp ce în R. Moldova puţin probabil să atingă măcar 300 Euro…; 1.2.6. Avînd în vedere că preţurile la majoritatea produselor alimentare, îmbrăcăminte, încălţăminte, electrocasnice ş.a.m.d. în R. Moldova sunt mai mari ca în România, rezultă clar, că nivelul de trai în R. Moldova la finele anului 2009 era de cel puţin 4 ori mai mic faţă de România iar pe viitor decalajul se va accentua şi mai mult...; 1.2.7. Majoritatea întreprinderilor industriale, conductele de gaze, fabricile de vin, au fost înstrăinate în favoarea Rusiei pentru a mai stinge din „datoriile” acumulate faţă de aceasta pentru gazele şi energia electrică livrate R. Moldova; actualmente ni se înstrăinează şi ultima avuţie care ne-a mai rămas – pămînturile strămoşeşti...; 1.2.8. Agricultura a ajuns într-o situaţie deplorabilă: dintr-o Republică exportatoare de produse agroalimentare, R. Moldova a ajuns să importe cea mai mare parte dintre acestea, productivitatea în agricultură fiind de zeci de ori mai mică faţă de media pe Uniunea Europeană...; 1.2.9. Uzura fondurilor fixe a atins 90-95%, drumurile R.Moldova au ajuns într-o situaţie catastrofală iar investiţiile în aceste domenii sînt nesemnificative..., 1.2.10. R. Moldova nu dispune de zăcăminte naturale şi resurse energetice proprii, iar importul acestora la preţurile impuse de principalul furnizor–Rusia, a dus la falimentarea definitivă şi ireversibilă a statului R. Moldova! Orice zi în plus de existenţâ a R. Moldova ca stat independent ne apropie de colapsul total, care va duce, incontestabil, la acapararea întregului patrimoniu de către Rusia şi pierderea definitivă a acestor teritorii!; 1.2.11. Sistemul educaţional în R. Moldova se află într-o situaţie dezastruoasă; dotarea aşezămintelor de învăţămînt se află sub orice critică, nivelul de pregătire a specialiştilor este extrem de scăzut, diplomele obţinute în R. Moldova nu sunt recunoscute nicăieri în lume. Pe de asupra, persistă şi inechitatea în procesul educaţional: nivelul de instruire, calitatea studiilor la sate este net inferior celui de la oraşe... Iar trecerea la studii în instituţiile superioare de învăţămînt contra plată a îngrădit şi mai mult accesul tinerilor din mediul rural la studii superioare. Statul nu coordonează şi nu corelează necesităţile Republicii în specialişti în anumite domenii cu instituţiile corespunzătoare de învăţămînt, astfel, acestea transformîndu-se în SRL-uri de producere a şomerilor cu diplome... Salariile în instituţiile preuniversitare pentru tinerii specialişti sînt extrem de mici, încît, prea puţini dintre aceştia se mai angajează după absolvire în şcoli şi licee...; 1.2.12. La fel de catastrofală este şi starea de lucruri în domeniul ocrotirii sănătăţii. Trecerea la asistenţa medicală contra plată a îngrădit accesul majorităţii populaţiei la serviciile medicale calificate, mulţi oameni mor cu zile... Remunerarea cadrelor medicale, la fel ca şi în sistemul educaţional,este foarte mic, din care cauză foarte mulţi specialişti, în special, tinerii, emigrează… 1.3. Îngrijorător este faptul că în R. Moldova situaţia se schimbă pe an ce trece din proastă în şi mai proastă şi nu există nici o perspectivă că această tendinţă să se schimbe... Astfel, dacă în 1991 datoriile externe ale R. Moldova constituiau 180 mln USD, în 2007 – 2.3 mld USD, în 2008 – 4.1 mld USD, în 2009 – 5 mld USD şi lucrurile nu se vor opri aici! Acelaş lucru se atestă şi la alţi indicatori macroeconomici… 1.4. În aceste circumstanţe, sloganurile despre integrarea R. Moldova de una singură, ca stat independent, în Uniunea Europeană au menirea doar să inducă în eroare electoratul şi opinia publică internaţională... Majoritatea partidelor existente în R. Moldova încearcă să ne convingă că ele vor duce R. Moldova în Uniunea Europeană prin uşa din spate, fără să sufle o vorbă despre obligativitatea integrării iniţial în NATO, mai mult, rămînînd în cadrul CSI... Dar nici o ţară fostă comunistă nu s-a integrat în Uniunea Europeană fără să se fi integrat, mai întîi, în NATO! Apartenenţa la NATO este o precondiţie pentru a putea accede în Uniunea Europeană! 1.5. Pentru a se putea integra în NATO, însă, R. Moldova trebuie mai întîi să rezolve cîteva probleme insurmontabile: ─ Să scape de trupele de ocupaţie şi armamentul rusesc şi să preia controlul asupra întregului teritoriu şi al frontierelor; ─ Să iasă din CSI; ─ Să modifice art. 11 al Constituţiei, care stipulează că R. Moldova este un stat neutru; ─ Să-şi asigure securitatea politică, economică, energetică şi socială; ─ Să-şi racordeze căile ferate, reţelele electrice şi magistralele de gaze la cele europene şi multe altele... 1.5.1. R. Moldova nu este în stare să determine Rusia să-şi retragă trupele de ocupaţie şi armamentul de pe teritoriul său. Nici implicarea Uniunii Europene şi a SUA în procesul de soluţionare a diferendului transnistrian n-a schimbat situaţia. Mai mult: conflictul îngheţat de la Nistru este o bombă cu efect întîrziat, gata oricînd să se declanşeze aşa cum s-a întîmplat în Georgia... 1.5.2. Tot atît de iluzorii sînt şi modificarea Constituţiei R. Moldova şi ieşirea din CSI, avînd în vedere conjunctura politică şi starea de spirit din societate; 1.5.3. R. Moldova, pe de altă parte, nu-şi poate asigura securitatea politică atîta timp, cît pe teritoriul său se află trupe de ocupaţie străine... Suntem, astfel, într-un cerc vicios... 1.5.4. Securitate economică înseamnă ca statul să fie solvabil, eficient din punct de vedere economic, altfel spus, să producă mai mult decît consumă. În R. Moldova, însă, lucrurile stau tocmai invers... 1.5.5. Securitate energetică în R. Moldova pur şi simplu nu există atîta timp cît şi gazele, şi energia electrică, şi cărbunii, şi produsele petroliere vin din exterior (în special - din Rusia), în situaţia cînd R. Moldova nu dispune de toate acestea; 1.5.6. Securitate societală înseamnă linişte şi concorde în societate, lipsa unor animozităţi interetnice sau între societatea civilă şi putere. Insecuritatea societală din R. Moldova poartă un caracter identitar, totul se învîrteşte în jurul unei probleme artificiale: cine suntem şi ce limba vorbim. Pînă nu se va recunoaşte oficial că băştinaşii din aceste teritorii sunt ROMÂNI, parte componentă a POPORULUI ROMÂN, pînă nu va fi stipulat în Constituţia R. Moldova că limba de stat în R. Moldova este limba română, securitate societală aici nu va fi... 1.6. În concluzie, R. Moldova n-are nici o şansă să se integreze într-un viitor previzibil de una singură în NATO, indiferent de forţele politice care se află sau se vor afla la guvernare! 1.7. Iar pentru a se integra în Uniunea Europeană, R. Moldova (dacă printr-un miracol ar deveni membră a NATO) ar trebui să parcurgă acelaş traseu ca şi toate celelalte ţări foste candidate, adică să îndeplinească condiţiile celor 31 de capitole ale ACQUIS-ului comunitar, lucru greu de imaginat, întrucît R. Moldova nu va dispune niciodată de banii necesari pentru asta, cu toate infuziile financiare din exterior… 1.8. În concluzie: R. Moldova n-are nici o şansă să să se integreze într-un viitor previzibil, de una singură, în Uniunea Europeană! 1.9. Pe de asupra, nici Uniunea Europeană nu este dispusă să se extindă spre est în următorii 25 de ani, din contra, R. Moldova este plasată în aşa-zisul parteneriat estic, alături de Belarusi şi Azerbaidjan... 1.10. Pe de altă parte, existenţa R. Moldova şi în continuare ca stat independent va duce, inevitabil, la stingerea fiinţei naţionale româneşti în aceste teritorii în foarte scurt timp... 1.11. Nici acordarea cetăţeniei române locuitorilor din stînga Prutului nu-i o soluţie, din contra, în condiţiile existenţei şi în continuare a R. Moldova ca stat independent, acest lucru va accelera exodul populaţiei şi va duce la stingerea fiinţei naţionale româneşti şi pierderea definitivă a acestor teritorii! 1.11.1. În viziunea Mişcării, cea mai rezonabilă cale de redobîndire a cetăţeniei române este (Re)Unirea cu Patria-mamă România! Astfel, toţi cetăţenii R. Moldova vor deveni imediat şi automat cetăţeni ai României şi, implicit, ai Europei, dar cu teritorii cu tot şi nu în afara lor! În 1940 basarabenii şi-au pierdut Ţara, iar în consecinţă – şi cetăţenia! Iată de ce datoria patrioţilor basarabeni este să-şi recapete Ţara, iar problema cetăţeniei se va rezolva de la sine în doar cîteva luni! 1.12. În această situaţie, Mişcarea consideră că unica soluţie de a salva de la pieire şi de a conserva fiinţa naţională românească în teritoriile româneşti înstrăinate de la est de Prut, de a ne integra în structurile europene şi euroatlantice şi de a scăpa de trupele de ocupaţie şi armamentul rusesc este revenirea de urgenţă la trupul Patriei-mamă România! (varianta germană). 1.13. Redevenind parte integrantă a Statului Unitar Român, avînd în vedere că România este membră şi a NATO, şi a Uniunii Europene, teritoriile româneşti din stînga Prutului se vor încadra imediat şi automat şi în NATO, şi în Uniunea Europeană cu toate consecinţele, ce decurg de aici! Unindu-ne cu România (în hotarele recunoscute pe plan internaţional, cu Transnistrie cu tot), problema Transnistriei va fi transferată în competenţa Uniunii Europene şi a NATO, unicele forţe de pe glob în stare să determine Rusia să-şi onoreze obligaţiile asumate la Istanbul în 1999! Redevenind parte a României şi, implicit, a Uniunii Europene, acestea vor veni în aceste teritorii cu investiţii consistente în toate domeniile, vor deschide sute de mii de locuri de muncă bine plătite, astfel, ca tinerii noştri să nu mai fie nevoiţi să emigreze în căutarea unui loc de muncă, mai mult, astfel îi vom putea aduce acasă şi pe cei plecaţi de nevoie în străinătate şi vom asigura continuitatea Neamului Românesc în acest spaţiu românesc! 2. Principii de bază 2.1. Mişcarea se călăuzeşte în activitatea sa de următoarele principii de bază: 2.1.1. R. Moldova este o anomalie istorică, o consecinţă directă a Pactului Molotov-Ribbentrop; 2.1.2. R. Moldova este un stat eşuat, insolvabil şi falimentar la toate capitolele, ea nu poate exista de una singură, nu are nici o şansă să devină vre-o dată stat prosper, nu poate determina Rusia să-şi retragă trupele de ocupaţie şi armamentul de pe teritoriul său şi n-are nici o şansă să se integreze de una singură într-un viitor previzibil în structurile europene şi euroatlantice, indiferent de forţele politice care o guvernează sau care se vor afla la guvernare; 2.1.3. R. Moldova nu este în stare să asigure nici minimul de existenţă cetăţenilor săi. Din cauza sărăciei şi a lipsei locurilor de muncă au emigrat deja circa 1.3 mln de oameni, în special tineri, şi exodul acestora continuă... În consecinţă, nu se mai întemeiaza familii, nu se mai nasc copii, în timp ce bătrînii (şi nu doar) mor pe capete... Ni se stinge Neamul văzînd cu ochii... Deasupra fiinţei naţionale româneşti în teritoriile româneşti din stînga Prutului planează pericolul de moarte!; 2.1.4. Unica soluţie de a ne salva de la pieire şi de a ne conserva fiinţa naţională, de a ne integra în structurile europene şi euroatlantice şi de a scăpa de trupele de ocupaţie ruseşti este revenirea de urgenţă la trupul Patriei-mamă România!; 2.1.5. Condiţiile istorice la ora actuală sunt cu mult mai favorabile (Re)Unirii decît în 1918; 2.2. Aspiraţiile proeuropene, spre un trai decent şi civilizat, au cuprins minţile majoritaţii locuitorilor R. Moldova, indiferent de etnie. Astfel, apariţia unei formaţiuni politice, care le oferă acestora unica şansă reală de a se integra în structurile europene şi euroatlantice – (Re)Unirea cu Patria-mamă România (varianta germană) - a devenit o necesitate stringentă! 2.3. Deviza Mişcării este: Un singur Popor – o singură Ţară! 3. Valori fundamentale 3.1. Printre valorile fundamentale, menite să asigure respectarea demnităţii umane şi a interesului naţional, de care se călăuzeşte Mişcarea în activitatea sa, se numără: libertatea, egalitatea de şanse, patriotismul, responsabilitatea, solidaritatea şi unitatea naţională. 3.2. Libertatea individuală se realizează în relaţia cu ceilalţi membri ai societăţii şi cu societatea civilă în ansmblu. Libertatea este indisolubil legată de morală. Libertatea individului nu trebuie să afecteze libertatea şi drepturile celorlalţi. Libertatea este condiţionată de asigurarea unei justiţii independente şi transparente, posibilă numai într-o societate bazată pe principii morale. 3.3. Egalitatea de şanse poate fi asigurată doar într-un stat de drept cu o economie de piaţă funcţională, eficientă şi competitivă, solvabil din punct de vedere economic, şi care ar avea asigurate securitatea economică, energetică, politică, şi societală. 3.4. Patriotismul este indisolubil legat de noţiunea de Patrie. Mişcarea consideră drept Patrie (Ţară) a sa România în frontierele ei de pînă la invazia sovietică din 1940! A fi patriot în R. Moldova înseamnă a fi unionist! Nimeni nu se poate considera patriot în aceste teritorii româneşti, dacă nu se pronunţă deschis pentru revenirea acestora la trupul Patriei-mamă România şi nu acţionează în acest sens. 3.5. Responsabilitate înseamnă a te pătrunde de pericolul de moarte care planează asupra fiinţei naţionale româneşti din teritoriile româneşti de la est de Prut, în condiţiile menţinerii acestora separate de România, şi a acţiona fără rezerve pentru readucerea lor grabnică la trupul Patriei-mamă România. 3.6. Solidarizarea cetăţenilor R. Moldova în jurul dezideratului de reunificare a Ţării şi Neamului Românesc poate fi obţinută prin acţiuni susţinute şi eficiente de conştientizare a populaţiei asupra necesităţii stringente de revenire la sînul Patriei istorice România, ca unică soluţie de a ne salva şi conserva fiinţa naţională şi de a ne integra în structurile europene şi euroatlantice. 3.7. Unitatea Naţională este condiţia necesară şi obligatorie pentru a dăinui în istorie ca etnie în întreg spaţiul naţional-teritorial românesc şi poate fi asigurată doar în condiţiile Reîntregirii teritoriale a României, altfel spus, cînd vor fi lichidate consecinţele odiosului Pact Molotov–Ribbentrop şi ale Protocolului adiţional secret al acestuia. 4. Programul Mişcării pentru perioada cît se va afla în afara Parlamentului sau în opoziţie parlamentară 4.1. În toată perioada cît se va afla în afara Parlamentului sau în opoziţie parlamentară, Mişcarea va acţiona în sensul educării patriotice şi conştientizării populaţiei asupra situaţiei catastrofale în care se află statul R. Moldova şi pericolului de moarte care planează asupra fiinţei naţionale în teritoriile româneşti din stînga Prutului şi necesităţii stringente a revenirii lor în componenţa României, precum şi a sensibilizării clasei politice şi autorităţilor R. Moldova şi ale României, a organismelor internaţionale cu privire la situaţia catastrofală de aici, astfel, ca acestea să întreprindă acţiunile care se impun. 4.2. De asemenea, Mişcarea va acţiona în sensul implementării în R. Moldova a standardelor şi normelor româneşti şi europene în toate domeniile vieţii economice, sociale, politice, spirituale, administrative, juridice, legislative ş.a.m.d. 4.3. În plan economic: 4.3.1. va pleda şi va sprijini toate iniţiativele şi acţiunile îndreptate spre implementarea în R. Moldova a mecanismelor economiei de piaţa funcţională, eficientă şi competitivă în condiţiile unei concurenţe libere şi ale egalităţii şanselor; 4.3.2. va întreprinde acţiunile care se impun, pentru ca autorităţile R. Moldova să investească prioritar în capitalul fizic, generator de noi locuri de muncă bine plătite, utilizînd în acest sens şi fondurile nerambursabile, alocate de instituţiile financiare externe; 4.3.3. va iniţia şi va sprijini acţiunile îndreptate spre implementarea în R. Moldova a standardelor de calitate româneşti şi, implicit, ale Uniunii Europene, în toate sferele de producere şi servicii; 4.3.4. va insista pentru modificarea grabnică a ecartamentului căilor ferate existente, asemeni celor europene şi construirea altora noi la standarde europene; 4.3.5. va iniţia şi va sprijini acţiunile îndreptate spre realizarea unei infrastructuri rutiere moderne, construirea şi reabilitarea tuturor drumurilor de circulaţie europeană, construirea a cel puţin încă trei poduri peste Prut cu benzi atît pentru traficul auto, cît şi pentru cel feroviar ş.a.m.d.; 4.3.6. va insista pe lîngă autorităţile de la Chişinău în vederea interconectării şi unificării reţelelor electrice şi de gaze din R. Moldova cu cele din România şi, implicit, ale Uniunii Europene; 4.3.7. va face demersurile necesare pe lîngă autorităţile Statului Român, astfel, ca acestea să-şi deschidă piaţa muncii şi a serviciilor pentru cetăţenii R. Moldova, asigurîndu-le acestora aceleaşi drepturi şi protecţie socială ca şi cetăţenilor români; 4.3.8. va propune şi va insista pe lîngă autorităţile de la Bucureşti ca acestea să stabilească un regim de trecere simplificată a frontierei pentru mijloacele de transport, maşinile şi utilajele agricole şi de construcţii, înmatriculate în R. Moldova, în vederea prestării serviciilor corespunzătoare pe teritoriul României în condiţii similare cu ale celor din România; 4.3.9. va întreprinde acţiuni energice în vederea pătrunderii în toate sferele economice din R. Moldova a capitalului românesc; 4.3.10. va insista pe lîngă autorităţile de la Chişinău şi Bucureşti pentru reprofilarea şi transformarea unor întreprinderi industriale din R. Moldova, care şi-au încetat activitatea dintr-un motiv sau altul, în filiale ale unor întreprinderi similare din România.; 4.3.11. va iniţia şi încuraja crearea şi buna funcţionare a cît mai multe societăţi comerciale, inclusiv sub egida Mişcării, va elabora şi promova prin reprezentanţii săi în Parlament şi Guvern proiecte de legi şi hotărîri, care ar viza integrarea şi unificarea economică a celor două state româneşti; 4.3.12. va insista pe lîngă autorităţile de la Bucureşti şi Chişinău în vederea transformării punctelor vamale de la Prut în puncte vamale comune; 4.3.13. va întreprinde acţiuni energice pe lîngă autorităţile republicii în vederea reorientării acesteia spre alte surse energetice decît cele ruseşti, în primul rînd spre cele venite din România şi din alte ţări ale Uniunii Europene, precum şi spre dezvoltarea unor surse autohtone; 4.3.14. va face demersurile necesare pe lîngă autorităţile Statului Român să creeze condiţiile necesare pentru preluarea întregului surplus de producţie agricolă, inclusiv a vinurilor şi băuturilor alcoolice din R. Moldova, în vederea comercializării, inclusiv pe piaţa europeană, sau prelucrării industriale la întreprinderile corespunzătoare din România; 4.3.15. va propune autoritarităţilor bancare din România să deschidă cît mai multe sucursale ale băncilor româneşti la Chişinău şi în cele mai importante oraşe din R. Moldova; 4.3.16. va pleda pentru reformarea şi subvenţionarea agriculturii R. Moldova, asemeni ţărilor din Uniunea Europeană, va sprijini acţiunile Guvernului în vederea creării unor socetăţi agricole familiale, asigurarea acestora cu seminţe, material săditor, îngrăşăminte şi chimicale subvenţionate, reorientarea producţiei acestora spre piaţa de desfacere a Uniunii Europene; 4.3.17. va propune şi va insista pe lîngă autorităţile R. Moldova în vederea creării şi stimulării unor societăţi comerciale, care ar avea ca obiect de activitate achiziţionarea şi comercializarea produselor agricole, atît pe piaţa internă, cît şi pe cea externă; 4.3.18. va propune Guvernului R. Moldova să elaboreze şi să implementeze un sistem de asigurări obligatorii în sectorul agrar, să creeze un fond special, destinat despăgubirilor în caz de calamităţi naturale; 4.3.19. va insista pe lîngă autorităţile Republicii să aloce mijloacele necesare în vederea împăduririi terenurilor supuse eroziunii şi înfiinţarii unor făşii forestiere protectoare pe terenurile agricole din extravilan; 4.3.20. va iniţia şi va sprijini acţiunile Parlamentului şi Guvernului R. Moldova, îndreptate spre crearea unui mediu de afaceri prietenos şi atractiv pentru investitorii străini; 4.3.21. va acţiona în sensul eliminarii practicii de exceptare a unor firme clientelare de la plata taxelor şi impozitelor la importuri şi din activitatea economică; 4.3.22. va propune şi sprijini acţiunile Guvernului în vederea creării unor fonduri de dezvoltare cu finanţare atît internă cît şi externă, şi distribuirea acestora unor firme, capabile să introducă cele mai noi şi performante tehnologii în domeniu la ora actuală; 4.3.23. va cere Parlamentului R. Moldova să elaboreze cadrul legislativ necesar în vederea stimulării întreprinderilor economice din Republică, astfel, ca acestea să producă mărfuri competitive pe piaţa externă, să li se asigure acestora o creditare preferenţială şi finanţarea din fonduri nerambursabile, scutirea de T.V.A. şi impozit pe profit în primii trei ani de activitate s.a.m.d.; 4.3.24. va încuraja acţiunile îndreptate spre crearea în R. Moldova a unei societăţi informaţionale la standarde europene; 4.3.25. va iniţia şi va sprijini acţiunile R. Moldova, îndreptate spre creştere economică şi stabilitate macroeconomică, bazate pe competitivitatea produselor şi serviciilor şi stabilitatea preţurilor; 4.3.26. va sprijini iniţiativele şi acţiunile îndreptate spre protejarea şi îmbunătăţirea mediului natural. 4.4. În plan social: 4.4.1. va sprijini acţiunile autorităţilor R. Moldova, îndreptate spre libera circulaţie a persoanelor, capitalului, mărfurilor şi serviciilor în spaţiul european, spre asigurarea cadrului legal pentru deplasarea cetăţenilor R. Moldova la muncă în ţările Uniunii Europene în baza unor acorduri interguvernamentale, asigurîndu-le acestora protecţia socială necesară şi vechimea în muncă; 4.4.2. va cere întroducerea unui sistem de salarizare, prin care ar fi garantat salariul minim pe economie în mărime de cel puţin valoarea coşului minim de consum, iar salariul mediu - în mărime de cel puţin echivalentul a două salarii minime, şi a unui mecanism eficient de indexare a acestora în funcţie de fluctuaţia coşului minim de consum; 4.4.3. va insista pe lîngă autorităţile de la Chişinău pentru revizuirea sistemului de pensionare, astfel ca acesta să asigure echitatea socială, să excludă decalajele mari şi privilegiile pentru foştii nomenclaturişti de partid (comunist), KGB-işti şi colaboratori ai acestora, să fie stabilit un plafon minim de pensii, echivalent cu coşul minim de consum, să fie creat un mecanism eficient de indexare a acestora; 4.4.4. va propune şi va sprijini întroducerea unei pensii sociale minime garantate, echivalentă cu cel puţin minimul de existenţă; 4.4.5. va propune şi va insista pentru înfiinţarea unui fond de garantare a pensiilor; 4.4.6. va pleda pentru întroducerea unui mecanism de actualizare semestrială a pensiilor în funcţie de evoluţia coşului minim de consum; 4.4.7. va propune şi va insista pentru înlăturarea decalajului dintre salariile din sfera bugetar – financiară şi alte sfere din sectorul de stat; 4.4.8. va propune guvernului R. Moldova crearea unui fond special pentru asistenţa medicală gratuită pentru pensionari, persoanele cu dizabilităţi, invalizii războiului de pe Nistru şi păturile vulnerabile ale societăţii; 4.4.9. va pleda pentru înfiinţarea unor sindicate independente şi stabilirea unui dialog social cu acestea, precum şi cu societatea civilă în ansamblu; 4.4.10. va insista ca îndemnizaţiile de şomaj să fie alocate pentru o perioadă de cel puţin 12 luni; 4.4.11. va cere autorităţilor statului ca fondurile, destinate dezvoltării şi sistematizării localităţilor rurale, venite din exterior, să fie distribuite în mod transparent cu participarea obligatorie a societăţii civile; 4.4.12. va insista pe lîngă autorităţile de la Chişinău în vederea adoptării unei legi cu privire la justificarea averilor demnitarilor şi creării unui mecanism de expropriere a acestora, cînd este cazul, şi tragere la răspundere a celor vinovaţi; 4.4.13. va cere autorităţilor de la Chişinău să armonizeze legislaţia R. Moldova în domeniul drepturilor şi libertăţilor omului cu cea românească şi europeană; 4.4.14. va insista asupra reformei juridice astfel, ca toţi judecătorii să fie nominalizaţi prin concurs de către Consiliul Suprem al Magistraturii, care, la rîndul său, să fie stabilit şi cu concursul societaţii civile; 4.4.15. va întreprinde acţiunile care se impun în vederea diminuării corupţiei în societate, depolitizării administraţiei publice şi transferului deciziilor la nivelul comunităţilor locale; 4.4.16. va cere cu insistenţă autorităţilor statului să întreprindă acţiunile care se impun pentru restituirea (recompensarea) averilor celor deportaţi şi despăgubirea victimelor regimului totalitar comunist; 4.4.17. va acţiona în sensul asigurării unei vieţi demne pentru participanţii războiului de pe Nistru, în special a invalizilor şi familiilor celor decedaţi în acel război; 4.4.18. va insista asupra adoptării legii lustraţiei şi eliminării din viaţa publică şi organele de conducere a persoanelor, care au făcut parte din KGB şi a colaboratorilor acestuia; 4.4.19. va pleda pentru crearea condiţiilor, care ar stimula natalitatea şi creşterea copiilor în familie şi ar elimina abandonul acestora: stabilirea unor îndemnizaţii pentru creşterea copilului pînă la vîrsta de 3 ani în valoare de 75% din salariul mediu al mamei, dar nu mai mică de salariul minim pe economie, inclusiv pentru mamele care n-au fost încadrate în cîmpul muncii înainte de naştere, deschiderea şi întreţinerea unui număr suficient de creşe şi grădiniţe, inclusiv în localităţile rurale, acordarea unor gratuităţi elevilor din familii vulnerabile în achiziţionarea rechizitelor, uniformei, încălţămintei şi pentru transport, acordarea unor alocaţii sociale pentru familiile vulnerabile şi cu mulţi copii, susţinerea familiilor monoparentale ş.a.m.d.; 4.4.20. va propune şi va sprijini măsurile îndreptate spre eficientizarea luptei împotriva corupţiei; 4.4.21. va pleda pentru corelarea programelor de guvernare cu angajamentele luate de R. Moldova în faţa instituţiilor europene; 4.4.22. va sprijini măsurile pentru echilibrarea pieţii muncii şi creşterea gradului de ocupare a populaţiei. 4.5. În domeniul ocrotirii sănătăţii Mişcarea va pleda şi va întreprinde acţiunile care se impun în vederea: 4.5.1. asigurării stabilităţii şi sustenabilităţii financiare a actului medical calificat prin alocarea a 6% din PIB pentu sistemul ocrotirii sănătăţii; 4.5.2. reformei sistemului de asigurare medicală, astfel, ca să fie asigurat accesul tuturor cetăţenilor R. Moldova, indiferent de originea şi starea lor socială, la serviciile medicale calificate; 4.5.3. reabilitării şi dezvoltării infrastructurii sistemului ocrotirii sănătăţii în mediul rural; 4.5.4. remunerării decente a muncii medicilor, astfel ca aceştia să nu mai fie tentaţi să emigreze; 4.5.5. intensificării măsurilor de întroducere a medicinii preventive; 4.5.6. atragerii unor investiţii interne şi externe şi fonduri nerambursabile pentru dotarea instituţiilor medicale cu aparataj modern; 4.5.7. creării unui sistem de perfecţionare continuă a personalului medical, inclusiv în instituţii medicale de prestigiu din lume; 4.5.8. construirii în mediul rural a unor reţele de conducte de apă potabilă, pasportizării tuturor fîntînilor şi excluderii consumului de apă din acele fîntîni, calitatea apei cărora nu este conformă normelor sanitare în vigoare; 4.6. În domeniul educaţiei şi cercetării Mişcarea va pleda şi va acţiona pentru: 4.6.1. alocarea a 6% din PIB pentru sistemul educaţional; 4.6.2. investiţii masive, inclusiv din surse externe şi fonduri nerambursabile, în sistemul educaţional, informatizarea tuturor instituţiilor de învăţămînt şi dotarea lor la standarde europene; 4.6.3. ajustarea sistemului de învăţămînt, a programelor şi manualelor la toate nivelurile şi pentru toate instituţiile de profil din R. Moldova cu cele similare din România; 4.6.4. elaborarea în comun, cu participarea celor mai prestigioşi istorici de pe ambele maluri ale Prutului, a unor manuale comune de istorie a românilor, care ar cuprinde şi Basarabia, şi nordul Bucovinei, şi întroducerea acestora în sistemele de învăţămînt atît din R. Moldova, cît şi din România; 4.6.5. accesul egal la educaţie de calitate pentru toţi copiii şi tinerii, indiferent de originea şi starea lor socială, alocarea unor burse de studii echivalente cu valoarea minimului de existenţă pentru tinerii care provenin din familii vulnerabile şi ale participanţilor la războiul de pe Nistru din 1992; 4.6.6. reciclarea cadrelor de conducere şi a specialiştilor din toate domeniile şi la toate nivelurile, perfecţionarea şi stagierea tuturor cadrelor din întregul sistem de învăţămînt din R. Moldova în instituţii corespunzătoare din România; 4.6.7. stabilirea salariilor minime ale profesorilor la nivelul salariului mediu pe economie; 4.6.8. acordarea unor privilegii precum spaţiu locativ, combustibil gratuit ş.a.m.d. pentru absolvenţii universităţilor pedagogice, care acceptă să vină să lucreze în liceele şi şcolile din mediul rural; 4.6.9. promovarea excelenţei instituţionale şi ierarhizarea universităţilor şi colegiilor; 4.6.10. perfecţionarea permanentă a cadrelor didactice din toate instituţiile de învăţămînt şi stimularea excelenţei profesionale; 4.6.11. redarea demnităţii sociale meseriei de profesor; 4.6.12. decongestionarea orarului şi sporirea relevanţei instituţiilor de învăţămînt; 4.6.13. toleranţa 0 faţă de actele de corupţie din sistemul educaţional; 4.6.14. crearea unor perspective şi condiţii, care ar motiva formarea profesională a tinerilor; 4.6.15. alocarea a cel puţin 0.5% din PIB pentru domeniul cercetării şi inovaţiilor şi atragerea unor fonduri externe pentru dotarea instituţiilor în cauză la un nivel contemporan; 4.6.16. integrarea instituţiilor de cercetări ştiinţifice din Republică în sistemul de cercetare din România şi finanţarea lor atît din partea Guvernului R Moldova, cît şi al României. 4.7. În plan politico-ideologic şi spiritual 4.7.1. va acţiona hotărît pentru instaurarea în R. Moldova a unei societăţi cu adevărat democratice, bazate pe asigurarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor, egalităţii de şanse şi o justiţie independentă, competentă şi accesibilă; 4.7.2. va întreprinde acţiuni hotărîte în vederea eliminării monopolului statului asupra mijloacelor audio-vizuale şi mass-media şi transformarea acestora în companii cu adevărat publice, controlate de societatea civilă, fără vreo implicare a autorităţilor; 4.7.3. va face tot ce-i stă în puteri pentru adoptarea de urgenţă a Legii Lustraţiei, pentru asigurarea accesului populaţiei la dosarele securităţii, pentru publicarea listelor foştilor colaboratori şi informatori KGB şi excluderea acestora din viaţa publică şi organele de conducere; 4.7.4. va întreţine legături cu alte formaţiuni politice, structuri civile din Republică şi din afara ei, care împărtăşesc şi susţin aceleaşi idealuri, în vederea realizării obiectivelor sale; 4.7.5. va participa cu propriii candidaţi în toate alegerile locale, parlamentare şi prezidenţiale, folosind eficient posibilităţile pe care le oferă o campanie electorală (timpi de antenă la radio şi televiziune, întîlniri pe viu cu alegătorii etc.) pentru propagarea dezideratului de Reunificare a Ţării; 4.7.6. va iniţia prin reprezentanţii săi în Parlament şi autorităţile publice acţiuni concrete în vederea realizării dezideratului de (Re)Unificare a Ţării şi Neamului Românesc. 4.7.7. va desfăşura o amplă activitate de conştientizare a maselor largi ale populaţiei R. Moldova şi a opiniei publice internaţionale de necesitatea revenirii grabnice a teritoriilor româneşti de la est de Prut la trupul României, ca unică soluţie de a salva şi conserva fiinţa naţională românească în aceste teritorii, de a le integra în structurile europene şi euroatlantice, de a determina Rusia să-şi retragă trupele de ocupaţie şi armamentul şi de a asigura stabilitatea în această zonă a Europei. În acest sens MURM îşi propune: • să constituie în toate unităţile administrativ-teritoriale de nivelul II şi III ale R. Moldova filiale şi organizaţii primare ale Mişcării; • să antreneze elita societăţii, studenţii şi absolvenţii instituţiilor de învăţămînt, persoanele competente în domeniu, în activitatea de conştientizare a populaţiei asupra necesităţii readucerii grabnice a teritoriilor româneşti înstrăinate din stînga Prutului la trupul Patriei-mamă România; • să editeze şi să propage ziare, reviste, cărţi , broşuri şi alte publicaţii; • să infiinţeze şi să întreţină SITE-uri şi BLOG-uri ale Mişcării; • să poarte dialoguri deschise cu diverse categorii ale populaţiei şi cu persoane aparte; • să organizeze simpozioane, conferinţe, mitinguri, adunări populare, demonstraţii etc; • să participe la diferite emisiuni în direct la posturile de radio şi televiziune, inclusiv la cele din România, care sînt recepţionate şi pe teritoriul R. Moldova; • să organizeze diferite excursii în România şi în alte ţări din U.E., mai ales pentru locuitorii de la sate, în scopul familiarizării acestora cu starea de lucruri de acolo; • să organizeze şi să mobilizeze cetăţenii R. Moldova, stabiliţi cu traiul sau aflaţi la muncă ori studii în România şi în alte ţări din Uniunea Europeană, în vederea participării acestora la viaţa politică din republică de partea forţelor unioniste, îndeosebi în campaniile electorale; • să întreprindă acţiuni hotărîte în vederea modificarii Art. 13 din Constituţie în conformitate cu adevărul ştiinţific: limba de stat a R. Moldova este Limba Română!; • să mobilizeze întreaga societate în vederea exercitării unor presiuni susţinute asupra autorităţilor de la Chişinău pentru a le determina să recunoască oficial identitatea românească a moldovenilor de la est de Prut, a adevărului istoric, că moldovenii (de pe ambele maluri ale Prutului), deopotrivă cu muntenii, dobrogenii, transilvănenii sau bucovinenii, sînt cu toţii parte a Poporului Român, că nu există ,,popor moldovenesc” sau ,,limbă moldovenească”, eliminînd astfel disensiunile din societate, provocate în mod artificial şi deliberat de forţele proimperiale şi antinaţionale de la Chişinău; • să mediatizeze pe plan internaţional dezideratul de Reunificare a Neamului Românesc, să iniţieze adoptarea unor demersuri colective, colectarea de semnături ş.a.m.d. în scopul sensibilizării organismelor internaţionale şi determinării autorităţilor de la Chişinău şi Bucureşti să întreprindă acţiuni concrete în vederea readucerii teritoriilor româneşti de la est de Prut la trupul României; • să contribuie la deschiderea a cît mai multe biblioteci de carte românească în localităţile din R. Moldova, mai ales la sate, cu sprijinul autorităţilor române, a unor organizaţii obşteşti, societăţi comerciale şi persoane fizice din Republică şi din afara ei; • să contribuie la difuzarea neîngrădită a presei tipărite în România şi R. Moldova în întreg spaţiul spiritual-lingvistic românesc; • să insiste pe lîngă autorităţile de la Chişinău pentru asigurarea recepţionării tuturor canalelor de televiziune româneşti pe întreg teritoriul Republicii; • să încurajeze acţiunile Guvernului pentru editarea de cărţi în limba română, finanţarea editurilor respective şi asigurarea unor reţele de difuzare a cărţii; • să încurajeze studiile la licee şi instituţii superioare de învăţămînt din România a tinerilor din R. Moldova, dar şi revenirea lor acasă; • să contribuie pe toate căile legale la unificarea Bisericii Creştin-Ortodoxe din R. Moldova şi trecerea ei integral sub oblăduirea Patriarhiei Române, precum şi la stabilirea unui parteneriat eficient cu aceasta în sensul accelerării procesului de Reunificare a Ţării şi Neamului Românesc; • să contribuie la crearea unui spaţiu cultural unic, să fie create condiţiile necesare pentru desfăşurarea activităţilor cultural–artistice şi de creaţie ale diferitor formaţii, colective artistice şi Uniuni de creaţie, maeştri în artă ş.a.m.d. din România şi R. Moldova în întreg spaţiul spiritual românesc. 5. Programul Mişcării pentru situaţia cînd Mişcarea (singură, sau împreună cu alte forţe unioniste) va deţine majoritatea parlamentară 5.1. va adopta în Parlament în regim de urgenţă o Declaraţie de (Re)Unire a Republicii Moldova cu România, cu acordul autorităţilor Statului Român; 5.2. va acţiona în sensul preluării pazei frontierei pe segmentul transnistrean (dintre România Reîntregită şi Ucraina) de către forţele armate ale României şi NATO; 5.3. prin acţiuni hotărîte ale Statului Român, NATO şi Uniunii Europene va asigura retragerea trupelor şi armamentului rusesc din teritoriile ocupate ale fostei R. Moldova, devenite între timp parte a NATO şi a Uniunii Europene; 5.4. va nominaliza un Guvern Regional, menit să asigure reformarea şi ajustarea tuturor instituţiilor statului, mediului economic, justiţiei, sistemului bancar, structurilor administrativ-teritoriale, sistemelor de învăţămînt şi a ocrotirii sănătăţii etc. din fosta R. Moldova la cele existente în România; 5.5. în următoarea fază Parlamentul de la Chişinău va delega o parte din deputaţii săi (pe cei care au votat (Re)Unirea) în Parlamentul de la Bucureşti, după care îşi va înceta existenţa; 5.6. va asigura prin Guvernul Regional şi cu sprijinul Statului Român reciclarea în cel mai scurt timp a specialiştilor din toate domeniile şi la toate nivelurile în instituţii şi întreprinderi corespunzătoare din România, asigurîndu-se omogenizarea nivelului profesional al acestora cu al celor din întreaga Ţară; 5.7. va asigura cu sprijinul autorităţilor Statului Român şi al Uniunii Europene după Reîntregire egalarea salariilor, pensiilor şi burselor categoriilor corespunzătoare de cetăţeni din fosta R. Moldova cu cele similare din România; 5.8. va asigura în scurt timp după revenirea la trupul Patriei-mamă înlocuirea buletinelor de identitate ale tuturor cetăţenilor fostei R. Moldova cu buletine româneşti, astfel, toţi aceştia, devenind cetăţeni ai României şi, implicit, ai Uniunii Europene; 5.9. prin Guvernul Regional şi cu sprijinul Guvernului României va repune în funcţiune, sub o formă sau alta, toate întreprinderile industriale din stînga Prutului, care şi-au încetat activitatea; 5.10. va întreprinde acţiuni hotărîte pentru aducerea în teritoriile româneşti din stînga Prutului, revenite recent în componenţa României, a unor investiţii consistente din partea Statului Român, a Uniunii Europene şi a altor state înalt dezvoltate şi utilizarea acestora, în primul rînd, pentru reabilitarea şi modernuzarea infrastructurii de transporturi şi crearea a noi locuri de muncă bine plătite, stopînd, astfel, exodul populaţiei peste hotare şi creînd condiţii prielnice pentru revenirea celor plecaţi acasă; 5.11. va deconspira şi va da publicităţii listele foştilor KGB-işti şi ai colaboratorilor acestora, va întreprinde acţiunile care se impum pentru excluderea şi neadmiterea pe viitor a acestora în viaţa publică şi organele de conducere; 5.12. va întreprinde acţiunile care se impun pentru unificarea Bisericii Creştin-Ortodoxe din fosta R. Moldova şi trecerea tuturor parohiilor din aceste teritorii sub oblăduirea Patriarhiei Române; 5.13. va acţiona în sensul retrocedării tuturor bunurilor confiscate de regimul comunist de ocupaţie foştilor proprietari şi urmaşilor acestora, sau, dacă acest lucru nu mai e posibil – recompensării adecvate a acestora. 5.14. va insista asupra existenţei şi bunei funcţionări a Guvernului Regional de la Chişinău pînă la realizarea tuturor obiectivelor propuse, după care acesta va fi dizolvat. 5.15. în ultima fază, prin reprezentanţii săi în Parlamentul de la Bucureşti, va acţiona în sensul iniţierii unor tratative dintre România şi Ucraina în problema unui schimb de teritorii, astfel, ca să se revină la frontierele existente înainte de ocupaţia sovietică din 1940. 5.16. După Reunificarea Ţării, va convoca un Congres extraordinar, la care se va decide soarta Mişcării: fie că va fuziona cu un alt partid, existent la acel moment în România, fie că se va transforma într-un partid nou cu un nou Statut şi un nou Program, sau îşi va înceta existenţa, oferindu-le membrilor săi libertatea de a alege dintre cele existente în România partidul care-l reprezintă pe fiecare.
A comentat romanu 01 august 2011, 22:43
ULTIMUL FRONT AL ROMANILOR ! DESTEAPTA-TE ROMANE IN LA 12 LEA CEAS ,PANA CAND NU E PREA TARZIU.
A comentat romanu 01 august 2011, 22:45


‹ înapoi la Ultimele Ştiri | sus ▲

Întrebări şi răspunsuri

Ultimele răspunsuri

  • #1 Lilyutza pentru natalita.popescu
    Odata ce esti si cetatean roman nu cred ca ai nevoie de acte din Republica Moldova, cel mai bine intrenati la starea civila din localitatea viitorului...

  • #2 Anusca pentru dorin1995
    dar daca depui direct la universitate si nu intri la buget sau eventual deloc mai poti depune si la consulat sau mu mai ai voie ?
    ...

  • #3 cielfanthom pentru dorin1995
    Salut!
    In acest caz aplici ca oricare alt absolvent de liceu, depunand dosarul la consulat(pentru a candida pentru unul din locurile pentru etnici rom...

  • #4 marinaian pentru Alina
    cei mai marsavi soferi sand pe ruta BRASOV-CHISINAU si sunt cei mai mari tepari. Evitari autobuzele lor de la orele 19:00 si 21:00. Eu de ultimu timp ...

  • #5 luminitacumpana pentru D0ina
    Ca basarabean cu diploma din rep. Moldova , nu e nevoie de echivalare dar ca romani cu diploma de la Moldova e necesar de echivalat la CNRED. Cu o ase...

  • #6 adaiulica pentru nicu_d
    salut, anul trecut nu a fost nevoie de echivalare de diploma cei de la universitate ocupanduse personal, dar trebuie sa intrebi la universitatea care ...

  • #7 lilik pentru Bogdanpop
    si tu ai scos vreodata bani de pe siteul asta?
    ...

  • #8 donici.vyiorel pentru Ciobanu_V
    Buna, lasa-mi un msg pe e-mail donici.vyiorel@gmail.com cu mai multe detalii gen, orasul in care ai vrea sa te transferi, la medicina generala/dentara...

  • #9 crinna pentru larisa2726
    aproape 10 media, ca sunt doar 5 locuri la masterat...

  • #10 adaiulica pentru Cornel
    deci poti in acest caz sa aplici pentru un liceu/colegiu in Romania, poti beneficia de locurile acordate de statul Roman ( astfel primind o bursa de 5...

Parteneri

Basarabeni.Ro

PROIECT realizat in cadrul OSB Timisoara

osb.basarabeni.ro

PROIECT administrat si intretinut de Basarabeni Media Grup

Politică

Vicepreședintele Parlamentului Republicii Moldova, Vladimir Vitiuc a ascuns casele de ANI
În declarația sa de avere și interese personale figurează un automobil model Mercedes GLK 280 (anul fabricației – 2009) și un venit anual cumulativ de 267 mii de lei (din salariul și indemnizațiile de deputat). Vladimir Vitiuc a mai primit în anul 2020 o indemnizație de 174 de mii de lei de la Parlamentul R. Moldova. Susține că nu [...] mai mult
Anatol Ursu, candidatul unionist pe circumscriptia Europa de Vest, intre viziune, realitate si solutii pentru diaspora
 Anatol Ursu, candidatul unionist din partea Partidului Popular Românesc (PPR) pe circumscripția nr. 50 - Europa de Vest, sustine ca este nevoi de o viziune noua despre modul in care pot fi rezolvate problemele diasporei. In continuare puteti afla intentiile si solutiile sale in calitate de viitor deputat al diasporei pe circumscriptia [...] mai mult
O cerere, semnată de 1,2 milioane de persoane, privind ReUnirea a fost depusă la parlamentele de la Chișinău și București
O cerere susținută cu 1,2 milioane de semnături, în care se solicită parlamentelor de la Chișinău și București să voteze, la ședința comună din 27 martie, reîntregirea țării, prin reîntoarcerea teritoriului Basarabiei în componența României, a fost înregistrată la secretariatele celor două instituții în data [...] mai mult
Dodon ațâță moldovenii contra moldovenilor. Creează un „Front național” împotriva unioniștilor
odon a anunţat crearea unei "platforme de rezistenţă", menită să reunească moldovenii care nu împărtăşeşc ideea reunificăriii cu România. Şeful statului a precizat că "Frontul Naţional" e pentru cazul în care "situaţia va ieşi de sub control pe 25-27 martie".
Într-o postare pe pagina sa de Facebook, Dodon încearcă [...] mai mult
Decizia irevocabilă a Curții Supreme de Justiție care pune punct în dosarul Mânzat
Avocatul Valerian Mânzat, cunoscut opiniei publice pentru viaţa luxoasă etalată pe reţelele de socializare, își va petrece următorii opt ani în închisoare. Astăzi, 1 martie, Curtea Supremă de Justiție (CSJ), a respins recursul în anulare declarat de avocații lui Valerian Mânzat, ceea ce înseamnă [...] mai mult
Eșec total pentru Dodon // A ajuns la Berlin și se va vedea cu …. nemții
Vizita președintelui Igor Dodon la Berlin pare să fie un eșec total. Șeful statului a ajuns acum o oră în Capitala Germaniei, iar în mijloacele de informare de la Chișinău, nici pomină despre acest lucru, după cum era firesc. Explicația pare să fie faptul că agenda președintelui nu include decât o întrevedere cu adjunctul unui [...] mai mult
Senator român: Parlamentul moldovean a refuzat o ședință solemnă în anul Centenarului
enatorul român Iulia Scântei scrie într-o postare pe facebook că, Parlamentul Republicii Moldova a refuzat să dea curs invitației de a avea o ședință comună a Parlamentelor României și Republicii Moldova care ar fi trebuit să aibă loc la Iași sau la Chișinău.
Iulia Sântei punctează că: ”În ciuda eforturilor [...] mai mult
Igor Dodon vorbește despre cele mai mari pericole pentru securitatea țării: „Mișcarea unionistă trebuie oprită”
Unionismul, Alianța Nord-Atlantică și lipsa de soluții pentru problema transnistreană. Acestea sunt cele mai mari pericole pentru securitatea Republicii Moldova  în viziunea Președintelui, Igor Dodon. Șeful statului  a participat la emisiunea „Glavnîi vopros” de la postul de televiziune NTV Moldova. Președintele Republicii [...] mai mult
VIDEO/Iurie Leancă: Unirea României cu Moldova, o temă care prinde contur la Chișinău
Unirea cu România este o temă care prinde contur tot mai pregnant în Republica Moldova, susține fostul premeier și ministru de externe Iurie Leancă într-un interviu acordat emisiunii „În fața ta” de la Digi24.
„Zilele acestea am fost în centre raionale și am adresat această întrebare colegilor mei [...] mai mult
LUCINSCHI EXPLICĂ DE CE FEL DE PREȘEDINTE ARE NEVOIE MOLDOVA
Cel de-al doilea președinte al Republicii Moldova, Petru Lucinschi, susține că în fruntea țării trebuie să se afle un președinte cu rol de arbitru, notează NOI.md. 
În cadrul unui interviu acordat portalului tribuna.md, fostul demnitar a declarat că optează pentru o republică prezidențială, în cadrul căreia președintele [...] mai mult

randat în 	0.1919 secunde