MARIANNE MIKKO Istoria ii mai ofera Moldovei o a doua sansa
adăugat 22 aprilie 2008, 10:04, la Politică
Discursul doamnei Marianne Mikko, parlamentar european, copreserdinta Comitetului de Cooperare UE-Republica Moldova, rostit la Conferinta Internationla "Solutionarea conflictului transnistrean in contextul integrarii eurpene a Moldovei" organizata de Asociatia pentru Politica Externa pe 26-27 martie 2008.Dragi prieteni,
Cred ca timpul desfasurarii acestei conferinte este foarte potrivit. Dupa vreo cativa ani foarte frustranti, se pare ca gheata conflictului inghetat ar putea sa se sparga. Saptamana trecuta o delegatie foarte interesanta de activisti moldoveni si transnistreni s-au adunat in inima Europei pentru a face un schimb de opinii. Se pare ca o parte a solutiei ar putea fi gasita de grupuri neimplicate direct in procesul de solutionare.
In prezent, evenimentele evolueaza intr-un mod interesant in Moldova. As vrea sa felicit aceasta tara cu ocazia numirii in post a primei femei prim-ministru.
In al treilea rand, daca-mi permiteti sa folosesc metafore ale binecunoscutului scriitor rus, Ivan Krilov, acum suntem pe cale de a afla daca schimbarea locurilor va schimba si muzica Kremlinului.
Si in ultimul rand, dar nu si ultima ca si importanta - imi face placere sa constat ca de la ultima conferinta a Politicii Europene de Vecinatate din septembrie 2007, atitudinea Europei fata de Moldova s-a incalzit simtitor. O spun cu toata sinceritatea ca atitudinea s-a schimbat intr-o directie foarte pozitiva.
Acum, sa ne intoarcem la politica Moldovei. Numirea dnei Zinaida Grecianai este, printre multe altele, o recunoastere simbolica bine meritata a activitatii femeilor din Moldova. Femeile au mentinut activitatea in tara in timp ce foarte multi barbati lucreaza peste hotare.
Noul prim-ministru va trebui sa indeplineasca o sarcina dubla: sa apropie Moldova de Uniunea Europeana si sa solutioneze conflictul transnistrean.
In ceea ce tine de Uniunea Europeana: ne schimbam atitudinea fata de Moldova, raspunzand astfel partial dezvoltarilor economice din Moldova. Oricine viziteaza Moldova in mod regulat vede din ce in ce mai numeroase semne de incredere, cum ar fi investitiile intr-o economie ospitaliera. Aderarea Romaniei la UE a introdus un effect de convergenta pozitiva in economia Moldovei.
Totusi, partial UE a atras atentia Moldovei asupra unor neajunsuri. Este vorba despre libertatea presei si suprematia legii. Mass media moldoveneasca este in continuare foarte slaba, iar cetatenii moldoveni depun in continuare plangeri impotriva guvernului la Curtea Europeana pentru Drepturile Omului.
UE isi va publica raportul de progres pe 2 aprilie adica cu o saptamana inainte de data planificata. In general, se asteapta ca raportul sa fie destul de favorabil Moldovei. Este la discretia noului guvern al Moldovei sa foloseasca acest moment si sa imbunatateasca [relatiile].
De-a lungul anilor in timpul carora am condus delegatia pentru Moldova a Parlamentului European, mi s-a pus adeseori aceeasi intrebare. Incepand cu jurnalisti si terminand cu alegatori europeni, oamenii m-au intrebat ce poate face guvernul Moldovei in privinta conflictului inghetat din Transnistria. Multi observatori nu sunt prea optimisti. Majoritatea inclina sa creada ca unicul guvern capabil sa deblocheze situiatia este guvernul rus.
Vazand ca Kremlinul esta mai putin dispus sa renunte la platforma sa din mijlocul Europei in schimbul a ceva ce Moldova sau UE ar putea sa ofere in termeni realisti, multi au spus ca nivelul de guvernare si-a atins limitele.
Noile evolutii interesante arata ca guvernul ar putea sa faca multe daca isi va folosi resursele in mod creativ. Saptamana trecuta o delegatie comuna de moldoveni si transistreni au efectuat o vizita la Bruxelles. Ma bucur ca organul pe care-l reprezint a putut sa-i ofere asistenta in vederea intelegerii activitatii Parlamentului European. Ma bucur chiar si mai mult de faptul ca participantii au fost incurajati sa participe la dialog.
Anume acesta este domeniul asupra caruia guvernul moldovenesc ar putea sa insiste mai mult - sa incurajeze relatiile dintre societatea civila de pe ambele maluri. Gesturile practice ale guvernului moldovean deja au contribuit considerabil la dezvoltarea dialogului dintre cetatenii de rand. Sunt in asteptarea mai multor pasi practice in acest sens.
In numele meu si in numele delegatiei moldovenesti, sunt mai mult decat pregatit sa contribui la avansarea dialogului dintre legislatori. Paremiteti-mi sa lansez o invitatie deschisa presedintelui parlamentului moldovean si omologului sau transnistrean, dl. Sevciuc. Sunteti bineveniti sa intretineti un dialog deschis sub acoperisul Parlamentului European.
Statele membre ale UE si-au aratat buna intentie de a anula restrictiile de circulatie, acum este momentul potrivit pentru a folosi aceasta sansa in mod productiv si creativ.
Reprezentantul Special al UE a asigurat in repetate randuri comunitatea internationala de faptul ca UE impartasa o singura pozitie asupra modului de solutionare a conflictului Transnistrean. Aceasta nu este menita pentru a fi citita intr-o maniera restrictiva. Retragandu-se, guvernele au deschis calea pentru negocieri intre partile aflate in conflict.
Cu toate acestea, eu cred ca trecutul si prezentul UE lasa sa se inteleaga foarte clar care sunte concesiile pe care le-am putea accepta si pe care nu. Noi, in calitate de comunitate de valori, stim care este pozitia noastra.
Securitatea de care are nevoie regiunea este securitatea principiilor noastre. Suprematia legii, libertatea presei si a societatii civile nu fac obiectul negocierilor. Misiunea de observatori a Parlamentului European in Pakistan, la care am participat si eu, a spus foarte clar acest lucru Presedintelui pakistanez Musharraf. Aici, dat fiind faptul ca suntem cu mult mai aproape de casa noastra, mesajul nostru este si mai ferm.
Noul guvern moldovean are de jucat un rol important in pregatirea Moldovei reunite pentru a beneficia la maxim de solutionarea conflictului. Dupa atatia ani de concentrare asupra trecututlui si prezentului, este timpul sa ne uitam spre viitor.
In continuare, este timpul sa privim spre viitor. Ceea ce Moldova nu-si poate permite este sa se aseze pe un zaplaz fara a putea decide de care parte sa coboare. Respect Constitutia Moldovei, care prevede principiul neutralitatii. Totusi, observ ca exercitiile desfasurate in comun cu NATO au facut mult mai mult pentru pozitia Moldovei la scara internationala decat ar fi putut sa faca o declaratie de neutralitate.
Intr-un citat faimos din opera "Hamlet" al lui Shakespeare, regina spune "Mi se pare ca doamna protesteaza prea mult". Sensul acestei propozitii este ca o declaratie in plus ar cauza suspiciuni.
Acelasi lucru pare a fi valabil pentru semnarea inca unui document cu privire la neutralitate. In special atunci, cand in paralel, au loc exercitii desfasurate in comun cu NATO.
Elvetia si Singapur sunt doua din exemplele principale de tari neutre. Nu este intamplator ca acestea sunt doua din cele mai bogate natiuni atat in termini relativi cat si absoluti. Singapur si Elvetia sunt tarile care, luat pe cap de locuitor, cheltuie cel mai mult din lume pentru sectorul militar.
In prezent, Moldova este cea mai saraca tara din Europa. Din punct de vedere economic, pentru Moldova este destul de greu sa fie neutra.
Demilitarizarea completa ar putea costa mai putin. Pe de alta parte, demilitarizarea presupune ca cineva ar trebui sa-si asume rolul de garant, iar cel mai potrivit candidat la acest rol este, bineinteles, NATO. Polit-tehnologii din Kremlin nu pot fi inselati prin declaratii. Ei recunosc ca intr-o perspectiva nu prea indepartata, Moldova va trebui sa se hotarasca de partea cui va ramane.
In aceasta situiatie, cel mai bun lucru pe care Moldova il poate face este sa inceteze sa se mai insele pe sine si pe altii. Daca Moldova are intentii serioase in privinta integrarii europene, atunci nu poate pretinde ca se afla la aceeasi distanta atat de Uniunea Europeana, sau mai exact de NATO, cat si de Federatia Rusa. Rusia este la o distanta de 800 de kilometri, pe cand Romania este chiar la granita Moldovei. Intr-o buna zi si Ucraina ar putea deveni membra NATO.
Nici pledand pentru Rusia, Moldova nu-si va pastra calea spre neutralitate, in special daca Moldova se va pomeni prinsa in mijlocul teritoriului NATO. In aceasta situatie, a nu fi cu Moscova va insemna a fi impotriva Moscovei.
Ca sa concluzionam - din punctul meu de vedere, va fi mai usor de a solutiona conflictul Transnistrean alegand o singura cale, calea europeana, decat ramanand pe zaplaz.
In prezent, ar avea rost sa lasam pe al doilea plan chestiunea loialitatii militare si sa ne axam pe activitati ce ar facilita integrarea europeana a Moldovei.
Crearea si folosirea avantajelor economice pentru reunificarea Moldovei este cu siguranta o idee buna. De fapt este o idee atat de buna incat trebuie implementata repede. De facto, dezvoltarea economica a avut loc mai lent decat ar fi necesar. Economia Moldovei trebuie sa treaca prin schimbari structurale majore. In prezent, 40 la suta din populatie este angajata in sectorul agricol, pe cand media europeana nu depaseste 4 la suta. Acest gen de schimbare nu are loc peste noapte si nici cu usurinta.
Cred ca turismul agricol si turismul rural au un potential inalt. Bineinteles, cea mai mare provocare rezida in atragerea sectorului de afaceri, care creaza valoare adaugata inalta, pentru a construi o economie bazata pe cunostinte, deschisa si competitiva. Unele istorii de success ale tarilor ce au aderat recent la UE arata ca poate fi foarte benefic sa incepi de pe un loc gol. Puteti incepe cu cele mai noi tehnologii si cele mai noi idei.
Dar in primul si in primul rand, trebuie cules fructul care sta mai jos.
Moldova ar trebui sa incurajeze astfel de transportatori ca EasyJet sau Ryanair, care practica preturi joase, sa deschida rute spre Chisinau. Acest fapt ar aduce in tara numarul necesar de turisti care vor avea nevoide in mare parte de vin si hoteluri decente si la preturi accesibile. Turistii cu mai multi bani se vor reorienta spre Moldova odata ce aceasta va deveni destul de bine cunoscuta.
Pe scurt - istoria ii mai ofera Moldovei o a doua sansa. Moldova trebuie sa fie pregatita pentru a profita de aceasta.
‹ înapoi la Ultimele Ştiri |
sus ▲